Intel "Comet Lake" med 10 kärnor och sockel LGA 1200 avtäcks den 30 april

Permalänk
Medlem

Jag går i startgroparna att bygga en ny rigg med Intel (pga bättre stöd i OSX), men den här releasen får mig att tveka. Rimligt att vänta in Rocket Lake istället?

Permalänk

@Applet: Vänta på Rocket Lake om det inte är akut att skaffa nytt.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Gör han? Man lovade att man skulle stödja AM4 till 2020. Att alla moderkort inte faller in där beror snarare på hur moderkortstillverkarna konstruerade sina billigare moderkort än på AMD och dess sockel. Det är fortfarande samma sockel och CPUn passar fysiskt men i vissa fall har moderkortstillverkarna inte levererat BIOS uppdateringar för nya CPU:er. Detta gäller dock mest de billigaste B350 moderkorten verkar det som.

Sedan Intel må ha behållit samma sockel.. i teorin men de har fortfarande artificiellt blockerat tidigare generationers CPU:er. Ett exempel är ju hur min 1151 bräda inte är kompatibel med 8700K eller 9900K t.ex. pga. omstrukturering av pinnar samt artificiella lås. Trots att mitt moderkort ändå är hyfsat påkostat.

Så är det. Jag kör själv ett ASUS Z270H-K som jag köpte loss för 599:- på en Inetutförsäljning (tror jag det var) och efter lite moddande med BIOS och några pinnar så sitter det en helt fungerande 9600K i den och snurrar utan några som helt problem. Rena rama svinerierna av Intel om du frågar mig.

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Så är det. Jag kör själv ett ASUS Z270H-K som jag köpte loss för 599:- på en Inetutförsäljning (tror jag det var) och efter lite moddande med BIOS och några pinnar så sitter det en helt fungerande 9600K i den och snurrar utan några som helt problem. Rena rama svinerierna av Intel om du frågar mig.

PRECIS! Var det jag menade!

Därför vill jag ha svart på vitt från Intel om deras tänk om framtidskompabilitet. Folk kanske rent ut av vill spendera lita extra på ett morderkort pga detta, inte för att det gynnar intel men bara en tanke!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Känns som att jag sett samma nyhet 4-5 gånger.

Permalänk
Avstängd

Urk, väntar hellre på Zen 3 till hösten som erbjuder högre IPC och 5 nm.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varje gång Intel släppt sedan 3-4000 serie så har jag sett masssvis med inlägg "men bytte dom inte precis socket, asså va ny socket igen??, kommer denna CPU kräva nytt mobo som varje år?"

Hela dagarna har jag läst detta i flera år och att det känns som folk tror det är något nytt.

Sen vet jag att folk skämtar om det och det är ju självklart!

Tror det handlar om sarkasm en större del av gångerna, iallafall i detta forum.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Floskel:

Tror det handlar om sarkasm en större del av gångerna, iallafall i detta forum.

Nope, väldigt många har jag fråga och varit noga checkat innan verkar som väldigt många inte fattat att det är Intels strategi.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Vem vill slänga pengar på sånt här uråldrigt skräp ? Iof kan man få en 10 core för en 4k så kanske de är värt en 5 år gammal teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det har inte med sockeln att göra, AMD gick ju t.ex. över till PCIe 4.0 utan att byta sockel. Moderkortstillverkarna visade även att det gick att aktivera PCIe 4.0 på äldre moderkort (med något spridda resultat) innan AMD satte ner foten och förbjöd det. Så det handlar mer om ifall moderkorten är konstruerade att klara PCIe 4.0 eller ej, inte vilken sockel som används.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det kräver inte en ny sockel. Eller borde inte göra det i alla fall. AMD har ju kvar AM4, och kunde till och med köra PCI-e 4 på vissa äldre moderkort men tog bort det för att garantera stabilitet/sälja fler x570 moderkort.

Yes, jag som slarvade när jag skrev, menade nytt chipset till moderkort, tvivlar starkt på att Intel skulle acceptera biosändring för att få PCI-e 4.0 när AMD inte gjorde det och det dessutom finns risker med det. Då hade Intel gått ut med att moderkorten är PCI-e 4.0 "Ready" eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Termen "upplåst" eller "låst", vilket passar bättre för att beskriva om cpu:n är låst?

För mig är "normala" att den inte är låst och att det har "upplåst" som en feature är något irriterande, eftersom det är en artificiell begränsning som man ska betala för att få bort.

För mig låter det som "Hej vi har lagt in en begränsning, betala så tar vi bort den och kallar det för en feature"

För övrigt är det intressanta högklockade cpu:er för spelande, säkert grymma på att öka 1% low i spel men undrar hur mycket ström de kan dra i full belastning över längre tid som vid renderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Nja jo nu missförstår du mig grovt, var förmodligen inte tydlig. Jag vill INTE ALLTID byta moderkort för att uppgradera CPU. AMD har i alla fall gjort stöd för tillverkarna och väldigt många har gjort stöd för nya 3000 serien, även på deras billigare moderkort...

Håller med dig fullständigt. Jag skulle gärna nöja mig med att byta moderkort vart tionde år eller så.
Min poäng var att AMD 2017 inte lovade (och inte heller formellt hållit) moderkortskompatibilitet, utan bara sockelkompatibilitet.