Permalänk
Medlem

Separera router och AP

Tjena!

Har Bahnhof 1000/1000 med deras medföljande router. Den suger imho.

Nu när båda i hushållet jobbar hemifrån så känns det intressant att kanske hitta en bättre lösning.
Ett borde vara att inte ha en router med integrerad AP utan att separera router och AP.

Min setup just nu är en Telgin för 1000/1000 på ena våningsplanet samt 3 miniswitchar (Netgear) utspritt över huset.

Jag skulle vilja ha täckning i hela huset så 2 APs är aktuellt.

Det finns ju en tråd där Ubiguiti diskuteras som ett alterantiv, men vad finns det för mer vettigt att använda sig utav men fortfarande på konsumentnivå?

Permalänk

En router +2AP. Då rekommendarar jag antingen:
Edge router x +2st UniFi® AP AC LITE eller
Edge router x +2st UniFi® nanoHD.

Tänk på att när du uppdaterar grejorna så börja "ute på fingertopparna". Alltså börja med ap, sen switchar(om det är manged, annars är de "dumma" och kan inte/behöver inte uppdateras) sen router.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

Antar att du drar rj45 kabel? Asus kan köras i AP läge tex Ac68u som är relativt billig, annars har tp-link, netgear mfl acesspunkter.

Vill du ha bra täckning, handover etc så är unifi svårslaget för det priset, kolla om du har ngn kompis eller så som kan hjälpa dig att installera och konfigurera.

Om du prioriterar budget och inte har intresse skulle jag gå på asus, där du kör en asus som ap och router och ytterliggare en som du kör som ap. Kommer det bli lika bra som ett par unifi aps? Nej det kommer det inte men kanske tillräckligt bra.

/D

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen rekommendera Teklager.se och deras utbud av "hemmasnickrade routrar med öppen mjukvara". För egen del kör jag deras APU3C4, med pfSense, och tunnlar all min trafik genom en OpenVPN-client i routern. Som AP kör jag Unifi AP AC Lite och den täcker vår 65m2-lgh med betong/tegelväggar utan problem (trots att den står i ena hörnet av lgh, så jag antar att den eg. täcker en radie på typ ~15m?).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Själv kör jag också pfsense mitt core nät består av två st juniper ex3400 switchar som är förbundna med sfp+ 10gbit fiber, har sedan mindre unifi switchar och två stycken unifi nanohd aps. Kör även ett 10 tal unifi kameror via en uck2+. Som router kör jag en qotom med 4x intel nics och pfsense. Jag har ett brinnande intresse för nätverk och pillar och optimerar för fulla muggar, det betyder dock inte att jag rekommenderar den setupen till ngn som inte är lika intresserad.

Har du ett brinnande intresse för nätverk? Isf tycket jag att du kan ge dig på pfsense ubiquiti edge max och liknande. Vill du inte pilla och ha consumergrade, satsa då på asus, tplink och liknande.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Av olika anledningar hade jag ingen nytt av trådlöst nätverk där routern sitter och valde därför att köra på Unifis lösningar rakt av. Pga golvvärme (värmeplåtar), källare i betong samt fasad av koppar skärmas allt av rejält, därav har jag en något överdriven uppsättning med tre accesspunkter (1 i källare, två på entreplan). Fungerar klockrent.

Kör även USG hos svågern och hos föräldrarna via Cloudkey, vilket gör att vi enkelt kan ansluta oss mot samma interface samt VPN på ett oerhört smidigt sätt. Vi alla har även kameror från Unifi, vilket lagras i samma Cloudkey.

1 st UniFi Security Gateway 3P
1 st UniFi Switch 24 POE-250W
3 st UniFi AP-AC-Pro

Kan verkligen rekomendera Unifi.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Om du bara ska ha två AP och den ena AP kan vara placerad som routern är så skulle 2-pack AX mesh vara mycket snabbare wifi då Unifi inte har AX AP ännu. Billigare och snabbare med t.ex. Asus RT-AX92U (2-pack).

Asus RT-AX92U (2-pack) 4189 kr
Snabbare wifi med ny standard som gör dina framtida AX enheter mycket snabbare än Nano HD.

2x Nano HD 3976 kr
1x USG 1371 kr (denna ä egentligen lite seg för 1000/1000)
1x Cloudkey 929 kr (inget måste, men mycket smidigare)
Minst 5347 kr. Enterprise "lite", men mycket sämre hårdvara än ASUS.

Själv tycker jag Unifi är riktigt kul att leka med och har installerat det hos en släkting som har 250/100. Skulle inte använda det hemma hos mig med 1000/1000 då jag testat AC PRO och den va riktigt seg mot t.ex. R7800. Ska man ha 1000/1000 prylar ordentligt från Unifi ska man ha AP AC HD (likvärdig R7800) och UDM Pro, men då är AC AP HD snart utdaterad i alla fall... Blir väldigt mycket pengar för att kunna leka med "Enterprise Lite" prylar som snart bör uppgraderas till AX. I dagsläget nu när AX börjar etableras känns det inte så smidigt att investera i "gammal teknik".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

Tänk på att när du uppdaterar grejorna så börja "ute på fingertopparna". Alltså börja med ap, sen switchar(om det är manged, annars är de "dumma" och kan inte/behöver inte uppdateras) sen router.

Om jag förstår det rätt då så hanterar jag respektive Ubiquitienhet separat och inte via gemensamt gränssnitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuckMuck:

Själv kör jag också pfsense mitt core nät består av två st juniper ex3400 switchar som är förbundna med sfp+ 10gbit fiber, har sedan mindre unifi switchar och två stycken unifi nanohd aps. Kör även ett 10 tal unifi kameror via en uck2+. Som router kör jag en qotom med 4x intel nics och pfsense. Jag har ett brinnande intresse för nätverk och pillar och optimerar för fulla muggar, det betyder dock inte att jag rekommenderar den setupen till ngn som inte är lika intresserad.

Har du ett brinnande intresse för nätverk? Isf tycket jag att du kan ge dig på pfsense ubiquiti edge max och liknande. Vill du inte pilla och ha consumergrade, satsa då på asus, tplink och liknande.

Brinnande intresse vore väl att ta i men jag skulle påstå att medels min erfarenhet och googlande löser det mesta.
Dock, tid är en bristvara och hur gärna jag än vill dyka ner i det så får det bli ett annat år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Om du bara ska ha två AP och den ena AP kan vara placerad som routern är så skulle 2-pack AX mesh vara mycket snabbare wifi då Unifi inte har AX AP ännu. Billigare och snabbare med t.ex. Asus RT-AX92U (2-pack).

Asus RT-AX92U (2-pack) 4189 kr
Snabbare wifi med ny standard som gör dina framtida AX enheter mycket snabbare än Nano HD.

Den är ju inte så estetisk men meshbiten tilltalar ju.
En av nackdelarna är ju iofs integrering med router.

Permalänk
Skrivet av stevex:

Om jag förstår det rätt då så hanterar jag respektive Ubiquitienhet separat och inte via gemensamt gränssnitt?

Ja det stämmer. Om det ska vara enhetligt så är det USG-router som gäller. Gärna med en cloudkey för än mer funktionalitet. Cloudkey kan vara hårdvara eller virtuel.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av stevex:

Den är ju inte så estetisk men meshbiten tilltalar ju.
En av nackdelarna är ju iofs integrering med router.

Vilka fördelar med fristående router är det du letar efter?
Det är väldigt enkelt att tycka att fristående "enterprise" router är bättre, men många gånger får du sämre hastighet för samma eller mer pengar. Den enda router Unifi har som ger "enterprise" funktioner för 1000/1000 t.ex. DPI/IPS är UDM Pro och den kostar 5500 kr och är rack-mounted. Sen har jag ingen aning om hur bra Unifis säkerhetsfunktioner är om man jämför med "riktiga" enterprise routrar eller bara en ASUS AiProtect, men det kanske någon annan kan svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

Räcker det med X?
Fattar det som att den inte riktigt orkar driva APs m PoE men PoE är inte aktuellt i nuläget.
SFP verkar dessutom vara slut hos de flesta seriösa handlare.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om TP-Link's Omada serie.

Den riktar sig till mindre företag men är ändå lite billigare än Ubiquiti.
Flera modeller, stödjer omdirigering och avlämning samt mycket mer. Väl värt att kika på.

Svarar gärna på frågor om du vill.
Använder 3st Ap's hemma samt en Mikrotik Rb4011 router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stevex:

Räcker det med X?
Fattar det som att den inte riktigt orkar driva APs m PoE men PoE är inte aktuellt i nuläget.

Jag har en:

• Unifi ER X

• Unifi 8 portars switch 150w

• Unifi AP AC Pro

Jag har Ownit 500/500 Mbits anslutning samt Telias IPTv som jag kör NATad med hjälp av routern.
Jag maxar min internetlina både via kabelanslutna enheter samt via Wifi utan problem.
ER X går att ställa in på "hwnat offload" vilket gör att processorn knappt behöver arbeta vid vanlig routing.
På Wifi har jag ca. 20 enheter konstant samt 7 kabelanslutna enheter.

Jag använder mig av 3 st interna dhcp-servrar på 3 olika vlan som routern sköter utan problem.
Ett av vlanen som jag har som gästnät går ut via VPN som körs på routern m.h.a wireguard och
där kommer jag upp i 150 Mbit både upp och ned och processorn behöver inte arbeta nämnvärt hårt.

Jag driver både routern samt min AP via POE från switchen utan problem. Switchen klarar då både 24 V passive samt POE+ 48 V.

Så på din fråga om ER X räcker så tror jag att du klarar dig med den om du inte vill köra väldigt hårt med QOS. Nu har jag ju bara 500/500 och inte 1Gbit/1Gbit så ta min rekommendation lite som du vill. SFP versionen går dock inte att driva via POE om du önskar det. SFP porten är onödig om du inte vill ta emot internet via fiber direkt eller om du vill köra en uplink till en switch via fiber.

Mvh, csoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

Skulle inte råda någon som har 1000/1000mbit att köpa en Edgerouter X då dess uppbyggnad enbart klarar av 500/500mbit samtidigt. Tror Edgerouter 4 eller bättre är vad som behövs med den hastigheten, förutsatt att man vill kunna köra fullt blås i båda riktningarna.

Skrivet av stevex:

Räcker det med X?

Nej det räcker dessvärre inte, du kommer inte få ut 1000/1000 full duplex. PoE på ERX klarar att driva Ubiquitis enklare 24 passive PoE modeller, typ Unifi AC Lite och AC LR, dvs inte Pro modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Vilka fördelar med fristående router är det du letar efter?
Det är väldigt enkelt att tycka att fristående "enterprise" router är bättre, men många gånger får du sämre hastighet för samma eller mer pengar. Den enda router Unifi har som ger "enterprise" funktioner för 1000/1000 t.ex. DPI/IPS är UDM Pro och den kostar 5500 kr och är rack-mounted. Sen har jag ingen aning om hur bra Unifis säkerhetsfunktioner är om man jämför med "riktiga" enterprise routrar eller bara en ASUS AiProtect, men det kanske någon annan kan svara på.

Det känns som att de routrar som finns för hemmamarknaden och försöker vara allt-i-ett inte är helt tillförlitliga.
T.ex. så strular min Tilgin ett par ggr i veckan med det trådlösa och enda sättet är att starta om den. Då tappar jag det trådade också.
Samma har jag egentligen upplevt tidigare också, iaf med halvbilliga Netgear/Dlink osv.

Permalänk
Medlem

Satt i väldigt lik sits som TS med Bahnhof 1000/1000, men med tplink deco M5 som hela familjen klagade på inte orkade med (och då fick vi väldigt spexigt beteende att vi fick mikro-avbrott på några sekunder). Nåja, googlade/youtubade och installerade en mikrotik hex s. Nu ligger cpu-lasten på strax över 20 procent när jag kör bredbandskollen, och vanligtvis lägre med 4 friskt surfande familjemedlemmar.

Har jobbat hemma mycket senaste veckorna och inte upplevt några problem med VPN-lösningen eller videokonferenser.

Deco M5 blev förpassade till AP-ar (vilket de fungerar utmärkt som, men det är en annan femma. Finns väl rätt gott om reko AP-ar). Iaf tyckte jag att mikrotik var ett bättre val än edgerouter sett till prestanda/kr. Nackdelen är att det är rätt svårt att välja mikrotik-router, de har så attans många modeller...