Flyga - färdigt matx bygge i handbaget?

Permalänk

Flyga - färdigt matx bygge i handbaget?

Som rubriken lyder; någon som vet om dom tillåter detta på Arlanda, dom ser ett hel dator i handbagaget i säkerhetskontrollen.

Finns en tidigare tråd (2013) där folk gav råd att man körde cpu-kylaren och gpu avmonterat. Men det ska väl funka ändå i handbagage, då hanterar man ju väskan själv?...

Förövrigt, tänkt mig lätt chassi, matx, stockkylare, M2 SSD, 2060 gpu. Landar nog under 10kg med lite kläder som stötdämpning.

Tack på förhand!

/CT

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

Inte riktigt samma sak, men jag har flugit några gånger med mitt ITX-bygge i ett Sentry 2.0 chassi i handbagaget.
Så länge dimensioner och vikt var inom gränserna var det inga problem, även om mannen vid scannern såg smått förvirrad ut.
Men för att vara säker, dubbelkolla med flygbolaget.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det är inga problem, har med liknande saker på flyg hela tiden. Ibland vill de ”Kika extra på elektroniken som du har i väskan”. Tror det mest är av ren nyfikenhet

Vet du vilken typ av flygplan du ska åka med? Endel mindre plan kan ha problem med väskor över en viss storlek. Hur generösa de är med storlek utöver det som de lovar är beroende av bolag och hur fullsatt det är. En rullväska av godkända mått och typ mindre handväska/laptop funkar i stort sett alltid. Har aldrig varit med om att de vägt bagage. Vissa, typ Ryan gör det och är stenhårda. (Flyger själv aldrig med dom)

Får man fråga vilket bolag du ska flyga med?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag har vid några tillfällen behövt starta de laptops jag har haft med mig för att visa att de faktiskt var datorer och inte bomber eller så. Det kan ju bli problem med stationära datorer som inte är så lätta att starta upp och visa. Men jag vet inte hur petiga de är, du kan ju öppna datorn och visa komponenterna liksom.

Permalänk
Medlem

Vart landar du? Eftersom det kan bli extrakontroller vid ankomst. Råkade ut för det förra året både på London Heathrow, Phoenix Sky Harbour och LAX. Visserligen var det prototyp av ny produkt men ja, en stationär kommer nog påkalla mer uppmärksamhet än en laptop.

För övrigt har Arlanda i princip obefintlig kontroll så ut är inga problem. Men som sagt, ankomstlandet kan vara mer problematiskt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Åker antagligen med norwegian, till Spanien. Självklart inom måtten av en rull väska/handbagage.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constantine:

Åker antagligen med norwegian, till Spanien. Självklart inom måtten av en rull väska/handbagage.

Spanien ska inte vara något problem på hemvägen, kanske att du får öppna väskan bara.
Tänk på att Norwegian numer tar extra för handbagage/rullväska i hatthyllan. Kan vara inkluderat beroende på biljettklass och när den köptes, blir dyrt på flygplatsen annars...

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced