Steam Cloud Play stöder strömmande speltjänster – Geforce Now först ut

Permalänk
Melding Plague

Steam Cloud Play stöder strömmande speltjänster – Geforce Now först ut

Valves satsning på strömmande speltjänster heter Steam Cloud Play och låter Steam-titlar strömmas på andra speltjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Yes! Visa var skåpet ska stå!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Med "Game Streaming" skulle man kunna göra exklusiva spel med extremt bra grafik, eftersom man är inte begränsat till lagrings utrymme samt distribuering av alla assets, och om man använder path tracing för grafik skulle alla aktiva spelar på samma server kunna använda en delad cache för alla world space effekter som global illumination, samt alla physics skulle kunna vara delad istället för att simulera det individuellt per spelare (om det är ett online multiplayer spel), om dom gjorde nått sånt skulle nog det vara ett bra sätt att få folk att använda tjänsten.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Gött! Det är precis detta jag letar efter just nu. Har börjat köra lite med Steam Link (AndroidTV appen) men fungerar sisådär på WiFi just nu dock. Ska koppla in kabel till både TVn och datorn så ska det nog lösa sig. Kul!

Permalänk
Medlem

Jag ser en fara med detta framför allt då Steam. Men trycker de på (dock mot utvecklarna gillas det) Men då Steam och Nvidea kan utesluta konkurrenter eller allvarligt försvåra känns oroväckande. Men utvecklarna kan dra öronen åt sig en mer, Blir Steam för starkt så kommer försäljningen gå ner på alla andra plattformar och det ligger inte i utvecklarnas intresse.

Så alla ni som bojkottar andra plattformar en Steam, jag är rädd allt ert skrävlande enbart kommer försvåra för läget då ni vill ha allt på Steam, det ligger liksom inte i utvecklarnas intresse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Med "Game Streaming" skulle man kunna göra exklusiva spel med extremt bra grafik, eftersom man är inte begränsat till lagrings utrymme samt distribuering av alla assets, och om man använder path tracing för grafik skulle alla aktiva spelar på samma server kunna använda en delad cache för alla world space effekter som global illumination, samt alla physics skulle kunna vara delad istället för att simulera det individuellt per spelare (om det är ett online multiplayer spel), om dom gjorde nått sånt skulle nog det vara ett bra sätt att få folk att använda tjänsten.

Däremot begränsas man utav "input-lag" då spelar det ingen roll hur bra spelet ser ut om det känns som att kontrollera en karaktär genom sirap, blir en mindre trevlig upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Gött! Det är precis detta jag letar efter just nu. Har börjat köra lite med Steam Link (AndroidTV appen) men fungerar sisådär på WiFi just nu dock. Ska koppla in kabel till både TVn och datorn så ska det nog lösa sig. Kul!

Wifi är alla spels nemesis. Bara precis NEJ.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag ser en fara med detta framför allt då Steam. Men trycker de på (dock mot utvecklarna gillas det) Men då Steam och Nvidea kan utesluta konkurrenter eller allvarligt försvåra känns oroväckande. Men utvecklarna kan dra öronen åt sig en mer, Blir Steam för starkt så kommer försäljningen gå ner på alla andra plattformar och det ligger inte i utvecklarnas intresse.

Så alla ni som bojkottar andra plattformar en Steam, jag är rädd allt ert skrävlande enbart kommer försvåra för läget då ni vill ha allt på Steam, det ligger liksom inte i utvecklarnas intresse!

Att Steam bygger ett API mot dessa strömningsstjänster är ju bara bra. Många klagar på biblioteken på andra tjänster och saker som GeForce now.. och nu då kunna erbjuda hela ens Steam bibliotek är ju fantastiskt.

Jag som konsument är nöjd med Steam även om jag tycker chatten kunde ha vart lite bättre och mer likt IRC/Slack/Discord etc.

Att jag slipper köpa spel flera gånger är bara fördelaktigt. Sedan finns det såklart andra spelklienter som gör tappra försök för att "komma ikapp Steam" vad gäller bas-funktionalitet.

Sedan är Steam LÅNGT ifrån perfekt; men ska Valve sluta med lite innovativa idéer för att de redan är så stora? Är ju de som har tagit de så långt.

Lite som Google; jag är så van vid att sök är så smärtfritt (även när man letar efter Google docs dokument).. sedan får man använda andra system som Confluence på jobbet och då river man håret av sig bara för att det knappt går att söka med skiten.

EDIT: Utvecklarna MÅSTE ju inte använda andra launchers. Ge mig en executeable som jag kan ladda hem från deras sida.
Om då frågan dyker upp "Vad händer när de inte har råd att betala för servrarna längre; eller konkar?" Ja det är ju det som är fördelen med de ekonomiska musklerna. Sedan får utvecklare / konsumenter inte "alltid det bästa" men så är det ju tyvärr ute i det verkliga livet också. Folk väljer trygghet framför "hippt och nytt" om man inte är en early adopter.

De hade också kunnat bygga en kopia av GeForce now och konkurrera ut dem på det sättet; men det hade nog gett bakslag. Nu fick vi bästa tänkbara scenario utifrån Valve.

Permalänk
Medlem

Kan någon förtydliga varför både Steam och nVidia behöver vara inblandade? Känns bara förvirrande när inte en av parterna är mer osynlig.

Skrivet av JeanC:

Att Steam bygger ett API mot dessa strömningsstjänster är ju bara bra. Många klagar på biblioteken på andra tjänster och saker som GeForce now.. och nu då kunna erbjuda hela ens Steam bibliotek är ju fantastiskt.

Fast du får ju långt ifrån hela ditt bibliotek, då utgivare nu uttryckligen måste godkänna delaktighet i denna plattform.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Kan någon förtydliga varför både Steam och nVidia behöver vara inblandade? Känns bara förvirrande när inte en av parterna är mer osynlig.

Fast du får ju långt ifrån hela ditt bibliotek, då utgivare nu uttryckligen måste godkänna delaktighet i denna plattform.

Om streaming inte går i den utvecklingen som det hoppas från dessa aktörer så har Valve inte investerat mer än att "tillhandhålla en tjänst för att låta de hämta spelen och authentisera med steam"

Om Valve hade gjort det här själva hade det betytt en ytterligare investering av kanske nya servrar, ytterligare personal etc. Är nog en bekvämlighetsfråga och skiter det sig så har de inte ytterligare en "stor flopp" på sitt namn (Artifact)

Permalänk
Avstängd

Varför kan inte Trump stänga ner steam, när han försöker göra detsamma med twitter?

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Så alla ni som bojkottar andra plattformar en Steam, jag är rädd allt ert skrävlande enbart kommer försvåra för läget då ni vill ha allt på Steam, det ligger liksom inte i utvecklarnas intresse!

Jag är en av de personer som tycker det är smidigare att ha alla spel på ETT ställe. Precis som på Netflix exempelvis. När det dyker upp 15 olika tjänster med olika utbud så pallar man inte hålla uppe allt. Jag har haft mitt Steam konto sen 2004 och har hundratals spel på det. Ge mig en enda anledning varför jag ska byta speltjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Varför kan inte Trump stänga ner steam, när han försöker göra detsamma med twitter?

Twitter lär nog stänga ner honom först. Jag hoppas Steam håller sig Mycket bra platform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Att Steam bygger ett API mot dessa strömningsstjänster är ju bara bra. Många klagar på biblioteken på andra tjänster och saker som GeForce now.. och nu då kunna erbjuda hela ens Steam bibliotek är ju fantastiskt.

Jag som konsument är nöjd med Steam även om jag tycker chatten kunde ha vart lite bättre och mer likt IRC/Slack/Discord etc.

Att jag slipper köpa spel flera gånger är bara fördelaktigt. Sedan finns det såklart andra spelklienter som gör tappra försök för att "komma ikapp Steam" vad gäller bas-funktionalitet.

Sedan är Steam LÅNGT ifrån perfekt; men ska Valve sluta med lite innovativa idéer för att de redan är så stora? Är ju de som har tagit de så långt.

Lite som Google; jag är så van vid att sök är så smärtfritt (även när man letar efter Google docs dokument).. sedan får man använda andra system som Confluence på jobbet och då river man håret av sig bara för att det knappt går att söka med skiten.

EDIT: Utvecklarna MÅSTE ju inte använda andra launchers. Ge mig en executeable som jag kan ladda hem från deras sida.
Om då frågan dyker upp "Vad händer när de inte har råd att betala för servrarna längre; eller konkar?" Ja det är ju det som är fördelen med de ekonomiska musklerna. Sedan får utvecklare / konsumenter inte "alltid det bästa" men så är det ju tyvärr ute i det verkliga livet också. Folk väljer trygghet framför "hippt och nytt" om man inte är en early adopter.

De hade också kunnat bygga en kopia av GeForce now och konkurrera ut dem på det sättet; men det hade nog gett bakslag. Nu fick vi bästa tänkbara scenario utifrån Valve.

Klart de inte ska!

Men med en öppnare marknad så behövs även mer reglerings verktyg. Finns ett spel på Steam och säg Epic för diskussionens skull, Epic är positiva till GforceNow men de får inte ut just det spelet på grund att det redan är tillgängligt via Steam.

Känner jag Valve rätt är det en väg de mycket väl kan tänkas testa nu i början på grund sin just starka ställning. Valve kan även tänkas lägga sig prissätning osv annars riskerar titeln även ryka från Steam.

Sen har vi spelutvecklarna, de vill sälja spel till sina konsol kunder och sina pc kunder. De vill inte riskera tappa sina konsol kunder till en stream tjänst den absolut viktigaste marknaden. Dippar i Pc marknaden kommer resultera i en mindre spel utvecklas direkt till Pc.

Visst Steam är ingen dålig tjänst och även jag har mitt störta biblotek där, det behövs reglerings regler och de behövs nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag är en av de personer som tycker det är smidigare att ha alla spel på ETT ställe. Precis som på Netflix exempelvis. När det dyker upp 15 olika tjänster med olika utbud så pallar man inte hålla uppe allt. Jag har haft mitt Steam konto sen 2004 och har hundratals spel på det. Ge mig en enda anledning varför jag ska byta speltjänst?

Menar inte du ska byta tjänst!

Men det har gapats och spytts galla och i ren fanboy anda stötts och blötts av folk att de minsann inte kommer ta i titlar innan det finns på steam (mena inte dig specifikt)

Men även du måste se faran men en så dominerande aktör, även fast det är smidigt med allt på samma ställe. Valve är ju inte korkade, de gör ju inte detta för att de älskar att göra det smidigt för gamers, de ser ju chansen att ta ett hårdare grepp.

Om HBO Disney+ Amazon Prime med flera skulle kursa eller läggas ner, Tror du Netflix skulle bli bättre då?

Utvecklarna vill ju garanterat se sina spel på multipla plattformar, även om det inte alltid menas sälja samma spel flera gånger till samma person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Menar inte du ska byta tjänst!

Men det har gapats och spytts galla och i ren fanboy anda stötts och blötts av folk att de minsann inte kommer ta i titlar innan det finns på steam (mena inte dig specifikt)

Men även du måste se faran men en så dominerande aktör, även fast det är smidigt med allt på samma ställe. Valve är ju inte korkade, de gör ju inte detta för att de älskar att göra det smidigt för gamers, de ser ju chansen att ta ett hårdare grepp.

Om HBO Disney+ Amazon Prime med flera skulle kursa eller läggas ner, Tror du Netflix skulle bli bättre då?

Utvecklarna vill ju garanterat se sina spel på multipla plattformar, även om det inte alltid menas sälja samma spel flera gånger till samma person.

Håller med dig men:

Om HBO Disney+ Amazon Prime med flera skulle kursa eller läggas ner, Tror du Netflix skulle bli bättre då?

Ja faktiskt... Aktörer drar sig ju bort från de "Generela" tjänsterna och skapar egna. Netflix skulle bli bättre men kanske skulle få fler steg eller bli dyrare. Även om netflix var ensamma måste de locka abbonenter.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag ser en fara med detta framför allt då Steam. Men trycker de på (dock mot utvecklarna gillas det) Men då Steam och Nvidea kan utesluta konkurrenter eller allvarligt försvåra känns oroväckande. Men utvecklarna kan dra öronen åt sig en mer, Blir Steam för starkt så kommer försäljningen gå ner på alla andra plattformar och det ligger inte i utvecklarnas intresse.

Så alla ni som bojkottar andra plattformar en Steam, jag är rädd allt ert skrävlande enbart kommer försvåra för läget då ni vill ha allt på Steam, det ligger liksom inte i utvecklarnas intresse!

Så är det här i världen folk är för bekväma av sig och vanedjur, det är samma sak med windows folk använder det för att det är nått dom är van vid och finns redan förinstallerat på datorn. Och Chrome pågrund av vana för att chrome var lite snabbare än firefox än gång i tiden.

Sen att alternativen till dessa är minst lika bra om inte bättre bryr sig folk inte om. Jo det är ett problem när mjukvara har nästan total dominans, utvecklingen stannar av.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag ser en fara med detta framför allt då Steam. Men trycker de på (dock mot utvecklarna gillas det) Men då Steam och Nvidea kan utesluta konkurrenter eller allvarligt försvåra känns oroväckande. Men utvecklarna kan dra öronen åt sig en mer, Blir Steam för starkt så kommer försäljningen gå ner på alla andra plattformar och det ligger inte i utvecklarnas intresse.

Så alla ni som bojkottar andra plattformar en Steam, jag är rädd allt ert skrävlande enbart kommer försvåra för läget då ni vill ha allt på Steam, det ligger liksom inte i utvecklarnas intresse!

Förhoppningsvis får inte valve monopol på Streamingmarknaden som de fick på plattformmarknaden...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!