Permalänk
Medlem

[Delphi] Problem med TreeView

Har fastnat med en tillsynes enkel grej, så nu behöver jag lite hjälp.

Jag har en trädstruktur som kan se ut hur som hellst, men består bara av två typer av strängar, en typ omgiven med "[]" och en utan dessa.

Exempelvis så här kan trädet se ut:

[item1] [item2] sträng1 sträng2 [item3] [item4] sträng3

Som ni ser är det "[item1]" som är förälder till alla de andra objekten. Jag vill nu gå genom [item1]:s barn och ta bort alla "strängar", dvs objekt utan hakparanteser.

Och jag kan naturligtvis inte använda AbsoluteIndex för att gå genom alla objekt i listan, eftersom det i den finns fler föräldrar med tillhörande barn, precis som [item1].

Eller kan man på något sätt kolla om tex "sträng3" på något sätt är anhörig till [item1]?

Edit: För enkelhetens skull kan ni betrakta objekt med hakparanteser som mappar, och de utan som filer.

Edit:
Det löste sig. Jag hade ingen rättighet att ta bort min egen tråd?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Gör en rekuriv funktion som klättrar genom trädet. Borde inte bli många rader.. Om du vill kan jag skriva ett litet exempel.

Edit: Såg att det löste sig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag hade ingen rättighet att ta bort min egen tråd?

Det stämmer bra. Endast moderatorer kan ta bort trådar i forumet. Vill du ha din tråd borttagen av någon anledning får du kontakta en moderator, lämpligen genom funktionen "Anmäl detta inlägg till en moderator". Vi har infört denna begränsning för att få bättre kontroll över vilka trådar som tas bort, och på så sätt få mindre skit för saker vi varit oskyldiga till

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Castor
Vi har infört denna begränsning för att få bättre kontroll över vilka trådar som tas bort, och på så sätt få mindre skit för saker vi varit oskyldiga till

Ah, så att ingen kan dölja bevisen, så att säga..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ah, så att ingen kan dölja bevisen, så att säga..

Vilken metod använde du? Rekursivt, eller while:ade du bara igenom efter index och använde HasChildren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Vilken metod använde du? Rekursivt, eller while:ade du bara igenom efter index och använde HasChildren?

Jag while:ade genom alla items, och kollade om de stog under den itemen som jag ville "rensa".

Det är ju ett riktigt sunkigt sätt, eftersom den går genom alla items, men i just det här fallet är det oviktigt.

Visa signatur