Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av korvOlle:

Varför skulle det startas häxjakter utan namn och övrig information? Det är också skrämmande många som väljer att åka till Gotland för att de känner sig tryggare där. Men absolut, jag kan inte veta att det Inger skriver är helt upp åt väggarna felaktigt.

Varför inte? Blunda för verkligheten är det klokt? Låt oss ”låtsas att folk beter sig som folkhälsomyndigheten”? Istället för att upplysa folk om hur det ser ut så att man kanske tar sig en extra funderare på hur man agerar. Jaja, du är formulerade så du bestämmer

För att det inte finns något belägg/bevis/fakta bakom det innehållet som du länkar till.
Då är det inte verklighet eller ”hur det ser ut”.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@AplAy: Jag har flera gånger rekommenderat Medcram på Youtube (se t.ex. detta inlägg).
Ta och kolla upp update 32, 35 och 39 så kommer du lära dig en hel del om hur viruset fungerar och hur det sprids.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Frågan är hur många % av befolkningen som faktiskt skulle bli så sjuka så de faktiskt skulle behöva söka sjukvård vid ett Corona insjuknande? Många kommer ju söka vård bara för hysterin när de egentligen kan vara hemma och rida ut stormen själv. Tyvärr söker folk sjukvård lite för enkelt bara för att det är "gratis". Ja jag har folk i min närhet som jobbar på akuten där folk kommer in för nageltrång, huvudvärk, 38 graders feber, en sticka i fingret etc vilket belastar sjukvården enormt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vill mest dela med mig bara hur det ser ut i landet, tycker bilden talar för sig själv. (Förstod nu att man inte får lägga ut sådan information)

Jag förstår, men det är inget bra sätt (förutom att det strider mot forumsreglerna). Postar du bara en skärmdump blir det ju extremt svårt att värdera det du postar, det kan ju komma från var som helst skrivet av vem som helst i oklart syfte.

Skrivet av kanskedet:

Tyvärr verkar de göra alldeles för få stickprov nu. Samtidigt får vi reda på nyheten att de inte har tillräckliga resurser för att testa vårdpersonal, så jag är lite skeptisk till att de får tillräcklig volym. Dessutom tar de stickprov av personer som besöker en vårdpersonal, vilket man kanske borde utvidga till totalt godtyckliga personer givet alla asymtomatiska fall.

Ja, provtagningsförmågan är helt klart en begränsande faktor som gör att de måste prioritera hårt (för hårt). Förhoppningsvis kan de utöka den snart, vad jag förstår är det något som det arbetas på.

Permalänk
Medlem

Italien

Skrivet av Sir Hitman:

Under tiden så kanske du kan räkna vad 1600 extra döda per dag kostar? Med ökningen som varit varje dag hittills så är vi uppe i 3000 per dag innan slutet på nästa vecka, men du kanske kan räkna på 2000 iallafall så håller vi oss på den konservativa sidan. Sen vad kostar intensivvården som många personer kommer att behöva och vad är kostnaden av att 20-30% av dom kommer behöva långsiktig vård pga minskad lungkapacitet?

Ja det är absolut hans fel, han har underspelat hur allvarligt det är sedan i mitten på Januari och först nu senaste veckorna börjat rekommendera mer än att tvätta händerna och gå inte och hosta på folk och endast om du har symptom ska du göra något annat än normalt. Självklart får folk som litat på experten panik när experten helt utan information om mörkertal tycker att vi borde vänta och se lite mer innan vi gör något samtidigt som vi ser vad som händer i Italien och nu Spanien. Först nu är det dags att göra stickprov på andra än folk som ligger inlagda för andningsproblem.

Han har haft redan sen i Januari att säga att ja detta kanske är något vi borde ha lite koll på. Sen i Februari när det spridit sig till 20+ länder och vi även har fall här så kanske vi kan rekommendera sjukvården att köpa in lite extra munskydd etc, folket kanske bör handla på sig lite extra mat och detdär som är så fantastiskt för rumpan. I värsta fall så använder vi ju dom sakerna senare ändå.

Viruset har varit känt sedan i slut på december men visst räknar vi hela december och att hela mars har gått så är det 4 månader.
80 Dagar in så hade covid19 dödat 8.951st Svininfluensan 1.923st. 7 mars var det 3600 nu 14 dagar senare så har vi 13000 döda.
30.000 döda ser ut att vara innan slutet på månaden med nuvarande mängd dagliga dödsfall och mest troligt så fortsätter siffrorna öka så det blir nog faktiskt värre än så. Jag har gärna fel om det och har jag det så grattis till oss alla.
https://www.youtube.com/watch?v=n4no04822NQ där har du lite grafer på hur det sprider sig mot andra smittor.

Vi har väldigt få dödsfall här i Sverige men ökningen verkar vara i samma takt som andra länder så dubblas var 3-4 dag även det blir en hög inom kort.
Det har dock visats en del studier på behandling med något som används på HIV och Malaria smittade personer, så det finns ljuspunkter, både Kineserna körde det och nyligen gjorde några Fransoser samma sak och fick samma resultat.

Att det sprider sig så ofantligt mycket i Italien beror mycket på att 40 % av befolkningen håller sig inte till restriktionerna. Se på Kina där de har kört med järnhand och folket vågar inget annat än att lyda och landet har därmed lyckats mycket bra. Säga vad man vill om diktaturstater men i sådana här situationer hjälper det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Frågan är hur många % av befolkningen som faktiskt skulle bli så sjuka så de faktiskt skulle behöva söka sjukvård vid ett Corona insjuknande?

Det finns det ju åtminstone statistik på.

Edit: Eller du kanske också menade hur många totalt som blir smittade? Det är ju knepigare att förutsäga förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

skriv istället själv vad just du tycker!

Vänligen förtydliga, det här börjar bli ganska rörigt. Man får alltså skriva vad man själv tycker men en annan admin förtydligade att man samtidigt måste ha källhänvisning? Källhänvisning till sina egna åsikter är ju lite klurigt. Ska vi sedan också börja debattera om vilka källor som är godkända?

Jag blir själv inte ledsen om just den här tråden stängs. Finns många andra platser på nätet att diskutera Corona.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av makatech:

Vänligen förtydliga, det här börjar bli ganska rörigt. Man får alltså skriva vad man själv tycker men en annan admin förtydligade att man samtidigt måste ha källhänvisning? Källhänvisning till sina egna åsikter är ju lite klurigt. Ska vi sedan också börja debattera om vilka källor som är godkända?

Jag blir själv inte ledsen om just den här tråden stängs. Finns många andra platser på nätet att diskutera Corona.

Om du faktiskt läser hela meningen text så blir det nog lättare att förstå

Skrivet av Tiamat:
  • Posta inte bilder på andras diskussioner, skriv istället själv vad just du tycker!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vänligen förtydliga, det här börjar bli ganska rörigt. Man får alltså skriva vad man själv tycker men en annan admin förtydligade att man samtidigt måste ha källhänvisning? Källhänvisning på sina egna åsikter är ju lite klurigt. Ska vi sedan också börja debattera om vilka källor som är godkända?

Man kan skriva vad man baserar sin åsikt på. Det händer lite då och då att folk bara länkar til en film/bild osv eller skriver vad dom tycker utan att egentligen motivera varför det tycker som de gör. Det är nog det beteendet man vill komma åt.

Skriv gärna vad du tycker och tror, men var tydlig med att det bara är en åsikt/uppfattning. Skriv VARFÖR du tycker som du gör och ta gärna med en källa så andra kan värdera den information du baserar åsikten på. Gör man så har jag mycket svårt att tro att man blir bortmodererad. Såvida man inte trollar och länkar till uppenbar desinformation. Så tänker jag i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om du faktiskt läser hela meningen text så blir det nog lättare att förstå

Fast det borde väl bero på vem som skriver något? Om det är forskare med tyngd så borde man väl få länka/skärmdumpa det utan att behöva ha en egen åsikt?

Permalänk
Medlem

När dom tar fram dom graferna, räknar dom enbart på de som faktiskt är bekräftat sjuka i Covid-19 eller tar dom hänsyn till mörkertalet? Tänker att om man tar med en faktor om 10 som mörkertal av infekterade blir ju siffrorna något helt annat.

Jag måste säga att jag inte riktigt får ordning på hur man ska tänka kring statistiken.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man kan skriva vad man baserar sin åsikt på.

Det är alltså ok att skriva om sina egna åsikter/teorier så länge som man förtydligar att det är ens egna åsikter/teorier? Alternativt att ni förbjuder spekulationer/egna teorier utan källhänvisningar?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av kanskedet:

Fast det borde väl bero på vem som skriver något? Om det är forskare med tyngd så borde man väl få länka/skärmdumpa det utan att behöva ha en egen åsikt?

Nja, då är det bättre att länka till det. I en skärmdump är det i princip alltid information som fattas/försvinner

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Eller....så kan vi ta det lite lugnare och tänka på hur vi tolkar information som skrivs på, vad jag antar är facebook eller liknande, social media. Det är alltså en person som skriver något som man hört från en annan person.
Vi blir då 3:e personen som tolkar denna info. Innan man då påbörjar häxjakten och slösar med resurser så får man vara lite källkritisk.

1. Kan rädsla spela in i sanningshalten?
Ofta tar man ju i lite extra för man själv är rädd

2. Kan personen faktiskt höra hemma på orten? Nu när skolor etc stänger så kanske folk söker sig hemåt.

3. Kan symptomen tyda på något annat? Pollensäsongen sätter ju igång nu som exempel.

Som påpekats tidigare så vill vi inte se några ”drev”/häxjakter startas baserat på extremt dassig information

Tack

Jag förstår. Jag ber om ursäkt för min överreaktion. Ja, det är extremt dassig info den där textbilden utan kontext och allt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tack för info, skulle även vara bra att fått se av de som sökte läkarvård var i riskgrupp dvs hade nån sjukdom etc.

Såg att siffrorna var från USA........ men enligt Trump finns väl inte Corona?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

När dom tar fram dom graferna, räknar dom enbart på de som faktiskt är bekräftat sjuka i Covid-19 eller tar dom hänsyn till mörkertalet? Tänker att om man tar med en faktor om 10 som mörkertal av infekterade blir ju siffrorna något helt annat.

Ja, så kanske det kan vara. Jag har inte satt mig in i hur de uppskattade siffrorna i den här studien. I andra studier har de försökt korrigera för mörkertal.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av kanskedet:

Om jag t e x ger ut ett citat i en uppsats så måste jag också kommentera det. Visst det finns enkla citat ordspråk som inte behöver kommenteras. T e x "grisen i säcken".

Att bara länka en skärmdump kan medföra att andra inte förstår vad du är ute efter. Interpretation/förståelse som det heter akademiskt inom teologi är inte lätt. D v s uttyda utdöda språk. Det är inte heller lätt att tyda en emo/Smiley från någon annan heller. Särskilt från främmande personer.

Förtydliga så mycket som det går, det är en bra grundregel alla tänker inte eller tolkar likadant.

Jag ger ännu ett exempel och ett förtydligande:

Ex.

Jag hittar en forskarartikel. Jag tar en skärmdump markerar vad jag vill fokuserar på med att markera eller citera. Ta alltid med källhänvisning.

Sen skiver jag till exempel: - Man har nu hittat stöd för den här teroin med fakta citat. Sen kan jag med detta stöd antingen ge "pro" eller "contra". Finner du motstöd ska det även citeras och källhänvisas. Ur ett akademiskt perspektiv.

Nu är inte den här tråden akademisk men använder du dig av akademisk fakta bör man försvara med källor. För att inte skapa förvirring.

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Jag tror vi kommer drabbas hårdare än Italien då vi knappt försöker stoppa viruset. Man räknar med att ungefär hälften av befolkningen kommer ha smittats innan sommaren.
Italien har ca 50.000 bekräftade fall. Nästan 5.000 döda.

Men de som haft corona med lindriga symptom och inte söker sig till sjukvården finns nog inte med bland bekräftade fall så verkliga antalet corona fall kan vara allt från 50000 fall (0.08%) till 500000 fall (0.8%) eller tom med mer, Italien har ju 60 miljoner invånare.

Siffror utan proportioner är svårt att förhålla sig till men räknar vi Italien som ett "worst case scenario" skulle det i Svenska mått motsvara 8300 bekräftade fall och 830 dödsfall och en approximation av verkliga antalet fall till 8300 - 83000 eller mer.

Men jag hoppas vi kan lära oss av det som händer i Italien samt omsätta det i praktiken.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För att sätta saker i proportioner... i Sverige dör ca. 90.000 varje år, d.v.s. 247st per dygn.
(gäller alltså _alla_ typer av dödsfall)
Källa:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/s...

Italien har sex gånger så många invånare som oss,
alltså bör det dö ca. 1482 st. italienare varje dag, året om. Ett normalt år alltså.

Ibland kan det vara bra att sätta saker i lite perspektiv... eftersom 800 döda på ett dygn kan låta fruktansvärt mycket om man låter det stå för sig själv.

Dessutom är det bland dessa 800 döda en mycket stor andel som hade dött av andra skäl inom inte alltför lång tid. Kanske minskar dödlighet i t ex cancer och hjärt-kärlsjukdomar bland multisjuka äldre i Italien just nu?

Permalänk
Lego Master

Allvarlig fråga här:
När kommer brytpunkten där de negativa effekterna av en långsam smittspridning helt enkelt blir värre än om vi hade sett till att så många som möjligt blev sjuka under så kort tid som möjligt?

Som det ser ut nu kommer många företag behöva ha stängt i flera månader, med risk för konkurser, massarbetslöshet, hemlöshet och depression som följd.
Alternativet hade varit att släppa viruset fritt (givet antagandet att man faktiskt blir immuniserad efter genomlevd sjukperiod) och stå ut med hög sjukfrånvaro i några veckor, SAMT det högre antalet dödsfall det skulle innebära på kort sikt.

När avgör vi vad som är "the lesser of two evil"? Jag förstår att sjukvården aldrig kommer hålla med om alternativ två, men politiskt och ekonomiskt bör det finnas en punkt där det får mindre långtgående effekter att faktiskt "ta smällen".

EDIT:
Och om jag bara ser till mig själv (på västvärldens största egotripp, jag vet), så ser jag hellre att mina barn har en framtid att se fram emot än att vi räddar 1000 multisjuka pensionärer i ett extra halvår. Jag är hemskt ledsen, men så måste jag rationalisera som småbarnsförälder just nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Bekräftat av CDC och färsk ny studie för ett par dagar sedan: CoVid-19 kan "leva" upp till ett par timmar och ett par dagar
Källa: https://sciencebasedmedicine.org/more-covid-19-news/ (som i sin tur länkar till studien och övriga organ)

CoViD-19 "lever" cirka så här länge på följande vis:
- upp till 3 timmar i luften via partiklar som den "fastnat" i efter upphostning
- upp till 24 timmar på pappersförpackningar (rekommendation att vänta 1 dag när du fått ett paket i brevlådan)
- upp till 2-3 dagar på plast och rostfritt stål
(personligen skulle jag vilja veta hur länge det kan fastna på saker som kläder och oliika klädesmaterial så man vet hur man ska göra med kläder man vart ute med om man inte har möjlighet att tvätta dem direkt)

Första punkten är precis så skrämmande som det låter: hypotetiskt talat skulle någon kunna hosta någonstans och så kan viruset om det lyckas få grepp på partiklar direkt efter ut upphostningen färdas upp till 3 timmar innan det har brutits ned av omgivningen. Värsta exemplet skulle vara att du solar ute på din balkong och andas in detta som någon hostade upp för 3 timmar flera kilometer bort från dig.

Allmänna platser bör tolkas som "redan nedsmittade med viruset" så ha något att kunna ta på eller öppna med som exempelvis en halsduk, hushållspapper eller dylikt, alternativt öppna med armbågen när det går. Annan rekommendation är att köpa livsmedel och hygienartiklar för att kunna klara sig minst 3 veckor framöver utan att behöva lämna hemmet.

En sak jag har funderat på är huruvida ventilationen i kommunala bostäder är tillräckliga med filtreringen av RNA-stora partiklar? När det var stambyte vid mitt område så var det ofta att flugor kom upp ur ventilationen...

Personligen börjar jag få lite "corona-noja" att våga bege mig ut vilket jag behöver för att hålla övrig god hälsa. Nojan min ligger i att alla andra inte är tillräckligt försiktiga vilket gör att det spelar ingen roll vad jag själv gör om jag inte kan gå i en militärgraderad skyddsdräkt som används vid kemisk krigsföring i princip.

Ett hostande ett par kilometer bort och jag kan vara drabbad någon eller några timmar senare utan att ha en chans. Och nu pratar jag om infektionsnojan, inte oro för att dö även om det verkar vara så att många "yngre än 80 år" verkar ligga på intensiven (enligt info från Sveriges intesivvårdsregister).

Håll dig inomhus och isolera dig om du är rädd för Covid, så enkelt är det. Eller ska du kräva att alla torkar av alla ytor och renar luten kring dig med P3-filteraggregat 24/7? Samma med folk som springer och spritar repet till cablecrossen på gymmet, håll er hemma istället, det gör noll nytta när ni står i en passal och byter salivpartiklar med 30 andra frustande motionärer. Eller åker kollektivtrafik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Verkligt intressant kalkylator, tack för länken!

Förstår ni inte att ni framstår som grälsjuka troll när ni argumenterar på det här viset? Eller tror ni att ni låter mer övertygande genom att överdriva? Om ni vill bli tagna på allvar får ni allt vara lite mer sakliga och höja er över sandlådenivå.

Du kan ju inte plocka ut enstaka meningar ur inlägg och sen klaga på den biten ur ett annat sammanhang. Fult och barnsligt. Det om något är trolligt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Bekräftat av CDC och färsk ny studie för ett par dagar sedan: CoVid-19 kan "leva" upp till ett par timmar och ett par dagar
Källa: https://sciencebasedmedicine.org/more-covid-19-news/ (som i sin tur länkar till studien och övriga organ)

CoViD-19 "lever" cirka så här länge på följande vis:
- upp till 3 timmar i luften via partiklar som den "fastnat" i efter upphostning
- upp till 24 timmar på pappersförpackningar (rekommendation att vänta 1 dag när du fått ett paket i brevlådan)
- upp till 2-3 dagar på plast och rostfritt stål
(personligen skulle jag vilja veta hur länge det kan fastna på saker som kläder och oliika klädesmaterial så man vet hur man ska göra med kläder man vart ute med om man inte har möjlighet att tvätta dem direkt)

Första punkten är precis så skrämmande som det låter: hypotetiskt talat skulle någon kunna hosta någonstans och så kan viruset om det lyckas få grepp på partiklar direkt efter ut upphostningen färdas upp till 3 timmar innan det har brutits ned av omgivningen. Värsta exemplet skulle vara att du solar ute på din balkong och andas in detta som någon hostade upp för 3 timmar flera kilometer bort från dig.

Allmänna platser bör tolkas som "redan nedsmittade med viruset" så ha något att kunna ta på eller öppna med som exempelvis en halsduk, hushållspapper eller dylikt, alternativt öppna med armbågen när det går. Annan rekommendation är att köpa livsmedel och hygienartiklar för att kunna klara sig minst 3 veckor framöver utan att behöva lämna hemmet.

En sak jag har funderat på är huruvida ventilationen i kommunala bostäder är tillräckliga med filtreringen av RNA-stora partiklar? När det var stambyte vid mitt område så var det ofta att flugor kom upp ur ventilationen...

Personligen börjar jag få lite "corona-noja" att våga bege mig ut vilket jag behöver för att hålla övrig god hälsa. Nojan min ligger i att alla andra inte är tillräckligt försiktiga vilket gör att det spelar ingen roll vad jag själv gör om jag inte kan gå i en militärgraderad skyddsdräkt som används vid kemisk krigsföring i princip.

Ett hostande ett par kilometer bort och jag kan vara drabbad någon eller några timmar senare utan att ha en chans. Och nu pratar jag om infektionsnojan, inte oro för att dö även om det verkar vara så att många "yngre än 80 år" verkar ligga på intensiven (enligt info från Sveriges intesivvårdsregister).

Nu har jag inte läst studien, men är den utförd i kliniskt lab likt den tidigare studie som presenterats ett antal sidor tillbaka?
Då ville man samtidigt framtona att det var just i kliniska lab och inte hade studerat hur väl det påverkas och överlever i samhället.

Något som vore högst intressant är hur mycket partiklar som krävs för att viruset ska sprida sig. Jag menar, att behöva noja sig för att någon kanske nyst 3km längre fram känns jobbigt, kanske inte ens är farligt om du står 200m bakom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Att det sprider sig så ofantligt mycket i Italien beror mycket på att 40 % av befolkningen håller sig inte till restriktionerna. Se på Kina där de har kört med järnhand och folket vågar inget annat än att lyda och landet har därmed lyckats mycket bra. Säga vad man vill om diktaturstater men i sådana här situationer hjälper det.

Hur vanligt är det med generationsboende i Italien och Spanien? Jag gissar att det är ganska vanligt och därför svårt att isolera de äldre på samma sätt som i Sverige där pensionärer bor i annan bostad än barnen eller på någon typ av stöd/ vårdboende istället för att vårdas i hemmet av barn eller barnbarns familjer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Allvarlig fråga här:
När kommer brytpunkten där de negativa effekterna av en långsam smittspridning helt enkelt blir värre än om vi hade sett till att så många som möjligt blev sjuka under så kort tid som möjligt?

Som det ser ut nu kommer många företag behöva ha stängt i flera månader, med risk för konkurser, massarbetslöshet, hemlöshet och depression som följd.
Alternativet hade varit att släppa viruset fritt (givet antagandet att man faktiskt blir immuniserad efter genomlevd sjukperiod) och stå ut med hög sjukfrånvaro i några veckor, SAMT det högre antalet dödsfall det skulle innebära på kort sikt.

När avgör vi vad som är "the lesser of two evil"? Jag förstår att sjukvården aldrig kommer hålla med om alternativ två, men politiskt och ekonomiskt bör det finnas en punkt där det får mindre långtgående effekter att faktiskt "ta smällen".

För oss i Sverige så behöver nog ingen svälta så jag kan inte tänka mig något mer negativt än att man dör.

Att ekonomin inte klarar sig trots de stödåtgärder som vidtagits beror på hur illa vi misskött vår ekonomi och inte pga viruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Håll dig inomhus och isolera dig om du är rädd för Covid, så enkelt är det. Eller ska du kräva att alla torkar av alla ytor och renar luten kring dig med P3-filteraggregat 24/7? Samma med folk som springer och spritar repet till cablecrossen på gymmet, håll er hemma istället, det gör noll nytta när ni står i en passal och byter salivpartiklar med 30 andra frustande motionärer. Eller åker kollektivtrafik...

Du idkar 100% isolering av dig, dina nära och kära menar du? Om inte så vänligen tagga ner lite. Ingenting är starkare än dess svagaste länk. Eller hör du till dem som hävdar att det är helt ofarligt att gå till mataffärerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Allvarlig fråga här:

Brytpunkten är aldrig, om du inte menar "total lock down", vilket förmodligen är ohållbart under någon längre tid. Utan åtgärder smittas kanske 60% av Sveriges befolkning, flera miljoner blir så sjuka samtidigt under några veckor att de inte kan arbeta, och kanske så många som 5% (istället för <1%), varav hälften i arbetsför ålder, dör därför att sjukvården blir överbelastad. 1 på 20! Det är mycket värre än de förvisso hemska scenarior du målar upp. Jag har gott hopp om att vi kommer klara oss betydligt bättre, även om det kommer blir svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Allvarlig fråga här:

EDIT:
Och om jag bara ser till mig själv (på västvärldens största egotripp, jag vet), så ser jag hellre att mina barn har en framtid att se fram emot än att vi räddar 1000 multisjuka pensionärer i ett extra halvår. Jag är hemskt ledsen, men så måste jag rationalisera som småbarnsförälder just nu.

Enligt mig har den passerats för länge sedan. Jag tycker naturligtvis att det är tråkigt att jag själv har pengar på börsen, men ser jag utanför min egen lilla bubbla kommer detta att få så stora konsekvenser för ekonomin i Västvärlden att folk antagligen inte förstår det. Och när man stoppat två veckor kommer man fram till att inte i närheten av tillräckligt många blivit smittade, så det blir två veckor till osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du idkar 100% isolering av dig, dina nära och kära menar du? Om inte så vänligen tagga ner lite. Ingenting är starkare än dess svagaste länk. Eller hör du till dem som hävdar att det är helt ofarligt att gå till mataffärerna?

Jag citerade snubben/ snubbinnan som var rädd att gå ute i samhället därför att hen kände att inte alla sanerade sig själva tillräckligt för att hen skulle vara säker. Då finns bara lösningen att stanna hemma. Det går inte att dränka alla i handsprit var tionde meter. Du övertolkar.

Permalänk
Medlem

Finns det offentligt test man kan utföra för att se om man har viruset?