Permalänk
Medlem

Dator bootar upp i bios

För ett antal år sedan byggde jag min dator och allt fungerade felfritt. Men för någon månad sen slutade den att boota upp i windows och bootar nu upp med detta felmeddelande: "Please enter setup to recover BIOS setting. When RAID configuration was built, ensure to set SATA Configuration to RAID mode. Press F1 to run SETUP." Sen kan man ta sig in och använda datorn normalt genom att ge igenom bios.

Hårddisken med windows på ligger fortfarande på första plats i "bootinglistan" och jag har testat byta runt dessa i bios för att se om min windowsinstallation mot förmodan skulle ligga på en SSD istället. Ingenting fungerar och det känns som om jag har testat allt. Några tips vad felet kan bero på och hur det bör lösas? Jag har inte testat göra det som felmeddelandet säger för jag förstår inte riktigt vad det ska betyda?

Hjälp skulle uppskattas!

Permalänk
Medlem

@SinkiN: Skulle kunna vara moderkortets batteri som tagit slut, låter som ett felmeddelande när bios tappar inställningarna.
Batteriet är till för att hålla kvar bios inställningarna när man stänger av datorn, är det slut blir det som en reset av bios vid varje starttillfälle.

Så börja med att byt batteri, sen får du troligen samma meddelande första gången du startar och får kolla att inställningarna är rätt, men därefter skall det funka som vanligt.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Ok låter faktiskt rimligt, är det samma batteri i de flesta moderkort eller bör man söka upp vilket som passar i mitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SinkiN:

@MacAllan: Ok låter faktiskt rimligt, är det samma batteri i de flesta moderkort eller bör man söka upp vilket som passar i mitt?

Har för mig att det brukar vara CR2032 men kolla på batteriet som sitter där

Permalänk
Medlem

De är ett CR2032 som sitter där mest troligt, har inte sett nått annat användas dom senaste 20 åren.
Öppnar du upp lådan så ser du ju vad som sitter där

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

@SinkiN: Plocka ut det som sitter och kolla vad det är för sort, brukar kunna köpas på ICA.