Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Detta är lite smått pinsamt, men okey,

idag beställde jag en ny skärm från INET med leverans av budbee klockan 10:44.
fick direkt ett sms med följande.

Inet packar dina varor. Info om leveransdag och möjlighet att byta dag kommer när vi mottagit ditt kolli: ****************
/ Budbee

.

sen... nu sätter ni på er foliehatten ok?

För klockan 1302 så får jag följande sms
Det finns en uppdatering för din leverans med frakt-nummer PN13032006SE. Klicka här: http://www.9kq.fun/s/3so0q7/d59

jag tänkte ju då inte riktigt fullt ut som en människa som jobbar inom IT utan jag betalar 21:- ... jag vet ju att frakten skulle kosta något men tyckte samtidigt att det va lite konstigt att frakten skulle betalas efteråt? och ej direkt vid beställningen.

mycket riktigt.. när betalningen är klar, så forwardas jag till någon giveaway-sida och jag ser ju direkt att sidan jag just gjort betalningen från är ren FAKE.. den såg ju till och med riktigt profsigt gjord.. och dessutom på inet så ser jag ju att frakten är ju inkluderad i priset.

JAG ÄR HELT ÖVERTYGAD OM ATT NÅGON SOM HAR TILLGÅNG TILL LEVERANSERNA PÅ NÅGOT AV STÄLLENA INBLANDADE håller på med fuffens på sidan om... för jag har då på mina 30+ år med en mobiltelefon ALDRIG fått ett sms med detta fake-frakt lurendrejerier!. och allra minst DIREKT i samband med en beställning.

/tinfoil hat OFF...

Har varit med om precis samma sak vid en beställning från komplett.se sommaren 2019, struntade i extra meddelandet men avbokade ordern pga att dom hade för lång leveranstid på sakerna jag beställde.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Hedersmedlem

@daevilb:

Här finns fler möjliga förklaringar.

Betänk att du får en ordebekräftelse på mail med dina kontaktuppgifter. Det får jag också vid beställning från diverse butiker. Även inet.

Ett mail - med information om att jag beställt varor och väntar på paket. Med mitt telefonnummer i sig.

Viktigt:
Mail är som öppna vykort. De är inte låsta, de är inte krypterade och de är inte hemliga. Vem som helst på vägen kan se innehållet.

För att mailet ska komma fram till din inkorg från avsändare måste mailets innehåll skickas via ett gäng servrar.
Här någonstans på vägen finns iaf möjligheten att någon läst innehållet och få reda på allt som behövs för att snickra ihop sådana SMS till dig.

Sedan finns såklart möjligheten att någon har tillgång till din mailinkorg. Men inte ens det behövs egentligen alltså.

Har en trixare fått behörighet till en trafikserver någonstans på vägen så kan de sätta upp et system som snappar upp kontaktuppgifter från beställningsordrar från allehanda företag.

Det måste alltså inte alls vara så att den här informationen behöver läcka i återförsäljarledet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daevilb:

@dlq84:

Men om ej kortet finns?. (spärrat, beställt nytt)

Då är risken att det går till kronkalle istället då du faktiskt inte har betalat det du beställt. Fan vad jag tycker synd om dig.
Försök få kontakt med dessa eller ta och prata med ARN eller liknande.
Lycka till och må gud vara med dig, det kommer att behövas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har faktiskt varit med om samma sak. Kort efter jag la en order (kommer ej ihåg butiken) så kom de ett sådant SMS som TS också fick.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Nånstans läcker infon, frågan är vart. Blev paranoid och avinstallerade postnord-appen då jag precis installerade den till senaste leveransen. Säkert inte den menmen..

Precis när paketet kom till terminalen så fick jag ett SMS där det stod att frakten ej var betald och dom skulle hålla det på terminalen tills det var betalt typ.

Efter jag klickade på länken insåg jag att det var bluff dock men hade väldigt lätt kunnat gå på eftersom SMS:et kom exakt samtidigt som paketet till terminalen.

Här är tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1548997-varning-for-bl...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Myllerman:

Nånstans läcker infon, frågan är vart. Blev paranoid och avinstallerade postnord-appen då jag precis installerade den till senaste leveransen. Säkert inte den menmen..

Precis när paketet kom till terminalen så fick jag ett SMS där det stod att frakten ej var betald och dom skulle hålla det på terminalen tills det var betalt typ.

Efter jag klickade på länken insåg jag att det var bluff dock men hade väldigt lätt kunnat gå på eftersom SMS:et kom exakt samtidigt som paketet till terminalen.

Här är tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1548997-varning-for-bl...

Är man orolig för att information om att ens beställning läcker så hade iaf jag börjat med att stoppa leveransbekräftelser på epost. Det är motsatsen till säker kommunikation. Det är helt öppet att läsa på vägen.
I leveransbekräftelserna står att man beställt något, till var, vad det är, ens namn och inte sällan även ens telefonnummer.

Det här behöver inte vara där det läcker givetvis. Men det känns som ett bra ställe att starta på tänker jag mig.
Poztnordappen lär väl lite läcka det direkt... Skulle det nu vara postnord så har de ju redan leveransuppgifterna i sina databaser och då spelar det mindre roll vad du har för app på telefonen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är man orolig för att information om att ens beställning läcker så hade iaf jag börjat med att stoppa leveransbekräftelser på epost. Det är motsatsen till säker kommunikation. Det är helt öppet att läsa på vägen.
I leveransbekräftelserna står att man beställt något, till var, vad det är, ens namn och inte sällan även ens telefonnummer.

Det här behöver inte vara där det läcker givetvis. Men det känns som ett bra ställe att starta på tänker jag mig.
Poztnordappen lär väl lite läcka det direkt... Skulle det nu vara postnord så har de ju redan leveransuppgifterna i sina databaser och då spelar det mindre roll vad du har för app på telefonen.

Mm, svårt att undvika att få dock då det är rätt standard nuförtiden. Aja, man får helt enkelt vara försiktigare.

Trust No 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Mm, svårt att undvika att få dock då det är rätt standard nuförtiden. Aja, man får helt enkelt vara försiktigare.

Trust No 1

Eller...
Trust a few, but not http://9kg.fun ...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mossan får sådana här sms typ alltid.
Ofta i samband med beställningar på olika sidor.

Det är inte helt konstigt heller, man kan ju lägga till mails, nummer osv i olika paket spår appar som postnord. Kanske de lyckas kringgå validerings koden som skickas på något sätt.

Senast för 2 dagar sedan fick mossan ett sådant fake sms, då hade hon beställt dagen innan som skickades med postnord.
Försändelse ID var ju fake, och googlade man på det var det fler som fått samma sms med försändelse ID, fast för flera månader sedan.

Så ja
I slutändan så vet hon iaf det är fake efter jag tryckt in det i skallen, för man får aldrig sådana sms som är legit.

Personligen bryr jag mig inte, för jag skulle aldrig bli lurad av något sådant, har heller aldrig fått något sådant fake sms eller liknande ang paket. Enda man får är ju alla miljarder man kan få ärva osv av rika personer i Afrika där jag fortfarande väntar på mina millisar.

Permalänk
Inet
Skrivet av daevilb:

Detta är lite smått pinsamt, men okey,

idag beställde jag en ny skärm från INET med leverans av budbee klockan 10:44.
fick direkt ett sms med följande.

Inet packar dina varor. Info om leveransdag och möjlighet att byta dag kommer när vi mottagit ditt kolli: ****************
/ Budbee

.

sen... nu sätter ni på er foliehatten ok?

För klockan 1302 så får jag följande sms
Det finns en uppdatering för din leverans med frakt-nummer PN13032006SE. Klicka här: http://www.9kq.fun/s/3so0q7/d59

jag tänkte ju då inte riktigt fullt ut som en människa som jobbar inom IT utan jag betalar 21:- ... jag vet ju att frakten skulle kosta något men tyckte samtidigt att det va lite konstigt att frakten skulle betalas efteråt? och ej direkt vid beställningen.

mycket riktigt.. när betalningen är klar, så forwardas jag till någon giveaway-sida och jag ser ju direkt att sidan jag just gjort betalningen från är ren FAKE.. den såg ju till och med riktigt profsigt gjord.. och dessutom på inet så ser jag ju att frakten är ju inkluderad i priset.

JAG ÄR HELT ÖVERTYGAD OM ATT NÅGON SOM HAR TILLGÅNG TILL LEVERANSERNA PÅ NÅGOT AV STÄLLENA INBLANDADE håller på med fuffens på sidan om... för jag har då på mina 30+ år med en mobiltelefon ALDRIG fått ett sms med detta fake-frakt lurendrejerier!. och allra minst DIREKT i samband med en beställning.

/tinfoil hat OFF...

Hej!

Tråkigt att höra att du har drabbats utav ett SMS bedrägeri, tyvärr så har denna form av bedrägeri pågått under en längre tid och är inte exklusivt till varken oss eller Budbee. Det har även förekommit i de fall där en konsument har beställt leverans med Postnord och ifrån andra återförsäljare. Din leveransinformation hämtas inte ifrån oss utav bedragarna då vi har krypterat all vår data så hårt det går, i sådana fall hade betydligt större andel konsumenter drabbats. Hur och vart de får tag i informationen kan vi således inte uttala oss om.

Det vi kan klargöra är att vi på Inet aldrig efterdebiterar för fraktkostnaden, det man behöver betala är det som man ser i vår kassa vid check-out. Budbee ger dock kunder möjlighet att mot en extra kostnad välja kortare leveransfönster men detta görs helt och hållet via deras egna aviseringslänk. Så vår rekommendation är som vanligt att alltid kontrollera källan till både SMS och mejl innan man trycker på länkar, detta gäller oavsett situation och vid minsta osäkerhet kontakta den påstådda avsändaren via deras officiella kanaler för att säkerställa så att allt står rätt till.

Med vänlig hälsning,

Inet Kundservice

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram