Sålde en processor - nu menar köpare på den är sönder

Permalänk
Medlem

Håller med, hats off till @rutberg som svarade och klargjorde hur det låg till.

Här ser man att man ska inte hänga ut någon i förväg och är säker på att detta löser sig nu.

Men...visst lät det suspekt att han hann med allt på två timmar.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Moderator
Moderator

@rutberg en riktigt smaskig coronafri puss får du för att du väljer att förklara din sida och sedan jobbar vidare mot en lösning, istället för att halka in i bajskastning om vem som sa vad eller hur eller varför. På så sätt kan även vi icke insyltade swecare lära oss att vara lite mer öppna istället för att ta parti och snöa in på förklaringsmodeller när vi i själva verket egentligen inte vet någonting om vad som faktiskt hänt.

Jag ser fram mot en lika positiv lösning på ärendet ifråga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har sagt det ända sen jag först blev medlem här, första gången jag skulle uppgradera datorn, men det här är ett jävla bra forum - på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Det gäller ett 7700k för er som undrar. Jag tar väl hand om min elektronik och hela tiden har den förvarats i en Esd påse. Han skickade även bilder på sin bluescreen. Han fick “IRQL NOT LESS OR EQUAL” samt ”SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDELED”

Jag får riktigt dåliga vibbar av denna försäljning, han var ju trevlig när han kom och hämtade den men som sagt, kan inte tro på en främling.

Alltså det där verkar som en överklockning också som kan ge de felen. Be han resetta UEFI/BIOS till standard. Be han köra en clean-install på OS:et innan ni ens disktuerar om retur. Kanske även se över vad vcore är inställt på då det var snack om att den idlade i 60C, är ju knappast en ny cpu:s fel utan antagligen på tok för hög strömmatning till cpun eller kasst monterad kylare.

EDIT: såg att köparen återkommit i tråden och redan gjort detta. My bad!

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 600MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Hedersmedlem

@rutberg: Kul att vi får höra andra sidan av historian!

En grej jag funderar på, en i5-7500 drar ju inte riktigt lika mycket ström som en i7-7700K. Om du har en PSU som kanske inte riktigt håller måttet så kanske den precis funkar när du kör en i5-7500 men inte när du kör en i7-7700K. Har du möjliget att prova en annan CPU så kan det vara värt ett försök.

En annan relaterad grej, kolla om alla pinnarna i din sockel är schyssta så att det inte finns någon skada i moderkortssockeln. Samma sak där, om någon av strömförsörjningspinnarna är marginell eller inte har kontakt, så kan det också innebära att processorn inte får nog med ström.

Sammanfattningsvis: Prova en annan PSU och kolla att sockeln inte är skadad.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag åkt till @Rutberg med en hel stationär dator som innehåller en 7700k bland annat. Vi tillsammans testade processorn hos honom och på något konstigt sätt så ger processorn BSOD med samma felmeddelanden. Jag tycker det är superkonstigt att den inte längre fungerar då den har varit i en ESD påse. Med handen på hjärtat så har jag verkligen ingen aning vad som har hänt.

Jag har aldrig varit i den här sitsen förut så min första tanke var att @Rutberg betedde sig lite fishy, det var vad min magkänsla sa till mig först. Efter att ha varit hos honom, testat processorn tillsammans så ligger det lite sanning i det hela. Vi ska lösa det tillsammans jag och @Rutberg.

P.s Vill bara även poängtera att Rutberg må vara den absolut trevligaste, snällaste och tålmodigast köpare jag någonsin haft. Extremt social och härlig grabb, trots lite missförstånd och lite strul så rekommenderar jag honom att göra affärer med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Pro:

Nu har jag åkt till @Rutberg med en hel stationär dator som innehåller en 7700k bland annat. Vi tillsammans testade processorn hos honom och på något konstigt sätt så ger processorn BSOD med samma felmeddelanden. Jag tycker det är superkonstigt att den inte längre fungerar då den har varit i en ESD påse. Med handen på hjärtat så har jag verkligen ingen aning vad som har hänt.

Jag har aldrig varit i den här sitsen förut så min första tanke var att @Rutberg betedde sig lite fishy, det var vad min magkänsla sa till mig först. Efter att ha varit hos honom, testat processorn tillsammans så ligger det lite sanning i det hela. Vi ska lösa det tillsammans jag och @Rutberg.

P.s Vill bara även poängtera att Rutberg må vara den absolut trevligaste, snällaste och tålmodigast köpare jag någonsin haft. Extremt social och härlig grabb, trots lite missförstånd och lite strul så rekommenderar jag honom att göra affärer med.

Du provade alltså en annan 7700K i samma moderkort och den funkade som den skulle?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Du provade alltså en annan 7700K i samma moderkort och den funkade som den skulle?

Nej, det jag gjorde var att jag tog med en dator till Rutberg där jag innan testat denna 7700k som fungerade. När jag väl satte den i MIN dator så fick jag samma BSOD som Rutberg fick så på något sätt har processorn pajats.

Permalänk

Har ingen aning på åldern på din processor, men om värdet är 2000kr som någon gissade på. Men om någon av er har en allrisk/drulleförsäkring så kan ni testa att göra en anmälan och se vad de värdera processorn och eventuellt betala självrisken, har ni en fast självrisk på 1500 kr så kanske det inte är värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Det gäller ett 7700k för er som undrar. Jag tar väl hand om min elektronik och hela tiden har den förvarats i en Esd påse. Han skickade även bilder på sin bluescreen. Han fick “IRQL NOT LESS OR EQUAL” samt ”SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDELED”

Jag får riktigt dåliga vibbar av denna försäljning, han var ju trevlig när han kom och hämtade den men som sagt, kan inte tro på en främling.

Köpte en 6700K här på Swec som hade exakt de problemen med. Så helt omöjligt är det inte.
Men den processorn fungerade ju fint hos säljaren som inte ville köpa tillbaka den. Fick lite kompensation men gick back på 1200kr.

Finns alltid risk med gammal elektronik.

Snart uppe i 5000kr med trasiga saker och folk som inte skickar här på Swec.

Permalänk
Medlem

Ingen skada eller skit på kontaktytorna på processorn?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Kanske väldigt mycket störningar i elen hos köparen? 😁

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Det är svårt att ha kontroll på hur en vara behandlas efter att man packat ner och skickar iväg.
Det är alltid en liten risk att något kan gå sönder när man köper begagnat. Vill man inte ta den risken så får man köpa ny vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Ingen skada eller skit på kontaktytorna på processorn?

Det var en av tankarna jag hade, även om det är lite missfärgningar så kan jag inte hitta något som indikerar på att kontaktbläcken är skadade eller nedsmutsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Hej

Jag sålde en processor som jag inte använt på cirka två månader. När jag väl använt CPUn har den suttit i en main rigg och fungerat utmärkt, jag har alltså aldrig haft strul med detta. En köpare skriver till mig och vill köpa den för en ganska så hög summa, högt över marknadspris (han prutar inte ens). Han ber inte om något test utan kommer förbi och plockar upp processorn. Två timmar senare skriver köparen till mig och vill ha tillbaka sina pengar för att processorn ger honom blåskärm. Han menar på att han felsökt och pratat med en IT-kollega som också hjälp honom med felsökningen.

Vad ska jag göra i en sån här sits? Det har aldrig inträffat mig tidigare. Det kan väl vara så att han bara haft en liknande och bytt ut CPUn mot en defekt. Vad har jag för rättigheter och vad ska jag göra?

Lugn,
han har ingen juridisk backning. Du har sålt varan, han är ansvarig att kolla att den fungerar innan han köper den.

Du kan lugnt och sansat be honom att dra åt skogen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Lugn,
han har ingen juridisk backning. Du har sålt varan, han är ansvarig att kolla att den fungerar innan han köper den.

Jobbigt att läsa knappt två sidor?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Administrativ avgift

@elixyr: Har du den 6700k:n kvar så skicka ett PM

OT: Gammal elektronik är alltid svårt, funkar vissa fall , vissa fall inte. Funktionstesta alltid

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Lugn,

Jag måste tyvärr inte hålla med dig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rutberg:

Tjena! Det var jag som köpte processorn! Jag som köpare sitter självklart och ställer mig själv samma frågor; "Skickade någon just på mig något defekt och tänker skylla på att jag pajade den?"

Men om något så visar den här tråden att så inte är fallet!

Ofta går det bra så länge man kan resonera om det. Jag är öppen för att det lika gärna kan vara kompatibiliteten med mitt moderkort som är problematiskt. Jag kör ett ASRock Z170M EXTREME4 och har för närvarande en i5 7500 och två stycken CMK8GX4M2B3000C15 som sitter monterad.

Genom jobbet så har jag fått en bra deal på ett RTX2080ti och tänkte; "Ja alltså jag tänker inte blåsa 8 papp på ny grejer, kanske ska köpa mig en konsol i höst istället. Men jag känner att jag inte riktigt gör kortet rättvisa, så maxa CPU och RAM!"

Så jag snubblade först på en annons från en kille i Göteborg och tänkte; "liten pryl, mycket pengar, vad har jag för garantier?" och frågade om blocketpaket, när det inte gick så letade jag vidare och hittade OP's annons. Lustigt nog så var det tydligen samma CPU, fast nu i Stockholm.

Så, här kanske vi kan få lite hjälp till ett bra slut på sagan!

Jag tackar all beröm för min snabba felsökning, det är inte alla variabler, men CPU/RAM kompatibilitet är sällan ett problem och svårt för mig att felsöka, men under de 4 timmarna jag hade processorn så han jag;

• Bytt till den nya processorn.

• Boota till bios för att hålla koll på tempen och kylning fungerar som den ska, märker att den idlar i 60 grader med en Noctua NH-U12A, vilket jag tycker är lite salt, men tänker "ja den har högre TDP och går säkert lite varmare än min i5a".

• Boot, få BSOD.

• Ladda hem en Windows10 restore USB, boot, BSOD

• Nollställa bios settings, BSOD

• Uppgradera bios från 7.20 till 7.50, BSOD

• Plocka ut den nya processorn, sätta tillbaka den gamla, success.

Det var då jag hörde av mig med att; "Du det här fungerar inte riktigt". Mitt mål var att testa så snabbt som möjligt för att inte vara snubben som kommer två veckor senare och säger samma sak, enklare för säljaren och mindre osäkerhet, tänkte jag i alla fall!

@Mr.Pro är väldigt tillmötesgående i att hjälpa med att lösa problemet och är till och med påväg över för att hjälpa till att kolla på det!

Jag är öppen för i princip förklaringar förutom att jag pajat den när jag monterade den. Och säljaren är antagligen öppen för alla möjligheter förutom att den gått sönder i hans eller postnords ägo. Så kan det vara ibland!

- Så;

• Bäst: Ni lyckas peka mig i en riktning som får det att fungera på direkten

• Bra: Vi testar CPUn och kommer fram till att den fungerar, och det är mitt MB som av någon anledning inte vill, jag köper RAM men lämnar tillbaka CPUn

• OK: Som ovan, men "bytt är bytt", det respekterar jag till fullo - Då vet jag i alla fall om att jag har en i7 7700k som jag med gott mod kan sälja vidare

• Sämre: Den fungerar inte, och vi fastnar i ett döläge om vems fel det är

Som jag ser det så är det en överhängande chans att det blir "OK" eller bättre, så jag är optimistisk!

Du har ingen rätt till återköp övh. eftersom du är ute på begagnatmarknden. Det blir inget dödläge övh; du ska inte få pengarna tillbaka. Om TS nu ändå ger dig det, då är det endast för att han är en bra människa; inte för att han är skyldig att göra det. Det är ditt ansvar att testa produkten innan du köper den.

För övrigt verkar det vara fel på dina minnen, då Mr.Pro skrev att du fick följande felmeddelande:

IRQL NOT LESS OR EQUAL

Vilket pekar på att något är fel på minnet:

The IRQL error is a memory related error that often appears if a system process or a driver attempts to access a memory address without proper access rights.

https://neosmart.net/wiki/irql-not-less-or-equal/

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Good vibes i tråden tills........ 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jobbigt att läsa knappt två sidor?

Jag har läst genom hela tråden. TS har inget ansvar och @rutberg har tyvärr inga fötter att stå på om det slutar med att det inte fungerar. Om det nu är så att TS inte vill vara en bra människa och ge tillbaka pengarna ändå.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Du har ingen rätt till återköp övh. eftersom du är ute på begagnatmarknden. Det blir inget dödläge övh; du ska inte få pengarna tillbaka. Om TS nu ändå ger dig det, då är det endast för att han är en bra människa; inte för att han är skyldig att göra det. Det är ditt ansvar att testa produkten innan du köper den.

För övrigt verkar det vara fel på dina minnen, då Mr.Pro skrev att du fick följande felmeddelande:

IRQL NOT LESS OR EQUAL

Vilket pekar på att något är fel på minnet:

The IRQL error is a memory related error that often appears if a system process or a driver attempts to access a memory address without proper access rights.

Vet inte riktigt om du har läst hela tråden men jag testade processorn i en annan dator och jag får samma felmeddelanden. Innan försäljningen så testade samma processor i samma dator men då ska den ha gått igång.

Jag vet inte riktigt vad som har gått snett riktigt då jag aldrig varit i en sånhär sits tidigare. Den fungerade när jag testade den i datorn precis innan jag annonserade ut den på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Good vibes i tråden tills........ 🤷‍♂️

Tills personen med riktigt pissig attityd förstörde den..
Jo håller med..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Vet inte riktigt om du har läst hela tråden men jag testade processorn i en annan dator och jag får samma felmeddelanden. Innan försäljningen så testade samma processor i samma dator men då ska den ha gått igång.

Jag vet inte riktigt vad som har gått snett riktigt då jag aldrig varit i en sånhär sits tidigare. Den fungerade när jag testade den i datorn precis innan jag annonserade ut den på blocket.

ESD-skadad, antingen när du la ner den i ESD-påsen eller när köparen plockade ur den ur påsen. Vem som råkade "chocka" den kommer vi aldrig få reda på.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

ESD-skadad, antingen när du la ner den i ESD-påsen eller när köparen plockade ur den ur påsen. Vem som råkade "chocka" den kommer vi aldrig få reda på.

Du är helt 110% säker på att det är en ESD-skada? Inväntar fler svar för att säkerställa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Jag läste genom hela men har missat att du skrev just att du testat i annan dator och fått samma fel.

Det som finns om det felmeddelandet:

Visar dock inget på att det är ett processor-relaterat problem.

Causes of this Error

This error has been known to occur as a result of one of the following causes:
Cause 1: Corrupt system files

The most common cause for this error is a corrupted system file that is required to boot the system. This can happen because of virus attacks, power outages, or disk write errors.

Cause 2: Incompatible device drivers
Another common cause is a newly installed faulty device driver. In that case, reverting to an old version of a driver would be the best solution.

Cause 3: Faulty hardware items
This error can also be caused by a damaged motherboard or a bad RAM module.

Cause 4: Incorrect software installation
Sometimes, this error may be caused by a misconfigured Windows service.

Cause 5: A downgraded Windows installation
The least common cause for this error is when an older version of Windows is installed on top of a newer one. Sometimes, the system files are not replaced properly, and if that is the case, then the user should back up the files and perform a clean install to make sure there are no conflicts between different versions of Windows.

Men får man samma fel på mer än en uppsättning moderkort och minnen då bör det vara processorn som har gett upp sitt. Då är man tillbaka till frågan; sålde man en defekt vara eller har den blivit defekt på vägen. Till syvende och sist är vi då tillbaka till min första poäng; Det är köparens ansvar på en begagnatmarknad och säljaren har inget juridiskt ansvar. Om säljaren dock vill, kan man vara en schysst människa och ge pengarna tillbaka.

Visa signatur

Permalänk

Irq not less or equal brukar till 99% bero på minnena, drivrutiner eller lagringsenhet som inte vill vara med.

Kan lika väl bero på för dålig kontakt på pinnarna för minneskontrollern eller inkompatibla minnen med cpun behöver inte vara cpun i sig som är problemet

Minnena kanske rullar bra ihop med 7500 eller att den är några hundradelar tjockare än din 7700 och ger bättre kontakt med pinnarna i sockeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Du är helt 110% säker på att det är en ESD-skada? Inväntar fler svar för att säkerställa det.

Köpt var och när?
Det är 3 års reklamationsrätt på varor och med lite tur så är du fortfarande inom reklamationstiden.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Ingenting i livet är 100%. (mer än döden och skatter )

Fakta:
Den fungerade när du hade den i dator hemma hos dig
Den fungerar inte hos köparen
Du åker till köparen med hel dator, samma fel uppstår som hos köparen
Något har hänt med CPU från tiden den satt i din dator

Omständigheter:
Både du och köparen antas vara hyvens personer, så ingen har gjort något för att ha sönder CPU med vilje

Rimlig slutsats:
ESD-skada hos säljare eller köpare

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Irq not less or equal brukar till 99% bero på minnena, drivrutiner eller lagringsenhet som inte vill vara med.

Jag har nog endast fått det felmeddelandet när jag lekt med klockningen på minnena. Har OP/Köparen prövat att mixa lite med volt och timings?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA