Visual Studio SQL statement utan hakparenteser?

Permalänk
Medlem

Visual Studio SQL statement utan hakparenteser?

Hej!

Jag håller på att bygga en liten websida med Visual Studio 2019 som visar tabelldata från en databas.

Finns det något sätt att göra så Visual Studio inte tar och genererar hakparanteser i SQL queries? Maria DB (typ MySQL) som jag använder gere error när det är [ istället för ' - tecken i SQL queryn.

Mvh
Anders

Permalänk

Hej.
Du får gärna beskriva exakt vad du gör som inte fungerar.
Antar att du har skrivit ett C# program som kopplar upp sig mot en databas. Kan du beskriva hur detta görs och vilket fel du får.

Permalänk
Medlem

Visual Studio genererar inte SQL.
Använder du någon ORM, t.ex. Entity Framework, version på denna?
Har du installerat MySQL providern och konfigurerat upp det?

Permalänk
Medlem

Hej!

om jag väljer att lägga till en "SqlDataSource" och sedan väljer "Configure Datasource..." där väljer jag next och kommer till "Configure the Select Statement", här vill visual studio av någon anledning lägga in hakparenteser istället för fnuttar.
Just nu är min workaround att skriva SQL statements manuellt, men jag tänkte om det skulle gå att använda visual Studios Wizards för detta.
Annars fungerar kopplingen mot MariaDB via my SQL Connector på den windows datorn jag utvecklar på.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Hej!

om jag väljer att lägga till en "SqlDataSource" och sedan väljer "Configure Datasource..." där väljer jag next och kommer till "Configure the Select Statement", här vill visual studio av någon anledning lägga in hakparenteser istället för fnuttar.
Just nu är min workaround att skriva SQL statements manuellt, men jag tänkte om det skulle gå att använda visual Studios Wizards för detta.
Annars fungerar kopplingen mot MariaDB via my SQL Connector på den windows datorn jag utvecklar på.

Mvh
Anders

Ok, det känns väldigt föråldrat. Är det något legacy projekt du sitter och kör eller varför använder du dig av SqlDataSource?
Jag hade nog rekommenderat att du istället skriver din SQL själv och använder t.ex. Dapper för att mappa till modeller i ett repository. Alternativt köra på Entity Framework som löser det åt dig med MySQL providern så kan du använda LINQ mot dina modeller istället för SQL.