Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering

Hej alla

jag funderar på att uppgradera min gamla dator och behöver lite tips och råd. Tanken var att köpa cpu, moderkort och minne.

Jag tänker mig att använda datorn främst för websurf och kontorsarbete. Men jag vill ha möjlighet att koppla in två 24-tums skärmar och även ha en hdmi-kabel till tvn.

Om jag förstår saken rätt finns det inte längre moderkort med integrerad grafik. Istället sitter grafikkretsarna på samma chip som cpu'n.

Vad bör jag tänka på när jag väljer komponenter? Klarar jag mig med integrerad grafik? Jag har satt ihop datorer förut men som ni kanske förstår var det några år sen sist.

Finns det färdiga paket att köpa? Netonnet hade vettiga paket förut men när jag kollade sist verkade de inte ha några.

Permalänk
Medlem

Ifall integrerad grafik är det enda valet för dig skulle jag starkt rekommendera AMDs Ryzen 5 3400G eller Ryzen 3 3200G. 3400G kostar 500kr mer än 3200G men har fördelen 8 trådar och snäppet bättre grafikprestanda.

Jag har själv byggt ett system med en 2400G, som är ganska snarlik prestandamässigt mot 3400G. För kontor och multimedia kommer du inte ha några bekymmer alls, t.om enklare moderna spel går att köra utan större förhinder.

När det gäller anslutningsmöjligheter för skärmar kan detta vara ett problem för dig, är inte 100% säker om detta är sant för alla moderkort men vad jag vet finns det bara två anslutningar; en displayport och en HDMI.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

"Ifall integrerad grafik är det enda valet för dig"

Men det var ju en av mina frågor.

När det gäller anslutning: Efter vad jag har läst kan man ansluta en skärm för vga/dvi till displayport. Displayport är också kompatibel med hdmi. Låter för bra för att vara sant, tycker jag. Finns det inga begränsningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dec 20:

Hej alla

jag funderar på att uppgradera min gamla dator och behöver lite tips och råd. Tanken var att köpa cpu, moderkort och minne.

Jag tänker mig att använda datorn främst för websurf och kontorsarbete. Men jag vill ha möjlighet att koppla in två 24-tums skärmar och även ha en hdmi-kabel till tvn.

Om jag förstår saken rätt finns det inte längre moderkort med integrerad grafik. Istället sitter grafikkretsarna på samma chip som cpu'n.

Vad bör jag tänka på när jag väljer komponenter? Klarar jag mig med integrerad grafik? Jag har satt ihop datorer förut men som ni kanske förstår var det några år sen sist.

Finns det färdiga paket att köpa? Netonnet hade vettiga paket förut men när jag kollade sist verkade de inte ha några.

Kika på komplett de brukar ha färdiga paket i olika prisklasser

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dec 20:

Om jag förstår saken rätt finns det inte längre moderkort med integrerad grafik.

Nej, det har inte funnits på länge.

Skrivet av Dec 20:

Istället sitter grafikkretsarna på samma chip som cpu'n.

Det stämmer.

Skrivet av Dec 20:

Vad bör jag tänka på när jag väljer komponenter? Klarar jag mig med integrerad grafik?

Någon mer kunnig får gärna flika in men det tror jag inte när du vill ha så många skärmar. Du behöver flera grafikutgångar och moderkort brukar inte ha så många.

Skrivet av Dec 20:

Många butiker säljer uppgraderingspaket men de flesta är riktade mot "gamers" och liknande och därmed grovt overkill för ditt användningsområde. Komplett har några lowend-paket som vore vettiga för din del men i de låga priskategorierna brukar man inte tjäna mycket, om något, på att köpa färdiga paket.
AMD Ryzen 3200G
Intel Pentium G5400
Intel Core i3-9100F (saknar inbyggd grafik helt)

Permalänk
Medlem

Vi kan inte ge tips på vad du bör uppgradera till om vi inte vet vad du uppgraderar ifrån.

Permalänk
Medlem

@Dec 20: Om inte denna duger så får du ge mer parametrar till oss.

https://www.inet.se/produkt/1978406/acer-aspire-xc-886-i5-8gb...

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Andreaz1:

Någon mer kunnig får gärna flika in men det tror jag inte när du vill ha så många skärmar. Du behöver flera grafikutgångar och moderkort brukar inte ha så många.

Har man skärmar som stödjer daisy chaining så kan man använda bara ett uttag men man får vara beredd på att bandbredden kan vara en begränsade faktor. Har kört daisy chaining med min surface pro 4 till 2st dell 1440p skärmar men det är inte den bästa upplevelsen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hej alla

Tack för all hjälp, särskilt tipset om paket på Komplett.

Detta var vad jag hittade efter att ha klickat runt lite på prisjakt.

Intel Pentium G5400 3,7GHz Socket 1151-2 Box
Grafikprocessor Intel UHD Graphics 610
649 kr

Asus Prime B360M-C
Intel Socket 1151-2
Antal DisplayPort-utgångar 2 st
Antal HDMI-utgångar 1 st
891:-

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB (CMK16GX4M2B3200C16)
899:-

Totalt: 2439:-

Jag fick tips om ett ganska likartat paket från komplett (Pentium Gold G5400) för 1999:-. Det ser helt OK ut. Moderkortet har dock inga utgångar för DisplayPort, och paketet har "bara" 8 Gigabyte. Så jag lutar åt mitt eget paket.

Några uppenbara frågor:

- passar komponenterna ihop eller har jag gjort nåt misstag?

- finns det alternativ som är bättre (och i samma prisklass) eller billigare (men ungefär lika bra)?

- kommer jag att kunna köra med två skärmar och hdmi till tv'n?

Sen vill jag upprepa en liten undring om DisplayPort:

"Efter vad jag har läst kan man ansluta en skärm för vga/dvi till displayport. Displayport är också kompatibel med hdmi. Låter för bra för att vara sant, tycker jag. Finns det inga begränsningar?"

Jag har inga erfarenheter av DisplayPort. Är det verkligen så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dec 20:

Hej alla

649 kr

Asus Prime B360M-C
Intel Socket 1151-2
Antal HDMI-utgångar 1 st

Jag fick tips om ett ganska likartat paket från komplett (Pentium Gold G5400) för 1999:-. Det ser helt OK ut. Moderkortet har dock inga utgångar för DisplayPort, och paketet har "bara" 8 Gigabyte. Så jag lutar åt mitt eget paket.

Några uppenbara frågor:

- finns det alternativ som är bättre (och i samma prisklass) eller billigare (men ungefär lika bra)?

"Efter vad jag har läst kan man ansluta en skärm för vga/dvi till displayport. Displayport är också kompatibel med hdmi. Låter för bra för att vara sant, tycker jag. Finns det inga begränsningar?"

Inte för att vara sån men de är nog smartare att göra såhär av flera anledningar nummer 1 processorerna du nämnt klarar inte av 3200mhz minne samt b360 är inte heller kapabel till 3200mhz minne och du kan inte heller överklocka vilket du kan med AMD samt att detta ger sig en bättre uppgraderingsväg i framtiden med am4.

Satsa istället på ett begagnat grafikkort.

Ram 8gb 479
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...

CPU AMD 3000g 539kr
https://www.power.se/datorer-och-gaming/komponenter/processor...

Moderkort 799kr
https://www.inet.se/produkt/1901250/gigabyte-b450m-ds3h?utm_s...

Totalt 1817

Begagnat grafikkort 500-600kr exempel. Finns hur många som helst som du kan leta efter
https://www.tradera.com/item/389444590

Btw 3000g har intern inbyggd grafik och 8gb räcker om web surf är det du är ute efter.

Om du har riktigt med tålamod kan du säkert vinna ett 16gb ram minneskit för 400kr från Tradera jag vann ett med frakt för 350kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dec 20:

Hej alla

649 kr

Asus Prime B360M-C
Intel Socket 1151-2
Antal HDMI-utgångar 1 st

Några uppenbara frågor:

Vad har du för cpu och gpu i datorn idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad har du för cpu och gpu i datorn idag?

Ursäkta att jag inte svarat tidigare.

Processorn som sitter i är en Athlon 4850e. Grafikkortet (AMD RV620) är väl ungefär av samma årgång och var inte kraftfullt (eller särskilt dyrt) även när det var nytt. Det är alltså ingen tvekan om att nyare hårdvara skulle ge en förbättring.

Det var observant av sifri att notera att jag hade valt ett minne som var onödigt snabbt. När jag letade efter minne i Prisjakt tänkte jag på att minnet skulle matcha moderkortet (i snabbhet och i typ) men jag missade att spara listan och när jag gjorde om sökningen för att skriva inlägget blev det fel.

Nej, jag kommer inte att köpa begagnad utrustning.

Nej, jag kommer inte att överklocka.

Så min plan är att gå vidare med ungefär den konfiguration som jag beskrev. Det slår mig att det gamla grafikkortet kan driva en av skärmarna så i värsta fall kan jag fortsätta att använda det.

Jag har fortfarande några obesvarade frågor. Jag får leta vidare efter svar.

Tack för allt.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1136592/datorutrustning/dator... 2299kr
9100F har fyra kärnor kräver dock ett grafikkort

https://www.komplett.se/product/1008544/datorutrustning/dator...
Och den som du förmodligen redan har spejat på för 1999kr 8GB ram lär nog räcka skapligt till surf etc. Sedan beror det ju givetvis på vilka program som du kör men med tanke på åldern på din befintliga så lär det nog inte vara några problem.
utgångar
1 x VGA
1 x DVI-D
1 x HDMI

Du vill koppla in 2 skärmar.
Vad har dina skärmar för anslutningsmöjligheter?

Har du displayport på dina skärmar idag? Det viktigaste är att man ansluter sin skärm via en port som stödjer den upplösningen och uppdateringsfrekvens du vill åt. VGA bör man om möjligt undvika eftersom denna signal är analog till skillnad från dvi/hdmi/displayport som är digital. En analog signal är även mer störningskänslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

https://www.komplett.se/product/1136592/datorutrustning/dator... 2299kr
9100F har fyra kärnor kräver dock ett grafikkort

https://www.komplett.se/product/1008544/datorutrustning/dator...
Och den som du förmodligen redan har spejat på för 1999kr 8GB ram lär nog räcka skapligt till surf etc. Sedan beror det ju givetvis på vilka program som du kör men med tanke på åldern på din befintliga så lär det nog inte vara några problem.
utgångar
1 x VGA
1 x DVI-D
1 x HDMI

Du vill koppla in 2 skärmar.
Vad har dina skärmar för anslutningsmöjligheter?

Har du displayport på dina skärmar idag? Det viktigaste är att man ansluter sin skärm via en port som stödjer den upplösningen och uppdateringsfrekvens du vill åt. VGA bör man om möjligt undvika eftersom denna signal är analog till skillnad från dvi/hdmi/displayport som är digital. En analog signal är även mer störningskänslig.

Idag har jag bara en skärm. Den har ingångar för vga, dvi och (upptäckte jag just) displayport.

Men nu har jag förstått att displayport är en ny standard för bild (och ljud). Det är alltså en ersättare för vga och dvi. Jag hade missförstått nåt jag hade hört nånstans och trodde att det var nåt annat. Därav mina frågor.

Någon nämnde att det gick att koppla ihop mer än en skärm till ett uttag med displayport. Det verkar som att det kan fungera bra (beroende på grafikkretsarna och tillämpningen.) Så ett rimligt alternativ är att köpa en andra skärm med en in- och utgångar för displayport.

Nu känns detta som nåt som troligtvis kommer att fungera. Jag behöver inte leta efter ett moderkort med två utgångar för displayport.