Permalänk

Eh, har inga moderkort skruvar hjälp!

Så jag hade tänkt köpa en ssd, men när jag inspektera mitt moderkort och datorn generellt så kom jag på att jag hade råkat bli av med lådan man fick med som innehöll skruvar och delar för delarna. Kan jag fortförande installera en ssd utan att skruva in den i chassit?

Permalänk
Medlem

Brukar installera allt på lådan som kommer med moderkortet, innan jag monterar delarna i chassit. Men om du med "skruvar" menar distanserna till moderkortet, så behöver du dem. Så länge den inte rör på sig, eller ligger an mot andra komponenter i datorn, så kan du ha SSD:n löst liggande/hängande ja.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Låt den hänga bara.

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DrSchmidtLove:

Så jag hade tänkt köpa en ssd, men när jag inspektera mitt moderkort och datorn generellt så kom jag på att jag hade råkat bli av med lådan man fick med som innehöll skruvar och delar för delarna. Kan jag fortförande installera en ssd utan att skruva in den i chassit?

Ja inget hindrar att den ligger helt löst och en del tejpar ju fast ssder nånstans bakom moderkortet för att dölja dem. de har inga rörliga delar som är vibrationskänsliga så det viktiga är att kablarna inte belastas så att de dras ut.
Det går ju även att skaffa skruvar löst, både nytt https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/mon... eller plocka från nån gammal dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Hur vet jag vilken sata kabel jag ska köpa till ssd'n, är det olika storlekar etc?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DrSchmidtLove:

@mrqaffe: Hur vet jag vilken sata kabel jag ska köpa till ssd'n, är det olika storlekar etc?

Ja det finns olika typer men du har väl en stationär och då har ssder 2 kablar som ska in, en datakabel till moderkortet och en strömkabel till nättdelen, kontakterna har en form och storlek som gör att du inte utan våld kan koppla in fel, de ser ut som L

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.