Permalänk
Inaktiv

M.2 hög temperatur

Hej!

såg i hwinfo att min m.2 960 pro har 2 temp sensorer.

sensor 1: 60-75c
sensor 2: 80-100c

jag har ett phanteks evolv itx som chassi och det har inte det bästa luftflödet men inte borde temperaturerna vara såhär höga?
kommer disken ta skada av dessa tempsen eller är det lugnt tror ni?

https://imgur.com/a/VYFnf

Permalänk
Medlem

De kommer ju börja throttla vid typ 95 grader, känns definitivt som att det är lite för högt.. om du inte har så bra luftflöde hade jag ju tipsat om några fläktar och att dra om kablarna i burken. Att köpa tryckluft och damma lite hade inte skadat. Alternativt kanske det går att få ner tempsen med m.2. heatsinks? Typ:

https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Har själv inte använt sånna, så kolla först kompabilitet med just din sticka, men verkar ju göra sitt om man kollar recensioner.

Permalänk
Inaktiv

kanske ska testa att montera m.2 på slot2 på baksidan av moderkortet?
då min nuvarande slot sitter precis ovanför gpun

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Martin740_:

Hej!

såg i hwinfo att min m.2 960 pro har 2 temp sensorer.

sensor 1: 60-75c
sensor 2: 80-100c

jag har ett phanteks evolv itx som chassi och det har inte det bästa luftflödet men inte borde temperaturerna vara såhär höga?
kommer disken ta skada av dessa tempsen eller är det lugnt tror ni?

https://imgur.com/a/VYFnf

Jag hade samma problem med min 960 Evo. Körde man t ex Atto benchmark så gick den upp till 100 C, trots bra luftflöde. Stoppade dit en Alphacool M.2-kylare och efter det toppar den runt 75 C under testet.

Jag vet inte om det är undersidan på disken som blir varm. Den är ju ganska nära moderkortet iom att disken ligger ned, så svårt för luften att flöda bra där. Kylaren är dock dubbelsidig. (min sitter också precis ovanför grafiken)

Permalänk
Medlem

Valfri kylfläns gör susen!

Permalänk

@Martin740_: Det är helt vanligt att M.2 SSD går varma ,speciellt om de är höghastighetstyperna. Tyvärr förlorar vi prestanda med det också så det gäller att fixa bra kylning. Helst med kylfläns direkt på enheten. Sedan fungerar de utmärkt.

Permalänk
Medlem

@jawik: Annars är ju denna billigare, finns även i andra färger om man tycker det är intressant:
https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Permalänk
Medlem

Här är temperaturerna på mina 960 evo 500gb.
Grafikkort och cpu går i fullload och så körde jag hdtune bench i en par minuter.

Utan kylfläns Current Minimum Maximum Avarage

Med kylfläns https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin740_:

Hej!

såg i hwinfo att min m.2 960 pro har 2 temp sensorer.

sensor 1: 60-75c
sensor 2: 80-100c

jag har ett phanteks evolv itx som chassi och det har inte det bästa luftflödet men inte borde temperaturerna vara såhär höga?
kommer disken ta skada av dessa tempsen eller är det lugnt tror ni?

https://imgur.com/a/VYFnf

När har du dessa temperaturer ?
För om det bara är när du kör ett långt disk benchmark så ser jag inget problem.
Det finns ju i princip inget användarscenario som belastar disken på samma sätt.

Permalänk
Inaktiv

@Svensktiger: Får dessa temps när jag spelar, efter några timmar pubg snittar disken 95-97 grader på temperature 2 och runt 75c på temperature 1

Permalänk
Medlem

Läget där M.2 sitter, är oftast inte optimalt. Den sitter mitt bland kretsar som alstrar mycket värme. För ett par hundralappar kan man köpa expansionskort för PCIE plats, som har kylflänsar. Ett par hundra till och man kan få med vattenkylning för dem som kör costum loop.

EDIT:
Har själv ett 960 EVO på ett expansionskort, under grafikkortet och en bit ut från mammabrädan. Där blir det inte lika varmt och kylflänsarna hjälper också till.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv

har nu flyttat m.2an till baksidan av moderkortet och verkar gå lite svalare än innan.
men jag ska nog beställa en heatsink och hoppas tempsen går ner mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin740_:

har nu flyttat m.2an till baksidan av moderkortet och verkar gå lite svalare än innan.
men jag ska nog beställa en heatsink och hoppas tempsen går ner mer

Sitter det på baksidan kan du ju köpa värmeledande kuddar annars och kyla mot chassit. Vet jag gjorde en liknande lösning med 950 för ett tag sedan. Inet har värmeledande kuddar sist jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sitter det på baksidan kan du ju köpa värmeledande kuddar annars och kyla mot chassit. Vet jag gjorde en liknande lösning med 950 för ett tag sedan. Inet har värmeledande kuddar sist jag kollade.

Bra tips. Är detta vad som rekommenderas?
Jag satte precis för första gången en M2 på undersidan av mobot och den går i 65 grader idle(!).

Permalänk
Inaktiv

Köpte kylfläns och monterade på min samsung disk, fick ner tempen med nästan 30 grader vid hård belastning, hade samma höga temp som nämns i tråden, nu ligger jag konstant under 50 grader och som lägst runt 35 grader, har min monterad längst ner på moderbordet och mitt för min två stora insugs fläktar så kylflänsen gjorde enorm skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bra tips. Är detta vad som rekommenderas?
Jag satte precis för första gången en M2 på undersidan av mobot och den går i 65 grader idle(!).

Så länge inget strömledande får kontakt, är det ju ingen fara. Och chassit fungerar utmärkt som kylfläns. Inet har lite olika värmeledande material att testa: https://www.inet.se/kategori/717/varmeledande-tejp

Du behöver inget extremt, utan bara typ thermal pads som når chassit. Vi pratar i storleksordningen 5-10W så även om du tar flera lager, hjälper det.

Tänk på att NANDet mår bra av ca 50 grader för att skriva bra. Kontrollern dock vill vara sval... så det ska inte vara för bra. Då får du andra problem istället.

Permalänk
Medlem

Inhandlade idag SamSung 970 EVO Plus, 500 gb
samt Plexgears kabinett för denna.

Kabinettet blir varmt som fan, ingen temp jag kan mäta
då det är "usb-minne"

Någon som har tips på att kunna kyla ner disken då
alukabinettet inte riktigt klarar det.

kabinettet:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/hardd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246541:

Hej!

såg i hwinfo att min m.2 960 pro har 2 temp sensorer.

sensor 1: 60-75c
sensor 2: 80-100c

jag har ett phanteks evolv itx som chassi och det har inte det bästa luftflödet men inte borde temperaturerna vara såhär höga?
kommer disken ta skada av dessa tempsen eller är det lugnt tror ni?

https://imgur.com/a/VYFnf

Så länge luftflödet inte är helt kass, borde det räcka med en heatsink på m2-kortet.

Jag har en 960 Evo och med en heatsink som kom med med mitt Aorus Ultra x570 moderkort stiger temperaturen till max 56/81C då jag kör ett CrystalDiskMark-test med defaultinställningar. Utan heatsink nådde jag max 92c (och då använde jag HWMonitor istället för HWinfo. antagningsvis är det frågan om temp2)

Har en Fractal Design R5 med sido- och framintake. Ingen exhaust just nu eftersom jag väntar på AM4-kit till min AIO som vanligtvis sitter i taket och blåser ut luft.

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Skrivet av knz0:

Så länge luftflödet inte är helt kass, borde det räcka med en heatsink på m2-kortet.

Jag har en 960 Evo och med en heatsink som kom med med mitt Aorus Ultra x570 moderkort stiger temperaturen till max 56/81C då jag kör ett CrystalDiskMark-test med defaultinställningar. Utan heatsink nådde jag max 92c (och då använde jag HWMonitor istället för HWinfo. antagningsvis är det frågan om temp2)

Har en Fractal Design R5 med sido- och framintake. Ingen exhaust just nu eftersom jag väntar på AM4-kit till min AIO som vanligtvis sitter i taket och blåser ut luft.

Vet du om man bör plocka bort etiketten på ovansidan av ssd’n när man använder heat shields av den typen som kommer med vissa x570?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 \ Asus Prime X570-Pro \ 2x8GB G.skill Flare X \ Asus Geforce GT 1030 \ Corsair MP600 1TB \ Corsair TX550M \ FD Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nybyggare:

Vet du om man bör plocka bort etiketten på ovansidan av ssd’n när man använder heat shields av den typen som kommer med vissa x570?

Jag lät den vara på plats.

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nybyggare:

Vet du om man bör plocka bort etiketten på ovansidan av ssd’n när man använder heat shields av den typen som kommer med vissa x570?

edit. hoppsan, dubbelpost

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av knz0:

Jag lät den vara på plats.

har sett ett par videos där de plockar bort tejpen,
vet ej om de behövs, men även killarna på netonnet
tipsade om det.

Permalänk

@lenowin: Notera dock att det står på många av dessa "warranty void if removed". Värt att tänka på

Permalänk

Om hårddisken har levt mer än 4 månader kan du typ räkna med att den håller tills end of life.
Jag har tagit bort sticker och kör en OC Cool plåt med med nvme, och den håller sig på runt 36-40 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nybyggare:

Vet du om man bör plocka bort etiketten på ovansidan av ssd’n när man använder heat shields av den typen som kommer med vissa x570?

Om det inte är en etikett att värmespridar typen, typ den som Samsung använder.
Så är den metall kan den lika gärna sitta kvar.