Permalänk
Medlem

stabil 240hz för csgo, budget ca 7k

Hej! Jag lämnade precis tillbaks en ASUS VG27BQ 27" 165 hz gsync skärm. Jag upplevde att bilden i csgo blev mycket suddigare än innan och det kändes inte som det flöt på något vidare. Nästan som om det var en input delay eller liknande, har läst mycket om folk som snackat om ghosting och crosstalking vilket för mig är två helt nya begrepp. Vet inte om det var det jag led av men hur som så gillade jag inte skärmen. Kan också vara att det var en 27" istället för 24" som gjorde att csgo såg mycket suddigare ut och speciellt i rörelser, nästan flimrade lite. Jag spelar på låg resolution 1024x768 men i och med blackbars så blir väl rutan lika stor oavsett 24"/27"?

Min tidigare skärm som fungerade bra innan den gick sönder och var dubbelt så billig som den jag lämnande tillbaks var en ASUS 24" VG248QE 144 Hz

Jag är nu sugen på att köpa en 240 hz 24-25". Färger på bilden är ingen prioritet, jag vill att spelet ska kännas smooth utan att vara extremt suddigt. Jag har en budget runt 7k men kommer gärna undan lite billigare men vill ha en någorlunda premiumskärm då jag inte vill råka ut för samma sak igen.

Jag har kollat på den här skärmen och har fått för mig att det ska vara en av de bättre asus skärmarna.

ASUS 25" ROG Swift PG258Q

Jag tänker mig att det kan vara bra att ha en skärm med GSYNC, men jag bör väl inte ha det aktiverat i CSGO då jag ligger över 240 fps där men i andra spel så är det väl nice. Men så ser jag också att den här skärmen precis som den jag lämna tillbaks har massor ULMB inställningar osv, är detta något som kommer krångla för mig, ska det vara avstängt? Jag testade ha adaptive sync och ELMB på och av, på skärmen jag lämande tillbaks men fick det inte riktigt att fungera oavsett vad jag ställde in grejerna på.

Jag har också googlat efter vad csgo proffs använder och får fram detta:

BenQ ZOWIE XL2546 (51.5%)
BenQ ZOWIE XL2540 (25.4%)
AOC AG251FZ (5.4%)
BenQ ZOWIE XL2411 (4.6%)
ASUS ROG Swift PG258Q (3.8%)

Någon anledning till det? Kanske bara råkar vara som så att de är sponsrade av benq/zowie och inte asus i samma utsträckning?

Edit: Jag kollade på en video från sweclockers på denna skärm och verkar vara mindre eftersläp mot 2540 så det borde väl innebära att bilden kommer vara mer smooth på asus. Och det framgick också att ulmb bara har stöd upp till 144 hz och eftersom jag ska köra på 244 hz så bör den inställningen vara avstängd?

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem

PG258Q bland annat har förra generationens TN 240hz panel, hade inte köpt dom idag om det inte vore för speciell anledning typ om man verkligen vill ha Asus pga designen lr något.

Den snabbaste skärmen är https://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_nitro_xf252q.htm som använder en nyare generation utav 240hz TN panelen.

Att många använder BenQ bland CS spelare är ofta sponsorer, sen finns det dom som gillar DyAc.
Sen får man inte ta bort att många CS spelare är skeptiker och sitter kvar på saker för dom är vana vid det, även om det finns tekniskt bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

PG258Q bland annat har förra generationens TN 240hz panel, hade inte köpt dom idag om det inte vore för speciell anledning typ om man verkligen vill ha Asus pga designen lr något.

Den snabbaste skärmen är https://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_nitro_xf252q.htm som använder en nyare generation utav 240hz TN panelen.

Att många använder BenQ bland CS spelare är ofta sponsorer, sen finns det dom som gillar DyAc.
Sen får man inte ta bort att många CS spelare är skeptiker och sitter kvar på saker för dom är vana vid det, även om det finns tekniskt bättre alternativ.

Den ser skön ut men har dom en likadan fast med gsync istället för freesync? Sitter på ett geforce kort. Finns ju en som heter Predator XB252Q men kanske inte är exakt samma? Den ser i alla fall helt annorlunda ut.

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Bildexpert 📺

@hokko: Ifall ditt primära spelande är CSGO så har du ingen större poäng med att att välja olika typer av adaptiv synk. Förhoppningsvis kör du redan spelet i högre FPS än skärmens högsta panelfrekvens och då har du per definition satt den adaptiva synken ur spel.

Därav att Benq valde bort adaptiv synk på XL2546 – målgruppen skärmen vänder sig till saknar användning för adaptiv synk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

PG258Q bland annat har förra generationens TN 240hz panel, hade inte köpt dom idag om det inte vore för speciell anledning typ om man verkligen vill ha Asus pga designen lr något.

Den snabbaste skärmen är https://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_nitro_xf252q.htm som använder en nyare generation utav 240hz TN panelen.

Att många använder BenQ bland CS spelare är ofta sponsorer, sen finns det dom som gillar DyAc.
Sen får man inte ta bort att många CS spelare är skeptiker och sitter kvar på saker för dom är vana vid det, även om det finns tekniskt bättre alternativ.

lite offT, men:
Finns iofs inget "skeptiskt" över det hela, CSGO är ett vanespel till hög grad. Att ändra saker och ting kommer att påverka. Ändrade själv bara musmatta och det ledde till tillfälligt sämre prestation eftersom jag var ovan med den.

Sedan ställer jag frågan till TS: Spelar du verkligen inget annat än CSGO? För om du spelar något annat spel så kommer 1080p 240hz kanske inte vara det du vill köpa. Det blir ett vägval att antigen optimera skärmen till endast CSGO eller kompromissa till förmån för andra spel

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@hokko: Ifall ditt primära spelande är CSGO så har du ingen större poäng med att att välja olika typer av adaptiv synk. Förhoppningsvis kör du redan spelet i högre FPS än skärmens högsta panelfrekvens och då har du per definition satt den adaptiva synken ur spel.

Därav att Benq valde bort adaptiv synk på XL2546 – målgruppen skärmen vänder sig till saknar användning för adaptiv synk.

Hej. Det låter rimligt. Jag såg en video från Linus Tech och de hade 4 olika skärmar igång varav en var xl2546 och bilden såg väldigt skön ut i csgo men oroar mig att det blir pannkaka med den skärmen i andra spel. Är i stort sett bara csgo som jag spelar men nån gång ibland kan jag vilja spela något annat såsom cod eller gta 5

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Bildexpert 📺

@hokko: Skulle säga att det är ett generellt kliv uppåt från den VG248Q du haft med egentligen vilken 240 Hz-skärm du än väljer.

Adaptiv synk är hjälpsamt för den som spelar riktigt grafiktunga spel och vill maximera inställningarna för bästa grafiken och kämpar med att hålla sig över 60 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

lite offT, men:
Finns iofs inget "skeptiskt" över det hela, CSGO är ett vanespel till hög grad. Att ändra saker och ting kommer att påverka. Ändrade själv bara musmatta och det ledde till tillfälligt sämre prestation eftersom jag var ovan med den.

Sedan ställer jag frågan till TS: Spelar du verkligen inget annat än CSGO? För om du spelar något annat spel så kommer 1080p 240hz kanske inte vara det du vill köpa. Det blir ett vägval att antigen optimera skärmen till endast CSGO eller kompromissa till förmån för andra spel

Inte riktigt men 95% av tiden så är det csgo var faktiskt några månader sedan som jag spelade något annat.

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@hokko: Skulle säga att det är ett generellt kliv uppåt från den VG248Q du haft med egentligen vilken 240 Hz-skärm du än väljer.

Adaptiv synk är hjälpsamt för den som spelar riktigt grafiktunga spel och vill maximera inställningarna för bästa grafiken och kämpar med att hålla sig över 60 FPS.

Ok nice. Vet du om acer skärmen är den samma som #1 posta bara att det är gsync istället för freesync?

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hokko:

Jag spelar på låg resolution 1024x768 men i och med blackbars så blir väl rutan lika stor oavsett 24"/27"?

Vad menar du med detta? Bilden (exklusive black bars) blir ju större på en större skärm med samma bildförhållande (åtminstone om bilden är utsträckt till att fylla hela skärmens höjd och bara lämna svarta kanter på sidorna, vilket ju är det överlägset vanligaste). Varför skulle black bars förändra detta?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad menar du med detta? Bilden (exklusive black bars) blir ju större på en större skärm med samma bildförhållande (åtminstone om bilden är utsträckt till att fylla hela skärmens höjd och bara lämna svarta kanter på sidorna, vilket ju är det överlägset vanligaste). Varför skulle black bars förändra detta?

Iofs sant tänke fel där. Var nog också därför som jag var missnöjd med första skärmen. För 1024 är ju redan suddigt och blir det ännu suddigare så har det paserat min gräns. Kommer iaf bli en 24-25. Antar att skillnaden mellan 24-25 är så pass liten så båda bör fingera bra

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hokko:

Iofs sant tänke fel där. Var nog också därför som jag var missnöjd med första skärmen. För 1024 är ju redan suddigt och blir det ännu suddigare så har det paserat min gräns. Kommer iaf bli en 24-25. Antar att skillnaden mellan 24-25 är så pass liten så båda bör fingera bra

Min rekommendation är att prova skärmens native upplösning, fast 4:3, så till exempel 1 440 × 1 080 eller 1 920 × 1 440 beroende på skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Beslöt mig för att köpa benq skärmen. Lite trist bara att den var slut i lager överallt så jag fick köpa den vita varianten med rosa

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hokko:

Inte riktigt men 95% av tiden så är det csgo var faktiskt några månader sedan som jag spelade något annat.

Då tycker jag du kan köra på 240hz 1080p utan problem.

Med risk för att få en massa arga röster nu så skulle jag säga; köp den billigaste skärmen som når upp till 240hz. så viktigt är det faktiskt inte med bra färgåtergivning och annat för att endast spela CS.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hokko:

Tack för all hjälp! Beslöt mig för att köpa benq skärmen. Lite trist bara att den var slut i lager överallt så jag fick köpa den vita varianten med rosa

https://www.tftcentral.co.uk/blog/benq-zowie-xl2546s-with-24-...

Antar du vill ha en nu. Men BenQ ska släppa en uppdaterad 2546 snart.
Antagligen därför det är dåligt lager på 2546 också.

Permalänk
Avstängd

Skaffat någon ännu :)?

Jag älskar BENQ och har haft hela deras XL/Zowie serie (2st av varje sort).
Jag prioriterar 1080p samt så hög Hz som möjligt framför bra bild/hög upplösning.

Kör just nu 2st vita XL2546 244Hz varit extremt nöjd sedan jag skaffade dom.
Hade först 2st svarta men när jag såg att dom släppte vita bytte jag direkt!

Såg att det kommer ut en ny version men kommer bara byta om den också kommer i vitt!
Aldrig mer svart när jag insett hur snygga vita skärmar är!

MAXGAMING samt KOMPLETT har bra lager av 2546, både den svarta samt vita!

Kanske bör nämna att jag älskar FPS och spelar mycket CSGO, BF5 osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Skaffat någon ännu :)?

Jag älskar BENQ och har haft hela deras XL/Zowie serie (2st av varje sort).
Jag prioriterar 1080p samt så hög Hz som möjligt framför bra bild/hög upplösning.

Kör just nu 2st vita XL2546 244Hz varit extremt nöjd sedan jag skaffade dom.
Hade först 2st svarta men när jag såg att dom släppte vita bytte jag direkt!

Såg att det kommer ut en ny version men kommer bara byta om den också kommer i vitt!
Aldrig mer svart när jag insett hur snygga vita skärmar är!

MAXGAMING samt KOMPLETT har bra lager av 2546, både den svarta samt vita!

Kanske bör nämna att jag älskar FPS och spelar mycket CSGO, BF5 osv.

Fick hem en vit benq xl2546 idag, har inte riktigt orka spela så mycket idag men testade lite snabbt i cs och det kändes klockrent. Enkelt att ställa in färgerna osv. Sänker du hz när du spelar andra mer krävande spel än cs? Har inget annat installerat på datorn nu men antar det blir lite screentearing med 240 hertz eller hjälper funktioner som dyacc med det?

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hokko:

Fick hem en vit benq xl2546 idag, har inte riktigt orka spela så mycket idag men testade lite snabbt i cs och det kändes klockrent. Enkelt att ställa in färgerna osv. Sänker du hz när du spelar andra mer krävande spel än cs? Har inget annat installerat på datorn nu men antar det blir lite screentearing med 240 hertz eller hjälper funktioner som dyacc med det?

Nice! Vart köpte du den? Komplett?

Jag har båda mina på 240Hz permanent.
Vill man justera sådant per spel kan man enkelt göra det via grafikkortets kontrollpanel!

Har aldrig haft screentearing med någon av mina skärmar eller äldre modeller av BENQ.
Dock har jag alltid kört SLI och sitter nuvarande på 2st 2080Ti.

Det är dock lätt att fixa då man kan låsa FPS :).

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hokko:

Sänker du hz när du spelar andra mer krävande spel än cs? Har inget annat installerat på datorn nu men antar det blir lite screentearing med 240 hertz eller hjälper funktioner som dyacc med det?

Tearing orsakas av dina grafikkort, inställningar och spelmotorn, likt v-sync:off. Kanske att försöker med udda signalformat som förvirrar kretsuppsättningen i skärmen. En skärm som ger tearing har någon form av fel eftersom det går emot den grundläggande konstruktionen för hur en skärm ska fungera.

Även om du bara renderar ett spel i exempelvis 100 FPS finns ingen poäng med sänka frekvensen på skärmen. DyAC är till för att minska eftersläpsnivåer och där kan det finnas en poäng med att sänka frekvensen för det påverkar hur bilden ser ut.

Permalänk

Jag får hem en XF252Q idag och förhoppningsvis lever den upp till förväntningarna. Det var lite svårt att välja en typ av budget 240hz skärm då jag tillslut skulle välja mellan XF252Q och Omen x 25f. Jag valde acer då den var lite bättre än omen(enligt Rtings). Kan försöka uppdatera er efter ett par timmar användning priset jag betalade var 3690 på komplett och det tycker jag ändå är väldigt prisvärt för att vara en av de nya 240hz panelerna. Dock får jag se om det verkligen är en bra skräm när jag fått hem den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Nice! Vart köpte du den? Komplett?

Jag har båda mina på 240Hz permanent.
Vill man justera sådant per spel kan man enkelt göra det via grafikkortets kontrollpanel!

Har aldrig haft screentearing med någon av mina skärmar eller äldre modeller av BENQ.
Dock har jag alltid kört SLI och sitter nuvarande på 2st 2080Ti.

Det är dock lätt att fixa då man kan låsa FPS :).

Köpte från maxfps! Fick tiden att gibba lite csgo idag och helvete vad bra det känns allt är helt crisp. Trodde inte jag skulle märka så stor skillnad men jag tycker skillnaden mellan 144 hz och 240 känns ganska tydligt ändå. Tillräckligt tydligt för att aldrig spela cs på 144 igen, skulle ju såklart kunna vara placebo men tvivlar faktiskt på det.

Ramen på skärmen får mig att tänka lite på när man satt med crt skärmarna, bara att ramen såklart inte är lika stor men jag får en crt känsla av dne här skärmen. Färgen spelar nog in lite där också då min älskade crt var just vit. Är lite förälskad i skärmen känns som den har allt jag skulle kunna be om.

Skrivet av Laxpudding:

Tearing orsakas av dina grafikkort, inställningar och spelmotorn, likt v-sync:off. Kanske att försöker med udda signalformat som förvirrar kretsuppsättningen i skärmen. En skärm som ger tearing har någon form av fel eftersom det går emot den grundläggande konstruktionen för hur en skärm ska fungera.

Även om du bara renderar ett spel i exempelvis 100 FPS finns ingen poäng med sänka frekvensen på skärmen. DyAC är till för att minska eftersläpsnivåer och där kan det finnas en poäng med att sänka frekvensen för det påverkar hur bilden ser ut.

Bra att veta, börjar klarna upp lite nu Ska ladda ner cod under natten och testa i helgen.

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hokko:

Köpte från maxfps!

Ah, maxgaming! Har ena skärmen där oxh andra från komplett :).

Gör mig glad att du är så nöjd!

Visa signatur