Hemlig dataavläsning tillåts från 1 april

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här tycker jag det låter som att du missförstått syftet med verktyget.
Det här verktyget är inte specifikt till för brottsprevention.
Syftet och målet med den här lagen är att täppa till den frizon som krypteringen skapat där polisen i nuläget inte kan utreda brott. Det är i grunden inte riktigt rimligt att ha frizoner där polisen inte ska få utreda brott.
Det är precis som att telefonavlyssning inte heller är till för att preventivt förhindra brott - utan det är ett utredningsverktyg.

Sedan man man givetvis göra sociala satsningar för att preventivt motverka brottslighet också. Det är fullt rimligt. Det går att satsa på detta långt utanför polisiär verksamhet, men även inom polisen kan man satsa på brottspreventiva åtgärder.
Och det finns säkerligen rimlig kritik på omårdet. Görs tillräckligt and all that.
Det kan ju vara så att båda problemen finns. Alltså både att det uppstått en ny frizon där polisen inte längre kan utreda brott - och även att det behövs andra sociala satsningar. Olika problem som behöver olika lösningar.

Jag tycker bara det blir missriktat att beskylla ett brottsutredningsverktyg för att inte vara brottsförebyggande. Det är liksom inte grundtanken med verktyget.

I mitt inlägg pratade jag huvudsakligen om det politiska spelet där egentligen bara första paragrafen handlade om den hemliga dataavläsningen. Jag förstår att detta nya tvångsmedel inte är tänkt, om ens möjligt, att agera brottspreventivt.

Skrivet av Sysop:

...men, vill vi ha ett samhälle som misstror allt staten och polisen gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Men det finns nivåskillnader. Att ha ett kritiskt öga till makten är sunt. Det betyder inte att cyniskt racka ned på allting politiker och myndighetspersoner gör. Nog vill vi ha en samhälle präglat av tillit. Men det förutsätter att tilliten i sin tur också är berättigad, om inte är det ju inte så mycket tillit utan snarare naivitet eller godtrogenhet det egentligen handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Vilket på inget sätt får bort kriminalitet på något magiskt sätt från det här landet.

Vi pratar om ett ytterligare verktyg för rättsväsendet. Sen att folk ska blanda in banala känslor i frågan får stå för dom själva.

Vi har redan flera års uppföljning på vad effekten av dylika medel har varit i andra länder liksom vi har rena fakta på hur dylika system redan har missbrukats.

Verktyget är just det ett verktyg. Det gör själv inga som helst värderingar och därför kommer missbruk även framöver bero på den mänskliga faktorn vid dom tillfällen det förekommer precis som innan.

Kamera övervakning är överlag begränsat utifrån lagringskapacitet, upplösning mm.

Vi pratar om verkligheten här och inte någon hollywood film där man kan få fram information ur något som aldrig innehöll det rådata man var ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Stärkt bevisning borde väl bevisligen vara bättre än det motsatta?

Har kamerabevakning en dålig historia sett till resultaten?

Vilken uppföljning är det du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

I mitt inlägg pratade jag huvudsakligen om det politiska spelet där egentligen bara första paragrafen handlade om den hemliga dataavläsningen. Jag förstår att detta nya tvångsmedel inte är tänkt, om ens möjligt, att agera brottspreventivt.

Nej. Men det finns nivåskillnader. Att ha ett kritiskt öga till makten är sunt. Det betyder inte att cyniskt racka ned på allting politiker och myndighetspersoner gör. Nog vill vi ha en samhälle präglat av tillit. Men det förutsätter att tilliten i sin tur också är berättigad, om inte är det ju inte så mycket tillit utan snarare naivitet eller godtrogenhet det egentligen handlar om.

Självklart ska man vara kritisk, håller helt med, men det finns ju gränser, vi har ju folkvalda till att ta detaljbesluten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tag bort straffrabatten för de som begår flera brott. Jag tror det är effektivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Tag bort straffrabatten för de som begår flera brott. Jag tror det är effektivare.

Det är ju två helt olika saker. En av dem handlar om att kunna utreda brott och den andra om vilka påföljder det blir när man dömts för brott. Om något låter det som de skulle fungera bra tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Stärkt bevisning borde väl bevisligen vara bättre än det motsatta?

Har kamerabevakning en dålig historia sett till resultaten?

Vilken uppföljning är det du pratar om?

Stärkt bevisning är bra om nu det underlag man har faktiskt är användbart. På grund av upplösning,ljus förhållande,vinklar mm är det inte alltid så att materialet är bra nog för att användas i ett rätts mål.

Många glömmer bort att informationen måste lagras någonstans och att man varken kan eller får lagra data hur länge som helst.

Sen får oftast kvaliten ge avkall pga kostnaden så några hög framerate +hög upplösnings videor är det oftast aldrig tal om heller.

Kamera övervakning har inte visat sig förhindra brott nämnvärt i till exempel England.

Ibland har det lett till en falsk trygghet då rånoffer trott att polis enkelt ska kunna ta in rånarna eftersom det fanns kameror på platsen.

Som andra tagit upp så kan också kamera övervakning få vanligt folk att känna sig otrygga på platsen eftersom dom resonerar så att om det finns kameror uppsatta så måste det vara en stökig plats för annars skulle inte kameror ha satts upp.

Den uppföljning jag pratar om är dom analyser och den forskning som gjorts om kamera övervakning.

jag är på mobil så kan inte ta fram dom senaste undersökningarna på nått bra sätt men

https://journalistsresource.org/studies/government/criminal-j...

innehåller en samling av studier kring kameraövervakning världen över. Nyaste studien där tror jag är från 2014 så dom har några år på nacken men det ger en viss inblick i det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Stärkt bevisning är bra om nu det underlag man har faktiskt är användbart. På grund av upplösning,ljus förhållande,vinklar mm är det inte alltid så att materialet är bra nog för att användas i ett rätts mål.

Många glömmer bort att informationen måste lagras någonstans och att man varken kan eller får lagra data hur länge som helst.

Sen får oftast kvaliten ge avkall pga kostnaden så några hög framerate +hög upplösnings videor är det oftast aldrig tal om heller.

Kamera övervakning har inte visat sig förhindra brott nämnvärt i till exempel England.

Ibland har det lett till en falsk trygghet då rånoffer trott att polis enkelt ska kunna ta in rånarna eftersom det fanns kameror på platsen.

Som andra tagit upp så kan också kamera övervakning få vanligt folk att känna sig otrygga på platsen eftersom dom resonerar så att om det finns kameror uppsatta så måste det vara en stökig plats för annars skulle inte kameror ha satts upp.

Den uppföljning jag pratar om är dom analyser och den forskning som gjorts om kamera övervakning.

jag är på mobil så kan inte ta fram dom senaste undersökningarna på nått bra sätt men

https://journalistsresource.org/studies/government/criminal-j...

innehåller en samling av studier kring kameraövervakning världen över. Nyaste studien där tror jag är från 2014 så dom har några år på nacken men det ger en viss inblick i det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej självklart förhindrar inte kameror brott, men det är ett av flertalet verktyg som kan ge värdefull bevisning eller annan viktig information i en förundersökning.

Permalänk
Medlem

Dem I Big Brother huset ser inte ledsna ut..
Sverige ska inte vara ett gangsterparadis iaf, bor de kloka I egna hus på landet så är problemet inte så tydligt kanske att nåååågot måste fan göras.

Och om nu nya förslag kommer så är det väl mer upp till bevis hur det gick med det, svårt om folk tycker nej till allt innan något prövats I verkligheten, det suger ja, men det måste tydligen vara hårt mot hårt eller väldigt smart vs smart.. typ?

Ok, kära gangsters, snälla sluta? tack.. *funka ju bra det..*:D
*gnäll*

Permalänk
Medlem

Slippery slope indeed.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Bara en ursäkt att lyssna av vanliga medborgare.

Grovt kriminella kör nog krypterat, vilket är omöjligt att avlyssna såvida de inte får alla tillverkare av sådana applikationer att lämna ut nycklarna.

Vad händer då? Jo, de anlitar en egen kodknackare som gör en app med en egen nyckel. I slutändan tar dom folk som köper lite gräs via någon chat.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Då får dem skjuta upp en egen satelit då.. tror inte det är för att beställa pizza..
Fred på Jorden, nuuuUuu! zim zalabim! hockus pockus!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Men vad är "särskilt grov brottslighet" i dagens Sverige... allt vi har är ju lite vardagsbrottslighet och bus från större barn.

"allt vi har är ju lite vardagsbrottslighet och bus från större barn"
Det var synnerligen det korkaste jag läst på länge! Säg det till ungdomar som blir halvt ihjälslagna som exempel. Är du dum på riktigt?
Fy fan va arg jag blev när jag läste den kommentaren. Bor du under en sten eller?
Jag bor i Stockholm och har sett vidriga saker utspela sig på gatorna så stoppa upp ditt "bus" någonstans tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag tror att de flesta är för saker som vore hjälpsamt för dem personligen, speciellt om man bara ser till en specifik situation där det skulle hjälpa en. Samtidigt tror jag att just de här området är lite mer komplicerat än så, och tror inte att någon säger att det inte skulle ha några positiva effekter.

Så vad är det du säger då? Och vad citerar du? Du har citerat mig utan motargument eller något...

Skrivet av Mr.Borka:

Kameraövervakningen har ju fortfarande inte förhindrat brottet, utan kan i bästa fall användas för att koppla personer till en plats eller händelse.

Ja, det är så brott fungerar och kan fortsätta.

Kameror kommer nog aldrig förhindra ett brott, så snabba är vi inte.
Trodde du något annat än att det var ett retroaktivt hjälpmedel eller? Hoppsan då får du läsa på lite...

Skillnaden mellan kameraöverak och ljudupptagningar är att man faktiskt kan förhindra brottet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast det är inte så enkelt. Det är inte så svart eller vitt i en domstol.
Utifrån lagen ska en domstol avgöra. Och det är inte ettor och nollor...

Vi har något som kallas bevisvärde. Utöver det något som heter straffvärde.

Exempel;
Person X, tidigare dömd för grova brott.
Person Y, tidigare ostraffad.

Båda har begått ett i lagensmening grovt brott. Minst 2 års fängelse.

Bevisvärdet är den samma.
Staffvärdet däremot kommer skilja sig enormt i dessa två fall.
Det är så det fungerar, rätt eller fel?

Men ett "grovt brott" I fall X, med 100% fängelse, kan mycket väl rendera i skyddstillsyn och grova böter i fallet Y.

Domstolarna har mer än lagen att ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Har häller inget emot det så länge det används vid spaning av misstänkt grov brottslighet, jag är för att polisen får mer medel eller bättre verktyg, men jag tycker nog Polisen uppvisar allt för ofta dålig teknisk kompetens för att släppas lösa med dessa verktyg.
Polisens IT avdelning är säkert jätteduktiga, men det är deras användare som kommer använda verktygen som kommer vara bekymmer.

Samt att det är GARANTERAT att de kommer missbrukas, tyvärr. Vi kan ju bara titta på hur de begärde ut uppgifter för fildelning då straffen för fildelning inte var tillräckligt högt för att kunna begära ut dessa uppgifter från våra ISP:er.

Samt att de där med prövotid är bara bullshit, de har redan bestämt sig, det är nu permanent från å med 1 April.

Historiskt sett så är dessa "prövotider" varit en garant för att det redan är bestämt inofficiellt, ett ex är när man skulle sänka hastigheten från 110 till 90, när vi slutade ha 110 på vägar mindre än motorvägar å motortrafikleder osv. Samma lika när de sänkte från 90 till 70. Finns fler exempel.

Så vad de håller på med när de säger att det skall prövas i 5 år är att vänja oss. Så vi inte flippar totalt....
En liknelse som jag tycker passar in här är grodan som kokas upp långsamt från svalt vatten till kokande, istället för att kasa ned grodan i redan kokande vatten.

Jag hoppas absolut att jag har fel, men de här känns fan inte bra alls!

Jo, ett till exempel på hur man manipulerar:

Ungefär som när trängselskatten i Stockholm skulle införas. Man hade ett försök med trängselskatt på 7 månader. Under försöket fick man inte göra några planerade vägarbeten. (Normalt alltid en massa vägarbeten som hindrar trafiken, speciellt på sommaren). Försöket slutar 31/7 strax innan industrisemestern tar slut. Nu har man ju massor med uppköade vägarbeten som ska utföras. I september sen en folkomröstning om införande av Trängselskatt där bara de boende i Stockholm får rösta. Vissa kranskommuner genomförde även de omröstning men de räknades inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Det går, men det är extremt svårt, inte busenkelt. Beroende på vad du pysslar med såklart, du kan tillämpa dessa åtgärder och ingen kommer lägga någon energi på att spåra dig så länge du inte pysslar med något riktigt allvarligt.

Men hamnar du på radarn och rätt resurser sätts in så sitter man inte säkert, många har försökt och många har åkt dit.

Ta bara VPN tjänsten som exempel, den myndighet/organisation som spårar dig har tillgång till all trafik till och från tjänsteleverantören, oavsett kryptering ser dom anslutning från IP x till y, korrelera med tidpunkter för dina "aktiviteter" så vet dom vilken ISP, går till ISP och får nummret på abonnemanget och kan se geografiskt vart det används, hur det rört sig och i vilket område du troligen bor.
Det är bara en liten del i pusslet men när man sitter på all data så är det bara en tidsfråga.

Hörde om ett fall som hände för flera år sen. Innan det fanns smarta telefoner så all spårning skedde mha data från mobiloperatörerna.

Det hade varit en bankboxsprängning tidigt på morgonen, fanns inga vittnen etc. Dock fanns det 4 mobiltelefoner i området (som inte brukade vara där) Man kunde följa dem bakåt i tiden och såg att de färdades tillsammans. Man kom fram till att de varit och tankat på en bensinstation innan sprängningen. Fanns övervakningskameror där så man fick bilder på förövarna o bilen. På så sätt kunde man få fast dem.

Så med lite pusslande går det att lista ut mer än man kanske tror.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thewiruz1:

"allt vi har är ju lite vardagsbrottslighet och bus från större barn"
Det var synnerligen det korkaste jag läst på länge! Säg det till ungdomar som blir halvt ihjälslagna som exempel. Är du dum på riktigt?
Fy fan va arg jag blev när jag läste den kommentaren. Bor du under en sten eller?
Jag bor i Stockholm och har sett vidriga saker utspela sig på gatorna så stoppa upp ditt "bus" någonstans tack!

Det är inte alla som kan avkoda ironi i skriven text. Här har vi ett lysande exempel på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Hur till ex skall de identifiera vilken telefon de skall infiltrera? Det flesta kriminella använder inte registrerade simkort eller telefoner. De använder kontantkort som aldrig varit registrerade på någon individ.

Finns ju förslag på att förbjuda oregistrerade kontantkort:

https://www.kontantkort.se/artiklar/oregistrerade-kontantkort...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Djupare? Förtydliga gärna.
Det här är samma upplägg som för telefonavlyssning. Jag ser faktiskt inte problemet i videon. Eller jo - jag ser problemet att videon vinklas en del för att låta läskig. Det bli lite fjantigt och orättvist vinklat med kopplingen till 1984 i slutet.
I övrigt är det väl en ganska rimlig genomgång.

Edit:
För övrigt blir man lite mörkrädd när man ser inläggen under den videon. Det är fullt ös i foliehattsligan och gängse uppfattningen verkar vara att det handlar om massövervakning. Även efter att ha sett videon verkar folk inte greppa att det inte rör sig om massövervakning. Det är väl det enda jag blir lite skrämd över.
Personen som håller i kanalen borde göra en ansats att försöka informera om vad lagen innebär så att kanalens följare förstår snarare än att piska upp skräckstämningen - iaf med tanke på hur kommentarerna ser ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dataavläsning

@Söderbäck: Den stora frågan i detta är att, om du känner eller haft kontakt med en kriminell så kan du drabbas och du och din familj kan då både avlyssnas och filmas, med lite otur även få med dig i sänghalmen, eller tom din mamma om du glömt eller lånat ut en padda eller liknande till henne. Det tycker inte jag är ok. Tycker du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Finns ju förslag på att förbjuda oregistrerade kontantkort:

https://www.kontantkort.se/artiklar/oregistrerade-kontantkort...

Samtidigt så får vi förbjuda att turister och andra besökande kommer in med sim-kort som inte är registrerade i landet.
Vi kanske kan få samma regler hos andra så mobilerna i framtiden bara går att använda inom det gena landet. Fast åker man aldrig utomlands så går det bra ändå. Man får hålla sig till svenska nummer också då man ringer. Det kanske kan gå att beställa utlandssamtal via SÄPO och någon utländsk säkerhetstjänst mot avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lary:

@Söderbäck: Den stora frågan i detta är att, om du känner eller haft kontakt med en kriminell så kan du drabbas och du och din familj kan då både avlyssnas och filmas, med lite otur även få med dig i sänghalmen, eller tom din mamma om du glömt eller lånat ut en padda eller liknande till henne. Det tycker inte jag är ok. Tycker du det?

Blir lite värre då vissa kan göra samma på t.ex. sin sambo eller kanske säljaren som man är sur på man inte fått igenom sin reklamation.
Tycker att det är ok om alla får avlyssna alla, då blir det rättvist.

Permalänk
Medlem

Nästa steg blir väl att de förbjuder kryptering som vissa länder gör. Politiker är så dumma då de inte förstår att de drabbar dem själva i slutändan när kriminella kommer över samma verktyg som skapas till polisen. Istället för att vara hyfsad säker från bedragare med hjälp av krypterade appar blir vi nu alla öppna måltavlor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Samtidigt så får vi förbjuda att turister och andra besökande kommer in med sim-kort som inte är registrerade i landet.
Vi kanske kan få samma regler hos andra så mobilerna i framtiden bara går att använda inom det gena landet. Fast åker man aldrig utomlands så går det bra ändå. Man får hålla sig till svenska nummer också då man ringer. Det kanske kan gå att beställa utlandssamtal via SÄPO och någon utländsk säkerhetstjänst mot avgift.

Nja, i svensk anda (som datalagringsdirektivet) kommer man troligen tvinga alla mobiloperatörer att blocka alla oregistrerade sim-kort så det inte går ringa/surfa med dem. Du blir omdirigerad till en sida som talar om var du ska registrera ditt kontantkort, antagligen mot en "skälig" avgift a 500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nja, i svensk anda (som datalagringsdirektivet) kommer man troligen tvinga alla mobiloperatörer att blocka alla oregistrerade sim-kort så det inte går ringa/surfa med dem. Du blir omdirigerad till en sida som talar om var du ska registrera ditt kontantkort, antagligen mot en "skälig" avgift a 500:-

Jo det gäller att inte missa någon möjlig avgift/intäkt. Hur skulle det annars gå med t.ex. politikers studiebesök på Hawaiis stränder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Och det drabbar inte mig, bara kriminella. Perfekt.

Fel.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=QJ-W_yib6uc

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Redan länkat den. Vad är "fel" ?
Dagens ungdom...

Skriver det igen; Underbart. Äntligen händer det något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Redan länkat den. Vad är "fel" ?
Dagens ungdom...

Skriver det igen; Underbart. Äntligen händer det något.

"Och det drabbar inte mig, bara kriminella"

Det var ett felaktigt påstående. Även hederliga, 100% oskyldiga till något brott kommer övervakas också genom kryphål som är sjukt uppenbara.

Dagens ungdom.. The ignorance is beyond this world.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR