2 eller 4 ramminnen för bäst prestanda i spel

Permalänk

2 eller 4 ramminnen för bäst prestanda i spel

Tjenare, är jätte dålig på datorer men ska göra mitt bästa, nu är det såhär att jag har ett grafikkort som grillades förra veckan, det hela gick till med att jag satt och spelade CS:Go och helt plötsligt börja de lukta bränt, och sedan efter en minut då jag insåg att det var datan som luktade så stängdes datorn av själv, och ville ej starta igen. Så dagen efter plocka jag ur de mesta från burken, kylaren till CPUn och grafikkortet och då ville han gå igång. Så fick låna ett grafikkort av en kompis och då ville de funka men fick absolut ingen bild på data skärmen. Så jag lämnade in datorn till en person jag känner och han felsökte datorn helt och kom fram till att två ram sockar eller vad det nu kallas har lagt av (3-4) så skärmen funkar när ramsen sitter på 1-2 men min fråga är då, kommer det bli nån stor skillnad på spel kvalitén pga detta? För jag har lärt mig att man ska ha ramsen på 2-4 för att CPUn ska må bra och CS:GO tar mycket av CPUn. Ska installera om Windows idag för den fick en kyss efter detta oxå, och ett nytt grafikkort kommer till helgen, men min fråga är bara ifall det blir skillnad på spel kvalitén på något sätt överhuvudtaget, kan nämna att World of Warcraft och CS:GO samt Valorant är som ligger varmast till nu som jag spelar ofta. Tack för förhand! Och notera att jag är jätte dålig på detta inom datorer!

Rubrik förtydligad från "Ram-minnen" /Vzano - Mod
Permalänk

Och kan nämna att det är två 4gb vengeance kort som sitter i 1-2 sockan just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PutteLagom:

Och kan nämna att det är två 4gb vengeance kort som sitter i 1-2 sockan just nu.

Det är faktiskt det optimala, att använda 2 stickor. Att fylla ut alla slots bör man undvika om man inte har specifik anledning då det kan påverkar systemet vid eventuell överklockning.

Mainstream plattform körs bäst med uppsättning av 2 stickor medan dyrare plattformar såsom x299 körs bäst med uppsättning av 4 då den plattformen har 8st ram slots.

Har du 4 slots kör man 2 stickor, 8 så kör man 4 så att stickorna körs i Dual Channel samt Quad Channel.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Machiavellian:

Det är faktiskt det optimala. Man ska aldrig fylla ut med 4 stickor om man kan undvika det då det kan göra systemet instabilt.

Mainstream platform körs bäst med uppsättning av 2 stickor medan dyrare platformar såsom x299 körs bäst med uppsättning av 4 då den platformen har 8st ram slots.

DDR står för Dual Data Rate och har du 4 slots kör man 2 stickor, 8 så kör man 4 etc.

Okej! Tack för svar, inget jag behöver oroa mig för då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PutteLagom:

Okej! Tack för svar, inget jag behöver oroa mig för då?

Nej, tvärtom snarare.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det är faktiskt det optimala. Man ska aldrig fylla ut med 4 stickor om man kan undvika det då det kan göra systemet instabilt.

Mainstream platform körs bäst med uppsättning av 2 stickor medan dyrare platformar såsom x299 körs bäst med uppsättning av 4 då den platformen har 8st ram slots.

DDR står för Dual Data Rate och har du 4 slots kör man 2 stickor, 8 så kör man 4 etc.

Jo fast anledningen till att man vill sätta dem i varannan slot är ju för att få minnet att köra i dual channel, vilket annars skulle kunna leda till sämre prestanda i vissa scenarion. Det du skriver är lite förvirrande för antalet stickor du använder påverkar inte mer än kanske överklockning då det kan sätta mer stress på minneskontrollern i processorn.

Permalänk
Medlem

Instabilt skall det inte bli. Enda problemet med att köra med 4 stickor istället för 2 är att det kan bli svårare att överklocka minnena. Tänker man inte överklocka minnena finns det ingen särskild anledning att undvika att använda alla 4 minnesplatserna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Jo fast anledningen till att man vill sätta dem i varannan slot är ju för att få minnet att köra i dual channel, vilket annars skulle kunna leda till sämre prestanda i vissa scenarion. Det du skriver är lite förvirrande för antalet stickor du använder påverkar inte mer än kanske överklockning då det kan sätta mer stress på minneskontrollern i processorn.

Förtydligade mitt inlägg.

Skrivet av Erik_T:

Instabilt skall det inte bli. Enda problemet med att köra med 4 stickor istället för 2 är att det kan bli svårare att överklocka minnena. Tänker man inte överklocka minnena finns det ingen särskild anledning att undvika att använda alla 4 minnesplatserna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan leda till sämre prestanda i vissa spel tyvärr. Här förklaras det närmare: https://www.youtube.com/watch?v=3_34RmXzsls

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det kan leda till sämre prestanda i vissa spel tyvärr. Här förklaras det närmare: https://www.youtube.com/watch?v=3_34RmXzsls

Vad kan leda till sämre prestanda?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Tråd flyttad till Processorer, moderkort och minnen samt rubrik förtydligad.

Det är faktiskt det optimala, att använda 2 stickor. Att fylla ut alla slots bör man undvika om man inte har specifik anledning då det kan påverkar systemet vid eventuell överklockning.

Mainstream plattform körs bäst med uppsättning av 2 stickor medan dyrare plattformar såsom x299 körs bäst med uppsättning av 4 då den plattformen har 8st ram slots.

DDR står för Dual Data Rate och har du 4 slots kör man 2 stickor, 8 så kör man 4 så att stickorna körs i Dual Channel.

DDR handlar om hastigheten på ramminnena och inte antalet minneskanaler.

Ett moderkort med quad channel och 8 slots varav 4 slots används kommer ramminnena köras i quad channel men används bara 2 slots kommer moderkortet köra i dual channel1. Sen finns det exempel som EVGA X299 dark som har bara quad channel med bara 4 slots för att ha så kort ledningsbannor som möjligt för överklockning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@PutteLagom: Fråga är varför du överhuvud taget vill starta den datorn med det moderkortet??

Har du inte råd med ett nytt moderkort så kan du fråga dig, har du råd att förlora resten av delarna med?

Samt använd gärna radbrytning. Det är lite jobbigt att läsa så kompakt text. En vänlig vädjan

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

Tråd flyttad till Processorer, moderkort och minnen samt rubrik förtydligad.

DDR handlar om hastigheten på ramminnena och inte antalet minneskanaler.

Yes, mitt misstag att ens nämna vad DDR står för och sen prata om kanaler.

Tog bort den raden.

Visa signatur