Anders Ygeman: "Sveriges nät behöver inte avlastas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ok, vad är det jag missförstår i så fall? Eftersom jag inte ser någon skillnad annat än att 320p vs 1080p är hur pixlig bilden är, vilket är självklart och MB per sek ger pauser när den är för låg. Jag behöver heller inte välja 1080p, det är standard, oftare än förut dessutom, dvs 10 år+.

Därför undrar jag vad det är jag inte upplevever som andra upplever och vad det heter. Länka gärna. Jag är genuint intresserad.

Dom enda brister jag märk har funnits så lång tid att det är något annat. Tex Youtube svarar inte mellan 00 och ca 01. Har varit så sedan jag hade bredbandsbolaget, dvs 2003.

1. Varken du eller någon annan ser någon skillnad på 1080p-strömmarna då dessa SKA vara oförändrade. Detsamma gäller för de andra kvalitetsnivåerna också.
Skillnaden är att när du kommer som ny besökare till YouTube så är tanken (enligt artikeln) att standardkvalitet på videon som visas ska vara inställd på en lägre nivå än tidigare (dvs 360p/480p är förvald istället för högsta möjliga).

2. Ethernet är inte "breddbegränsat". Visst, många anslutningar ger ökad overhead vilket ger en lägre användbar throughput men routern skiter fullständigt i om det är en (1) dator som skickar 100 Mbps eller 200 datorer som skickar 0,5Mbps vardera. Märk väl att dessa siffror beräknas inklusive headers för enkelhetens skull. Att ditt "vanliga modem" kunde tuta upptaget var just för att linan var upptagen, inte för att du laddade hem saker från för många hemsidor samtidigt. Att dina bärbara enheter ligger igång på standby påverkar inte internetåtkomsten nere i Europa.

3. YouTube svarar inte mellan 00-01? Låter väldigt skumt, troligen ett fel i din ände.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6