Permalänk
Medlem

moderkort TEMP! 45 C

e det vanligt att ha 45 grader i moderkot temp! för en (SLOT A ) 800
jag tror int det! i allla fall!

-----------------------------

1.) vad e normal temp!?

2.) min hårddisk väsnas som ett jetplan!! (vad kan jag göra åt det)

Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk
Hedersmedlem

1.) Det finns ingen "normal temp", det är inviduellt för varje dator. Om datorn är stabil och inte hänger sig ofta så behöver du inte oroa dig för temperaturen.

2.) Det finns tyvär mycket man kan göra åt det. Man kan ändra upphängningen till nån gummilösning så att inte vibrationerna fortplantas vidare i chassit eller så kan man kapsla in hårddisken.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

1. Om du har VIA-chipset så har jag för mig att det finns en termistor inbyggt i en av kretsarna. Det kanske är den som du ser? I så fall är det nog ingen fara. Tempen på moderkortet varierar annars väldigt mycket beroende på omgivande temperatur samt kylning i lådan. 10-15C över rumstemperatur är väl vanligt gissar jag.

2. Det är inte lätt att göra nått åt hårddiskar som låter mycket. Dom brukar avge ganska högfrekventa ljud som är svåra att dämpa. Köp ny hårddisk eller försök kapsla in den du har i nått isolerande material, MEN SE UPP MED TEMPERATUREN PÅ HÅRDDISKEN!

Edit: Ash! Psycho före som vanligt

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad människor menar när de säger moderkortstemperatur. Är det NB, lådtemp eller kanske processorn)?

Om de menar lådtemp så är 45 grader väldigt mycket. För som det har sagts tidigare, inget i lådan är svalare än luften där inne. Förutsat att man kör luftkylt. NB temp så tycker jag det är lite väl mycket det också, men den kansk blir så varm på vissa moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tossen
Jag undrar vad människor menar när de säger moderkortstemperatur. Är det NB, lådtemp eller kanske processorn)?

Om de menar lådtemp så är 45 grader väldigt mycket. För som det har sagts tidigare, inget i lådan är svalare än luften där inne. Förutsat att man kör luftkylt. NB temp så tycker jag det är lite väl mycket det också, men den kansk blir så varm på vissa moderkort.

De menar temperaturen nord-bryggan, som oftast tror jag :). 45 är ju rätt mycket, men bör inte alls vara skadligt ändå.