Permalänk
Medlem

Första bygget Ryzen 3700x

Hej!

Fruns burk börjar bli lite trött så jag tänkte att hon får överta min så bygger jag en ny åt mig själv.
Det är första gången jag bygger ihop en dator själv från grunden och jag har velat ganska länge mellan olika komponenter.

Jag använder datorn främst till spel och arbete, men inte så mycket AAA-titlar så jag har väl visserligen tagit i lite för mycket men samtidigt byter jag inte så ofta så det kan vara värt att slänga på lite extra.
Mest spelas det swtor (alldeles för mycket), cs:go, Borderlands2 och liknande multiplayerspel samt en del VR med HTC Vive, men jag har tänkt att testa RDR2 samt även CP2077 när det kommer.
Jag spelar i 1440p och 60hz (skärmen valdes för arbetet främst) men det kan komma att ändras till något bättre längre fram.

Jag streamar inte, men jag jobbar hemma ofta och kör då Office 365 med Intune, samt flera webbaserade system som var för sig inte är så krävande men jag har mycket igång samtidigt. Jag gillar också att ha swtor igång i bakgrunden och titta in lite då och då när det är "rast".
Så jag tänkte en 3700x skulle passa mig bra.

Några tankar om mitt bygge? Med dom låga krav jag egentligen har idag så är väl både 3700x och X570 lite onödigt men jag tänkte det kunde vara kul att ha PCIe-4 för spelen blir ju större och mer skall läsas in, fast det är nog onödigt egentligen för en som mig.
Borde jag kanske satsa på en annan kylare än den medföljande om jag vill ha det riktigt tyst?

Budget: Jag tänkte hålla mig runt 10k men har inga problem att gå upp lite om det skulle vara smartare.
Tystnad är viktigt, men burken står under skrivbordet så den behöver inte vara ljudlös.

Jag har redan ett MSI RTX 2080 Gaming X Trio samt ett Corsair CX650M Bronze som skall användas så därför saknas dom i listan.
En vanlig SSD på 500GB samt en mekanisk disk på 3,5TB tar jag från min gamla burk.
Chassit valde jag för jag tycker det är snyggt samt att det verkade lätt att bygga i samt att jag vill ha en tyst dator.

https://komponentkoll.se/bygg/BSZtO

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

@Mr Steed: Du kommer klara dig på stockkylaren till cpu:n. Men rekommenderar minst att du köper minst 3200mhz minnen när Ryzen 3000 har stöd för det direkt ur kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Mr Steed: Du kommer klara dig på stockkylaren till cpu:n. Men rekommenderar minst att du köper minst 3200mhz minnen när Ryzen 3000 har stöd för det direkt ur kartong.

Håller med dig helt om minnena. Minst 3200, men kan vara värt att skaffa 3600 ifall det inte skiljer många kronor. Kylaren är svårare. Stock kylaren fungerar väl och kyler tillräckligt för att det ska fungera, och OP säger tyst men inte ljudlös. Jag är kanske lite mer åt ljudlös hållet men jag tycker personligen att stock kylaren låter för mycket.

Det har gjorts en del testar om det behövs PCiE 4 idag eller inte, och när det kommer till lagring så är det tydligen super nice om man flyttar stora filer. Drar detta ur minnet, men jag har för mig att Hardware Unboxed (youtube kanal) testade ett 2080 ti och kom fram till att det utnyttjade typ halva PCIE3 x16 kanalen. Så det kommer gissningsvis dröja många år innan du byter till ett grafikkort som blir begränsat av det och troligen hinner hela burken bli utdaterad innan dess. (vill poängtera att jag drar detta ur huvudet, dubbelkolla gärna för jag kan absolut ha fel)

Jag hade nog hellre satsat på att B450 moderkort typ ett Tomahawk max, sen lagt 500 kr på en bättre kylare och ett par hundralappar på snabbare minnen. Chassit är nice, även att jag föredar Fractal Designs R6 själv.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett B450 Aurus Elite till mitt bygge.
Kolla bara på paketen så den stöder ryzen 3 direkt ur kartong.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, jag kör på 3200 eller högre om jag hittar några prisvvärda med låg CL.

Jag har ju funderat på B450 och det känns ju med den prisskillnaden att det är det vettiga valet, hellre byta igen lite tidigare nästa gång

Jag börjar med stock kylaren så kan jag ju byta sen om jag tycker den inte räcker till.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Tack för era svar, jag kör på 3200 eller högre om jag hittar några prisvvärda med låg CL.

Jag har ju funderat på B450 och det känns ju med den prisskillnaden att det är det vettiga valet, hellre byta igen lite tidigare nästa gång

Jag börjar med stock kylaren så kan jag ju byta sen om jag tycker den inte räcker till.

Hej,

Jag byggde precis en dator med Ryzen 3700x.

Testade stockkylaren först, men tyckte att det lät för mycket (även om den inte låter mycket alls). Köpte istället en Noctua NH-U12S SE-AM4: https://www.webhallen.com/se/product/264771-Noctua-NH-U12S-SE...

Bytte även chassifläktarna (i ett Fractal Design Define C). Satt i två Noctua NF-A12x25 PWM Premium Fan 120mm:
https://www.webhallen.com/se/product/287133-Noctua-NF-A12x25-...

Ställde sedan ner fläktkurvorna (har ett MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi).

Grafikkortet är ett KFA2 GeForce RTX 2060 Super EX 8GB (jag spelar inte jättemycket, men kan vara skoj ibland).

Nätaggregatet är ett Corsair RM650x.

Ja, det var väl det som kan "låta", men det är tyst som i graven nu.

Kör dessa minnen:
https://www.webhallen.com/se/product/305427-Corsair-Vengeance...
Mest för att jag fick dom till ett bra pris. Verkar stabila. Ska testa att överklocka till 3200MHz iallafall. Vad jag har läst ska det inte vara några problem. Tveksamt dock om jag behöver prestandan, tycker att det går toksnabbt som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axed:

Hej,

Jag byggde precis en dator med Ryzen 3700x.

Testade stockkylaren först, men tyckte att det lät för mycket (även om den inte låter mycket alls). Köpte istället en Noctua NH-U12S SE-AM4: https://www.webhallen.com/se/product/264771-Noctua-NH-U12S-SE...

Bytte även chassifläktarna (i ett Fractal Design Define C). Satt i två Noctua NF-A12x25 PWM Premium Fan 120mm:
https://www.webhallen.com/se/product/287133-Noctua-NF-A12x25-...

Ställde sedan ner fläktkurvorna (har ett MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi).

Grafikkortet är ett KFA2 GeForce RTX 2060 Super EX 8GB (jag spelar inte jättemycket, men kan vara skoj ibland).

Nätaggregatet är ett Corsair RM650x.

Ja, det var väl det som kan "låta", men det är tyst som i graven nu.

Kör dessa minnen:
https://www.webhallen.com/se/product/305427-Corsair-Vengeance...
Mest för att jag fick dom till ett bra pris. Verkar stabila. Ska testa att överklocka till 3200MHz iallafall. Vad jag har läst ska det inte vara några problem. Tveksamt dock om jag behöver prestandan, tycker att det går toksnabbt som det är.

Tack för det, jag tror nog att jag provar stockkylaren och ser sen får se om chassifläktarna kanske går först om det skulle vara så.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen bytt till 3700x och ett B450-f moderkort, körde stockkylaren i ett par veckor medan jag väntade på monteringskit till min U12S från Noctua. Jag har tidigare haft U12:an till min gamla rigg, och jag stod inte ut med wraith prism-kylaren som kom med 3700x.

Inte nog med att fläkten låter, den varvar upp och ner stup i ett så fort man rör muspekaren eller öppnar ny flik i firefox. Det går kanske att få wraithkylaren tyst, men eftersom jag ändå skulle byta tillbaka till Noctuan rörde jag inga fläktkurvor förrän rätt kylare satt monterad.

Skillnaden är som dag och natt nu när jag fått dit en potent kylare med tystgående fläkt, kan verkligen rekommendera lägga pengarna om du har råd. Med det sagt så är wraith prism långt mycket bättre än intels stockkylare som satt på nehalem till haswell-eran, har inte provat de nyare så kan hända att även intel förbättrat sina.

Ett plus med Noctua är att de skickar ut gratis monteringskit när nya socklar släpps, allt som krävs är att du skickar med kvitto/bild kylaren och din nya CPU/moderkort.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag har nyligen bytt till 3700x och ett B450-f moderkort, körde stockkylaren i ett par veckor medan jag väntade på monteringskit till min U12S från Noctua. Jag har tidigare haft U12:an till min gamla rigg, och jag stod inte ut med wraith prism-kylaren som kom med 3700x.

Inte nog med att fläkten låter, den varvar upp och ner stup i ett så fort man rör muspekaren eller öppnar ny flik i firefox. Det går kanske att få wraithkylaren tyst, men eftersom jag ändå skulle byta tillbaka till Noctuan rörde jag inga fläktkurvor förrän rätt kylare satt monterad.

Skillnaden är som dag och natt nu när jag fått dit en potent kylare med tystgående fläkt, kan verkligen rekommendera lägga pengarna om du har råd. Med det sagt så är wraith prism långt mycket bättre än intels stockkylare som satt på nehalem till haswell-eran, har inte provat de nyare så kan hända att även intel förbättrat sina.

Ett plus med Noctua är att de skickar ut gratis monteringskit när nya socklar släpps, allt som krävs är att du skickar med kvitto/bild kylaren och din nya CPU/moderkort.

Hur svårt är det att ta bort den gamla kylpastan ifall det blir ett byte?
Det är ganska tyst i rummet i övrigt så jag kommer ju störs mig på om fläkten går upp och ner mycket, om den nu hörs så mycket genom chassit men det var jag ju först när jag testat 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

@Mr Steed: Det är relativt enkelt, AMD hade varit lite väl generösa med pastan på min wraithkylare så det hade kladdat ut över kanterna lite. Lite isopropanol och ett par kaffefilter är det som brukar rekommenderas, jag är ingen kaffedrickare så brukar ta tops istället. Gäller bara att inte topsen luddar av sig när du gör rent, har inte hänt mig hittills dock.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@klirre Tack! Här finns det gott om kaffefilter så bara lite isopropanol att inhandla.
Är det dumt att göra rent med processorn på plats i sockeln (tänkte om jag monterar och provar systemet först)
Är ju lite orolig att böja pinnarna om jag plockar ut den för rengöring men känns ju lite e riskabelt att kladda med den monterad också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

@Mr Steed: Det är helt klart säkrast att låta processorn sitta monterad på moderkortet när du rengör. Det är som du skriver mycket större risk att böja pinnar om du plockar loss processorn.

Så länge du använder ren isopropanol kan du inte skada nåt, låt det dunsta av i nån minut innan du lägger på ny pasta och monterar nya kylaren bara.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

@klirre Tack! Här finns det gott om kaffefilter så bara lite isopropanol att inhandla.
Är det dumt att göra rent med processorn på plats i sockeln (tänkte om jag monterar och provar systemet först)
Är ju lite orolig att böja pinnarna om jag plockar ut den för rengöring men känns ju lite e riskabelt att kladda med den monterad också.

Du gör rätt i att köpa 3700x. Den kommer hålla länge
Jag har gjort rent cpun direkt på moderkortet många gånger och jag skulle säga att det inte är några problem om man är en försiktig och noggrann person. Är man däremot stressig och halvslarvig så kan allt hända haha. En slarvig person kanske borde ta ut moderkortet ur lådan för mer plats. Men du låter ordentlig av dig så det ska inte va några problem. Jag har använt microfiberduk för att få bort pastan, funkar både med och utan isopropanol, snabbast går de såklart med.

En sak som du bör tänka på när du tar bort kylaren är att INTE dra den rakt uppåt, för stock kylaren kan sitta rejält hårt. Det gjorde den iaf på min R5 3600. Så hårt att den slet med sig cpun ut socketen trots att den var fastspänd!!
Knepet är att vrida kylaren som i en cirkel så suget till slut släpper. Jag jag fick vrida den 180* innan de släppte.

Jag skulle köra på bättre kvalitet på minnena. Jag rekommenderar helt klart 3600 med så låga timings som möjligt. Sen för att få ut ännu mer prestanda så testar du sänka timings lite.
Du kan använda Ryzen Dram Calculator om du vill.
En sak du ska tänka på med Aorus Elite moderkortet är att den inte har några felsökningslampor. Så om någon komponent orsakar att datorn inte bootar så vet man inte vad som orsakade det. Enbart det jag stör mig på med det moderkortet, annars är det en väldigt bra produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@Mr Steed: Jag gör alltid rent med processorn i moderkortet, då sitter den ordentligt och ingen risk för trasiga pins. Var försiktig med hur mycket alkohol du har på bara, räcker med liten mängd, ta din tid.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Du gör rätt i att köpa 3700x. Den kommer hålla länge
Jag har gjort rent cpun direkt på moderkortet många gånger och jag skulle säga att det inte är några problem om man är en försiktig och noggrann person. Är man däremot stressig och halvslarvig så kan allt hända haha. En slarvig person kanske borde ta ut moderkortet ur lådan för mer plats. Men du låter ordentlig av dig så det ska inte va några problem. Jag har använt microfiberduk för att få bort pastan, funkar både med och utan isopropanol, snabbast går de såklart med.

En sak som du bör tänka på när du tar bort kylaren är att INTE dra den rakt uppåt, för stock kylaren kan sitta rejält hårt. Det gjorde den iaf på min R5 3600. Så hårt att den slet med sig cpun ut socketen trots att den var fastspänd!!
Knepet är att vrida kylaren som i en cirkel så suget till slut släpper. Jag jag fick vrida den 180* innan de släppte.

Jag skulle köra på bättre kvalitet på minnena. Jag rekommenderar helt klart 3600 med så låga timings som möjligt. Sen för att få ut ännu mer prestanda så testar du sänka timings lite.
Du kan använda Ryzen Dram Calculator om du vill.
En sak du ska tänka på med Aorus Elite moderkortet är att den inte har några felsökningslampor. Så om någon komponent orsakar att datorn inte bootar så vet man inte vad som orsakade det. Enbart det jag stör mig på med det moderkortet, annars är det en väldigt bra produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag känner mig hyfsat stadig på handen så det ska nog fixas, försiktig är jag bra på
Jag hade inte tänkt på att kylaren kommer förmonterad, mycket bra tips med att vrida för att få bort den, hade säkert suttit där länge och funderat vad som är fel annars.

Jag ska fundera en vända till på val av moderkort.

Skrivet av Aeig:

@Mr Steed: Jag gör alltid rent med processorn i moderkortet, då sitter den ordentligt och ingen risk för trasiga pins. Var försiktig med hur mycket alkohol du har på bara, räcker med liten mängd, ta din tid.

Mvh

Ta tid är jag bra på, så ska definitivt göra det lugnt och metodiskt.
Ska bli kul att äntligen göra första bygget.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@Mr Steed: Det är helt klart säkrast att låta processorn sitta monterad på moderkortet när du rengör. Det är som du skriver mycket större risk att böja pinnar om du plockar loss processorn.

Så länge du använder ren isopropanol kan du inte skada nåt, låt det dunsta av i nån minut innan du lägger på ny pasta och monterar nya kylaren bara.

Tack det låter ju gott och väl enkelt, bara vara lite försiktig.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Jag kan uppdatera med att det blev följande setup:
X570 Aorus Elite
Stockkylaren
Ryzen 3700x
G.Skill Trident Z Neo C 32GB 3600Mhz

Om någon annan kör på samma moderkort någon gång är det bra att veta att XMP inte gick att aktivera utan att välja Advanced Mode i UEFI och aktivera där, annars återställde den sig vid varje omstart.
Förutom det så har det rullat på bra och jag är nöjd.

Jag tror dock att det blir en ny CPU-kylare så småningom, när jag spelar gör det inte så mycket men ibland har jag ett spel igång och växlar över till jobbdatorn och då hörs det att Wrath prism jobbar på rätt så bra till och från när det i övrigt är tyst i rummet.
Men den kyler bra, mycket lägre temperaturer än min 8700K med Corsair H60-kylare så för att vara på köpet tycker jag den är helt okej.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Skippa 500 serien av moderkort och kör på b450 eller x470 och lägg den extra tusenlappen på en SSD av kändare märke är mitt tips.
Det enda nya med 570 korten är egentligen PCI-E 4.0 som idag bara har stöd hos AMD 5xxx serien och monster SSDs.

Såg att du redan handlat, hoppas du blir nöjd
Glöm inte hämta nyaste AM4 chipset drivrutinerna på AMDs sida, dag och natt om du saknar dom.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SpeedRebirth:

En sak som du bör tänka på när du tar bort kylaren är att INTE dra den rakt uppåt, för stock kylaren kan sitta rejält hårt. Det gjorde den iaf på min R5 3600. Så hårt att den slet med sig cpun ut socketen trots att den var fastspänd!!
Knepet är att vrida kylaren som i en cirkel så suget till slut släpper. Jag jag fick vrida den 180* innan de släppte.
Skickades från m.sweclockers.com

Detta är verkligen värt att trycka på när det kommer till att plocka bort AMD:s stockkylare. Har alltid haft som vana att vrida kylaren för att få kylpastan att släppa, men under en trött och stressig kväll när vi testade Ryzen 9 3900X i somras glömde jag detta och ryckte rakt upp. Processorn fastnade i kylaren och rycktes med ur sockeln med flera böjda pinnar som resultat. Var en riktig fröjd att böja tillbaka dem kan jag meddela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Skippa 500 serien av moderkort och kör på b450 eller x470 och lägg den extra tusenlappen på en SSD av kändare märke är mitt tips.
Det enda nya med 570 korten är egentligen PCI-E 4.0 som idag bara har stöd hos AMD 5xxx serien och monster SSDs.

Såg att du redan handlat, hoppas du blir nöjd
Glöm inte hämta nyaste AM4 chipset drivrutinerna på AMDs sida, dag och natt om du saknar dom.

Jag velade länge men vill köra två m.2 utan att tappa prestanda (som jag troligen inte kommer märka av ändå) och fick dessutom den för ett bra pris, inte b450-bra men ändå 1900:- med Benifyrabatten hos Dustin.
Jag vet att det egentligen var dåligt spenderade pengar men...

<edit>@hakd: Vad gör chipset drivisarna för skillnad, har inte alls koll?

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a