Permalänk
Medlem

Får inte andrajacket att fungera

Tja forumet!

Har precis flyttat och i min nya lägenhet har jag lite strul med nätverket. Routern som är inkopplad i första jacket fungerar men när jag ska koppla in riggen i andrajacket som är i mitt sovrum via ethernetkabel så får jag ingen access till nätet. Windows felsökning kommer fram till att jag inte anslutit ethernetkabel. Någon som haft liknande strul?

Mvh Henrik

Visa signatur

MSI Z170M, i7 6700K, EVGA GTX 1070 FTW, 32 GB DDR4 3000mHZ, Samsung SSD 850 PRO, I EN GAMMAL XPS7100

Permalänk
Medlem

Har du en router kopplad mellan inkommande uttag till de andra?

Edit: kanske en bild från ditt skåp/plats där inkommande uttag finns hade underlättat.

Permalänk
Medlem

Du skall nog brygga första jacket. Hur många ethernetkontakter har du vid första jacket? Det brukar vara 2. En ingång till lägenheten och en för vidarekoppling om du vill använda andra jacket. Du sätter alltså en kort kabel mellan de två kontakterna vid första jacket så får du internet i andra jacket. Du kan såklart sätta en router eller dyligt vid förstajacket och koppla in en av lankablarna till det andra utaget vid första jacket.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Lyckades identifiera felet! Det saknades en kabel mellan modemet och kontakten som sitter på den kabel som går ut till andra-jacket. Nu upptäcks porten och nätverket men saknar fortfarande internetåtkomst. Felmeddelandet "Ethernet saknar giltig IP-konfiguration" kommer upp nu på datorn som är ansluten till 2:a jacket. Nätet via routern funkar fortfarande fint. Några tankar eller idéer?

Har Telia fiber 100/100 FYI.

Visa signatur

MSI Z170M, i7 6700K, EVGA GTX 1070 FTW, 32 GB DDR4 3000mHZ, Samsung SSD 850 PRO, I EN GAMMAL XPS7100

Permalänk
Avstängd

Vid ordet ”jacket” så tänkte jag på gamla hederliga telefonjack där just dessa problem uppkom om man inte satte ADSL-modemet på det första jacket.
Gick att lösa genom att parallellkoppla alla jack.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefflo:

Vid ordet ”jacket” så tänkte jag på gamla hederliga telefonjack där just dessa problem uppkom om man inte satte ADSL-modemet på det första jacket.
Gick att lösa genom att parallellkoppla alla jack.

Du ska koppla alla nätverksuttag i routerns lanportar och har du fiber har du inget modem utan det är nog en tjänstefördelara du menar och den brukar ha en port för normal datatrafik, övriga portar är för tv och telefon och reserv.
Pposta gärna bilder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI Z170M, i7 6700K, EVGA GTX 1070 FTW, 32 GB DDR4 3000mHZ, Samsung SSD 850 PRO, I EN GAMMAL XPS7100

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI Z170M, i7 6700K, EVGA GTX 1070 FTW, 32 GB DDR4 3000mHZ, Samsung SSD 850 PRO, I EN GAMMAL XPS7100

Permalänk
Medlem

Här är länk till en bild på dosan i skåpet.
//Sorry, är inte så hemma med URL//

Visa signatur

MSI Z170M, i7 6700K, EVGA GTX 1070 FTW, 32 GB DDR4 3000mHZ, Samsung SSD 850 PRO, I EN GAMMAL XPS7100

Permalänk
Medlem

Bra med bild!
Från den lådan skall du koppla rakt in i en router.
De uttagen som finns i den lådan i skåpet är endast till för ”olika” tjänst. Ex bredband från en leverantör och kanske tv från en annan.
Du måste alltså ha något som genererar interna up-adresser annars går det aldrig.

Permalänk
Rekordmedlem

Hesen är din tjänstefördelare, dess dataport ska kopplas till routerns wanport och allt annat ska kopplas in på routerns lansida.
Inga andra kablar för data än den som går till routern ska sitta i Hesen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej! Så det funkar således inte att koppla datorn direkt in i den? Kan man sätta en router mellan Hesan och andra jacket? Grejen är att Routern sitter i ett annat rum än det där jag har min rig. Isåfall blir det att lägga en sladd från vardagsrummet rakt in i sovrummet vilket inte är så snyggt...

Visa signatur

MSI Z170M, i7 6700K, EVGA GTX 1070 FTW, 32 GB DDR4 3000mHZ, Samsung SSD 850 PRO, I EN GAMMAL XPS7100

Permalänk
Medlem
Skrivet av henle783:

Okej! Så det funkar således inte att koppla datorn direkt in i den? Kan man sätta en router mellan Hesan och andra jacket? Grejen är att Routern sitter i ett annat rum än det där jag har min rig. Isåfall blir det att lägga en sladd från vardagsrummet rakt in i sovrummet vilket inte är så snyggt...

Routern måste vara först då din leverantör ”oftast” bara levererar en ip-adress. Kopplar du in din dator direkt i den så tar datorn den enda adressen som finns tillgänglig och därför fungerar det inte med flera saker ansluta utan att ha en router mellan.
Kan inte routern sitta i skåpet då? Och sen brygga från den till dina uttag? Det är oftast så det är tänkt att fungera.

Edit: alternativt, om du har två uttag per dosa så kan du ju brygga med routern ute i rummet. Dvs från dosan i skåpet till uttagets ena port och ut från routern tillbaka i uttagets andra port tillbaka till skåpet för att sen ha en mindre switch för att dela till resterande uttag.

Permalänk

Rekommenderar att du bryggar med routern som någon ovan skrev. Sålänge du har en switch till resten av uttagen så ser jag inget problem med den lösningen?

Permalänk
Medlem

Bästa forumet och tack för hjälpen gott folk! Slängde in routern i skåpet och kopplade sedan in "jacken" direkt i routern. Trevlig kväll mina änglar!

Visa signatur

MSI Z170M, i7 6700K, EVGA GTX 1070 FTW, 32 GB DDR4 3000mHZ, Samsung SSD 850 PRO, I EN GAMMAL XPS7100

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pingismannen:

Rekommenderar att du bryggar med routern som någon ovan skrev. Sålänge du har en switch till resten av uttagen så ser jag inget problem med den lösningen?

Man måste ha en router innan sin egen switch så varför brygga den, det är ju lika ofunktionellt som att ta bort den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.