SweClockers "Gubben" får nytt liv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Torsby
Registrerad
Maj 2003

Gillart, stilrent

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | OS: Samsung 830 256GB | Store: Seagate 1TB SSHD | EVGA GTX970 SC <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Barsk66:

Lite mycket grått. Kanske få in lite av det orangea i gubben?

covfefe

Skickades från m.sweclockers.com

I care because you do

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Även om designen i sig är rätt bra (stilren, tydlig, mm) så tycker jag verkligen inte att han passar in på sajten. Logotypen bör väll kanske representera läsarna vilket knappast främst består av "gubbar". Gubbar är troligen idag en av de främsta anledningarna till saker som att IE9 & win xp fortfarande används rätt mycket. Gubbar representerar gårdagens teknik och inbitna ideologier där fraser som: "det var bättre för" är väldigt vanliga, något som verkligen inte gå i linje med en modern nyhetsajt (dess utom om teknik). Nej snälla swec, låt gubben sommna in och skaffa er en bättre, mer representativ logotyp & maskot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av jompenleet:

Men VAD heter han? Har honom både på t-shirt och kaffemugg men kan aldrig svara på vad han heter när barnen frågar.

Edit
När han är klar i Italien får han gärna komma till mitt kontor i Örebro, skulle passa som handen i handsken

Skrivet av svan_lind89:

Tycker faktiskt om den förra bättre men kul med förändring!
Den nya påminner lite om Bubbles från trailer park boys

https://imgur.com/KSHXVGw.png

Ja, han får fan heta bubbles.

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X. Fan vad jag älskar datorer!

Hoppas att ARM/RISC kommer med nån sexig skit supersnart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Meh. Jag är inte så förtjust i förändringarna faktiskt. Tyckte bättre om logotypen när det stod .com, och utan en grå ikon. Visst, gubben kan vara bra att ha i vissa sammanhang, men inte i logotypen.

Gigabyte X470 Gaming 7 - Ryzen 7 2700 - 32GB Corsair 3000Mhz RGB - EVGA GTX 980 SC - Seasonic 850W Platinum - Samsung 970 EVO 1TB - Asus pb298q
Define R3 Compact - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019

Kul med en uppdatering tycker jag! På min 4K skärm, i Win10 och Edge så klipps sista S:et i loggan av på högra sidan och hela swecklockers texten i loggan är lite suddig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Ser redan fram emot Pynta-Loggan-Tävlingen i Jul!

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC 8GB | 4 SSD + 4 HDD

Trädvy Permalänk
Nyhetschef & forumansvar
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Sir_Manfred:

Ser redan fram emot Pynta-Loggan-Tävlingen i Jul!

Ja. JA! Give this man a medal!

Förövrigt tänker jag på Filthy Frank varje gång jag ser din avatar.

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Ett steg i sidled. Varken bättre eller sämre.

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| AMD Ryzen Threadripper 1950X Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16| OCZ ZX 1000W| ASUS GTX 1070 Ti Strix| Philips 328E9FJAB/00| Debian Sid| KDE4.x|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Maj 2012

Merch med nya gubben nu! 😀

AMD RYZEN 5 2600X | ASUS ROG STRIX 2070 ADVANCED | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Tycker nya loggan växer på en för varje gång man ser den. Kul med mer användning av maskoten.

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av M_X_E_Q:

Denna tycker jag är bättre läs snabbare laddningar.

Ok,ska kolla in den. Tack

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M-Skåne
Registrerad
Aug 2009

Gillar inte. Uttrycket är intetsägande "snällt" till skillnad mot den förra som hade något klurigt i blicken.

Har nu sparat ner några ex av den gamla.

Sent skall det sägas men nu är det sagt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Alling:

Nackdelen med detta är att man inte får gubben, utan bara "SWECLOCKERS" med vit text. Tycker personligen det ser för skrikigt ut när loggan är kritvit i det mörka temat, men det är enkelt ordnat:

.header .logo { background-image: url(/gfx/sweclockers-white.svg); background-position: center; + opacity: 0.5; }

Ser vettigt ut, men gubben saknas förstås fortfarande.

Nackdelen med detta är att hela loggan då får en ljusgrå rektangulär bakgrund, vilket inte heller ser så bra ut mot den mörka bakgrunden.

Vi får slå våra kloka huvuden ihop, eller vad säger ni, @Blargmode, @Soitora, @LemonIllusion et al.?

Annars kan man använda tillägget "Dark Reader" och då fungerar allt fin-fint!

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Alling:

Om du installerar Better SweClockers kan du ha det mörka temat aktiverat för jämnan eller automatiskt mellan tider du själv väljer.

installerat det nu. Hur fixar jag så att det är dark mode 24/7? Älskar dark mode på hemsidor, fattar inte varför det inte finns automatiskt som alternativ på alla hemsidor.

MB: Asus X470-f |CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: MSI 1070 Gaming X
PSU: Rm750x v2
Ram: G.skill Trident Z 14-14-14-34 3200 Mhz 2x 8gb

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av draanexle:

installerat det nu. Hur fixar jag så att det är dark mode 24/7?

Gå till inställningarna och stäng av Automatisk aktivering under Mörkt tema. Aktivera sedan det mörka temat automatiskt med den mörka fliken högst upp på startsidan.

Citat:

Älskar dark mode på hemsidor, fattar inte varför det inte finns automatiskt som alternativ på alla hemsidor.

Det är svårt att implementera ett automatiskt mörkt läge, och det krävs mycket arbete för att ta fram och underhålla ett sådant manuellt.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

har aldrig gillat gubben helt ärligt.. nu ser den ut som en tokig gammal politiker.. nä usch...

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Riktigt mysig gubbe, en sån här go gubbe man bara vill mysa med. Imponerande

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Alling:

Gå till inställningarna och stäng av Automatisk aktivering under Mörkt tema. Aktivera sedan det mörka temat automatiskt med den mörka fliken högst upp på startsidan.

Det är svårt att implementera ett automatiskt mörkt läge, och det krävs mycket arbete för att ta fram och underhålla ett sådant manuellt.

Borde man inte kunna ta fram ett tillägg som bara läser in modifierad css för varje sida och sen tillåter användare rösta/välja olika ’user-submitted’ css varianter. Då kommer community runt detta plugin väldigt snabbt skapa nya fixar för allt som hår sönder och de flesta vanliga sidor har support. Går man in på en ny sida som man inte tidigare valt på väljs den som flest andra valt automatiskt, men man kan som användare välja.

Det skulle vara nåt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2004

@medbor: Dessvärre är CSS Exfil en grej och flera liknande företeelser existerar säkert.
Tyvärr är det enbart naivt att tro att man kan lämna ett sånt system åt den stora massan och tro att det inte kommer att missbrukas.

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Asus R9 290X DCU2 4GB | 2*LG W2242PE
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 2TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Gillar inte nya logga, tycker inte man får samma känsla av den "Nya gubben" som den gamla. Tror det är något i blicken som är fel.

InWin 909 Chassi// AMD Ryzen 3900X// ASUS RTX 2080 Ti// Corsair Dominator 3000Mhz 32GB// Asus Crosshair VI // Corsair AX 760W // Samsung 960 250GB Nvme SSD // Samsung 850 1TB SSD // ASUS PG348Q // Windows 10 Pro X64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Jacob:

Ja. JA! Give this man a medal!

Förövrigt tänker jag på Filthy Frank varje gång jag ser din avatar.

För att slippa vänta ända till Jul så borde ni börja köra en Midsommar-pynta-loggan-tävling också!
Och andra högtider som kanske även Påsk, Allhelgonahelgen och Jonas födelsedagar.

Jag vet dock inte vem Filthy Frank är... men baserat på namnet så tar jag det som en komplimang

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC 8GB | 4 SSD + 4 HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Sir_Manfred:

För att slippa vänta ända till Jul så borde ni börja köra en Midsommar-pynta-loggan-tävling också!
Och andra högtider som kanske även Påsk, Allhelgonahelgen och Jonas födelsedagar.

Jag vet dock inte vem Filthy Frank är... men baserat på namnet så tar jag det som en komplimang

Hur många gånger fyller jonas år?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av medbor:

Hur många gånger fyller jonas år?

Gissningsvis varje år. Men jag tänker att de stackar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skaune
Registrerad
Okt 2002

Först och främst vill jag säga att jag tycker att både loggan och gubben ser mycket bra ut!

Tycker dock också liknande @Homdax; att den gamla hade något finurligt i blicken vilket jag uppskattade.

Till sist tycker jag mindre om hur hemside-ikonen (som syns i Bokmärket / fliken) blivit för intetsägande/liten/svår att utskilja.
Man ser inte vad det ska föreställa och då har jag inte någon galen upplösning (kör 1440p).
Den blir liksom bara en grå cirkel med något vitt som snarare ser ut som Bart Simpson än SweC-gubben.

Cheers!

🟢 Main: Ryzen7 2700X | Strix x470-I | 32GB | GTX1070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2600 | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: OnePlus 6T Thunder Purple

-:| @ eller citera för svar |:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av GreyWilk:

Först och främst vill jag säga att jag tycker att både loggan och gubben ser mycket bra ut!

Tycker dock också liknande @Homdax; att den gamla hade något finurligt i blicken vilket jag uppskattade.

Till sist tycker jag mindre om hur hemside-ikonen (som syns i Bokmärket / fliken) blivit för intetsägande/liten/svår att utskilja.
Man ser inte vad det ska föreställa och då har jag inte någon galen upplösning (kör 1440p).
Den blir liksom bara en grå cirkel med något vitt som snarare ser ut som Bart Simpson än SweC-gubben.

Cheers!

Håller med dig, den sticker inte ut alls. faviconen tycker jag inte skulle ändras alls. den gamla är klockren som favicon.

Den orangea färgen som både har funnits i gubben och i favikonen förknippar man mest med Sweclockers, mycket mer än själva gubben, så att få in orange i gubben borde bli bättre, om det går vill säga.

Lian Li PC-Q33B - Z270i Gaming Pro Carbon - i7 7700K - Noctua NH-L12S - 16GB Vengenance LPX Black 3000MHz - MSI GTX 1050 2GB Gaming X - M.2 960 Evo 250 GB - 860 Evo 1TB - 840 Pro 512GB - Corsair SF600 600W 80+ Platinum - Dell 2518D - Dell U2515H. I hemmet: HTPC NUC I5 * NUC I3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M-Skåne
Registrerad
Aug 2009

@GreyWilk @Lagers

Minoriteten får skrika lite högre så tar de bort det intetsägande politiskt korrekta utslätade snäll flinet.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Det kommer dröja en bra stund innan man vänjer sig vid flikminiatyren. Gubben är svår att identifiera där. Kanske en alternativ logga som bättre passar det lilla formatet?

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Ja sidans nya "favicon" är ingen höjdare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Jag råkar ha kvar den gamla faviconen på ett par av mina SC flikar och kan därmed klart och tydligt se skillnad jämfört med den gamla med bokstäverna SC som var betydligt bättre då den är lättare att hitta då man har många flikar öppna:

Nya längst till vänster där man ser nån sorts diffus gubbe men inte tydlig samt så är den så färglös att den inte sticker ut bland många flikar. Den gamla hade lite orange färg och var därmed lättare att hitta.

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version