Permalänk
Inaktiv

@deltascu:
Källan Washington post duger inte.
Där skriver de: "SARS-CoV-2, the virus that causes the disease covid-19, is similar to coronaviruses that circulate naturally in bats." vilket inte är sant.
Det finns likheter i storleksordningen 90-95% utifrån vad jag har läst tidigare, med det gör det hos många andra virus också.

De skriver även: "“So far, we don’t have any evidence linking a specific virus [strain] to any disease severity score,” Thielen said. “Right now, disease severity is much more likely to be driven by other factors.”"

Man gissar och vet inte.

Nästa länk: Där utgår man från ett material på endast 140 personer.
Överst står det dessutom "Disclaimer: Early release articles are not considered as final versions. Any changes will be reflected in the online version in the month the article is officially released."

Wikipedialänken visar inte på flockimmunitet hos personer smittade av SARS-CoV-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

@deltascu:
Källan Washington post duger inte.

Kul att du är källkritisk! Nå, men syftet med källan var att visa att bara för att det finns mutationer så betyder det inte att man förlorar immuniteten. Tvärtom verkar mutationerna vara ovanligt få och små. Hur det sen kommer utveckla sig i praktiken finns det ingen som vet i dagsläget, men inget tyder på att immuniteten skulle vara kortare än vad den brukar vara för liknande virus.

Skrivet av anon76929:

Nästa länk: Där utgår man från ett material på endast 140 personer. Överst står det dessutom "Disclaimer: Early release articles are not considered as final versions. Any changes will be reflected in the online version in the month the article is officially released."

Vad menar du, bestrider du att R0 ligger mellan 2 och 3? Typ alla studier visar på det. Det mest använda värdet är 2.5. Disclaimern är standard eftersom det är en preprint, artikeln är planerad för publicering i juli. Värdet på R0 är knappast kontroversiellt.

Skrivet av anon76929:

Wikipedialänken visar inte på flockimmunitet hos personer smittade av SARS-CoV-2

Den är mer generell och visar hur värdet för flockimmuniteten direkt följer av R0: T.ex. 1-1/R0 = 1-1/2.5 = 60%.

Permalänk
Medlem

Finns det några bevis på att man inte blir immun efter att man haft covid-19? Har hört talas på nätet att det påstås finnas fall på personer som blivit sjuka igen men osäkert hur pass vanligt det är. Säg att 80% av de som smittas blir immuna så kan det ändå räcka för att skapa flockimmunitet.

Hur pass tillförlitliga är coronatesterna? Kan ett test visa att man är smittad utan att vara det? Eller tvärtom visa att man inte har smittan trots att man har den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns det några bevis på att man inte blir immun efter att man haft covid-19? Har hört talas på nätet att det påstås finnas fall på personer som blivit sjuka igen men osäkert hur pass vanligt det är. Säg att 80% av de som smittas blir immuna så kan det ändå räcka för att skapa flockimmunitet.

Hur pass tillförlitliga är coronatesterna? Kan ett test visa att man är smittad utan att vara det? Eller tvärtom visa att man inte har smittan trots att man har den?

Det finns inga klara besked angående immunitet men när det kommer till virus så är normalen att man när man tillfrisknat har ett skydd iaf en tid, exakt hur stort detta är varierar. Det finns alltid de som kan åka på det igen men då oftast i mindre form, det finns inget som egentligen pekar på att detta Corona virus agerar på annat sätt andra virus. Problemet är att det inte är en binär fråga så när någon frågar "blir jag helt immun?" då är svaret alltid "Vi vet inte säkert".

Testerna verkar variera, några av de tidigare verkar haft en hel del falska negativa vilket är värst, det förekommer nästan alltid någon form av falska positiva med i tester.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Kul att du är källkritisk! Nå, men syftet med källan var att visa att bara för att det finns mutationer så betyder det inte att man förlorar immuniteten. Tvärtom verkar mutationerna vara ovanligt få och små. Hur det sen kommer utveckla sig i praktiken finns det ingen som vet i dagsläget, men inget tyder på att immuniteten skulle vara kortare än vad den brukar vara för liknande virus.

Vad menar du, bestrider du att R0 ligger mellan 2 och 3? Typ alla studier visar på det. Det mest använda värdet är 2.5. Disclaimern är standard eftersom det är en preprint, artikeln är planerad för publicering i juli. Värdet på R0 är knappast kontroversiellt.

Den är mer generell och visar hur värdet för flockimmuniteten direkt följer av R0: T.ex. 1-1/R0 = 1-1/2.5 = 60%.

Min fetning ovan.
Det finns ju både stora och små mutationer visade. Minst 3824 bara sedan 1/3 2020.

Nej jag bestrider inte R0 värdet, jag ifrågasätter värdet på källan då den utgår från endast 140 personer.

Då kan vi vara överens om att Wikipedia länken inte tillförde något vad det gäller flockimmunitet hos personer smittade av SARS-CoV-2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Min fetning ovan.
Det finns ju både stora och små mutationer visade. Minst 3824 bara sedan 1/3 2020.

Nej jag bestrider inte R0 värdet, jag ifrågasätter värdet på källan då den utgår från endast 140 personer.

Då kan vi vara överens om att Wikipedia länken inte tillförde något vad det gäller flockimmunitet hos personer smittade av SARS-CoV-2.

Nu har jag ingen utbildning inom det här men vad de som har det säger så är det inte antalet mutationer som är det viktiga och avgör om det är farligt utan det är i vilken "del" som det sker mutationer inom. Och en annan fråga du har är lite konstigt ställd. Du förväntar dig att du ska få ett svar som att du kommer vara immun i 3.27 år när det gått 4 månader in i pandemin? Ingen kommer kunna svara på det. Sådant får man se i efterhand. Rätt självklart egentligen då ingen kan se in i framtiden. Och det är precis det alla säger när de inte kan ge dig ett direkt svar på exakt hur länge man kommer bli immun. Ingen kan se in i framtiden. Svårare än så är det inte.

Här har du lite olika exempel på hur man kan tolka precis samma sak:

"Coronaviruset muterar. På Island har inte mindre än 40 nya mutationer upptäckts. Men sättet förändringarna sker på får forskare att jubla: ”Det är fantastiska nyheter,” säger en molekylärbiolog."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2Gx1WB/corona-muterar--d...

"Forskarnas larmrapport: 40 mutationer av coronaviruset upptäckt"
https://nyheter24.se/nyheter/942716-forskarnas-larm-40-mutati...

"Mutation skapar osäkerhet
Även om det är troligt att personer som tillfrisknar från covid-19 utvecklar immunitet så lyfter barnläkaren Peter Jung i USA risken för att viruset kan mutera. Det kan förändra läget.

– Precis som influensa kan mutera så kan covid-19 göra det, vilket kan leda till att en individ kan smittas på nytt, säger han till Huffington Post."
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-immunitet-...

I Sista fallet så har de alltså använt sig av en barnläkare som expert på mutationer. Hur trovärdigt är det? Så var väldigt noga med vad för källor du använder dig av. Lyssna på de som verkligen kan det här och gå inte på tidningarnas rubriker som enbart är till för att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det är normalt. Alla virus uppvisar mutationer. Det är lite deras grej. Frågan är om mutationerna är så stora att viruset blir oigenkännligt för immunförsvaret. Hittills tyder inget på det. Risken (ur virusets synvinkel) med stora mutationer är att det troligare blir mycket svagare än starkare (eftersom det finns fler sätt att bli sämre än bättre på). Det var t.ex. vad som hände med SARS.

Skrivet av anon76929:

Ok, men då spelar det ingen roll. Här finns lite fler referenser du kan grotta ned dig i om du har lust.

Skrivet av anon76929:

Jag länkade den som service till dig, eftersom jag av din fråga misstänkte att du kanske inte kände till sambandet mellan flockimmunitet och R0. Men om du redan visste det så tillförde det inget, nej.

Då vet du alltså nu exakt var siffran 50-70% för flockimmunitet kommer ifrån. Du är överrens om att R0 = 2.5 är en rimlig siffra, och förstår hur man från den räknar ut flockimmunitetsgränsen. Bra!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

Nu har jag ingen utbildning inom det här men vad de som har det säger så är det inte antalet mutationer som är det viktiga och avgör om det är farligt utan det är i vilken "del" som det sker mutationer inom. Och en annan fråga du har är lite konstigt ställd. Du förväntar dig att du ska få ett svar som att du kommer vara immun i 3.27 år när det gått 4 månader in i pandemin? Ingen kommer kunna svara på det. Sådant får man se i efterhand. Rätt självklart egentligen då ingen kan se in i framtiden. Och det är precis det alla säger när de inte kan ge dig ett direkt svar på exakt hur länge man kommer bli immun. Ingen kan se in i framtiden. Svårare än så är det inte.

Du är inte seriös i ditt svar när du lägger ord i min mun jag aldrig skrivit. Jag efterfrågade en källa på att man blir immun.
Detta för att det rapporteras att personer som blivit friska och testats virusfria, återinsjuknat.
Jag har sett flera studier som påstår detta med siffror mellan 6-14% om jag minns rätt.

Skrivet av ToddTheOdd:

Här har du lite olika exempel på hur man kan tolka precis samma sak:

"Coronaviruset muterar. På Island har inte mindre än 40 nya mutationer upptäckts. Men sättet förändringarna sker på får forskare att jubla: ”Det är fantastiska nyheter,” säger en molekylärbiolog."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2Gx1WB/corona-muterar--d...

"Forskarnas larmrapport: 40 mutationer av coronaviruset upptäckt"
https://nyheter24.se/nyheter/942716-forskarnas-larm-40-mutati...

"Mutation skapar osäkerhet
Även om det är troligt att personer som tillfrisknar från covid-19 utvecklar immunitet så lyfter barnläkaren Peter Jung i USA risken för att viruset kan mutera. Det kan förändra läget.

– Precis som influensa kan mutera så kan covid-19 göra det, vilket kan leda till att en individ kan smittas på nytt, säger han till Huffington Post."
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-immunitet-...

I Sista fallet så har de alltså använt sig av en barnläkare som expert på mutationer. Hur trovärdigt är det? Så var väldigt noga med vad för källor du använder dig av. Lyssna på de som verkligen kan det här och gå inte på tidningarnas rubriker som enbart är till för att sälja.

Min Fetning ovan
Vill du med detta påstå att jag hänvisar till någon källa som beskriver antalet mutationer på ett oseriöst sätt.
När och var hänvisar jag till en tidningsartikel som min källa?
Sedan var Islandsmutationerna ett intressant studiematerial i och med att man kunde följa och se vilka vägar smittan kommit till Island.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Du är inte seriös i ditt svar när du lägger ord i min mun jag aldrig skrivit. Jag efterfrågade en källa på att man blir immun.
Detta för att det rapporteras att personer som blivit friska och testats virusfria, återinsjuknat.
Jag har sett flera studier som påstår detta med siffror mellan 6-14% om jag minns rätt.

Min Fetning ovan
Vill du med detta påstå att jag hänvisar till någon källa som beskriver antalet mutationer på ett oseriöst sätt.
När och var hänvisar jag till en tidningsartikel som min källa?
Sedan var Islandsmutationerna ett intressant studiematerial i och med att man kunde följa och se vilka vägar smittan kommit till Island.

Mitt svar lägger inte några ord i din mun utan försöker få dig att förstå att man inte kan se in i framtiden. Alltså kan du inte få svar på något som inte inträffat ännu.

Gällande att de är personer som blivit sjuka igen så är det också sånt som du får vänta på och se hur det blir. Testerna som många använder är så kassa så du kan inte lita på att de visade rätt vid första tester eller vid andra. Sedan så är det ingen garanti att man blir immun. Så är det med alla virus. Du kan ha en sådan genetisk kombination som gör du inte blir immun mot ett visst virus även om 95% av resten av befolkningen blir det t.ex. Det finns så många olika faktorer att ta hänsyn till. Så lyssna på FHM så ska du se att du tids nog kommer få svar på dina funderingar när det väl finns något att rapportera.

Tycker du ska ta och se på https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/12580650 just nu eller i efterhand. De tar upp tester och kanske mutationer där.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Eftersom Danmark införde starkare begränsingar än Sverige så bromsade de troligen smittan mer och fick ner antalet smittade och därmed döda i början. När de tar bort begränsningen kommer dock smittan fortsätta breda ut sig, så det är bara en extra tidsfrist de köpt sig - antalet smittade (och döda) per miljon kommer i slutändan förmodligen inte skilja sig så mycket mellan länderna.

Jag tycker du gör för grova antaganden. Jag tror många räknar på "allt blir som vanligt" igen, vilket är "fel". Vi kommer absolut se skillnad i beteendemönster. Så ja, absolut kommer antalet döda vara identiskt om vi beter oss som "precorona". Ett scenario som ändrar ändrar helt är t.ex. om man testar alla innan de går in på, säg äldreboenden. Jag förväntar mig att det skapas fler riktlinjer och andra regler i framtiden för att förhindra "onödig" smitta. Vilket bör påverka antalet smittade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

Mitt svar lägger inte några ord i din mun utan försöker få dig att förstå att man inte kan se in i framtiden. Alltså kan du inte få svar på något som inte inträffat ännu.

Tycker du ska ta och se på https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/12580650 just nu eller i efterhand. De tar upp tester och kanske mutationer där.

Min fetning ocan.
Ok då kan vi vara överens om att det inte är visat att man blir immun.
Någon sådan källa går inte att ta fram.

Sedan om seriösa källor. Du måste skoja när du hänvisar till ett morgonprogram på TV4. Roflol.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon76929:

Min fetning ocan.

Sedan om seriösa källor. Du måste skoja när du hänvisar till ett morgonprogram på TV4. Roflol.

Det är inte därmed bevisat att du inte blir immun. DET ÄR FÖR TIDIGT ATT SÄGA. Allt annat är extrapolering av icke komplett data eller rent trams.
Baserat på hur andra virus i samma familj beter sig däremot, kan man dra vissa slutsatser. Sen att väldigt tidiga studier antyder att det finns fall där folk inte blir immuna är att förvänta sig, men som tidigare nämnt är immunitet inte binärt, det är inte "antingen blir ALLA immuna, eller så blir INGEN det".

För övrigt, vart vill du komma med ditt resonemang? Att vi alla är dömda? Att låsa ner hela Sverige i 1½ år är det enda rimliga? Eller vad? Vad är syftet med argumentationen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag tycker du gör för grova antaganden. Jag tror många räknar på "allt blir som vanligt" igen, vilket är "fel". Vi kommer absolut se skillnad i beteendemönster. Så ja, absolut kommer antalet döda vara identiskt om vi beter oss som "precorona". Ett scenario som ändrar ändrar helt är t.ex. om man testar alla innan de går in på, säg äldreboenden. Jag förväntar mig att det skapas fler riktlinjer och andra regler i framtiden för att förhindra "onödig" smitta. Vilket bör påverka antalet smittade.

För att smittspridningen ska minska krävs att reproduktionstalet trycks ned under 1. Inga rimliga åtgärder kommer uppnå det mer än temporärt ("lockdown"). Det som händer annars är att smittan fortsätter sprida sig. Visst, om man ändrar beteenden kan man få viruset att sprida sig långsammare, men det kommer ändå sprida sig och inte sluta förrän flockimmunitet uppnåtts. Det enda rimliga sättet som jag ser att man kan påverka dödligheten är att göra just det du skriver, se till att äldreboenden inte drabbas. Helt enkelt ser till att fler yngre än äldre i slutändan blir smittade.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Min killgissning är att man blir helt immun en kortare tid, 6-12 månader kanske? Och att man sedan är delvis immun, nästa gång man får det blir det mer som en förkylning som inte påverkar en så värst mycket.

I fallen med att folk blir positiva igen i Sydkorea osv ser jag som antingen felaktiga tester eller att viruset kan ligga latent ett tag och blossa upp på nytt innan kroppen blir av med det helt.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Min fetning ocan.

Ok, så om världens främsta expert är med i ett morgonprogram på TV4 så är denna expert helt plötsligt okunnig och kan inget om det som denna är expert på. Intressant.

Gällande din feting så är det som andra redan har påtalat ett flertal gånger för dig att bara för att något inte är bevisat så gäller inte att motsatsen är bevisad. Ingen har heller bevisat att man INTE blir immun.

Permalänk
Lego Master

Also efter att man gått ut med att BMI över 40 är en riskgrupp, och folk över BMI 30 bör vara försiktiga har jag laddat ner en "träna hemma utan redskap"-app.
Det får alla möjliga oväntade konsekvenser, detta...

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

Gällande din feting så är det som andra redan har påtalat ett flertal gånger för dig att bara för att något inte är bevisat så gäller inte att motsatsen är bevisad. Ingen har heller bevisat att man INTE blir immun.

Nu hittar du på saker igen.
Jag har bara ifrågasatt om det finns en källa som visar att man blir immun. Jag har INTE påstått att man inte blir immun.
Skärpning i argumentationen nu.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon76929:

Nu hittar du på saker igen.
Jag har bara ifrågasatt om det finns en källa som visar att man blir immun. Jag har INTE påstått att man inte blir immun.
Skärpning i argumentationen nu.

Men vad är det du antyder med frågan? Nej, det finns inga cut case bevis för att man blir immun, eftersom vi inte har levt med viruset tillräckligt länge för att påvisa det med någon som helst säkerhet.
Du kan inte fråga i början av en roadtrip om alla kom fram levande, eftersom den är inte är över än. Men med frågan verkar det som att du antyder att någon kommer dö (dvs, översatt, att man inte blir immun).

Vilka frågor man ställer, och hur man ställer dem, låter ofta påskina vad man menar bakom kulisserna.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Men vad är det du antyder med frågan? Nej, det finns inga cut case bevis för att man blir immun, eftersom vi inte har levt med viruset tillräckligt länge för att påvisa det med någon som helst säkerhet.
Du kan inte fråga i början av en roadtrip om alla kom fram levande, eftersom den är inte är över än. Men med frågan verkar det som att du antyder att någon kommer dö (dvs, översatt, att man inte blir immun).

Vilka frågor man ställer, och hur man ställer dem, låter ofta påskina vad man menar bakom kulisserna.

Så det är din tolkning om vad du tror att jag skrev "mellan raderna" som gäller?
Inte det jag defacto skrev.
Jisses!

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Also efter att man gått ut med att BMI över 40 är en riskgrupp, och folk över BMI 30 bör vara försiktiga har jag laddat ner en "träna hemma utan redskap"-app.

Undrar hur det är med oss som har bmi runt 15

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon76929:

Så det är din tolkning om vad du tror att jag skrev "mellan raderna" som gäller?
Inte det jag defacto skrev.
Jisses!

Nej, jag frågar rakt ut vad du menar, och förtydligar VARFÖR jag ställer frågan med att ge ett exempel. Du argumenterar inte hederligt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Men vad är det du antyder med frågan?

Skrivet av Shudnawz:

Nej, jag frågar rakt ut vad du menar, och förtydligar VARFÖR jag ställer frågan med att ge ett exempel. Du argumenterar inte hederligt.

Nej. Du frågar vad jag antyder med frågan.

Dags att återgå till Topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Undrar hur det är med oss som har bmi runt 15

Förutom att ett BMI på 15 är på gränsen till farligt lågt, eller ja det är väl farligt lågt (BMI har iofs sina begränsningar som mätetal) har jag sett någon artikel som nämnde att folk med lågt BMI klarade sig bättre. Dock visste man inte riktigt varför men det spekulerades i att folk med så lågt BMI sällan led av andra riskfaktorer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Helt klart är det så. Mitt BMI är 40+ och jag har så smått börjat komma igång med lite mer fysisk aktivitet, men då mer promenad/cykla/trädgårdsarbete.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Sverige har dessutom prioriterat låga löner framför utbildad personal. Ibland tycks äldrevård och barnomsorg ses som arbetsmarknadsåtgärder mer än som riktiga och viktiga arbeten som kräver kompetens.

Jag tror att privatiseringen av olika typer av gruppboenden inte heller varit gynnsam. Jag har vänner som jobbat på andra typer av gruppboenden och jag har fått höra en del skräckhistorier.

Skrivet av Pirum:

Jag tror visserligen man ska vara försiktig med att skylla på outbildad personal när det ofta är bristande skyddsutrustning, dåligt designade lokaler, och andra fel högre upp i verksamheten som ligger bakom de flesta dödsfallen än så länge vad det verkar. Men om nu Corona kan bli ett problem inte bara i några månader, utan kanske i 1, 2 eller flera år, så måste ålderdomshem/vårdhem börja anpassa sig snarast. Det görs redan i form av att personal inte ska rotera lika mycket, patienter ska isoleras, osv, men det krävs förmodligen inte bara personalanpassningar utan även anpassning och/eller ombyggnation av lokaler. Samt rutinändringar för hemtjänst, hemsjukvård, ålderdomshem, etc, inte bara på lokal nivå. Kanske bör det ske mer planering även på statlig nivå, och samtidigt bör kostnader flyttas från kommun eller landsting till stat i viss omfattning. På samma sätt som företag får stöd måste kommuner få mycket stöd.

Jag håller med om att man ska vara försiktig med att skylla på outbildad personal, det blir lätt så att det uppfattas som att det är personalens fel. Om personalens utbildning är otillräcklig så är det ju helt klart problem högre upp som orsakar det; t.ex. anställer man fel personal, otillräcklig internutbildning, etc. Sen kanske man ska fundera på om inte vissa verksamheter skulle behöva läggas på statlig nivå istället.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av deltascu:

För att smittspridningen ska minska krävs att reproduktionstalet trycks ned under 1. Inga rimliga åtgärder kommer uppnå det mer än temporärt ("lockdown"). Det som händer annars är att smittan fortsätter sprida sig. Visst, om man ändrar beteenden kan man få viruset att sprida sig långsammare, men det kommer ändå sprida sig och inte sluta förrän flockimmunitet uppnåtts. Det enda rimliga sättet som jag ser att man kan påverka dödligheten är att göra just det du skriver, se till att äldreboenden inte drabbas. Helt enkelt ser till att fler yngre än äldre i slutändan blir smittade.

Du går ifrån det jag svarade dig från början. Jag ber dig läsa ditt ursprungsinlägg och mitt svar och sedan antingen svarar om på det eller skiter i.

Min poäng återigen(tröttsamt att läsa repetition, sry) var att öppna upp efter lockdown med 0 förändringar kommer bara skjuta kurvan fram, JA. Men om man under lockdown, gör nya regler och säg isolerar äldreboenden i 1 år, så kommer det påverka antalet smittade och döda. Så i min värld handlar det inte bara om att rädda sjukvården och köpa sig tid. Det handlar lika mycket om att göra åtgärder för att kontrollera vilka som blir smittade.

Så jag skiter i om jag låter tjatig, men med kompetensen som finns i Sverige och att vi är så pass få. Hade lockdown under en mindre tid varit helt rimligt, för att ställa om med ett möjligt mål att ENDAST personer 10-60 år riskerar att nån gång bli smittade. Visst de hade varit tufft för riskgrupperna och äldre, men samtidigt färre "onödigt" döda.

Eller?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av FlytPojken:

Du går ifrån det jag svarade dig från början. Jag ber dig läsa ditt ursprungsinlägg och mitt svar och sedan antingen svarar om på det eller skiter i.

Min poäng återigen(tröttsamt att läsa repetition, sry) var att öppna upp efter lockdown med 0 förändringar kommer bara skjuta kurvan fram, JA. Men om man under lockdown, gör nya regler och säg isolerar äldreboenden i 1 år, så kommer det påverka antalet smittade och döda. Så i min värld handlar det inte bara om att rädda sjukvården och köpa sig tid. Det handlar lika mycket om att göra åtgärder för att kontrollera vilka som blir smittade.

Så jag skiter i om jag låter tjatig, men med kompetensen som finns i Sverige och att vi är så pass få. Hade lockdown under en mindre tid varit helt rimligt, för att ställa om med ett möjligt mål att ENDAST personer 10-60 år riskerar att nån gång bli smittade. Visst de hade varit tufft för riskgrupperna och äldre, men samtidigt färre "onödigt" döda.

Eller?

Jag måste bara fråga, hur hade du tänkt dig att man praktiskt och hållbart skulle skapa en slags antivirusbubbla runt äldreboendena? Alltså, vem ska jobba där? Vilka kriterier ska finnas för att komma in? Inga besök på över ett år är givet, men de anställda då? Ska de inte få ha familj? Ska man testa dem dagligen och duscha dem i klorin innan de går in varje dag? Jag förstår inte hur det ska gå att upprätthålla i praktiken. Det är fortfarande människor vi har att göra med, både på hemmen och de som jobbar där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synd att @Dredd blivit bannad. Enligt honom skulle vi ju nu ligga på runt 1000 döda per dag nu och folk skulle trilla ihop döda på gatorna i de flesta stora svenska städer.

Han kanske smyger runt på ett nytt konto och smider nya domedagsplaner?

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jag måste bara fråga, hur hade du tänkt dig att man praktiskt och hållbart skulle skapa en slags antivirusbubbla runt äldreboendena? Alltså, vem ska jobba där? Vilka kriterier ska finnas för att komma in? Inga besök på över ett år är givet, men de anställda då? Ska de inte få ha familj? Ska man testa dem dagligen och duscha dem i klorin innan de går in varje dag? Jag förstår inte hur det ska gå att upprätthålla i praktiken. Det är fortfarande människor vi har att göra med, både på hemmen och de som jobbar där.

Det verkar som många andra i vården har klarat sig. Så helt omöjligt är det väl inte? För mer konkreta lösningar. Kanske 3 dagars pass och du sover på arbetsplatsen. Då testas det inte varje dag. Det finns säkert mängder med bra förslag som skulle kunna fungera bara man vill försöka lösa det. Tror jag iaf.

Repeterar igen. Vi är så pass få i Sverige att vi har bättre möjligheter till snabba förändringar. Ta till vara på den möjligheten tycker jag. Jag hoppas alla förstår varför social distansering funkar för oss.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av FlytPojken:

Det verkar som många andra i vården har klarat sig. Så helt omöjligt är det väl inte? För mer konkreta lösningar. Kanske 3 dagars pass och du sover på arbetsplatsen. Då testas det inte varje dag. Det finns säkert mängder med bra förslag som skulle kunna fungera bara man vill försöka lösa det. Tror jag iaf.

Repeterar igen. Vi är så pass få i Sverige att vi har bättre möjligheter till snabba förändringar. Ta till vara på den möjligheten tycker jag. Jag hoppas alla förstår varför social distansering funkar för oss.

Tänk på att du har några dagar upp till ett par veckors inkubationstid med, och testerna visar bara på ifall du har en stor ansamling virus just nu. Dvs, du kan smittas, testas negativt (för du är inom inkubationstid), gå till jobbet och där gå runt och smitta gamlingar tills du märker att du börjar bli sjuk och går hem. Så länge du inte först tar 300 pers, isolerar dem fullständigt i 4 veckor och sedan har BARA DE jobbandes på äldreboendet, så kommer du ha läckage.

Alternativet vore ett tillförlitligt antikroppstest (som vi inte har än, vad jag vet) så du kan testa vilka som redan varit sjuka, men numera är immuna (också det en osäker faktor, delvis) och hoppas att de inte släpar med sig nånting in. Plus alla som ska transportera gods till hemmen.

Det finns så många möjliga hål och luckor i en sådan karantän att det blir nära nog omöjligt om du inte spränger in äldreboendena i bergrum och hermetiskt förseglar skiten. Vault-Tec thanks you for your purchase.

EDIT:
Det man får skilja på är önskvärda och praktiskt genomförbara åtgärder.
Som jag ser det är vi just nu på en kurs med relativt väl genomförbara åtgärder, som kan hålla under lång tid, till skillnad från fullständig nedstängning vilket (som många andra länder nu märker) inte riktigt är hållbart under lång tid.
Återigen, ja, det är väldigt olyckligt att så många äldreboenden i Stockholm har drabbats hårt, men motsvarande siffror kommer troligen uppdagas även i andra länder i sinom tid. Kanske inte på kort tid, men över hela infektionsresan kommer väldigt många bli utsatta, och de svagaste kommer åka på den tråkiga änden av den slantsinglingen.

Visa signatur