Permalänk
Inaktiv

Får inte sålt datorn, tips?

Hej,

Köpte en Asus Vivobook 15” som är några veckor gammal. Den kostade 7000 ny, har lagt ut den för både 5999 samt 5699 men får inte en enda intresserad. Kan inte sänka mer då jag inte vill gå för mycket back på datorn. Öppet köp har precis gått ut.

Modellnamn: F512FA-EJ061T

Spec:
SSD 256GB
8GB ram 2400mhz
intel i5 8265U
Intel UHD Graphics 620

Testat blocket, sweclockers och Facebook.

Någon med tips på vad man kan testa mer? Ska köpa en stationär gaming dator.

Permalänk
Medlem

Laptops med liknande prestanda går för typ 3.5-4k på Swec marknaden så om du vill ha den såld så rekommenderar jag att du säljer för marknadspris

Visa signatur
Permalänk

Har likvärdiga specs på min laptop, skulle jag sälja är det priset som ovan skriver som gäller

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Får du inget intresse så är du på tok för dyr.

Vänder på frågan lite... varför i hela världen skulle JAG vilja betala nästan nypris för en begagnad dator, när jag kan lägga på en tusing och få den helt ny i förpackning, orörd, samt veta att garanti etc inte blir några bekymmer..

Själv är jag rätt obenägen till att betala mer än 50% på begagnade varor oavsett..

Sänk priset.

När det är rätt pris, då blir den såld.

För du lär inte få mer betalt än vad den är värd i folks ögon hur du än gör.

En eventuell köpare är helt fullständigt ointresserad av om du går back på datorn, i köparens ögon är det ju ditt problem.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att lägga ut den på Tradera med startbud kring 4000 kr. Skriv tydligt att nypris är 7000 kr och att datorn är i nyskick, använd X veckor. Skriv även att den fungerar felfritt (om den nu gör det), men att du bestämt dig för att skaffa en stationär dator. Sedan är det bara att hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

Lägg dig iaf 1000 kr under detta så kanske du får den såld. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5262119

Permalänk
Medlem

En öppen marknad fungerar så att din laptop blir såld så fort du och en köpare är överens om varan och om priset. Din laptop kan du inte ändra på, så om du vill få den såld får du sänka ditt pris, oavsett vad du själv tycker att den borde vara värd. Alternativet är ju förstås att du vackert behåller din laptop.

Permalänk

Håller med ovan talande, du får helt enkelt sänka ditt pris.
Just laptops tappar värde mycket snabbt också, jag sålde nyligen två gaming laptops, där jag i det stora hela slutade i sammanlagt 8000 kr förlust.
Men då jag inte hade användning för dom så fanns det inget annat val
8000 tusen förlust är bättre än 10000 om 6 månader ^^

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem

Dessvärre så tappa din dator direkt 2000kr i värde när du lämna butiken.
Blir inte bättre av att den kostat 5999kr i oktober förra året.
Blir svårt att sälja den för mycket mer än som du fått som förslag redan då det inte har dedikerat grafikkort eller något annat som sticker ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför lämnade du inte tillbaka den om du inte var nöjd? Det är enda sättet jag vet som man kan få tillbaka ens i närheten till nypris på en sån grej. Själv hade jag en helt oöppnad laptop som jag fick såld för inte ens 70% av nypris trots att den aldrig var startad, man lär sig av sina misstag

Permalänk
Medlem

Tumregeln brukar vara att en fortfarande aktuell vara i nyskick är värd ca. 70% av nypriset. Då en likvärdig modell kostar 5500 kr (se @Chibarikus länk) skulle det bli 3900 kr.

Själv blir jag så störd på de som ska försöka snacka upp värdet på deras begagnade prylar genom att prata om nypriset. Jag skiter fullständigt i att nypriset på Elgiganten var 6000 kr när någon köpte någonting om det finns nytt på Webhallen för 4000 kr.

Sålde själv nyligen ett nytt nätaggregat i oöppnad förpackning för strax under halva nypriset och då tog det ändå ett tag innan jag fick det sålt. Ingen bryr sig om nypriset som du betalade när du säljer begagnat.

Permalänk
Medlem

Grejen med begagnade produkter oavsett skick är ju att garantin/reklamationsrätt är ett kontrakt mellan första köparen och företaget som sålde produkten så det gäller inte för köparen som köper den av dig. Sen är vissa företag snälla och tillåter det ändå men de har inget krav på sig att göra det. Därav förlorar produkter mycket i värde så fort du lämnar butiken med dem.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Grejen med begagnade produkter oavsett skick är ju att garantin/reklamationsrätt är ett kontrakt mellan första köparen och företaget som sålde produkten så det gäller inte för köparen som köper den av dig. Sen är vissa företag snälla och tillåter det ändå men de har inget krav på sig att göra det. Därav förlorar produkter mycket i värde så fort du lämnar butiken med dem.

Stämmer det verkligen? ex. köp av en begagnad bil gäller väl nybilsgarantin och andra garantier oavsett om bilen har bytt ägare? Gäller detta även om man har kvitto?

On topic: Betänk även att din dator nu är 2 generationer gammal sett från processorn, varför tro du att det går att "fynda"? Butikerna vill bli av med "gamla" prylar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@anon145934: Har du testat att lägga ut en annons här på marknaden?

Vad fick du då för gensvar på prissättningen?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av joabor:

Stämmer det verkligen? ex. köp av en begagnad bil gäller väl nybilsgarantin och andra garantier oavsett om bilen har bytt ägare? Gäller detta även om man har kvitto?

On topic: Betänk även att din dator nu är 2 generationer gammal sett från processorn, varför tro du att det går att "fynda"? Butikerna vill bli av med "gamla" prylar.

Tillverkaren ger hela sin garanti men butiken som orginalköparen köpt av behöver inte hjälpa dig som andrahands köpare utan är helt och hållet upp till butiken hur de vill ställa sig vid 2a hands garanti.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du måste iaf ner minst en tusenlapp under nypris, så antar att du får sätta ut den för 4500kr och se vad som händer.