Permalänk

Batteri till RC - 9.6V

Hej!

Barnen har en radiostyrd bil med några år på nacken som de plötsligt ville ut och köra med. När jag försöker ladda batteriet händer ingenting. Jag kan mäta att det verkar ligga på runt 4.7V, men även efter flera timmars laddning är det fortfarande på 4.7V.

Är det fel på laddaren eller är det batteriet som behöver bytas ut, var hittar man nytt i så fall?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Doomfarer:

Finns lite var stans men hittade en kandidat på Kjelle

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/batterier/laddn...

Kolla dimensioner och skulle kontakten inte passa så har du ju den gamla att tillgå (borde vara rätt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej,

Det är 8st batterier i serie. Varje batteri har 1,2V nominell spänning så det är därför det står 9,6V. Gissar att det är NiMH-batterier om det är inte är äldre NiCD (som var vanligt på 80-90-talet).

I detta fall har det troligen legat hårt urladdat under längre tid och en eller flera celler kan vara defekta. Om jag minns rätt så kör man slut en NiMH-cell vid runt 0,8-0,9V vilket ger ca 6,4-7,2V som total slutspänning.

En totalspänning på 4,7V tyder på att de har gått långt djupare än så alternativt att en eller flera är döda som sagt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Mm, till skillnad mot Lipo batterier så kan Nimh ligga och laddas ur utan att gå sönder, så jag skulle gissa att det är något fel på laddaren. Köp en snabbladdare! Flera leksaker och många batterier!

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men vilken nostalgi! Exakt den laddaren och batteriet hade jag till min Nikko runt typ 2005!
Du har ingen bild på bilen för skojs skull

Permalänk
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Mm, till skillnad mot Lipo batterier så kan Nimh ligga och laddas ur utan att gå sönder, så jag skulle gissa att det är något fel på laddaren. Köp en snabbladdare! Flera leksaker och många batterier!

Snabbladdare, hur tänker du då? Rätt speciell kontakt på den.

Permalänk
Skrivet av naikon:

Lite off-topic, men vilken nostalgi! Exakt den laddaren och batteriet hade jag till min Nikko runt typ 2005!
Du har ingen bild på bilen för skojs skull

Nä, men kan ta en när jag kommer hem.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Joppis:

Hej,

Det är 8st batterier i serie. Varje batteri har 1,2V nominell spänning så det är därför det står 9,6V. Gissar att det är NiMH-batterier om det är inte är äldre NiCD (som var vanligt på 80-90-talet).

I detta fall har det troligen legat hårt urladdat under längre tid och en eller flera celler kan vara defekta. Om jag minns rätt så kör man slut en NiMH-cell vid runt 0,8-0,9V vilket ger ca 6,4-7,2V som total slutspänning.

En totalspänning på 4,7V tyder på att de har gått långt djupare än så alternativt att en eller flera är döda som sagt.

Ståt tom på packet att det är NiMH

Ofta går det att ruska liv i dessa med rätt laddare men har man inte det till hands så skippa och köp nya celler/pack istället. Billigare än en laddare som kan fixa det.

Laddaren kollar du med typ en multimedier eller någon lampa eller så.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

Ståt tom på packet att det är NiMH

Ofta går det att ruska liv i dessa med rätt laddare men har man inte det till hands så skippa och köp nya celler/pack istället. Billigare än en laddare som kan fixa det.

Laddaren kollar du med typ en multimedier eller någon lampa eller så.

Problemet är ju om det är laddaren som är sönder så kan jag inte ladda ett nytt batteripack heller. Vet inte var man får tag på en ny laddare?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Doomfarer:

Helt riktigt Du har inget att mäta/testa den med?

Lät,som du hade nåt att mäta batteriet med?

Edit
Här hittar du det mesta som kan behövas. Laddare, kablar batterier mm

https://www.rc-butiken.se/

https://www.kullagergrossisten.se/

Laddare ex denna (väldigt enkel) https://www.rc-butiken.se/index.php?act=viewProd&productId=96.... Inget som kickar igång en gammalt halvdött batteripack med dock.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Snabbladdare, hur tänker du då? Rätt speciell kontakt på den.

En sådan här typ: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/batteriladdare/...

Eller den mer avancerade RC-laddaren "Velleman". Kontakterna behöver du nog inte oroa dig över de är ofta ganska standardiserade och om du skulle behöva så finns det säkert adaptrar som kan omvandla den ena till den andra.

Fördelen med snabbladdare är att barnen inte behöver vänta så förskräckligt länge mellan körningarna. Risken är ju att de tappar intresset då.

Permalänk
Skrivet av Trigger:

@Doomfarer:

Helt riktigt Du har inget att mäta/testa den med?

Lät,som du hade nåt att mäta batteriet med?

Jag har en multimeter, men för att mäta om laddaren fungerar behöver jag väl introducera en last på något sätt och det vet jag inte hur jag gör.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Vill man bara ha något billigt att leka lite med en stund så finns det kompletta bilar för en spottstyver. Exempel
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/aktiv-lek/radiostyrt...
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/aktiv-lek/radiostyrt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att kolla laddaren så kan du börja med att kolla om det ligger någon utspänning på den. Last behövs nog inte, men får du inget eller konstiga mätvärden kan man försöka hitta på något annat.

Jag skulle gissa att laddaren fungerar men att batteriet är halvdött (Om nu batteriet ligger långt under normal urladdningsspänning borde laddaren rimligtvis inte försöka ladda utifall fel batterityp har kopplats in. Men hur mycket logik som är inbyggt är såklart svårt att gissa.).

Som skrivits innan så kan nog batteriet tvingas igång och då skulle nog laddaren klara av att ladda batteriet.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Doomfarer:

Jag har en multimeter, men för att mäta om laddaren fungerar behöver jag väl introducera en last på något sätt och det vet jag inte hur jag gör.

Det är inte säkert, beror på hur laddaren är konstruerad. Prova mät laddaren!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle tvångsladdat batteriet med godtyckligt labb aggregat med justerbar spänning och ström.
Gör man fel kan batteriet gå KAPOOF och bli en brandfara. NiCd och NiMh har jag för mig ska laddas med 0,1 C och 40% överladdning. Dvs om batteriet är på 1 Ah så ska det laddas med 100 mA i 14 timmar.

Om du är osäker på vad du gör om du försöker väcka ett batteri så köp ett nytt batteri.
Men vill du veta hur jag hade gjort så fortsätt läs för all del.

Disclaimer:
Gör detta på egen risk,
men jag skulle nog göra typ såhär.

För att få igång ett batteri som är trött så behövs mer skjuts. Om jag gjorde detta skulle jag ha i åtanke att gör håller på med de höga strömmarna ganska kort tid och därför våga köra lite högre ström än normalt tills batteriet kommer igång.
Begränsa strömmen till kanske 0.25 A och sen sätta spänningen till kanske 12-15 V (Kanske mer (sannolikt), kanske mindre, lite på känsla. För låg spänning och batteriet kommer inte laddas)) och vänta en stund. I och med att strömbegränsningen är satt så kommer spänningen dras av agget ner när inställd maxström uppnås. När batteriet sedan tar emot .25 A och har gjort det i ca 10 min så skulle jag smyga ner till 0.1 A i strömbegränsning. Låta batteriet sitta med det i kanske 3 timmar åt gången 3 gånger. Kontinuerligt övervaka så att det inte blir för varmt (Ljumna batterier är ingen fara), mät batterispänningen var 3e timma, låt batteriet svalna lite, mät igen innan det kopplas in igen. Om spänningen närmar sig den förväntade spänningen efter några om gångar så skulle jag nog stoppa in det i bilen och ladda ur det igen. Och sen borde original laddaren fungera. Efter en uppladdning med originalladdaren så borde batteriet få vila ett dygn eller två och om spänningen är katastrof efter det så kan det vara en cell eller två som är slut. Isåfall är det dumt att använda batteriet eftersom de andra battericellerna kommer misshandla de trötta cellerna ännu mer.

Påminnelsedisclaimer:
Jag har inte gjort detta själv men gör jag det så skulle jag nog göra så som jag beskrivit.
Gör detta på egen risk.

Permalänk

Fick en kompis med en avancerad batteriladdare att testa och batteriet är stendött. Får se om jag tycker det är värt att köpa ett nytt batteri eller om jag bara skall slumpa bort bilen så får nästa ägare köpa ett.