Sålde en processor - nu menar köpare på den är sönder

Permalänk
Avstängd

Sålde en processor - nu menar köpare på den är sönder

Hej

Jag sålde en processor som jag inte använt på cirka två månader. När jag väl använt CPUn har den suttit i en main rigg och fungerat utmärkt, jag har alltså aldrig haft strul med detta. En köpare skriver till mig och vill köpa den för en ganska så hög summa, högt över marknadspris (han prutar inte ens). Han ber inte om något test utan kommer förbi och plockar upp processorn. Två timmar senare skriver köparen till mig och vill ha tillbaka sina pengar för att processorn ger honom blåskärm. Han menar på att han felsökt och pratat med en IT-kollega som också hjälp honom med felsökningen.

Vad ska jag göra i en sån här sits? Det har aldrig inträffat mig tidigare. Det kan väl vara så att han bara haft en liknande och bytt ut CPUn mot en defekt. Vad har jag för rättigheter och vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Låter i mina öron väldigt shady och låter som han försöker swappa den mot en defekt som du säger..

Permalänk
Medlem

Ditt ord mot köparens.

Vi känner köparen lika bra som dig, du kanske sålde på köparen en defekt CPU.

Säger inte att det är så, för att vi inte kan veta vem som gjort rätt/fel.

Vad är det för CPU? Ingen generationsfråga som BIOS fixar?

Permalänk
Medlem

Många har pratat om detta och troligtvis har du en person som vill luras.
Det finns dock mycket att läsa, här har du ett fall på Lawline:
https://lawline.se/answers/kan-en-reklamera-en-vara-kopt-pa-b...

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Viking

Känns inte som att man hinner åka hem, montera, testa och sedan felsöka med en kollega på bara 2 timmar...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Om du har bild på prollen så kan du se serie-nr på den då sålde och den han försöker ge tillbaka dig. Det är lite suspekt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

Har du en anteckning om serienumret på den processor du sålde? Kanske om du tog bild på grejerna innan du skickade över. Då är du åtminstone skyddad mot att han försöker swappa tillbaka en defekt processor. Du kanske tog bilder på din CPU innan?

Har du inte detta bör du vara försiktig med att acceptera en retur.

Permalänk
Medlem

Betalade han kanske kontant också men vill att du swishar tillbaks pengarna för en söndring processor? Luktar....

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk

som sagt kontrollera att serienummret stämmer på processorn gör det inte detta så kan du be han krypa tillbaka till sin trollgråtta han kom från.

för jag håller med om att 2h felsökning låter väldigt kort för att felsöka alla komponenter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Medhåll, 2h felsökning är omöjligt kort tid för att felsöka och komma fram till att det med säkerhet är just CPU:n det är fel på.

Det finns några möjliga scenarion. som jag kan komma på.

  1. Han försöker scamma dig genom att returnera en annan processor än den han köpt. Detta kollar du av med serienumret. (Möjligt.)

  2. Han har lyckats sabba processorn på de två timmarna han haft på sig. (Väldigt osannolikt.)

  3. Han har något annat problem med sitt system som t.ex. dåligt moderkort etc eller inkompatibelt RAM-minne som inte har något att göra med din CPU. (Sannolikt.)

  4. Han har fått kalla fötter eller ändrar sig och väljer att fejka en reklamation för att kunna få köpet att gå tillbaka. (Möjligt.)

  5. Det är faktiskt något fel på CPU:n, som du inte kände till från början. (Inte omöjligt.)

  6. Han har köpt en CPU av dig, med avsikt sabbat den, och returnerar den till dig bara för att jävlas. (Vem fan gör det här?)

Om du kan verifiera att serienumret stämmer så att du får tillbaka samma CPU som han köpt, så är det i princip riskfritt för dig att ta tillbaka CPU:n, såvida han faktiskt inte sabbat CPU:n under de två timmar han haft CPU:n (punkt 2 och 6 ovan).

Hoppas det hjälper dig avgöra hur du ska göra.

Permalänk

Vad va d för processor? Han lanske bara ville se om d va en ”golden sample” och nu kanske d inte va d. Och då vill han lämna tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Det gäller ett 7700k för er som undrar. Jag tar väl hand om min elektronik och hela tiden har den förvarats i en Esd påse. Han skickade även bilder på sin bluescreen. Han fick “IRQL NOT LESS OR EQUAL” samt ”SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDELED”

Jag får riktigt dåliga vibbar av denna försäljning, han var ju trevlig när han kom och hämtade den men som sagt, kan inte tro på en främling.

Permalänk
Avstängd

Just ja, han påstod sig ha testat sig med en annan proccessor och då ska ha datorn gått igång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Pro:

Det gäller ett 7700k för er som undrar. Jag tar väl hand om min elektronik och hela tiden har den förvarats i en Esd påse. Han skickade även bilder på sin bluescreen. Han fick “IRQL NOT LESS OR EQUAL” samt ”SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDELED”

Jag får riktigt dåliga vibbar av denna försäljning, han var ju trevlig när han kom och hämtade den men som sagt, kan inte tro på en främling.

Hur var det, hade du serienumret så att du kan bekräfta att det är samma CPU du får tillbaka som den du har sålt?

Har du ett moderkort som du kan testa CPU:n i?

I så fall kan du ju faktiskt testa CPU:n hemma hos dig innan du betalar tillbaks några pengar.

Permalänk
Medlem

Om jag var i ditt ställe (och situation är just så som du beskrivit den) så hade jag nog svarat något i stil med "Processorn fungerade senast jag testade den. Om du haft sönder den, eller din dator är inkompatibel med processorn, så är det ditt problem, inte mitt."
Med andra ord, inte en chans att jag hade gått med på att ge några pengar tillbaka i den situationen.

Permalänk
Hedersmedlem

Aha, en 7700K... han kanske har läst lite på forumet om att det är ganska dumt att betala ~2000 kr (jag killgissar vad han betalade) för en beg. 7700K när man kan få en helt ny Ryzen 3 3300X billigare och fått lite kalla fötter efter han betalat för mycket.

Permalänk
Medlem

Kan du se tidstämpel på hans bilder?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd

En sak till som också låter lite konstigt.

2 veckor tidigare så sålde min kusin ett uppgraderingskit däribland en 7700k ingick. Samma köpare skrev till min kusin då att han ville köpa processorn av honom fast genom blocketpaketet. Då har han ju möjlighet att byta ut processorn och skicka tillbaka den.

Låter inte det här också lite fishy?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Kan du se tidstämpel på hans bilder?

Jag har en tidstämpel på bilderna ja. Han skickade dem på morgonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Just ja, han påstod sig ha testat sig med en annan proccessor och då ska ha datorn gått igång.

Han fick väl felmeddelande och BSOD och då bör datorn rimligtvis ha startat upp med din CPU? Kanske är konstigt ordval från hans sida, men det känns fishy. Som nämnts ovan så om du har kvar serienummer så är det ju enkelt att jämföra vid ett ev återköp. Men han har hunnit med väldigt mycket på de 2h han testat. Han kanske har böjt pins på CPU:n vilket skulle kunna förklara ett å annat.

Permalänk
Medlem

Vad för moderkort använder köparen? Är processorn kompatibel med aktuellt moderkort?
Fundera på om det kan vara kompatibilitets problem med hans moderkortet och processor.
Kör själv med ett:
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-Z170-Gaming-K3-EU-...
För att en 7700k ska fungera behöver jag uppgradera bios till f20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Hej

Jag sålde en processor som jag inte använt på cirka två månader. När jag väl använt CPUn har den suttit i en main rigg och fungerat utmärkt, jag har alltså aldrig haft strul med detta. En köpare skriver till mig och vill köpa den för en ganska så hög summa, högt över marknadspris (han prutar inte ens). Han ber inte om något test utan kommer förbi och plockar upp processorn. Två timmar senare skriver köparen till mig och vill ha tillbaka sina pengar för att processorn ger honom blåskärm. Han menar på att han felsökt och pratat med en IT-kollega som också hjälp honom med felsökningen.

Vad ska jag göra i en sån här sits? Det har aldrig inträffat mig tidigare. Det kan väl vara så att han bara haft en liknande och bytt ut CPUn mot en defekt. Vad har jag för rättigheter och vad ska jag göra?

Inte ditt problem, juridiskt vad jag vet.

Detta är taget från Hallå konsument (konsumentverket)
"Om varan inte är som du förväntade dig
Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller. Om du köper en vara i befintligt skick kan du därför inte räkna med att varan är felfri. Men varan kan ändå anses felaktig om:

varan inte är som säljaren har sagt
varan är i mycket sämre skick än du kunde förutsätta, till exempel utifrån vad varan kostar
säljaren har låtit bli att berätta för dig om fel av mer allvarlig karaktär som hen kände till
Allmänna reklamationsnämnden prövar inga tvister om du köpt en vara eller tjänst av en privatperson. Om du får problem med varan efter köpet och du och säljaren inte kommer överens, kan du kontakta tingsrätten."

Om säljaren nu är villig att gå till tingsrätt ligger bevis bördan på han vad jag förstått.

Har du några moraliska skyldigheter?
Jag skulle säga nej, så länge du vet att varan fungerade vid försäljning och du kan nöja dig med utfallet.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Avstängd

Jag är 100% säker på att processorn fungerande, jag förstår inte om han tappat processorn eller dylikt. Så ni tycker jag gör rätt ifrån mig om jag inte tar tillbaka processorn?

Permalänk
Medlem

låter som han försöker byta ut mot en defekt processor han redan har. har sett detta hända mycket.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Jag är 100% säker på att processorn fungerande, jag förstår inte om han tappat processorn eller dylikt. Så ni tycker jag gör rätt ifrån mig om jag inte tar tillbaka processorn?

Om du är 100% att den inte var defekt när du sålde den så är det ju inget att snacka om. Han som sabbat den, har något annat fel på sin dator eller försöker scamma dig. Låt dig inte luras att ta tillbaka processorn.

Som man sa när man va liten "Bytt är bytt och kommer aldrig igen".

Permalänk
Avstängd

Då är saken klar, kommer inte göra återköp av den. Tack så mycket för era råd, svarar gärna på fler frågor vid fortsatt diskussion.

Vad har vi lärt oss idag?
Alltid ta bild på produkterna innan ni skickar iväg eller lämnar över Till köparen om ni hamnar i liknande sits.

Permalänk
Medlem

@Mr.Pro: Är den här affären gjord via Sweclockers marknad, eller på annat håll?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FarbrorBarbr0:

@Mr.Pro: Är den här affären gjord via Sweclockers marknad, eller på annat håll?

Blocket!

Permalänk
Medlem

Svar från köparen!

Tjena! Det var jag som köpte processorn! Jag som köpare sitter självklart och ställer mig själv samma frågor; "Skickade någon just på mig något defekt och tänker skylla på att jag pajade den?"

Men om något så visar den här tråden att så inte är fallet!

Ofta går det bra så länge man kan resonera om det. Jag är öppen för att det lika gärna kan vara kompatibiliteten med mitt moderkort som är problematiskt. Jag kör ett ASRock Z170M EXTREME4 och har för närvarande en i5 7500 och två stycken CMK8GX4M2B3000C15 som sitter monterad.

Genom jobbet så har jag fått en bra deal på ett RTX2080ti och tänkte; "Ja alltså jag tänker inte blåsa 8 papp på ny grejer, kanske ska köpa mig en konsol i höst istället. Men jag känner att jag inte riktigt gör kortet rättvisa, så maxa CPU och RAM!"

Så jag snubblade först på en annons från en kille i Göteborg och tänkte; "liten pryl, mycket pengar, vad har jag för garantier?" och frågade om blocketpaket, när det inte gick så letade jag vidare och hittade OP's annons. Lustigt nog så var det tydligen samma CPU, fast nu i Stockholm.

Så, här kanske vi kan få lite hjälp till ett bra slut på sagan!

Jag tackar all beröm för min snabba felsökning, det är inte alla variabler, men CPU/RAM kompatibilitet är sällan ett problem och svårt för mig att felsöka, men under de 4 timmarna jag hade processorn så han jag;

  • Bytt till den nya processorn.

  • Boota till bios för att hålla koll på tempen och kylning fungerar som den ska, märker att den idlar i 60 grader med en Noctua NH-U12A, vilket jag tycker är lite salt, men tänker "ja den har högre TDP och går säkert lite varmare än min i5a".

  • Boot, få BSOD.

  • Ladda hem en Windows10 restore USB, boot, BSOD

  • Nollställa bios settings, BSOD

  • Uppgradera bios från 7.20 till 7.50, BSOD

  • Plocka ut den nya processorn, sätta tillbaka den gamla, success.

Det var då jag hörde av mig med att; "Du det här fungerar inte riktigt". Mitt mål var att testa så snabbt som möjligt för att inte vara snubben som kommer två veckor senare och säger samma sak, enklare för säljaren och mindre osäkerhet, tänkte jag i alla fall!

@Mr.Pro är väldigt tillmötesgående i att hjälpa med att lösa problemet och är till och med påväg över för att hjälpa till att kolla på det!

Jag är öppen för i princip förklaringar förutom att jag pajat den när jag monterade den. Och säljaren är antagligen öppen för alla möjligheter förutom att den gått sönder i hans eller postnords ägo. Så kan det vara ibland!

- Så;

  • Bäst: Ni lyckas peka mig i en riktning som får det att fungera på direkten

  • Bra: Vi testar CPUn och kommer fram till att den fungerar, och det är mitt MB som av någon anledning inte vill, jag köper RAM men lämnar tillbaka CPUn

  • OK: Som ovan, men "bytt är bytt", det respekterar jag till fullo - Då vet jag i alla fall om att jag har en i7 7700k som jag med gott mod kan sälja vidare

  • Sämre: Den fungerar inte, och vi fastnar i ett döläge om vems fel det är

Som jag ser det så är det en överhängande chans att det blir "OK" eller bättre, så jag är optimistisk!

Permalänk
Medlem

@rutberg:
Wow, hats of till detta!!
Intresserad av hur detta ska sluta

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch