"SoSuMi" Hackintosh: i9 9900K. 32GB. Dual Vega 64 (OC/WC). Lian Li 011 Dynamic.

Permalänk

"SoSuMi" Hackintosh: i9 9900K. 32GB. Dual Vega 64 (OC/WC). Lian Li 011 Dynamic.

Detta är mitt första bygge som jag lägger upp här. Hoppas ni gillar det! Var snälla i kommentarerna.

Byggde denna kombinerade spel- och jobbdator då jag tyckte att Apple inte kunde leverera en vettig arbetsstation, även om iMac Pro kanske är ett alternativ som skulle passat mig OK. Men eftersom jag vill kunna använda datorn med dual boot.

Jag har tidigare byggt ett rätt stort antal Hackintoshar, både till mig själv och mina vänner och även till kollegor som jobbar med videoredigering och föredrar MacOS framför Windows. Själv gillar jag båda världarna lika mycket så detta var en finfin kompromiss.

När jag byggde datorn så var målet att sätta i så kompatibla komponenter som möjligt som fungerar bra i Mac OS. Sen dess har AMD släppt 5700XT (även om det i praktiken bara handlar om en prestandaförbättring på cirka 10% men lägre strömbehov).

Hursomhelst nedan har jag listat de komponenter som sitter i datorn.

SoSuMi Hackintosh
Case: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart
Moderkort: Gigabyte Z-390 Designare V2
CPU: Intel i9 9900K (klockad till 5.1 Ghz)
RAM: 32 GB Corsair Vengeance LPX Black 3600Mhz
GPU: Dual RX Vega 64
PSU: EVGA Supernova G2 1300W
KYLNING:
GPU-kylare: EKWB EK FLUID GAMING A240R med en EK-RES X3 - TUBE 250 samt en extra
CPU-kylare: Fractal Design Celsius S36 360mm
Fläktar: 3 x Corsair HD120 RGB LED
LAGRING:
SSD 1: 1TB Samsung 970 med Windows 10
SSD 2: 1 TB WD Black SN750 med Mac OS X Catalina
SSD 3: 2 x 1 TB Samsung 860 EVO i RAID som scratchdiskar till MacOS
HDD: 8 TB Western Digital 7200 rpm
ÖVRIGT:
Skärm: 35-tums ASUS XG35VQ
Tangentbord: Corsair K55
Headset: SteelSeries Arctis Pro
Mus: SteelSeries Rival 710

Lite prestandatest finns här också:
Firestrike:
https://www.3dmark.com/fs/19765815
Timespy:
https://www.3dmark.com/spy/9420317
Geekbench:
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14975084

OBS! Jag vet att det är push/push configuration på båda fläktarna på 360mm-kylaren, men efter att ha testat en massa olika konfigurationer så visade det sig att detta var den bästa konfigurationen för att uppnå maximal kylning.

Besök galleriet här

Permalänk
Inaktiv

Snyggt bygge!
2 frågor:
1. Fungerar alla portar som de ska? T.ex. usb, ljudutgång, mic etc.
2. Någon speciell anledning till att du valde 9900k istället för t.ex. Ryzen 3900x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laserjudas:

Håller med, snyggt och stilrent bygge.
En fråga vad får du för poäng i unigine superposition extreme preset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Allt funkar

@anon236072:
Tack för komlimangen. Jepp. Alla portar funkar klockrent. Ett satans meck med att mecka egna SSDT-filer men nu snurrar allt på som bara den.
Byggde den för ungefär sju månader sen och då fanns varken 3900x eller några vettiga installationsfiler för Clover till AMD.
Hade jag byggt idag hade jag nog valt en 3950 och dubbla 5700XT.

Permalänk

@fAkkFejz:
Tack. Kul att du gillar. Vet faktiskt inte, men jag får cirka 70000 poäng i Luxmark 3.1.

Permalänk
Medlem

Vänta va? Har du fläktar som blåser in i radiatorn från båda sidorna? Då får du ju inget luftflöde. Vänd på de ena så luften går igenom ordentligt istället 😊

Sen måste jag fråga varför du inte kör processorn i den ordentliga loopen när du ändå har en sån till grafikkorten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Starric: Som jag skrev så har jag testat båda. Läste du inlägget?
Faktum är att jag testade att sätta dem push-pull men då blev kylningen sämre.
Testade både att sätta dem push pull med luft utifrån, samt inifrån caset.
Jag har två separata loops för att jag har plats för dem. 1x240mm PLUS en 1x320mm ger garanterat bättre kylning än att köra hela skiten på en enda radiator. Funderar dock på att dra om kylningen så att den går genom båda radsen i en enda loop.

Problemet här är att det är "fel" material på kylarblocket på fractalkylaren. EK:s är i aluminium, och det från Fractal är i koppar. GRUNDREGEL är att ALDRIG blanda alu och koppar, ger sjuk mängd korrotion. That is a no-no!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laserjudas:

@richie.f: Som jag skrev så har jag testat båda. Läste du inlägget?
Faktum är att jag testade att sätta dem push-pull men då blev kylningen sämre.
Testade både att sätta dem push pull med luft utifrån, samt inifrån caset.
Jag har två separata loops för att jag har plats för dem. 1x240mm PLUS en 1x320mm ger garanterat bättre kylning än att köra hela skiten på en enda radiator. Funderar dock på att dra om kylningen så att den går genom båda radsen i en enda loop.

Problemet här är att det är "fel" material på kylarblocket på fractalkylaren. EK:s är i aluminium, och det från Fractal är i koppar. GRUNDREGEL är att ALDRIG blanda alu och koppar, ger sjuk mängd korrotion. That is a no-no!

Aha, nej blanda inte aluminium och koppar. Jag tänkte så klart att du skulle haft en 240 plus en 360 i samma loop.

Underligt med push push för övrigt (missade det inlägget), jag menar om du trycker in luft från båda sidorna, var tar den då vägen? Det borde bli enormt jobbigt för fläktarna om inte annat. Att du får bättre resultat med det än push-pull går emot all logik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Starric: Jag håller med, det är konstigt, men jag funderar på att vända på dem igen och labba mer med fläktkurvorna istället. Tänkte att man kan öka på dem på utblåssidan (dvs de vita fläktarna) för att se om det gör någon skillnad.
Eventuellt tänkte jag byta ut CPU-plattan mot den som medföljde med EKWB-kitet och dra om slangar etc, problemet då är att det sitter en inbyggd pump i Fractalradiatorn och jag vet inte om den har koppardelar i sig. Du fattar.

Permalänk

@Starric: har konfat om fläktarna nu och skruvat på profilerna, så nu går den kallt som fan. Var bara tvungen att köpa lite förlängningskablar till 4-pinskontakterna då det inte är meningen att fläktarna ska sitta på denna sida av radiatorn. Men det blev bättre nu. Och snyggare