Permalänk

Asus z97-a wifi

Hejsan!

Min pojkvän har en egenbyggd burk med några år på nacken: moderkort asus z97-a

Jag undrar om det på något sett går att koppla in någon form av nätverkskort med stöd för wifi, just nu använder han kabel.

Han fyller år snart så vill överraska honom! Jag är inte helt novis vad gäller datorer men är inte så duktig vad gäller nätverkskort..

Jag har läst att det går att använda usb men funkar det till alla routers? Eller spelar det ingen roll? Det är en D-Link 809.

På min egen dator är internet snabbare och jag har wifi , antar att det är segare med kabel?

Mvh Lina

Permalänk
Medlem

Hej Lina,

Problemet med hastigheten är i sig inte orsakat av att hans burk kör med sladd utan det är något annat som spökar, antingen mjukvara eller hårdvara. Testa annan kabel, reset router, drivrutin nätverkskort ex.vis
Ska det inhandlas ett wifi-kort så går det antingen att köpa ett kopplat via usb eller pci-e
https://www.inet.se/kategori/220/natverkskort-usb
Du vill ha ett som stödjer åtminstone 802.11ac men stirra dig inte blind på maxhastigheten då det inte är så relevant.
Se även till att ha senaste firmware på routern.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Hej Lina,

Problemet med hastigheten är i sig inte orsakat av att hans burk kör med sladd utan det är något annat som spökar, antingen mjukvara eller hårdvara. Testa annan kabel, reset router, drivrutin nätverkskort ex.vis
Ska det inhandlas ett wifi-kort så går det antingen att köpa ett kopplat via usb eller pci-e
Du vill ha ett som stödjer åtminstone 802.11ac men stirra dig inte blind på maxhastigheten då det inte är så relevant.

Tack för ditt svar! Får kołla upp det!
Tack för länken! Jag var lite osäker på om det var den form av kort som behövdes.
Tyvärr har vi dåligt internet där vi bor, kör via telejacket med högst 24 mb/s utan tillgång till fiber.. Telenor, kanske ska byta till Telia om det nu kan göra någon skillnad.

Vad gäller wifi kort är det ingenting annat som spelar in, förutom 802.11ac som du skrev?

Mvh Lina

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FluffyLina:

Tyvärr har vi dåligt internet där vi bor, kör via telejacket med högst 24 mb/s utan tillgång till fiber.. Telenor, kanske ska byta till Telia om det nu kan göra någon skillnad.

Trots att Telia's monopol försvann för många år sedan, så äger Telia (via Skanova) telestationerna och i en hel del fall så kan de ge högre hastighet än andra operatörer de har släppt in på telestationen.

Så mitt råd är kontrollera med Telia vad de kan erbjuda för hastighet, om ni bor runt 600m från telestationen så kan ni kanske få VDSL istället vilket ger upp till 60 istället för 24.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Trots att Telia's monopol försvann för många år sedan, så äger Telia (via Skanova) telestationerna och i en hel del fall så kan de ge högre hastighet än andra operatörer de har släppt in på telestationen.

Så mitt råd är kontrollera med Telia vad de kan erbjuda för hastighet, om ni bor runt 600m från telestationen så kan ni kanske få VDSL istället vilket ger upp till 60 istället för 24.

Tack! Ska kolla med Telia!
Mvh Lina

Permalänk
Medlem
Skrivet av FluffyLina:

Tack för ditt svar! Får kołla upp det!
Tack för länken! Jag var lite osäker på om det var den form av kort som behövdes.

Vad gäller wifi kort är det ingenting annat som spelar in, förutom 802.11ac som du skrev?

Mvh Lina

Eg inte, dom flesta tillverkare kör på Broadcom/Atheros eller annan tillverkare av chip.
Tyvärr finns tämligen inga med Intel annars är dom klart att rekommendera.
Så köp kanske inte den absolut billigaste men inte dom dyraste heller.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

Jag har försökt med USB-nätverkskort och har upplevt en del problem, trots att jag har testat med flera olika kopplade på olika sätt. Oftast funkar det bra ett tag men plötsligt så börjar man tappa uppkopplingen helt och måste hålla på och byta USB-portar, avinstallera och ominstallera och så, och så plötsligt så funkar det igen ett tag. Jag har fått för mig att USB-portarna har svårt att ge så mycket ström som det krävs för dagens moderna trådlösa nätverk i vissa situationer. Så jag hade satsat på ett PCI-Express-kort.

Men det borde som sagt vara snabbare med kabel än med WiFi så länge inte nätverket sätter begränsningarna.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Eg inte, dom flesta tillverkare kör på Broadcom/Atheros eller annan tillverkare av chip.
Tyvärr finns tämligen inga med Intel annars är dom klart att rekommendera.
Så köp kanske inte den absolut billigaste men inte dom dyraste heller.

Tack så mycket!
Funderar på denna, även om vi inte kommer upp i den hastigheten..
https://www.inet.se/produkt/5404561/asus-pce-ac68-ac1900

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag har försökt med USB-nätverkskort och har upplevt en del problem, trots att jag har testat med flera olika kopplade på olika sätt. Oftast funkar det bra ett tag men plötsligt så börjar man tappa uppkopplingen helt och måste hålla på och byta USB-portar, avinstallera och ominstallera och så, och så plötsligt så funkar det igen ett tag. Jag har fått för mig att USB-portarna har svårt att ge så mycket ström som det krävs för dagens moderna trådlösa nätverk i vissa situationer. Så jag hade satsat på ett PCI-Express-kort.

Men det borde som sagt vara snabbare med kabel än med WiFi så länge inte nätverket sätter begränsningarna.

Det kanske är det då , bara 24 mb/s som sagt, men kommer upp i 13 enligt Bredbandskollen, men inte när han laddar ner spel från Steam, då är det löjligt lågt. kanske får kolla på drivrutinerna som _niko_. skrev tidigare
Nu fick jag lite beslutsångest.. haha

Permalänk
Skrivet av snajk:

Har aldrig gillat USB heller, dom ska bara strula. Sen måste man byta som du skriver

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FluffyLina:

Har aldrig gillat USB heller, dom ska bara strula. Sen måste man byta som du skriver

För mig slutade det med att jag köpte en WiFi-förlängare, alltså en enhet som plockar upp den trådlösa signalen och har ett eget trådlöst nät. Denna enhet hade en vanlig nätverksutgång så jag använde i princip den som ett trådlöst nätverkskort med egen strömförsörjning som sen anslöts till datorn med vanligt nät. Den lösningen funkade bra i något år eller så, sen började förlängaren krångla också, då stängde jag av dess egna WiFi-nät så att den verkligen bara var en brygga från WiFi till ethernet, och det funkade bra.

Permalänk
Skrivet av snajk:

För mig slutade det med att jag köpte en WiFi-förlängare, alltså en enhet som plockar upp den trådlösa signalen och har ett eget trådlöst nät. Denna enhet hade en vanlig nätverksutgång så jag använde i princip den som ett trådlöst nätverkskort med egen strömförsörjning som sen anslöts till datorn med vanligt nät. Den lösningen funkade bra i något år eller så, sen började förlängaren krångla också, då stängde jag av dess egna WiFi-nät så att den verkligen bara var en brygga från WiFi till ethernet, och det funkade bra.

Tack! Det ska jag kika på!
Har lite o göra nu, fått mycket bra förslag!
Uppdaterar när jag bestämt mig!

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Hej Lina,

Skrivet av Belzader:

Skrivet av snajk:

Tack för tipsen allihopa, kul att ni är så hjälpsamma
Ska kolla på alla förslag och återkommer sedan, tack sålänge!

Permalänk
Medlem

Sladd är alltid mer reliabelt än Wifi. Både hastighetsmässigt och latensmässigt. Kanske skulle kunna byta ut kabeln och se om det hjälper? För om du byter till Wifi kommer uppkopplingen för honom bli sämre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk

@Seziuo: Då har jag lärt mig något nytt! trodde faktiskt att wifi var bättre, tänker ju att tekniken går framåt men kanske inte alltid
Ska kolla upp sladden och internet uppkopplingen ( det bästa som går) ! Tack!

Permalänk

Vad glad jag blir att ni vill hjälpa till Tror jag har kommit fram till att kolla sladden, drivrutinerna mm och operatör till uppkoppling, tyvärr blir det nog inget köp än på ett tag , men jag kommer handla ett nätverkskort framöver men det känns lite onödigt nu.
Sladdar sålänge ;D