Net view fungerar inte (NET HELPMSG 2184)

Permalänk

Net view fungerar inte (NET HELPMSG 2184)

Okej jag börjar blir riktigt förbannad på det här. Det är alltid något fel i cmd. Speciellt med "net view". Förra gången var det 6118 men nu är det NET HELPMSG 2184. Så snälla kan någon hjälpa mig?

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Vila i frid

cmd.exe och Lan Manager (t.ex. Net View kommandot) med NetBEUI kom med OS/2 år 1987, eller kör du med något modernare operativ? Vad är det du försöker göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

cmd.exe och Lan Manager (t.ex. Net View kommandot) med NetBEUI kom med OS/2 år 1987, eller kör du med något modernare operativ? Vad är det du försöker göra?

cmd.exe och NET-kommandot är fortfarande aktuellt i senaste version av Windows 10.

Men ja, det är lite klurigt att förstå vad TS vill göra. Så här får jag när jag kör "net helpmsg 2184".

C:\Users\pvz>NET HELPMSG 2184 Tjänsten har inte startats.

Detta betyder precis som det står. Den tjänst som krävs för att köra kommandot i fråga är inte igång. Osäker på vilken tjänst det är, jag gissar på tjänsten "Workstation".

Har TS vart inne och meckat med att stänga av tjänster?

Permalänk

@hasenfrasen: Jag kör ju Windows 10. Jag försöker skämta lite med en kompis. Ska köra en shutdown -i. Och dessutom vill jag vet vilka som är inne på internetet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man bör i största möjliga mån använda powershell istället för gammalt mög som kommandotolken. Kör Invoke-Command så kan du skjuta vilka kommandon du vill mot hans burk, självklart under förutsättning att du har behörighet att göra det.

Permalänk

@Krippa75: Powershell fungerar inte heller. Får upp exakt samma sak "NET HELPMSG 2184". Har testat både vanlig och administratörs powershell.

Visa signatur