Permalänk
Medlem

Huawei B525-65a I Bridge mode?

Är det någon som har fått bridge mode att fungera med Huawei B525-65a och Telia?
Det står att det endast fungerar med dial-up?
När jag testar så tappar den kontakten med internet och statusindikatorn lyser rött, antagligen för att den inte ansluter med dial-up.

Permalänk
Medlem

Ingen som testat sätta denna i Bridge mode?
Inte alls förvånande att Telia säger bara att det "kanske kan fungera" men ger ingen mer support på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahalj:

Ingen som testat sätta denna i Bridge mode?
Inte alls förvånande att Telia säger bara att det "kanske kan fungera" men ger ingen mer support på det.

Du kan ju testa och pressentera ditt svar här i forumet för att hjäpa andra om det verkar som att ingen annan här har lyckats eller testat det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Du kan ju testa och pressentera ditt svar här i forumet för att hjäpa andra om det verkar som att ingen annan här har lyckats eller testat det tidigare.

Ja, jag testade ikväll igen efter att jag nollställt routern till fabriksinställningar. Markerade Settings->Security->Bridge mode->Enable bridge mode. Och ikväll fungerar det direkt. Nånting blev väl fel igår, men nu är den i bryggat läge och jag får publik IP-adress till min vanliga router.
Blev lite orolig med Ip-telefonin, går inte komma åt att göra några SIP-inställningar i bryggat läge, men jag pluggade in telefonen och det fungerar utan något mer än så. Åtminstone med mobilnumret kopplat till SIM-kortet, får se när de kopplar över hemtelefoninumret om det funkar då. Om inte återkommer jag här.

Kanske detta hjälper nån i framtiden.

Permalänk
Medlem

@hahalj: Skönt att det löste sig, alltid bra att ha lösningen i tråden för någon stackar i framtiden som behöver göra samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahalj:

Ja, jag testade ikväll igen efter att jag nollställt routern till fabriksinställningar. Markerade Settings->Security->Bridge mode->Enable bridge mode. Och ikväll fungerar det direkt. Nånting blev väl fel igår, men nu är den i bryggat läge och jag får publik IP-adress till min vanliga router.
Blev lite orolig med Ip-telefonin, går inte komma åt att göra några SIP-inställningar i bryggat läge, men jag pluggade in telefonen och det fungerar utan något mer än så. Åtminstone med mobilnumret kopplat till SIM-kortet, får se när de kopplar över hemtelefoninumret om det funkar då. Om inte återkommer jag här.

Kanske detta hjälper nån i framtiden.

Tjenare Hahalj,

Kommer du åt din bryggande huawei via din vanliga router om du vill ändra något, eller behöver du koppla in dig direkt med kabel isåf?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem

@ghaster: Har inga problem alls att komma åt min bryggade Huawei-router på standardadressen 192.168.8.1 samtidigt som jag sitter bakom min ASUS-router på 192.168.1.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahalj:

@ghaster: Har inga problem alls att komma åt min bryggade Huawei-router på standardadressen 192.168.8.1 samtidigt som jag sitter bakom min ASUS-router på 192.168.1.*

Och du hade inte gjort några särskilda ändringar varken i B525 ell din andra router, utöver bridge-mode, efter att du återställde routern till default-läge..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Och du hade inte gjort några särskilda ändringar varken i B525 ell din andra router, utöver bridge-mode, efter att du återställde routern till default-läge..?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inga andra ändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahalj:

Ja, jag testade ikväll igen efter att jag nollställt routern till fabriksinställningar. Markerade Settings->Security->Bridge mode->Enable bridge mode. Och ikväll fungerar det direkt. Nånting blev väl fel igår, men nu är den i bryggat läge och jag får publik IP-adress till min vanliga router.
Blev lite orolig med Ip-telefonin, går inte komma åt att göra några SIP-inställningar i bryggat läge, men jag pluggade in telefonen och det fungerar utan något mer än så. Åtminstone med mobilnumret kopplat till SIM-kortet, får se när de kopplar över hemtelefoninumret om det funkar då. Om inte återkommer jag här.

Kanske detta hjälper nån i framtiden.

Har gjort precis likadant som du men jag får inte någon publik IP. Är du säker på att det är en publik IP du får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nrober:

Har gjort precis likadant som du men jag får inte någon publik IP. Är du säker på att det är en publik IP du får?

Ja. 95.202.xx.yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahalj:

Ja. 95.202.xx.yy

Ok. Fattar inte varför det inte funkar för mig😢 Jag skulle verkligen vilja köra en annan router och Huawei som rent 4g-modem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nrober:

Ok. Fattar inte varför det inte funkar för mig😢 Jag skulle verkligen vilja köra en annan router och Huawei som rent 4g-modem.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat routern i bridge-mode, med nätverkskabel direkt till en dator som ansluter med dhcp-tilldelning.. För att se om den får en publik Ip-adress?

För att utesluta om problemet ligger hos den router du vill koppla den till!

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Har du testat routern i bridge-mode, med nätverkskabel direkt till en dator som ansluter med dhcp-tilldelning.. För att se om den får en publik Ip-adress?

För att utesluta om problemet ligger hos den router du vill koppla den till!

Har äntligen haft lite tid att pilla mer med routern och det verkar som att bryggningen fungerar. Jag blev lite osäker eftersom jag får en 172.19.xxx.xxx vilket väl inte är en publik adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nrober:

Har äntligen haft lite tid att pilla mer med routern och det verkar som att bryggningen fungerar. Jag blev lite osäker eftersom jag får en 172.19.xxx.xxx vilket väl inte är en publik adress?

Är det verkligen WAN IP’t som routern tilldelats från din bryggande Huawei?

Är inte det bara adressen din ”enhet” (dator eller vad du surfar med) tilldelats av din router då?

Har du testat som jag nämnde tidigare, att sätta din Huawei i bridge-mode och koppla nätverkskabeln direkt till din dator och kolla om den får en publik IP?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Är det verkligen WAN IP’t som routern tilldelats från din bryggande Huawei?

Är inte det bara adressen din ”enhet” (dator eller vad du surfar med) tilldelats av din router då?

Har du testat som jag nämnde tidigare, att sätta din Huawei i bridge-mode och koppla nätverkskabeln direkt till din dator och kolla om den får en publik IP?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är WAN-ip. Nollställer Huawei igen och kollade WAN-adressen på den och det var 172.19.. där med. Kontaktade Telia och har nu fått en publik IP-adress. Så nu fungerar allt enligt önskemål.

Permalänk
Medlem

Jag går själv och funderar på att investera i Unifi familjen men en USG, switch och två AP.

Fungerar det alltså att köra Huawei b525 i bridge mode mot USG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zooLiz:

Jag går själv och funderar på att investera i Unifi familjen men en USG, switch och två AP.

Fungerar det alltså att köra Huawei b525 i bridge mode mot USG?

Har ingen erfarenhet av just USG, men ser inte varför det inte skulle fungera...
Får du till bridge-mode på Telia routern som det skall så Borde även en USG tolka det som en vanlig inkommande WAN-anslutning..

Jag kör Unifi AP, fast ihop med pfSense och Netgear & ZyXEL switchar..

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD