Stulet Riot Games konto återhämtat, killen som stal kontot är e-sports "proffs", borde jag göra något?

Permalänk
Medlem

Stulet Riot Games konto återhämtat, killen som stal kontot är e-sports "proffs", borde jag göra något?

Jag har ett konto på Riot Games som jag satte upp i 2010, slutade dock spela i 2014, bytte region på kontot från NA till EU år 2016 eller någonting sånt...men glömde att lösenordet på det kontot var kompromisserat sedan någon läcka av lösenord för många år sedan tillbaka. Fast forward till ett par dagar sen när jag försökte logga in igen på kontot så kunde jag inte logga in varpå jag kontaktade Riot Games och lyckades få tillbaka mitt konto via customer support genom att säga att jag inte kunde hitta mitt användarnamn och lösenord och skickade in min e-post som jag reggade kontot med. Personen hade lyckats byta användarnamn + summoner namn sedan dom gjorde switchen till regionless och bytt e-post. Status som inloggad listade hans twitter account där jag fick reda på att han fick ett e-sports kontrakt förra månaden som proffs i Apex Legends.

Nu när jag loggar in så är allt på turkiska så det verkar som att killen som snodde mitt konto flyttade över kontot till den turkiska regionen efter att han tagit över kontot och nu söker jag lite råd på vad jag borde göra.

Har kontaktat Riot Games för att se om dom kan uppdatera mitt användarnamn + summoner name och flytta över mitt konto tillbaka till EU Nordic / East men jag tror inte dom kommer hjälpa mig gratis med detta och har ännu inte fått något svar från dom. Det verkar även som att killen som snodde kontot inte har spelat på kontot på ett år, så kan vara att han bara snodde kontot för att lira lite på den turkiska regionen.

Så nu funderar jag på om jag bara borde låta det vara och betala för överförningen av kontot + byte av summoner och användarnamn själv...

Någon som har något förslag på vad jag borde göra? Funderar på om jag borde försöka få kompensation från honom så jag kan flytta tillbaka mitt konto o fixa mitt användarnamn och summoner namn, eller om jag borde polisanmäla eller kontakta hans e-sports organisation. Kontot i sig spelar ingen större roll för mig längre om jag ska vara ärlig för jag har ett till på EU West som jag lirar med nuförtiden, det var mest för nostalgin som jag ville ha tillbaka mitt gamla konto för hade rätt många andra Champions på det kontot.

Permalänk
Medlem

Det kan inte ha varit någon annan som stulit kontot och sålt vidare?

Permalänk
Medlem

Jag hade hängt ut han på hans egen twitter. Om jag varit 100% säker på det är han som stulit kontot.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Varför ska man dra med hårs bara för att han är ett "e-sport proffs" nej om det bevisligen är han som stulit det är det bara häng ut/anmälmen som sagt han kan ju ha köpt det stulna kontot och då borde du kontakta han och ifrågasätta varför man handlar med konton som är stulna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

tror du är lite snabbt med dina slutsatser. ett link till ett twitter konto skulle jag inte var som bevis för nåt.
det låter snarare så att det är någon tredje person som antingen har köpt kontot eller hittat uppgifterna nånstans på vanliga nätet eller darknet. den personen har sen kanske försökt att utge sig som proffsen genom att länka till twitter konton.
och kom ihåg att det är även ett brott att anklaga någon för nåt dem har inte gjord. i bästa fall ska du kanske först kontakta personen eller i fall dem har någon form av PR person kanske PR personen för att höra om personen i frågan vet nåt om det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1

Anledningen till att jag tror att det är han, är för att statuset var "I am XXX on twitter".

Och för att mitt Spotify konto blev hackat för ett par år sedan också med samma lösenord, även det av någon som lyssnade på mycket turkisk musik, så jag misstänker att det är/var samma person som hackade mitt Spotify konto då det här Riot Games numera ligger på den turkiska servern.

Och ja, förmodligen är det kanske lite väl hastigt att anklaga honom för att ha stulit det, vilket är anledningen till att jag har varit försiktig med att säga något namn/konto.

Jag tror jag avvaktar med att se vad Riot säger först om dom kan hjälpa mig innan jag kontaktar personen i fråga, känns bara lite dumt att jag har fått kontroll över ett konto som har hans namn + nick som han använder när han spelar och om jag skulle behöva betala för att åtgärda det.

Det kan mycket väl vara att han köpt kontot online av någon annan som hackade det eller som du sa, att någon annan försöker påstå sig vara honom. Men den här killen i fråga är så vitt jag vet rätt okänd så vet inte varför någon skulle vilja påstå sig vara honom, han verkar precis vara i början på sin "proffskarriär" i Apex Legends och inte spelat professionellt för något team tidigare i någon e-sport.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@kachiem: Jag hade definitivt inte dragit så snabba slutsatser.
Gör en sökning på någon sorts speltjänst/youtube/twitter efter en populär människas namn så får du oftast upp tusentals med liknande namn.

Att någon skriver att man är person ”X” betyder inte att det är sant ju

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@kachiem: Jag hade definitivt inte dragit så snabba slutsatser.
Gör en sökning på någon sorts speltjänst/youtube/twitter efter en populär människas namn så får du oftast upp tusentals med liknande namn.

Att någon skriver att man är person ”X” betyder inte att det är sant ju

Jovisst är det så, och det är sant att det är rätt vanligt att det finns fake konton om det är en känd eller populär person, men i det här fallet är det en person som man knappt kan hitta online om man googlar och han har bara några hundratals följare på twitter, så han är inte direkt känd, vilket är en av anledningarna till att jag tror att det faktiskt är han som tagit kontot.

Men iaf, ska inte dra några slutsatser förrän jag får mer info från Riot / innan jag kontaktat personen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kachiem:

Jovisst är det så, och det är sant att det är rätt vanligt att det finns fake konton om det är en känd eller populär person, men i det här fallet är det en person som man knappt kan hitta online om man googlar och han har bara några hundratals följare på twitter, så han är inte direkt känd, vilket är en av anledningarna till att jag tror att det faktiskt är han som tagit kontot.

Men iaf, ska inte dra några slutsatser förrän jag får mer info från Riot / innan jag kontaktat personen.

Börja låta lite så att du vill att det var den personen. Så du har en anledning att gå efter personen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1:

Mjo, förmodligen så hade jag väl lite hämndlystenhet från att någon hackade mig men, jag låter det vara, är inte en person som gillar att söka upp konfrontationer.

Jag kände mig nog mest frustrerad över att ha fått kontot stulet och kände väl på mig att det vore fel att försöka "hämnas" och ville ha lite andra åsikter som stödde att jag inte borde försöka göra något dumt åt detta, så tack för hjälpen.

(Riot Games återkom precis och flyttade över mitt konto till EU igen så kan logga in på en engelsk server med kontot nu, endast mitt användarnamn som är lite udda.)

Permalänk
Rekordmedlem

Gör en polisanmälan så att det åtminstone hamnar i statistiken, de lär antagligen inte utreda det men det är nog brottsligt så gör en anmälan dataintrång och/eller identitetsstöld.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade själv än tjomme som tyckte det vart smart att sno ett av mina konton, sedan länka både facebook, twitter, spotify och telefon till kontot. Genier.

Permalänk
Medlem

@Defender: Så du hade begått förtal mot någon? Man kan inte anklaga privatpersoner hur som helst, speciellt inte i Sverige. Sannolikheten att han själv stulit ett konto är väl mycket mindre än att han skulle köpt ett konto från någon annan som sysslar med det professionellt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

@Defender: Så du hade begått förtal mot någon? Man kan inte anklaga privatpersoner hur som helst, speciellt inte i Sverige. Sannolikheten att han själv stulit ett konto är väl mycket mindre än att han skulle köpt ett konto från någon annan som sysslar med det professionellt.

Utan att tveka en millisekund.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB