Omröstning; styrs dina chassifläktar av CPU temperaturen?

Permalänk
Hjälpsam

Omröstning; styrs dina chassifläktar av CPU temperaturen?

Lite konstig fråga kanske, men faktum är att som standard, styrs ofta chassifläktarna via CPU temperaturen, vilket leder till ett kraftigt pumpande, när tempen åker upp och ned, ett jäkla oljud, kort sagt.

För kolla detta med Asus moderkort gäller följande.
Gå in i UEFI->Advanced Mode(F7)->Monitor->Q-Fan Configuration->Chassi Fan Configuration->Chassi Fan Q-Fan (Nr) Source.
Skall stå som Motherboard, min står som CPU om jag inte ändrat, jag får ändra till Motherboard efter varje jämra flash.

Kanske är bättre för Asrock, Gigabyte eller MSI, vet inte, ni som har dessa kort kan väl berätta och berätta hur man ändrar.

He he, råkade rösta fel, i min egen omröstning!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort är för gammalt för att ha styrning via CPU temperaturen så chassi fläktarna styrs helt oberoende av den, dessutom så har jag DC chassi fläktar medans CPU fläkten är PWM.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jag kanske missuppfattar dig, men bara för att fläktarna styrs efter CPU-temperaturen betyder det ju inte att de varvar upp och ned hur som helst (och därmed skapar massa onödigt oljud).

Jag styr mina efter CPU-tempen, men har satt fläktkurvan så att chassifläktarna snurrar på ca 450-500 RPM ända fram till CPU:n når 65 grader. Med andra ord snurrar chassifläktarna alltid lika snabbt oavsett om jag inte gör något öht, surfar på Sweclockers, 9gag, tittar på Youtube eller spelar webbläsarspel. Det är enbart när jag gör något tyngre (typ spel) som chassifläktarna börjar snurra snabbare

Permalänk
Hjälpsam

@PatrickP: funkar tydligen i ditt fall, även min Ryzen 7 1700 går aldrig över 60.
Men i vissa fall hoppar CPU tempen ganska vilt, tex för AMD Ryzen 3 och Intels med icke lödda CPU-kapslar.
Kan man inte ställa in en viss fördröjning av fläktens respons kommer den då att pumpa, märks mindre för CPU-fläkten som sitter inuti chassit än chassifläktarna.
Jag har även Ryzen 3600 och där blir det en jädra skillnad, att styra på moderkortet i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@PatrickP: funkar tydligen i ditt fall, även min Ryzen 7 1700 går aldrig över 60.
Men i vissa fall hoppar CPU tempen ganska vilt, tex för AMD Ryzen 3 och Intels med icke lödda CPU-kapslar.
Kan man inte ställa in en viss fördröjning av fläktens respons kommer den då att pumpa, märks mindre för CPU-fläkten som sitter inuti chassit än chassifläktarna.
Jag har även Ryzen 3600 och där blir det en jädra skillnad, att styra på moderkortet i stället.

Då är jag med på vad problemet är! Absolut om CPU-tempen hoppar så mycket så blir det ett problem. Tråkigt att du med din Ryzen 3600 har det problemet, min Ryzen 3600 är aldrig över 65 grader ens korta stunder (vid låg belastning) och då har jag ändå bara en be quiet dark rock slim (med en fläkt som snurrar på enbart ca 450 RPM).

Men du har helt rätt, om man har en CPU som hoppar enormt mycket i tempen och man inte är villig att sätta sin fläktkurva efter det kanske det är bättre att styra på moderkortet istället

Permalänk
Hedersmedlem

Att styra efter cpu-temp är ganska oviktigt på chassifläktarna, det borde regleras på temperaturen i chassit. Tyvärr verkar inte så många moderkort fixa såna saker.

Ryzen 3000-serien har av nån anledning väldigt hoppig cpu-temp vilket gör att det är ganska ointressant att reglera något utifrån den. Skulle hellre mäta temperaturen på basen av kylaren där man borde få ett någorlunda relevant medelvärde som går att reglera efter.

Har därför satt alla fläktar till ganska exakt 1000rpm (2st cpu, 2st chassifläktar) vilket ger ganska lagom temperaturer och jämn låg ljudnivå. Fläktar som byter hastighet ofta är vansinnigt irriterande och jag upplever det som jobbigare än en något högre ljudnivå som ändå är konstant.

Tyvärr verkar det finnas nån bugg antingen på moderkortet eller i Asus program som hanterar det som gör att cpu-fläktarna inte startar alla gånger... ska det vara så svårt göra såna här saker stabila och felsäkra?

Kommer antagligen att slänga ihop en liten fläktkontroll själv som sköter fläktarna helt analogt och utan nån som helst slarvig programmerare inblandad. Nuvarande lösning med låst hastighet skulle vara ok om jag kunde lita på att fläktarna alltid startar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hjälpsam

@OSkar000: Jag styr min chassifläkter på moderkortets temperatur (vad nu det är?), och det funkar bra.
Har också ett Asus moderkort, inställningen för att välja detta finns inte under enkel mode, bara avancerad, väl dolt, längst ned under Monetoring.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

@OSkar000: Jag styr min chassifläkter på moderkortets temperatur (vad nu det är?), och det funkar bra.
Har också ett Asus moderkort, inställningen för att välja detta finns inte under enkel mode, bara avancerad, väl dolt, längst ned under Monetoring.

Tack för tipset!

Får rota runt lite mer och se vad jag hittar. Just nu verkar allt fungera som det borde, mer eller mindre i alla fall.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

På MSI korten är det väl default med att endast en utgång styrs av CPU temperatur, vad jag minns fritt ur skallen, med reservation för att jag kanske minns fel...
(Jag har mest kört Gigabyte och MSI kort på de senaste burkarna då jag kört AMD på dem)

Men jag brukar alltid justera detta i samband med intrimningen av mjukvara vid nyinstallation i vilket fall.

Dock tycker jag att det är en ganska bra balans med dynamisk syrning av CPU fläktarna korrelaterat till dennas temperatur (men utjämnat med mjukvara om det går), samt mer statisk (lågdynamisk) styrning av chassifläktarna, som regel är det väldigt låg belastning på generella chassifläktar om man bara har god cirkulation i chassiet (det är i princip bara spillvärme från GPU och RAM vid väldigt hård belastning de behöver avlägsna, det verkar som att strömbryggan inte alstrar så mycket värme som man tror på kort med litet bättre komponenter, i allafall inte på moderna kort, jag trodde faktiskt att den skulle bli bra mycket varmare (dock använder jag ett PSU av hög kvalitet för feed, så det gör kanske skillnad)), jag kör dock nästan alltid relativt öppna chassin på de mer moderna burkarna för att slippa ha en instängd luftkudde, tycker det fungerat bra de senaste tio åren även om jag var tveksam i början till öppna chassin.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Jag styr endast genom cpu iom att den svarar bättre på när kylningen verkligen behövs, man behöver inte alls ha att fläktarna hoppar upp och ner om man ställer in kurvorna lite smart. Mina fläktar går i princip i 3 lägen. Låg vid vanlig surf, högre vid spel och som högst 80-86% om jag benchmarkar eller tex converterar film då alla cores jobbar i max.
Sätt lång spann på första kurvan så slipper du hoppande när cpun går upp o ner. Jag en 3700x och tempen vid surf o liknande ligger mellan 40-50 C och runt 60 c average vid spelande ,max 72c cinebench 20 och 74 vid längre benchmark. Kör en noctua nh u12a.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

CPU för alla fläktar. Är bara 2st radiatorfläktar samt 1st chassifläkt monterad där bak. Kör ASUS mjukvara för det och har satt en 12 sekunders ramp-up så att det inte blir så mycket märkbart upp-och-ner.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

När jag hade en 5820K så körde jag bara på default, d.v.s. efter CPUn. Men efter att ha uppgraderat till en 3900X så har jag börjat styra efter moderkortet istället, eftersom CPUn hoppar väldigt mycket i temperatur.

Egentligen skulle jag vilja köra fläktarna på konstant hastighet, att reglera hastigheten efter temperatur gör ändå ingen större skillnad, men fläktkurvan i BIOS är hårdkodad till 100% vid en viss gräns. Så en fläktkontroller/hub skulle nog vara en bättre lösning, men att styra efter moderkortet fungerar bra nog för att jag inte ska orka bry mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

När jag hade en 5820K så körde jag bara på default, d.v.s. efter CPUn. Men efter att ha uppgraderat till en 3900X så har jag börjat styra efter moderkortet istället, eftersom CPUn hoppar väldigt mycket i temperatur.

Egentligen skulle jag vilja köra fläktarna på konstant hastighet, att reglera hastigheten efter temperatur gör ändå ingen större skillnad, men fläktkurvan i BIOS är hårdkodad till 100% vid en viss gräns. Så en fläktkontroller/hub skulle nog vara en bättre lösning, men att styra efter moderkortet fungerar bra nog för att jag inte ska orka bry mig

Jag testade att köra på konstant låg hastighet med 3 st 120mm chassifläktar och det har fungerat bra i över ett halvår för mig till chassikylningen.
(men jag har som sagt ett ganska välventilerat stort ATX torn)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

jag kör chassifläktarna styrda på Core temp för kärna 0 via Speedfan dvs den kärna som används mest och blir varmast.

dock ställt dem att max gå upp till 60% och vara helt stilla under 50°c så i idle så rör sig fläktarna inte alls och vid 50° så kör den igång dem på 30% med stadig kurva upp till 60% vid 65°c.

CPU fläkten är ställd att köra 30% upp till 60°c och sen öka stadigt upp till 100% vid 85°c vilken den typ aldrig når.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Absolut inte, ställer mina chassi/ radiatorfläktar till en acceptabel ljudnivå. Sen om det påverkar 1 grad hit eller dit är inte relevant.

Permalänk
Medlem

Jag har två insugsfläktar på huvuddatorn, en fläkt körs från en av moderkortets sensorer, den andra körs från CPUn. Nu har jag en AMD Ryzen 3000-seriepropp som ju är lite hattig i hur den rapporterar temperatur så även jag har en lite flack kurva.

Permalänk
Medlem

Hmm, nu inser jag att jag röstade fel... Jag har ju inga chassifläktar. Däremot har jag 5 radiatorfläktar som styrs via fläktstyrning som i sin tur går på CPU-temperaturen. Dvs, jag röstade nästan rätt.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag kör med fancontroller men två av fläktarna styrs av vattentemperaturen om det räknas?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Samtliga fläktar kopplade på H115i och går på CPU-temp i mjukvaran.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Vissa på vattentemp vissa på cpu temp, dom på cpu temp är även inställda att det skall ta 12 sekunder innan dom rampar upp för att det ändå inte gör någon direkt skillnad om dom varvar upp direkt eller ej

Permalänk
Medlem

Jag kör med Q-Fan och har efter lite pill fått det att fungera bra.
Har ett Fractal Design R5 chassi med:
2x140mm i fronten
1x140mm som utblås

CPU-kylare: Noctua D15 med 2x140mm.

Så totalt 5st 140mm fläktar som är kopplade till moderkortet. Sedan har jag petat in en temperatursensor (en sån där sladd som följer med moderkortet) under kylflänsen på grafikkortet.

Q-Fan är inställd så att så länge processorn och grafikkortet är relativt svalt så går chassifläktar på lågvarv. Om processorn eller grafikkortet börjar jobba börjar de öka farten och när grejerna går på max så går även de på max.

Fläktarna som sitter på Noctua CPU-kylaren börjar dock inte spinna upp om inte processorn blir varm.

Jag har som alltid regel alltid hörlurar på mig när jag spelar spel så det gör inget att fläktarna låter lite då. Men annars är den i princip alltid knäpptyst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Har en digital touch display på fronten av min låda där jag styr alla chassifläktar, den har även en temp sensor som jag monterat på min CPU och man kan programmera hur fläktarna ska gå, blir tempen för hög går de en larm signal och fläktarna ökar farten, har dock aldrig hänt eftersom jag kör med Noktua fläkt till CPU, den blir aldrig riktigt varm.