Western Digital presenterar WD Red Plus för att markera CMR-användning

Permalänk
Melding Plague

Western Digital presenterar WD Red Plus för att markera CMR-användning

Sagan om Western Digitals fuling med NAS-hårddiskar fortsätter och nu adderar företaget en märkning som visar CMR-diskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kör två st WD red i min, dock några år gamla så inte SMR. Helt rätt att märka upp dem i olika segment. Sen får vi hoppas det inte påverkar priset (att "plus" helt plötsligt går upp lite).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Helt obegriplig namngivning av SKU. Det enda raka vore att ha en/två typbeteckningar för CMR och en annan för SMR.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Kommer priset också märkas om på plus modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Helt obegriplig namngivning av SKU. Det enda raka vore att ha en/två typbeteckningar för CMR och en annan för SMR.

Kan inte annat än hålla med. SMR diskarna skulle aldrig tillhört RED från första början. Seagate har varit betydligt tydligare med detta, inga Ironwolf diskar är SMR.

ServeTheHome gjorde förövrigt ett test med ZFS för att se hur dåliga SMR var.

TL;DR
SMR tog en vecka att återbygga.
CMR tog ett dygn.

Permalänk
Medlem

Borde dom inte heta WD RED Minus?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Försökte stoppa i mer diskar i min NAS nyligen men jag vet inte vad jag ska köpa för diskar längre. Köpte nya WD RED först men som sagt, de hade SMR tekniken och gav massa konstiga ljud (lät som diskaccess även i idle-läge som inte mina gamla WD RED har) som störde mig. Köpte IronWolf men returnerade även den för den var på tok för högljudd.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Har inte ett problem varit att folk köpte vad dom trodde var CMR hårddiskar som senare visat sig vara omärkta SMR? Var ett problem då raid samarbete mellan dom olika diskarna inte funkar som det ska Mellan dom olika formerna? Eller har jag missförstått något rätta mig gärna om jag har fel.

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

gav massa konstiga ljud (lät som diskaccess även i idle-läge som inte mina gamla WD RED har) som störde mig.

De har en CMR cache, som de skriver till, och när den är full/disken är i idle, så flyttar den över datan därifrån till den stora SMR delen av disken vilket tar lång tid. Så det är ju helt normalt.

@Mistlurker: Exakt så, eller rättare sagt, WD smög ut versioner med SMR versioner där de inte hör hemma och försökte dölja det.
Vissa av den nya revisionen av WD Red, var ju faktiskt CMR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

De har en CMR cache, som de skriver till, och när den är full/disken är i idle, så flyttar den över datan därifrån till den stora SMR delen av disken vilket tar lång tid. Så det är ju helt normalt.

@Mistlurker: Exakt så, eller rättare sagt, WD smög ut versioner med SMR versioner där de inte hör hemma och försökte dölja det.
Vissa av den nya revisionen av WD Red, var ju faktiskt CMR.

Har för mig att det var 2-6TB som var SMR 1TB och 8TB+ var CMR.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Kan lägga huvet i pant på att prissättningen kommer att bli så att SMR RED diskarna kommer att ha kvar nuvarande prissättning (dvs både SMR och CMR versionerna av nuvarande WD RED kostar lika) medan WD RED Plus med CMR kommer att bli dyrare än nuvarande WD RED med CMR.

SMR ska ju tekniskt sett vara billigare att tillverka än CMR men kan man ta mera ren profit så.... girigheten vinner alltid med dessa företag.

Permalänk
Medlem

@Anders9110: Exakt så. Värsta var ju att när personer försökte maila in och fråga om det, så fick de bara svaret att de inte visste/inte relevant för konsumenter att veta.

Permalänk
Medlem

Känns helt orimligt att de (iaf i nuläget) drog in SMR i WD Red-serien från första början. Hela poängen med Red var väl att fungera i den här typen av applikationer?

Är väl på sitt sätt ett litet framsteg om de med Red Plus gör det något mer överskådligt för den insatte vad som är vad.
Det känns ju dock som att de med denna lösning på något sätt fastslår att de valt att offra Red som varumärke och hoppas att bara de som köpte Red på måfå ska fortsätta att köpa Red, och att övriga ska lära sig att sky Red som pesten utan att detta ska smitta av sig på Red Plus och Red Pro.

Jag är ingen marknadsföringsmänniska men för mig framstår det som vanskligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Man tänker i sitt stilla sinne att det vore ärligare av dem att ändra SMR-varianternas namn till Red Minus istället...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Man tänker i sitt stilla sinne att det vore ärligare av dem att ändra SMR-varianternas namn till Red Minus istället...

Eller inte just Red öht, vore ju det rimligaste...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Försökte stoppa i mer diskar i min NAS nyligen men jag vet inte vad jag ska köpa för diskar längre. Köpte nya WD RED först men som sagt, de hade SMR tekniken och gav massa konstiga ljud (lät som diskaccess även i idle-läge som inte mina gamla WD RED har) som störde mig. Köpte IronWolf men returnerade även den för den var på tok för högljudd.

Ett tips är att titta på diskar i de högre lagringsklasserna (tyvärr också dyrare), då det skiljer sig även inom samma familj och de större diskarna är heliumfyllda vilket ger lägre ljud och energikonsumption. Jag tror gränsen brukade gå vid 8 TB för helium, men det kan ha ändrat sig.

Permalänk
Medlem

Köpte 13 diskar till min 12-bay NAS.
Detta gjorde jag hos tre olika leverantörer så att jag skulle få större chans att få enheter ur olika tillverknings serier. (Vilket jag fick).

Den 13:e disken är Cold-Standby för mig och ligger på hyllan oanvänd och väntar bara på att någon disk ska gå sönder i Raid-6 array:n

Det är WD Red 3TB diskar som jag köpte (för några år sedan) och ännu har jag inte behövt använda min reservdisk trots 24/7 drift.
Min (dåliga) backup lösning är att manuellt köra en synk till en annan NAS (som är avstängd mellan tillfällena) ... men det är en annan diskussion

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Köpte 13 diskar till min 12-bay NAS.
Detta gjorde jag hos tre olika leverantörer så att jag skulle få större chans att få enheter ur olika tillverknings serier. (Vilket jag fick).

Den 13:e disken är Cold-Standby för mig och ligger på hyllan oanvänd och väntar bara på att någon disk ska gå sönder i Raid-6 array:n

Det är WD Red 3TB diskar som jag köpte (för några år sedan) och ännu har jag inte behövt använda min reservdisk trots 24/7 drift.
Min (dåliga) backup lösning är att manuellt köra en synk till en annan NAS (som är avstängd mellan tillfällena) ... men det är en annan diskussion

Så länge det är EFRX och inte EFAX på diskarna så kan du sova lugnt om nätterna.

Permalänk
Medlem

Jag har en WD60EFRX, har kollat då och då efter att komplettera med två till men skiten verkar (i stort sett) inte funnits hos svenska ÅF på evigheter... Antagligen får jag väl vänta tills "plus"-modellerna kryper ut, för jag tänker inte RAID:a EFAX-modeller.

Typ en vecka för att återbygga RAID.... känns onödigt riskabelt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Köpte 13 diskar till min 12-bay NAS.
Detta gjorde jag hos tre olika leverantörer så att jag skulle få större chans att få enheter ur olika tillverknings serier. (Vilket jag fick).

Den 13:e disken är Cold-Standby för mig och ligger på hyllan oanvänd och väntar bara på att någon disk ska gå sönder i Raid-6 array:n

Det är WD Red 3TB diskar som jag köpte (för några år sedan) och ännu har jag inte behövt använda min reservdisk trots 24/7 drift.
Min (dåliga) backup lösning är att manuellt köra en synk till en annan NAS (som är avstängd mellan tillfällena) ... men det är en annan diskussion

Den disken låter per automatik lite farlig Om man tror på diverse skrock vill säga.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Kan inte annat än hålla med. SMR diskarna skulle aldrig tillhört RED från första början. Seagate har varit betydligt tydligare med detta, inga Ironwolf diskar är SMR.

ServeTheHome gjorde förövrigt ett test med ZFS för att se hur dåliga SMR var.

TL;DR
SMR tog en vecka att återbygga.
CMR tog ett dygn.

Vilket inte bara är "opraktiskt" utan rent farligt eftersom det är enormt mycket större risk att en till disk hinner rasa under denna vecka av intensiv diskaccess för att återbygga. Speciellt om man köpte diskarna ungefär samtidigt och kört dem lika länge.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Borde dom inte heta WD RED Minus?

Nej, det är de "bra" diskarna som döps om till Plus. SMR-diskarna kommer heta bara Red, medan Plus och Pro är CMR.

Men det hade som sagt varit bättre att döpa om SMR-diskarna istället, de borde inte ha varit med i Red-familjen från första början. Red har tidigare varit en kvalitetsmärkning, så många kommer säkert fortsätta köpa SMR-diskarna enbart för att de heter Red.

Permalänk

Jag har 4st 4TB WD RED i min nas.
Hur kan man kolla vilken modell dessa är?
Dom heter WD40EFRX-68N32N0

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Jag har 4st 4TB WD RED i min nas.
Hur kan man kolla vilken modell dessa är?
Dom heter WD40EFRX-68N32N0

WD40EFRX är en av de rödmarkerade på bilden i artikeln, d.v.s. en av de som nu döps om till Red Plus. En av de bra diskarna med andra ord. Dags att öppna din NAS och rita dit "PLUS" på dina diskar med andra ord

Permalänk

@perost:

Sweeeeeet :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, det är de "bra" diskarna som döps om till Plus. SMR-diskarna kommer heta bara Red, medan Plus och Pro är CMR.

Men det hade som sagt varit bättre att döpa om SMR-diskarna istället, de borde inte ha varit med i Red-familjen från första början. Red har tidigare varit en kvalitetsmärkning, så många kommer säkert fortsätta köpa SMR-diskarna enbart för att de heter Red.

Enklast för oss hade väl ändå varit att skriva i klartext "RED SMR" och "RED CMR"?
Då hade man ju sluppit googla. Köpte en 14TB idag förresten, kollade noga att det var en CMR:
https://www.newegg.com/red-wd140effx-14tb/p/N82E16822234402

Löjligt att man ska behöva googla på modellnumret för att få reda på, borde stå i klartext på disken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Enklast för oss hade väl ändå varit att skriva i klartext "RED SMR" och "RED CMR"?
Då hade man ju sluppit googla. Köpte en 14TB idag förresten, kollade noga att det var en CMR:
https://www.newegg.com/red-wd140effx-14tb/p/N82E16822234402

Löjligt att man ska behöva googla på modellnumret för att få reda på, borde stå i klartext på disken!

Lite uppdatering: WD red+ ger enligt crystalmark7 230-260MB/s gällande "stora filer", ba för mekanisk hårddisk! För "småfiler"typ 4k, så är överföringshastigeten löjligt liten. Alltså att det är en "NAS-disk", där presterar den bra. Skulle någon, mot förmodan, ha den som systemdisk, kommer det gå slöare än en slaktad och död åsna i Findus fusk-lasagne..

Är nöjd ännu så länge!
-Inskruvad i burken under kvällen..
Gör sitt jobb!

Edit: Den låter ingenting. Är "helt tyst"!

WD Red+ är tyst.
Permalänk

Verkar vara nästan hopplöst att få tag på WD RED Plus diskar hos svenska återförsäljare just nu av nån anledning. :/

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Grossisterna vill väl tömma lagren och nu när erfarna användare undviker att köpa SMR-versionerna som om det vore covid-19 smittat så blir de stående med pallar med osäljbara WD-RED med SMR-diskar och tar inte hem nytt förrän de är borta - och så det riskerar att ta tid...

WD har verkligen trampat i klaveret här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Verkar vara nästan hopplöst att få tag på WD RED Plus diskar hos svenska återförsäljare just nu av nån anledning. :/

Titta på modellnumren snarare än namnen är min rekommendation. Jag har intrycket att det ofta bara står "Red", inte "Red Plus", på modellerna som nu är "Red Plus".

Edit: se tabellen här https://www.westerndigital.com/products/internal-drives/wd-re...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304