Permalänk

Nytt grafikkort, startar ej windows/bios

Hej.

Jag sökte, fann inget.

Det är så att jag köpte "nästan" allt nytt till min son när han fyllde år. Och nu har jag visst fått ett problem, med den suraste komponenten av alla. GPU:n 😤

Jag kommer till den första skärmen där man kan välja att F11 eller F2 osv. Men jag kan inte klicka mig vidare till varken boot eller bios eller whatever. Och efter en stund är det som att grafikkortet slutar skicka ut signaler genom hdmi och skärmen indikerar eller visar ingenting. Sätter jag i det gamla kortet så går det vidare till Windows start.
Här är vad som sitter i burken:
MB: Asrock H67M (gammalt I know)
CPU: intel I5 4690k (heller ej purfärsk)
RAM: Corsair Vengeance 2x8Gb 1600 ddr3
GPU: MSI GeForce rtx 2060 super gaming x
PSU: Corsair CX-600
SSD: 1st Hyper X 120Gb 1st Samsung 480Gb

Jag får heller inget beep när jag startar upp maskineriet. Ni som väljer att att hjälpa mig, prata gärna i termer så att jag som är hela 40 år förstår.

Jag hoppas innerligt på att ni kan rädda det antiklimax som jag gav min son på hans 10 års dag 🤔

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hej, det kan vara så att moderkortet inte är kompatibelt med ett så pass nytt grafikkort. Du kan testa att installera det senaste beta BIOSet med det gamla grafikkortet insatt innan du byter till det nya. Från Asrocks hemsida: https://www.asrock.com/mb/Intel/H67M/index.asp#BIOS

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk

Hej.

Tack så mycket för tipset. Jag skall ge det ett försök direkt när jag kommer hem från jobbet då. Håll tummarna 👍
Jag skriver igen så fort jag har mer info.

Grymt med eran hjälp

Permalänk

Åkte på bluescreen av den uppdateringen... Hur fan backar jag det? Eller går det att dra hem ett nytt bios, ej beta. Trycka in filen på ett usb och boota från det?

Permalänk

@Owen95: Vet inte om du såg mina svar för att jag svarade inte på ditt meddelande utan skrev bara i tråden igen.

jag åkte på bluescreen nu när jag testade att köra beta. Går det att backa eller att dra hem det andra bios till ett usb och boota från det? det som ej var beta

Permalänk
Medlem

Ledsen för sent svar. Om du kommer in i bios så kan du gå tillbaka till "icke beta bioset" genom en "uppdatering". Har du testat att göra en reset först i bios för att se om det hjälper? När kommer bluescreenen förresten?

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk

Det har löst sig. Det blev något konstigt med sata portarna på moderkortet. Som funkade när jag bytte, dock så kunde jag inte ha den där det funkade för grafikkortet va så jäkla stort och hamnade ivägen för de portarna som fungerade med den ssd. Satte jag den i de andra portarna så fick jag blue screen.

Provade med en annan ssd I de sata som inte fungerade med den andra, så funkade den nya där, så jag fick installera Windows på den. Nu är kruxet bara att jag ska lyckas dra ut windows nyckel ur den gamla och ange den i den nya...

Men jag körde en benchmark och fick rätt bra betyg må jag säga, trots vissa gamla delar. 💪

Tack för supporten 🙏👍

Permalänk
Medlem

Windows 10 ska vara låst till moderkortet, så du ska egentligen bara kunna installera Win10 på nytt, lämna raden för cd-nyckeln blank, och den ska aktiveras ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Windows 10 ska vara låst till moderkortet, så du ska egentligen bara kunna installera Win10 på nytt, lämna raden för cd-nyckeln blank, och den ska aktiveras ändå.

Bara OEM som är låst till ett visst moderkort. Retail versioner kan installeras om med samma licens utan problem även med nytt moderkort. har man ett Microsoft Konto som syncar med ens användarkonto så behöver man inte ens ange nyckel utan systemet aktiveras automatiskt ifall det var en retail version som man hade kopplat till sitt Microsoft konto. Ifall man har en Volymlicens (vanligt scenario ifall man en gång i tiden körde piratkopierat Windows 7 och tog chansen att uppgradera till ett lagligt Windows 10 då det var gratis). Då är det lite si och så ifall det funkar med automatisk aktivering. Det beror på ifall den licensen fortfarande är aktiv eller ifall maxtaken är nått. Så funkar bara ibland.

För att kolla vilken licenstyp man har så öppnar man bara Kommando prompten genom att i Windows Sök söka efter Kör och sedan skriva in körkommandot cmd så öppnas prompten och där skriver man in följande slmgr -dli då ska ett scriptfönster dyka upp som berättar vilken typ av licens man har installerad (OEM, Retail eller Volymlicens då står det Volume_MAK).

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version