Permalänk
Medlem

Kommer inte åt BIOS längre...

Ser inte någon logga eller alternativ att gå in i BIOS längre när jag startar datorn. Kolsvart innan Windows välkomstskärm dyker upp. Byggde datorn i november, allt funkar fint förutom detta irriterande problem. Asus x570 Tuf gaming moderkort, 2060 gpu och Ryzen 7 3800x cpu. Har inte pillat på några inställningar. Det bara ”var” så en dag...

Testat avancerade startalternativ som att starta med kommandotolken, men bara svart. Håller jag inne del under startup händer inget, kommer bara till Windows 10. Tog ut den enda disken men ingen text dyker upp på skärmen. Testat skärmkabeln både i grafikkortets utgång och i moderkortets men inget syns innan Windows.

Det kanske är något uppenbart jag missar? Tacksam för idéer.

Permalänk
Medlem

@chrisx71: Hålla in DEL vet jag inte, men spamma DEL och/eller F2 vid start.
Vissa moderkort hoppar över dessa saker om man kör fast boot.
Kolla i manualen/googla hur man kommer loss från det.

https://www.asus.com/support/FAQ/1013015/

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Mitt TUF GAMING X570 gör samma sak efter bios update, måste koppla ur alla skärmar utom 1 så fungerar det. Efter den bootat en gång så fungerar det som vanligt sen med alla skärmar

Vid någon tidigare bios fick jag nollställa bios och sedan ladda min profil igen för att få det att fungera.

Permalänk
Medlem

Men borde det inte dyka upp ett felmeddelande hur som helst på skärmen om man drar ur systemdisken (enda disken)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Men borde det inte dyka upp ett felmeddelande hur som helst på skärmen om man drar ur systemdisken (enda disken)?

Min visade ingenting då den på något sätt tappat bort skärmar som var inkopplat vid boot/post. Windows såg jag, men allt innan var no-go innan antingen reset cmos + koppla ur alla skärmar, eller på senare bios bara koppla ur skärmar utom 1.

Permalänk

Testa att starta cmd som admin och skriv "shutdown /r /fw /t 0" för att göra en omstart direkt till UEFI/BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydentist86:

Testa att starta cmd som admin och skriv "shutdown /r /fw /t 0" för att göra en omstart direkt till UEFI/BIOS.

Kan bara svara för mig, fungerade ej förut. allt vägrades visa innan reset cmos och koppla ur skärmar, då UEFI/BIOS inte förstår att det finns en skärm.

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa era tips lite senare. Tack så länge.

Permalänk

Har själv ett X570 Aorus Master, och om jag ställer in Ultra fast boot, så kommer jag inte heller in i bios. Däremot fast fungerar om jag spammar "DEL".

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Provade det mesta och började till slut känna mig gråtfärdig
Nu drog jag ur kontakterna till grafikkortet och bootade utan, stängde av och satte i dem igen och bootade på nytt. Plötsligt dök BIOS upp igen. Puh!

Permalänk
Medlem

...Sedan gick jag in och uppdaterade BIOS och nu är det samma sak igen! ZzZzZzZzzzzz....

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

...Sedan gick jag in och uppdaterade BIOS och nu är det samma sak igen! ZzZzZzZzzzzz....

Japp, precis som jag skrev förut ett problem med denna brädan

Bara dra ur alla skärmar kopplade till grafikkortet utom en, så ska det fungera igen. Boota och koppla in dem o allt ska vara ok.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Funkade ej förut. Bios/uefi blir förvirrat 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Funkade ej förut. Bios/uefi blir förvirrat 😂

what? det e samma sak

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

what? det e samma sak

Yes, men vill undvika tjafs om vad man skall kalla det då det alltid finns någon som måste peka finger och gå off-topic