Dålig hastighet bakom router 2 i kedjan

Permalänk

Dålig hastighet bakom router 2 i kedjan

Hej och trevlig sommar!

TLDR:
Varför får jag bara ut 1/3 av hastigheten mot Bredbandskollen bakom router två i min kedja? Router 2 är i "access point mode" och ansluten med kabel.

Jag har kopplingen Huawei B535 4G router - - > Asus RT-AC1300G (access point mode) för att förlänga WiFi till en stuga.
Dom är kopplade med kabel LAN till LAN uttag enligt guide jag läste på nätet.

Ansluten till 4G router får jag ut 90Mbit/s med både kabel och WiFi, bra!
Ansluter jag till Asus (router 2 i kedjan) får jag bara ut 30Mbit/s med både kabel och WiFi, dåligt!

Asus router 2 är i access point mode, så DHCP är avstängt. Jag hittar ingen inställning för QoS i 4G routern som jag misstänkte kunde störa.

Mvh!

Permalänk
Medlem

Om jag får drista mig till en gissning är det den tidiga versionen av "wave 2" router/wifi (IPQ4018). Men det förklarar inte varför även trådat har dålig prestanda.
Har routern senaste firmware? Ett annat alternativ är att installera openwrt 19.07, men som kan ha en rätt brant inlärningskurva.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk

Jag vet inte vad jag ändrat förutom att startat om routern några gånger och nu verkar den ge mycket bättre hastigheter! Upp mot 80Mbit/s så det är jag nöjd med!

Nu håller jag på med en till router som också ska kopplas till 4G routern men till ett annat hus. Samma problem där men det är en Zyxel LTE3301. Den har DHCP off, NAT off, Firewall off (stängde av dessa manuellt eftersom den inte har "access point mode") Att det är långsamt både trådlöst och trådat gör mig också förvirrad!
Routern har senaste firmware.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Intelli32:

Hej och trevlig sommar!

TLDR:
Varför får jag bara ut 1/3 av hastigheten mot Bredbandskollen bakom router två i min kedja? Router 2 är i "access point mode" och ansluten med kabel.

Jag har kopplingen Huawei B535 4G router - - > Asus RT-AC1300G (access point mode) för att förlänga WiFi till en stuga.
Dom är kopplade med kabel LAN till LAN uttag enligt guide jag läste på nätet.

Ansluten till 4G router får jag ut 90Mbit/s med både kabel och WiFi, bra!
Ansluter jag till Asus (router 2 i kedjan) får jag bara ut 30Mbit/s med både kabel och WiFi, dåligt!

Asus router 2 är i access point mode, så DHCP är avstängt. Jag hittar ingen inställning för QoS i 4G routern som jag misstänkte kunde störa.

Mvh!

Har du en eller två Asusroutrar

Skrivet av Intelli32:

Jag vet inte vad jag ändrat förutom att startat om routern några gånger och nu verkar den ge mycket bättre hastigheter! Upp mot 80Mbit/s så det är jag nöjd med!

Nu håller jag på med en till router som också ska kopplas till 4G routern men till ett annat hus. Samma problem där men det är en Zyxel LTE3301. Den har DHCP off, NAT off, Firewall off (stängde av dessa manuellt eftersom den inte har "access point mode") Att det är långsamt både trådlöst och trådat gör mig också förvirrad!
Routern har senaste firmware.

Har tittat i manualerna till både Asus RT-AC1300G och Zyxel LTE3301 och det står inget om att någon av dem kan fungera som en accesspunkt i klientläge, för det är vad du behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok, ska läsa på om access point i klientläge!

4G router Huawei B535 för inkommande. Till denna skall två accesspunkter kopplas.
En av dem är Asus RT-AC1300G Plus (som hade access point mode) verkar fungera tillfredställande nu.
Den andra är Zyxel LTE3301. Har inget "access point mode" så jag försökte skapa något liknande genom att stänga av massa grejer i routern. Får dock inte ut lika mycket ur denna jämfört med inkommande.