Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Är det någon som överlevt intensivvård mot Covid-19 i Sverige?

Enligt MedCram-video jag sett så verkar det vara så att de som hamnar i ICU/intensivvård/critical case så är det 50% chans att de överlever. Ja, det är krona eller klave som gäller.

"Vården" är också endast att förse syre, andningshjälp, vätska och övriga näringsämnen, och förhindra patienten från att drabbas av andra sjukdomar på plats. Sedan är det upp till personens immunförsvar att göra sitt bästa.

50% chans som sagt var... Vill du slippa de oddsen eller slippa ge dina föräldrar eller föräldrars föräldrar de oddsen så ska du följa rådande rekommendationer om att förhindra ytterligare smittspridning.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Har amerikaner i USA betald sjukfrånvaro generellt? Såg någon diskussion på Reddit där det verkade som någon anställd förlorar h e l a sin inkomst om de blir sjuka, men det kan väl inte stämma?

Att bli sjuk, och troligen ICU-sjuk, är den personliga ekonomiska döden för majoriteten av den amerikanska befolkningen. Jag är så obeskrivligt tacksam att jag inte bor i det "U-landet" sett till deras syn och infrastruktur (DonkenZ & StarbuckZ) på folkhälsa.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Storbritannien förbjuder folksamlingar på mer än två personer och stänger alla icke-nödvändiga affärer. Se Boris Johnsons tal på 5 min (sevärt).

Fan, där rök trekantsplanerna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

För den som är medicinskt intresserad finns det några intressanta teorier om vad olika motståndskraft kan bero på. Zink kan tydligen bromsa virusets replikation, därför är zinkbrist väldigt farligt. Serum-zink går ner med ålder och är dessutom lägre i både diabetiker och personer som medicineras med vissa typer av blodtryckssänkande medicin. Båda dessa är listade som riskgrupper.

Vidare är klorokin och hydroxiklorokin som har visat viss framgång som medicin zink-jonoforer som ökar transporten av zink in i cellerna. Skulle kunna vara en tänkbar mekanism.

Bortom line, köp zink-tillskott för att säkerställa att det inte är brist på zink. Echinacea visade effekt i provrör på första Sars viruset och ökar immunförsvarets aktivitet i allmänhet, kan vara något som är bra att ha.

Ett mycket farligt alternativmedicinskt råd du kommer med. Det står blankt i strid med medicinsk vetenskap och leder i värsta fall till att männsikor tror att de är skyddade och sedan rör sig i samhället. Död finns på kartan så det är inget skoja om om det var ett dåligt skämt från din sida.

Skärpning! Till er andra så säger jag som tidigare att följ myndigheterna och vårdens råd och lyssna inte på svammel någon tjomme på nätet dragit ur baken.

Permalänk
Avstängd

Denna text känns lite oroväckande för Sverige som mer eller mindre gör precis tvärt om på alla punkter.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/03/25/virus-mer-p...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Denna text känns lite oroväckande för Sverige som mer eller mindre gör precis tvärt om på alla punkter.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/03/25/virus-mer-p...

Ja det är ju så Sydkorea jobbar, dom ska kunna exportera en del av sina testkits nu, eftersom myndigheten tidigt insåg att det skulle bli brist och svårt att importera dom. Deras regering gav då ett antal företag licens att producera testkits samt att man satte upp ett system för provtagning, så nu kan dom testa 20000 personer om dagen.

Permalänk
Medlem

Bussar fullsatta idag igen i Stockholm. Varför släpper chaufförerna in fler än de anser vara rimligt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

TL;DR: Det finns INGET botemedel för COVID-19 i skrivande stund. Det finns BARA ETT SÄTT ATT MINSKA SMITTSPRIDNINGEN PÅ: ge fan i att vistas utomhus när du har minsta lilla symptom eller misstänker att du kanske kommer att få det för att du kanske var i närheten av någon oaktsamt stolpskott.

Vistas utomhus rekommenderas ju även för äldre och riskgrupper? Vi är ett så glest befolkat land så det är inga större problem att hålla avstånd från andra. 1-2 meter ska räcka för att undvika smitta sägs det. Motion är nyttigt och det är färre virus ute i friska luften. Jag tror det är bra att försöka hålla igång konditionen för att få bättre chanser när man väl blir sjuk. Det är farligt att bli stillasittande inomhus.

Visst är man sjuk så ska man stanna inne och vila. Men lite snuva och man är pigg i övrigt hindrar väl inte en skogspromenad? Vem ska man smitta om man inte är i närheten av andra människor? Vi har inte utegångsförbud i Sverige och jag hoppas vi inte får det heller. Om alla har lite sunt förnuft så blir det bra.

Där det verkligen sprider smitta är när folk tränger ihop sig inomhus. Om du hamnat i närheten av "ett oaktsamt stolpskott" så är det delvis ditt eget fel som inte hållit tillräckligt avstånd till andra människor. Tänk dig själv och alla andra människor som att de vore smittade oavsett om de är det eller inte. Man kan vara smittad själv utan att veta om det.

Samtidigt så ska man inte tro att man kan hålla sig undan smittan för evigt. Förr eller senare blir de flesta smittade. Det går inte stänga ner hela landet och tro att det ska försvinna. När stängningen avslutas kommer det tillbaka. Bättre försöka hålla en uthållig strategi och leva vardagen på ett vettigt sätt tills flockimmuniteten träder in. Det kan ju ta något år så det är bara att anpassa sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Ja det är ju så Sydkorea jobbar, dom ska kunna exportera en del av sina testkits nu, eftersom myndigheten tidigt insåg att det skulle bli brist och svårt att importera dom. Deras regering gav då ett antal företag licens att producera testkits samt att man satte upp ett system för provtagning, så nu kan dom testa 20000 personer om dagen.

Hade behövts, en kollega har varit dålig i två veckor och fortfarande inte helt bra från hosta och liknande. Han har fått penicillin mot lunginflammation och hemskickad efter kort besök på sjukhuset när han var där. Då han tillhör en av riskgrupperna så vet han fortfarande inte om han egentligen haft Corona som han tror eller om det var en lunginflammation.
Kan vara skönt för en person att veta om man är immun eller inte även om nu inte immuniteten håller i all framtid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Bussar fullsatta idag igen i Stockholm. Varför släpper chaufförerna in fler än de anser vara rimligt?

Skulle du som chaufför säga till bussen är halvfull och jag får inte ta in fler när personer som vill till jobbet står och stampar. I Sverige kan man bli misshandlad för mindre om fel person står i kön.
Jag skulle tyvärr inte klara av det om jag nu jobbade som chaufför.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Det spelar väl ingen roll. FHM och Statsministern har ju sagt till att "Är du sjuk så ska du vara hemma"
Då får man ju förutsätta att alla som åker buss är friska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skulle du som chaufför säga till bussen är halvfull och jag får inte ta in fler när personer som vill till jobbet står och stampar. I Sverige kan man bli misshandlad för mindre om fel person står i kön.
Jag skulle tyvärr inte klara av det om jag nu jobbade som chaufför.

Självklart skulle jag det, det finns ingen som skulle protestera tror jag. Folk kan ju tänka själv hoppas jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det spelar väl ingen roll. FHM och Statsministern har ju sagt till att "Är du sjuk så ska du vara hemma"
Då får man ju förutsätta att alla som åker buss är friska...

Ja, och då bör inga övriga restriktioner tillämpas i samhället heller alltså?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fy för att ligga paralyserad med slang i halsen, låter som man får skräckminnen för livet.

Så med slang i halsen kan man inte prata, och med paralysen kan man inte röra på sig, men man kan fortfarande se och höra.

Jag hoppas dom samtidigt kan trycka en full av nåt lugnande och smärtstillande, för man ventileras med en teknik som inte transporterar bort CO2 särskilt bra, dvs vilket gör att man desperat vill andas, vilket är anledningen till att man är paralyserad.

Jag har länkat till Medcram videon förut, men här är den igen: https://www.youtube.com/watch?v=okg7uq_HrhQ

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Hej.

För den som skrev att Ventilator & Respirator är samma sak, kan läsa om skillnaderna här :

https://www.dictionary.com/e/respirator-vs-ventilator/

Verkar som om man går över ån för att försöka bevisa att jag har fel i mina inlägg, men det är inte så. Man försöker tom miskreditera mina siffror över antalet människor som vårdats på intensiven via DNs siffror och inte då via de siffror som är tagna direkt ifrån det organ som är tillsatt att hålla reda på detta....

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dredd:

Hej.

För den som skrev att Ventilator & Respirator är samma sak, kan läsa om skillnaderna här :

Verkar som om man går över ån för att försöka bevisa att jag har fel i mina inlägg, men det är inte så.

På ett annat språk, ja.

https://www.ucr.uu.se/swedevox/10-fragor-och-svar/43-ventilat...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Respirator

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

” Vi planerar publicera dagliga uppdateringar av tabellen och diagrammet - Antal patienter i olika åldersspann. Uppdaterad: 2020-03-24 kl. 20:15

Övriga diagram på denna sida är länkade från vår Utdataportal och uppdateras därmed kontinuerligt.”

Så ja, det gör den.

Titta på stapeln ifrån 24e, idag, så ser du att den inte uppdaterar i Raltid, 28st vs 13 igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Hej.

Verkar som om man går över ån för att försöka bevisa att jag har fel i mina inlägg, men det är inte så. Man försöker tom miskreditera mina siffror över antalet människor som vårdats på intensiven via DNs siffror och inte då via de siffror som är tagna direkt ifrån det organ som är tillsatt att hålla reda på detta....

På engelska (och många andra språk) är respirator en avancerad mask, och ventilator en komplicerad maskin som hjälper sjukhuspatienter att andas.

På svenska är dock både respirator och ventilator samma sak, dvs. den sistnämnda. Respirator är det vanligare namnet i Sverige. Se t.ex.

https://www.1177.se/Gotland/behandling--hjalpmedel/fler-behan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Hej.

Misskreditera är lite väl magstarkt. Det är snarare en reaktion av att du skriver en massa saker som om det vore fakta men inte hänvisar till källor. Lite vargen kommer över dina inlägg och vi blir irriterade. Hänvisa korrekt och för andas emellan så blir det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Hej.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Respirator

Du kan inte ta en engelsk förklaring och direktöversätta till svenska.................

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Respirator

Du kan inte ta en engelsk förklaring och direktöversätta till svenska.................

Konstigt, då Ventilator & Respirator har nämnts som två helt olika saker i utländsk media under hela denna kris. Så Sverige har då inte motsvarigheten till då "Ventilator" (eller tvärtom) som andra länder har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Konstigt, då Ventilator & Respirator har nämnts som två helt olika saker i utländsk media under hela denna kris. Så Sverige har då inte motsvarigheten till då "Ventilator" (eller tvärtom) som andra länder har?

"Respirator" kallas syrgasmask/ansiktsmask i sverige

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Misskreditera är lite väl magstarkt. Det är snarare en reaktion av att du skriver en massa saker som om det vore fakta men inte hänvisar till källor. Lite vargen kommer över dina inlägg och vi blir irriterade. Hänvisa korrekt och för andas emellan så blir det bra.

Jo precis, jag är den enda personen i tråden som måste hänvisa till källor i varje inlägg jag gör hela tiden, Jag gör mer än ofta just detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

"Respirator" kallas syrgasmask/ansiktsmask i sverige

Vad kallas den som intuberas? är det ECMO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vad kallas den som intuberas? är det ECMO?

På svenska respirator/ventilator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

På svenska respirator/ventilator

Snurrigt, men respirator/ventilator var ju samma sak på Svenska? Syrgasmask intuberas inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jo precis, jag är den enda personen i tråden som måste hänvisa till källor i varje inlägg jag gör hela tiden, Jag gör mer än ofta just detta.

Alla måste hänvisa... Bara kolla bakåt så ser du att det är fler än du som blivit ombedd att visa källor.
Skriver du att du känner oro eller att du tycker det här är överdrivet då behövs ingen källa.
Skriver du 145 döda!! Sverige går under då får du visa på siffror och varför Sverige skulle gå under.
Förstår du skillnaden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Titta på stapeln ifrån 24e, idag, så ser du att den inte uppdaterar i Raltid, 28st vs 13 igår.

Det var ju exakt det jag har försökt förklara, det är för att fallen inte kommer in från sjukhusen till databasen snabbt nog, utan det kan vara sjukhus som är långsamma med sin rapportering och det kan vara fall från dagar tillbaka när man ser ett hopp på 40 patienter när totalen uppdateras. I måndags så updaterades fall från fredag, lördag, söndag t ex. Men staplarna uppdateras i realtid när fallen registreras, till skillnad från tabellen som uppdateras manuellt några få gånger om dagen.

Min poäng är helt enkelt att inte stirra sig blind på när den totala siffran uppdateras, för att få en bättre översikt på ökning från dag till dag så bör man även kolla på det diagrammet, även om det tyvärr är vårdtillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Snurrigt, men respirator/ventilator var ju samma sak på Svenska? Syrgasmask intuberas inte?

Då ska vi se:
På svenska:
Respirator=Maskinen som intuberas och andas åt dig,
Ventilator=Respirator=Maskinen som intuberas och andas åt dig
Ansiktsmask/Syrgasmask=Mask du har på dig för att få mer syrgas, du får sköta andningen själv

På Engelska:
Respirator=Mask du har på dig för att få mer syrgas, du får sköta andningen själv
Ventilator=Maskinen som intuberas och andas åt dig