Permalänk
Medlem

Köpråd FM-Radio

Hej! Vet inte om detta är rätt plats för detta men är ute efter en vanlig radio att ha hemma i vardagsrummet, får gärna se ut som en retro radio. Prisklass runt 500-800kr.

Finns de någon som har en själv som kan tipsa om någon vettig i dagens läge?

Mvh Rasmus

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk

Tänker på Tivoli Audio. Retrolook med moderna komponenter. Ska vara ganska bra ljud i dom dessutom, men man får väl ändå hålla förväntningarna på rimlig nivå.

Tyvärr lite dyrare, men går att hitta begagnat.

Finns ”kopior” av deras högtalare också, men dessa är jag mer tveksam till. Tänker du lyssna på musikkanaler vill du nog ha någon slags lägstanivå ljudmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Tivoli är bra men i en helt annan prisklass, jag hade nog först å främst besökt alal secondhandbutiker i närheten och kollat, stot en gammal bordsradio i trä inne på en jag var förbi idag , de ville ha 150 kr för den och det är väl nått sånt som är bäst i den prisklass du valt, ska du ha nytt blir det nån liten kinamaskin för den budgeten.
Nyare snygga "transitorradios" är ofta rätt påkostade byggen sett till lådan typ https://www.hifi-punkten.se/produkter/kategori/ljud/radio-2 Tivoli eller Roberts radio https://www.robertsradio.com/uk men de kostar kring 3000 kr, annars är det japanska apparater i plast som i bäst fall inte ser ut som en parodi på rymdskeepssmodell i ett tonårsrum
Sökte lite på beg och hittade åtminstone en modern inom din budget. https://hifitorget.se/visa_annons.php/teak_radio_83035.htm
eller kanske
https://hifitorget.se/visa_annons.php/tivoli_radio_med_sjyst_...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson @mrqaffe Tivoli Audio one hade ju varit perfekt! Får kika om jag hittar begagnad framöver, eventuellt slå till på en ny! Stort tack för hjälpen!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Medlem

Jag har den här lite över budget men.

Jensen

ruskigt bra mottagning på FM.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går tydligen att få in norsk radio...
Jag bor så till att jag faktiskt kunde lyssna på norska radio tidigare om jag stängde av alla datorer i huset men du har jag ingen dab.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den har vanlig FM med så kör jag iaf.

Re: FM/DAB/DAB+ trådlös radio
Vattentålig
Bluetooth och NFC

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går tydligen att få in norsk radio...
Jag bor så till att jag faktiskt kunde lyssna på norska radio tidigare om jag stängde av alla datorer i huset men du har jag ingen dab.

Duger inte FM/DAB/DAB+ (enligt spec på EG) ?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hej

Den jag har RDIN5000 BK - WiFi Internet- DAB-FM radio+Bluetooth.
Supernöjd med den.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Duger inte FM/DAB/DAB+ (enligt spec på EG) ?

Ehh va ? Jag har inte kommenterat kvalitén alls utan bara sagt att jag inte har nån dab så jag kan lyssna på norska sändningar på riktigt.

Vad gäller duger så är dab inget steg framåt i ljudkvalitet i de flesta länder utan man har valt riktigt usel ljudkvalitet för att få in fler kanaler, låter tom sämre än webbsändningarna och vad gäller webbsändningarna så har sr börjat tester med högre kvalitet än 192 kbps/aac
Apropå dab så blev det så här illa i England, man kan ju bli avskräckt både av mono och bitraten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Den jag har RDIN5000 BK - WiFi Internet- DAB-FM radio+Bluetooth.
Supernöjd med den.

mvh
Njanja

Hej
Du skriver supernöjd. Har letat i timmar efter en med de jag söker och kanske hittat rätt.
Är du fortfarande supernöjd?

Är en enkel att få igång? Jag är ute efter ett klick och musiken är igång?
Viktig fråga
Visst ingår de fjärrkontroll? Fungerar den bra?
Har du fått igång internetradio? Var de krångligt? Behöver man en ha dator igång för att internetradio ska fungera?

Permalänk
Medlem

En trådlös router behövs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

En trådlös router behövs.

Okej ingen aning om jag har det. Har ett modem jag får wifi av. Vet inte om modem och router är samma sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gizmo85:

Okej ingen aning om jag har det. Har ett modem jag får wifi av. Vet inte om modem och router är samma sak.

Isf. har du en modem/router-kombo så det ska inte vara något problem

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...