Är detta ett bra bygge? (12k, går gärna ner i pris om möjligt)

Permalänk

Är detta ett bra bygge? (12k, går gärna ner i pris om möjligt)

Hej!
Har tänkt att beställa en speldator nu i och med att min nuvarande sjunger på sista versen. Kan egentligen typ ingenting om datorhårdvara, men tagit lite inspiration från andra trådar i forumet och satt ihop följande:

Hade från början tänkt mig något billigare då jag inte är superkräsen med att spela på hösta inställningarna spel, så länge den klarar det mesta på en bra framerate, så rekommendera även gärna billigare alternativ om ni tycker att det är en bra idé!

Skärmen jag sitter på nu är 1650x1080, men kommer snart byta upp mig till något modernare, förmodligen 1920x1080 144hz.

Lite övriga frågor:
- Är det dumt att beställa processorn nu iom Intels nya släpp?
- Är det nödvändigt att köpa processorkylare om man inte har några överklockningsambitioner?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut tycker jag
Jag hade köpt Msi b450 tomhawk max istället då det har bättre VRMs. Kostar samma som det moderkortet du har valt.

Kan tillägga att det bygget är tillräckligt bra för att kunna spela på en 1440p 144hz skärm istället eller en 1080p 240hz skärm men det beror lite vad för slags spel du har tänkt köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pihlquist:

Hej!
Har tänkt att beställa en speldator nu i och med att min nuvarande sjunger på sista versen. Kan egentligen typ ingenting om datorhårdvara, men tagit lite inspiration från andra trådar i forumet och satt ihop följande:

https://komponentkoll.se/bild/GqZSN.png

Hade från början tänkt mig något billigare då jag inte är superkräsen med att spela på hösta inställningarna spel, så länge den klarar det mesta på en bra framerate, så rekommendera även gärna billigare alternativ om ni tycker att det är en bra idé!

Skärmen jag sitter på nu är 1650x1080, men kommer snart byta upp mig till något modernare, förmodligen 1920x1080 144hz.

Lite övriga frågor:
- Är det dumt att beställa processorn nu iom Intels nya släpp?
- Är det nödvändigt att köpa processorkylare om man inte har några överklockningsambitioner?

Tack på förhand!

Vad gäller huruvida du behöver en cpu-kylare eller inte beror främst på hur mycket du stör dig på ljud. Stock kylaren låter i min mening förjävligt även om den absolut kyler helt okej, men jag skulle rekommendera att ha någon eftermarknadskylare, jag har lagt i en Noctua just eftersom att de är effektiva och tysta. Men kylare kan du ju alltid lägga till i efterhand om du så önskar

Har även lagt i 3600Mhz minnen, de kostar 250:- mer men kan generera upp till 10% extra fps i vissa spel, helt klart värt pengarna imo.

Bytte även moderkortet till ett X470 Gaming Plus MAX, det har bland annat 2st m.2-platser vilket är en nice to have, kostar ju dessutom samma pengar så ser ingen anledning att inte ta det

I övrigt tycker jag bygger ser bra ut!

Vill du komma ner i pris så kan du köra på detta:

Jag hade dock personligen ogärna snålat och gått ner till dessa delar om min ekonomi verkligen inte tvingade mig till det. Det du kommer märka minst skillnad på är nog dock: ssd'n och PSU'n.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Ska du i huvudsak bara spela så kan du byta ut cpun till 3300x. Hade också bytt ut moderkortet till Tomahawk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Ska du i huvudsak bara spela så kan du byta ut cpun till 3300x. Hade också bytt ut moderkortet till Tomahawk.

Varför Tomahawk framgör ett X470 Gaming plus Max? Sen så fungerar en 3300X absolut för gaming idag, men är inte särskilt framtidssäker eftersom den endast har 4 kärnor.

Hitade nu en rad shyssta fyndvaror på Netonnet som går att köpa om TS är lite snabb. Bland annat en Pure rock slim kylaren för 249:- https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

1tb ssd för 1090:- (köpte själv den som fyndvara för nån vecka sen och är supernöjd) https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

16gb 3600Mhz ram för 979:- https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Samt även ett XFX Radeon 5700 XT för 3590:-, detta är lite av en chasning eftersom att tillverkaren har haft problem med en del av sina kort, men jag hade kört på det och sen fått det utbytt om det var nåt fel på det. Netonnet brukar vara shyssta och byta mot ett splitter nytt kort även om man inte betalat fullpris för sitt eget. https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Seasonic 750W PSU för 990:- https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Skynda fynda säger jag bara, så har du sparat ett par tusenlappar! <3

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Varför Tomahawk framgör ett X470 Gaming plus Max? Sen så fungerar en 3300X absolut för gaming idag, men är inte särskilt framtidssäker eftersom den endast har 4 kärnor.

"12k, går gärna ner i pris om möjligt"

3300X för att det presterar mer eller mindre lika bra som ett 3600 och att det är ca 500kr billigare.
Tomahawk för att det är billigare och bästa b450 moderkortet

prestanda /kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

"12k, går gärna ner i pris om möjligt"

3300X för att det presterar mer eller mindre lika bra som ett 3600 och att det är ca 500kr billigare.
Tomahawk för att det är 1. billigare 2. bästa b450 moderkortet

prestanda /kr

Jag håller med dig på den punkten, ville dock bara förtydliga vad det är som kan vara baksidan av att välja en cpu med endast fyra trådar

Vad gäller moderkortet så är ju Gaming Plus MAX och Tomahawk korten likvärdiga och då tycker jag det väger upp med ett X470-kort

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag håller med dig på den punkten, ville dock bara förtydliga vad det är som kan vara baksidan av att välja en cpu med endast fyra trådar

Vad gäller moderkortet så är ju Gaming Plus MAX och Tomahawk korten likvärdiga och då tycker jag det väger upp med ett X470-kort

x470 är lite "vet du inte om du behöver x470 eller inte så behöver du antagligen inte x470" och därför funkar ett b450 lika bra. Tillsammans med ett 3300x så har han dragit ner 500-700kr som han kan lägga på grafikkort, större ssd eller till å med bättre minnen(3600 cl16). Hade själv gjort så.

Permalänk
Medlem

@Pihlquist: Hade bytt ut SSDn till en: https://www.inet.se/produkt/4301689/gigabyte-nvme-gen3-ssd-1t... anledningen är att gigabyte har en TBW på 1600 vilket andra SSDer inte har. Nackdelen är att läs och skriv hastighet är lägre än de flesta andra Nvme Gen3 SSDer men för majoriteten av scenarion märker du ingen skillnad mellan en SATA SSD och en Nvme SSD, så livlängd kommer först och denna lär du klara dig på och kunna flytta med till nya datorer under lång tid. Du skulle behöva skriva 200GB om dagen under 8000 dagar(21.9år) för att nå TBW gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

x470 är lite "vet du inte om du behöver x470 eller inte så behöver du antagligen inte x470" och därför funkar ett b450 lika bra. Tillsammans med ett 3300x så har han dragit ner 500-700kr som han kan lägga på grafikkort, större ssd eller till å med bättre minnen(3600 cl16). Hade själv gjort så.

Jag hade inte gått lägre än en Ryzen 3600, men moderkortet är ju absolut inget måste, mest en nice to have med de två m.2-platserna

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Frågar man efter en ett visst prisspann på ett forum får man oftast svaret att man ska gå lite över

Om det är så att du vill få så mycket prestanda för pengarna som möjligt så är det här ungefär så prisoptimerat som det kan bli:

Du förlorar inget i prestanda jämfört med andra byggen här. Visserligen är 3300X lite mindre framtidssäker än 3600, men om du vill uppgradera processorn framöver så finns det garanterat många alternativ på begagnatmarknaden. Du kommer också att klara dig en bra bit framöver i spel med en bra 4c/8t, vilket ju motsvarar en i7-7700K ungefär.

Moderkortet är också riktigt bra, och jag skulle inte rekommendera att du köper något dyrare. Asrock B450M Pro4-F har 4 minnesplatser (möjlighet till uppgradering), 2 platser för m.2-ssd:n och dessutom bästa VRM i prisklassen. Det du förlorar mot t.ex. Tomahawk är främst RGB-belysning på moderkortet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Vi har B550 om ca 20 dagar, är det på riktigt inte värt att vänta?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7