Permalänk
Medlem

Konton för barn?

Har börjat fundera på det här med olika konton på diverse speltjänster (ex steam) för ungarna. Idag har de inget alls och de spel som spelas sker via min användare/konto, både på xbox och dator (de är bara 6 och 8 år).

Det jag nu tänker är att det kanske vore en idé att skapa egna konton på diverse spelsidor, dels för att redan nu börja bygga upp ett eget bibliotek, dels ha egna användare i t ex minexraft på xbox. Det ges ju tex bort en hel del gratisspel regelbundet som ev hade varit intressant att koppla till ett eget konto för respektive barn.

Är det någon som fixat med aånt här och som har lite tips?

Jag missänker att t ex åldersinställningar kan vara en grej som ställer till problem samt möjligheter att komma åt de spel som finns på mina konton (inte för att jag har särskilt mycket).

Tanken är mest att vara lite förberedd då det bevisligen kommer komma en dag då det inte duger att spela via pappas konton längre 😊

Permalänk
Medlem

Ljug om åldern men du kommer till problemet med att vem ska du lägga spelet/licensen på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ljug om åldern men du kommer till problemet med att vem ska du lägga spelet/licensen på?

Jag är kanske primärt inte intresserad av att ljuga om åldern, då ungarna inte spelar skjutspel och sånt. Huvudsyftet är att redan nu börja bygga egna bibliotek, vid t ex gratiserbjudanden och liknande samt att de skulle kunna ha egna konton för achievements det och liknande.

Permalänk
Medlem

Epic har varken krävt kontokort eller adress för att skaffa gratisspelen,
de går också att bara koppla till en annan speltjänst som login.

Xbox är klurigare, 360 spel kräver t.ex kontokort även om de är gratis och diverse spel kan falla under Microsofts åldersgränser eller som grabben som gav sin ålder till EA och blev blockerad från all multiplayer.
Men där kan ju alla konton spela de spel som home-kontot har eller ett annat inloggat konto
så de kan ha achievements och savefiler på sina egna konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Epic har varken krävt kontokort eller adress för att skaffa gratisspelen,
de går också att bara koppla till en annan speltjänst som login.

Xbox är klurigare, 360 spel kräver t.ex kontokort även om de är gratis och diverse spel kan falla under Microsofts åldersgränser eller som grabben som gav sin ålder till EA och blev blockerad från all multiplayer.
Men där kan ju alla konton spela de spel som home-kontot har eller ett annat inloggat konto
så de kan ha achievements och savefiler på sina egna konton.

Att man måste koppla ett kontokort till ett microsoftkonto är kanske inget problem då det går att ställa in att man måste verifiera med kod (kanske tom går att verifiera med mobil/sms?). Det hade ju vart värrre om man skulle behövt fixa olika xbox live för varje konto.

Det kanske innebär mer problem än nyttor att krångla med olika konton...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag är kanske primärt inte intresserad av att ljuga om åldern, då ungarna inte spelar skjutspel och sånt. Huvudsyftet är att redan nu börja bygga egna bibliotek, vid t ex gratiserbjudanden och liknande samt att de skulle kunna ha egna konton för achievements det och liknande.

Man kommer tyvärr inte undan att ljuga om åldern.
Skapade ett uplay-konto åt dottern igår för att ta ner Rayman och vilka mer spel som nu ges bort under månaden, där ska man tydligen vara 18 för att ha konto.
Andra tjänster är varierande, men ofta 13.
Google t ex, det underlättar att ha ett google-konto innan man ger sig på allt annat.

Apple och Microsoft har löst det bra med familjekonton, men vad jag har sett från resten lämnas mycket att önska.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag kör familjedelning på steamkontot så min grabb har access till alla spel via sitt steamkonto (vet inte om vi ljög om åldern, kanske..) han kan om han har pengar köpa egna spel via sitt paypalkonto, då hamnar spelen på båda kontona också.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag kör familjedelning på steamkontot så min grabb har access till alla spel via sitt steamkonto (vet inte om vi ljög om åldern, kanske..) han kan om han har pengar köpa egna spel via sitt paypalkonto, då hamnar spelen på båda kontona också.

Ska undersöka detta, blir väl främst aktuellt i sommar då äldsta fyller 8 och jag funderar på om han ska få en egen dator. Tänker att det är lika mycket i utbildningssyfte (att lära sig använda datorn) som för nöjes skull (att spela).

Med tanke på att vi använder xbox, och att jag inte tror att vi ska byta till playstation, så är det kanske läge att fixa egna microsoftkonton som även kan användas till t ex steam. Om man har en åldet angiven i Microsoftkontot, förs den automatiskt över till exempelvis Steam vid registrering?

Det kanske tom finns åldersgränser för Microsoftkonton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Med tanke på att vi använder xbox, och att jag inte tror att vi ska byta till playstation, så är det kanske läge att fixa egna microsoftkonton som även kan användas till t ex steam. Om man har en åldet angiven i Microsoftkontot, förs den automatiskt över till exempelvis Steam vid registrering?

Det kanske tom finns åldersgränser för Microsoftkonton?

Nej, inget går över automatiskt till andra plattformar.
Nu var det ett tag sen jag fixade MS-kontot men jag har för mig att man inte behövde ljuga om ålder när man skapade det som familjekonto.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är en soppa med familjekonton tycker jag. Men börja med att fixa gmail-adresser och Epic konton, det har jag gjort till kidsen. Och xbox-konton också. Kommer inte ihåg att man behövde nåt särskilt till dem, man använde Gmail adressen till det. Tjänsten Xbox alltså, på Windows.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."