Finns det ett chassi som klarar av att vara tyst

Permalänk
Medlem

Finns det ett chassi som klarar av att vara tyst

Tjena,

Då mina uppgraderingar av mitt fractal design node 605 chassi tycks ha tagit en förödande vändning där det till och med låter mera när jag lägger på det ljuddämpande locket, så gick funderingarna mot att ytterst motvilligt och kanske egentligen inte alls byta låda.

Men om man nu skulle göra det, vad ska man satsa på för chassi för att få ett som verkligen på absolut allvar klarar av att vara tyst som en mus?

Passiva chassin går dock bort. Är det ett Be Quiet Silent base 601 man ska ha eller finns det nåt bättre och vem vet kanske lite billigare?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

tänkte säga kör passivt men det vill du inte men shassit i sig är inte så kinkigt tycker alla "låter" ungefär lika mycket.

det du kan göra är väl att sätta igen så mycket hål som möjligt och minimera antalet ljudkällor (fläktar) och de som är kvar ska isf vara tempreglerade så de bara låter när det verkligen behövs.

använd energisparfunktioner för att minska värmeutveckling till ett minimum

sätt på vibrationsdämpande fötter så att inte vibrationer sprider sig i underlaget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Be Quiet är enligt mig betydligt sämre än Fractal.
Se över dina fläkt kurvor istället och se till att flödet finns där så dom inte behöver köra så höga varv.

Jag kör Fractal c mini, knäpptyst trots att jag har datorn på en hylla ovanför mig.
Det enda jag hör är när min GPU kliver upp i varv och då är den grovt överklockad.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tänkte säga kör passivt men det vill du inte men shassit i sig är inte så kinkigt tycker alla "låter" ungefär lika mycket.

det du kan göra är väl att sätta igen så mycket hål som möjligt och minimera antalet ljudkällor (fläktar) och de som är kvar ska isf vara tempreglerade så de bara låter när det verkligen behövs.

använd energisparfunktioner för att minska värmeutveckling till ett minimum

sätt på vibrationsdämpande fötter så att inte vibrationer sprider sig i underlaget.

Skrivet av hakd:

Be Quiet är enligt mig betydligt sämre än Fractal.
Se över dina fläkt kurvor istället och se till att flödet finns där så dom inte behöver köra så höga varv.

Jag kör Fractal c mini, knäpptyst trots att jag har datorn på en hylla ovanför mig.
Det enda jag hör är när min GPU kliver upp i varv och då är den grovt överklockad.

Satte ju in ett rx570 i chassit som jag har och tänkte att då att det var dags att även börja använda fläktar i chassit, innan har jag bara använt noctuas 120mm ultra low noise fläkt i chassit. Frågade noctua vad dom rekommenderade och fick till svar NF-A12, den var riktigt top notch till att användas både som chassifläkt och på grafikkortet. Så köpte 4 såna, satte 3 i chassit och 1 på grafikkortet. Kör jag med bara två av dom i chassit så blir det som ett brummande ljud i hela chassit, speciellt när jag lägger på locket. Trycker jag ner locket med handkraft så ger det ingen skillnad på ljudet. Och då är det när fläktarna typ snurrar så långsamt dom kan. Och då har jag ju alltså inte ens aktiverat den tredje fläkten än.

Antar att jag får byta fläktar till S12 modellen istället. Som typ bara ger ifrån sig halva ljudstyrkan mot nuvarande fläktar. Antingen det eller byta till ett mer stabilt och ljuddämpat chassi.

Skulle man kunna köra dom komponenterna jag har i ett passivt chassi? Känns som det är för mycket watt men kan absolut ha fel i det

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Ett kraftigt ljuddämpat chassi kommer att begränsa luftflödet mycket, vilket kräver fler fläktar och/eller högre varvtal, vilket ger mer fläktljud. Men chassit kommer att dämpa de höga frekvenserna mycket mer, vilket ger ett dovare, varmare brus, och andra saker som hårddiskar (om man har det) och spoltjut från moderkort eller grafikkort kommer att dämpas mycket mer än i ett väldigt öppet och luftigt chassi.

Det öppna chassit gör att fläktarna inte behöver gå lika snabbt, så det blir tystare, men ljudbilden är "ljusare" och andra missljud som inte har med fläktarna att göra dämpas mycket mindre.

Man kan inte få allt, utan det är bara att välja om man prioriterar lägre absolut ljudnivå, eller lite högre ljudnivå men en potentiellt behagligare ljudbild.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen:

Lägsta absoluta ljudnivå ska alltid eftersträvas. Ett annat problem som jag upptäckt med dom fläktarna jag har är att jag måste köra upp dom rätt långt i varv för att undvika pwm knäppningar. Detta borde jag ha haft i åtanke när jag köpte dom då jag kände till fenomenet. Lägsta varvtal är 450 enligt spec men jag måste ju tydligen upp på 7-800 varv innan två av dom slutar knäppa men då blir det ju ett högre fläkt ljud istället. Tanken var då att med ett bättre chassi kunde man kanske låta fläktarna knalla på dom varv dom behöver men att dom då skulle höras mindre i alla fall. Till exempel åtminstone på be quiet silent base 601 så sitter det ju ljuddämpning innan luften når fläktarna vilket jag antar gör att ljudnivån sjunker rent hörbart. I mitt FD Node 605 så sitter ju alla fläktar i direkt anslutning till väggarna så egentligen vet jag inte hur mycket den ljuddämpning som finns påverkar själva fläktljudet. Utan det handlar kanske snarare att ljuddämpa spoltjut i det här chassit.

Med den chassifläkten jag använde innan kunde man stoppa örat i chassit och undra om den lät nåt över huvud taget typ, självklart flyttar ju den väldigt mycket mindre luft än dom jag bytt till. Frågan är ju om ett byte till 3 stycken ultra low noise fläktar skulle vara tillräckligt att ventilera chassit under spelande

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Om du vet att du inte har spoltjut från GPU eller brum från gamla hårddiskar kan du gå på ex. ett Fractal Design Meshify C eller motsvarande öppen låda från andra fabrikat. Ex. nya Noctua A12x25 går tysta långt upp i varvtalsregistret. De skall finnas i svart färg snart?

Har ett Strix 1070ti i ett Fractal Define R5 och det fungerar sådär, lådan flämtar efter luft när det blir varmt och så uppstår en negativ spiral på nåt sätt, att öppna dörren i fronten hjälper.

Iofs är då en R5 lite av en kombination mellan öppen och sluten låda då man kan öppna eller stänga dörren efter önskemål, men känns gammal på andra sätt.

Permalänk
Medlem

@FlashTec:

Köp långa sladdar och ställ datorn någon annanstans. Kanske på andra sidan väggen om det går?

Permalänk
Medlem

@sweborn:

Att nya A12x25 skulle vara tysta långt upp i registret kan jag inte hålla med om. Är det tyst i rummet i övrigt så kan i alla fall jag höra dom från typ 800 varv och uppåt. Och då är det inte när man lägger örat emot burken utan typ från tvärs över rummet. Tilläggas bör att jag är väldigt kräsen på att datorn ska vara tyst. Och sen heter det ju att allt är relativt antar jag.

Men tror jag gjorde en fläktkurva nu som fungerar så här.
Fläkt 1: Noctua NF-S12B uln börjar blåsa ut luften ur chassiet vid en viss temp
Fläkt 2: Noctua NF-A12x25pwm börjar trycka in ny luft vid en något högre temp
Fläkt 3 Noctua NF-A12 x25pwm börjar blåsa ut luft vid en ännu lite högre temp

I övrigt så borde fläktarna så stå stilla nu.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tjena,

Då mina uppgraderingar av mitt fractal design node 605 chassi tycks ha tagit en förödande vändning där det till och med låter mera när jag lägger på det ljuddämpande locket, så gick funderingarna mot att ytterst motvilligt och kanske egentligen inte alls byta låda.

Men om man nu skulle göra det, vad ska man satsa på för chassi för att få ett som verkligen på absolut allvar klarar av att vara tyst som en mus?

Passiva chassin går dock bort. Är det ett Be Quiet Silent base 601 man ska ha eller finns det nåt bättre och vem vet kanske lite billigare?

Skall det vara tyst så är det viktigt att du har tysta komponenter. Ett bra ljuddämpat chassi kan göra tysta komponenter änny tystare, men det kan inte få hörljudda komponenter att bli mer än marginellt tystare - alla öppningar i ett chassi för att släppa in/ut luft släpper också ut ljud. Det går att bygga chassin så att ljudet inte kan ta en rak väg ut vilket hjälper, men det tenderar också att försämra luftflödet och därmed kylningen.

Be Quiet Silent Base är väl bland de bättre ljuddämpande chassina, men ett chassi som tar bort allt ljud är näst intill omöjligt att få till.

Permalänk
Medlem

Nu säger min kommentar sig självt för de flesta i denna tråd, men för den som bara dyker in av nyfikenhet:

Det går inte att tysta ett chassi med mekaniska hårddiskar på samma sätt med fläktkurvor. Vibrationerna av att plattan i hårddisken snurrar igång söker sig fortfarande igenom hela burken. Det kan surra, brumma, eller till och med knacka och rassla om man inte varit noga med monteringen.

Permalänk
Medlem

@Yonie:

Enda hårddisken som finns i min burk är en SSD av m.2 modell så inga ljud därifrån 🙂

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@Erik_T:

En lite märklig sak är att det är hyfsat tyst om jag har locket öppet nån centimeter men stänger jag locket helt så verkar det nästan som att hela lådan blir en resonanskammare eller nåt och förstärker allt ljud som fanns innan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag tolka det som att när du säger tyst så menar du verkligen knäpptyst. Jag är ingen expert, men jag skulle säga att det finns ett par olika sätt där alla har olika "lägsta" nivå.

  • Ljuddämpat chassi - Det jag haft bäst erfarenhet av är ett ljuddämpat chassi, placerat under bänk/bord och med många fläktar men där varje fläkt kör hyfsat låga fläktkurvor. Som folk har nämnt tidigare så handlar det om en balans mellan luftflöde och ljudvolym. Du kommer aldrig få detta knäpptyst, du behöver luftflöde etc för kyla dina komponenter. Dock om du satsar på en Noctua NH-D15, schyssta chassifläktar och undervoltar/klockar ner både GPU/CPU så kommer du nog kunna nå en väldigt låg ljudvolym. Jag är känslig för ljud, men ett väldigt svagt brummande ljud när jag spelar hörs inte, för det är högtalare eller hörlurar på. Under kontorsarbete så är det fortfarande ventilation/grannar/musik eller något som låter mer.

  • Vattenkylning - Jag har aldrig testat det själv, men vad jag förstår från andra så är det bästa sättet att komma ner i lägre ljudvolym att köra en riktigt fet custom loop. Tysta pumpar, tysta fläktar och en riktigt fet radiator och du har näst intill ingen ljudvolym. Välj ett bra ljudisolerat chassi även här så plockar det bort de andra ljuden du kan störa dig på.

  • Bygg bort datorn - Om du bor i ett ljudisolerat rum mitt ute i skogen och verkligen vill ha en dator som låter om att den vore avstängd så finns det nog bara ett sätt. Bygg bort datorn till ett annat rum. Finns olika sätt att koppla förlängningar via t.ex thunderbolt som du kan använda dig av beroende på hur långt bort datorn kommer att stå. Bökigt och krångligt, men det finns inget som slår det i ljudvolym då ljudvolymen nu är 0. En mellanväg kan ju vara att bygga in en vanlig tyst dator i ett skåp, och sedan ventilera skåpet. Jag gjorde detta med min MediaPC och den är absolut under den lägsta ljudnivån som alltid närvarar i rummet

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kör ett Fractal define R5, i det har jag enbart noctua fläktar som alla kör en silent kurva (RPM styrt i bios).
Samma med CPU fläkten som är en Noctua u14s.

Jag har även min burk i en https://www.ikea.com/se/sv/p/alex-foervaringsmoebel-vit-60192... där jag skurit ut baksidan för ventilation.

Jag hör i princip aldrig min burk, även vid spelande (spelar med högtalare)

Och jag är extremt känslig för ljud (speciellt högfrekventa) då jag har tinnitus och vissa ljud är sjukt svåra för mig.

Vattenkylning ex hade jag aldrig kunnat ha, då det finns chans till missljud ifrån pump osv. Hade jag retat ihjäl mig på.

Jag kör även min cpu klockad. En 6700k @ 4.6ghz 24/7 klock (ingen intel speedstep på).
Men den blir inte direkt varm ändå vid idle.

Jag har även 2x mekaniska HDD kvar. Innan hade jag typ 5 st, men det var nästan omöjligt att få bort resonansen då (och ja vägrar köra att de går in i sleep mode). Så 3 av de blev externa istället.
Dessa 2 jag har kvar skapar ingen resonans som sprider sig. (Tror jag höll på 2 dagar med detta och höll på o bli tokig )

Kortfattat är jag en som aldrig kommer köra RGB saker i burken då jag aldrig kommer kunna ha den framme uppe bredvid mig

Permalänk
Medlem

Som de andra säger: finns inga helt tysta luftkylda datorer. Prova att ställa datorn under/bakom något så ljudet behöver studsa innan det kommer in i rummet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Kör med ett Define S (no window) samt Noctua NH-D15 & 4 st chassi 140mm noctua pwm fläktar@250rpm vid slösurfning då, tycker den är tyst.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless