Permalänk

Funderar på 21:9 i budgetklassen.

Har en TN 1080p 27" nu som jag köpte för ett par år sen. Den fungerar hyggligt att spela på ibland, men är ju kass på svärta vilket jag visste om, men eftersom jag bara spelar lite sporadiskt så vill jag inte lägga de pengar som krävs på riktigt bra bild.

Nåväl, nu har jag uppgraderat datorn och kollade efter en 1440p skärm och ser att det finns 21:9-skärmar nu och att spelen stöder det vilket skulle vara en välkommen uppgradering. Kommer nämligen ha tid att spela lite mer framöver än jag gjort sista åren. Men är fortfarande bara en casual gamer, så tänker mig en budgetskärm för kring 6-8000kr, jag spelar för övrigt alla genrer, mest fps, men bilspel och rpg också.

Så då kommer vi till val av skärm och framförallt bildteknik. Jag är oerhört kräsen "i vanliga fall" när jag ser tv och film, har en oled-tv av senaste modell för det är den enda tekniken som har nog bra svärta när man ser filmer. Har kört kuro plasma och projektor tidigare, ja ni förstår. Men jag kan som sagt göra avsteg från det när det gäller att spela, men vill ju att skärmen ska gå att leva med ändå. Så när jag kollar vad som finns för 21:9-skärmar nu så verkar det som att antingen tar jag en VA-skärm och får hygglig svärt och bild, men hemsk smearing och ghosting som kommer att vara svår att leva med. Eller så tar jag en TN som jag har nu med dålig svärta och lite blaskig bild. Eller så blir det en IPS som ska ha hyggliga färger, men då står det överallt att de också har hemskt dålig svärta.

Så, jag lyckas inte googla om IPS har sämre, bättre eller lika dålig svärta som den TN jag lever med nu. Men anar att VA har sån smearing att den blir olidlig på de youtube-klipp som finns för att visa fenomenet (tänker mig som sagt en budgetskräm, annars får det vara), annars var jag inne på en sån när jag började läsa på för några dagar sen. Så vad säger ni som faktiskt har koll på läget, kommer jag att kunna leva med en budget 21.9 ips eller är det så kass svärta att den är sämre än min nuvarande TN 27" 16:9-skärm? Ska jag helt enkelt lägga ner skärmplanerna nåt år tills det finns bättre teknik för rimlig peng?

Permalänk
Bildexpert 📺

@forsberg_80: De budgetalternativ som finns för 21:9 är VA-paneler och då får du räkna med tydligaste eftersläpen. Så är du såld på just låga nivåer av eftersläp är den fortsatt TN som gäller. Eller gå upp till IPS och betala mer för generellt högre kvalitet. Samt mer eftersläp om än inte lika tydligt som med VA-panelerna.