Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Försöker inte avsiktligt kyla fler än ett rum. Den står i ett vardagsrum som är ca 18 kvm. Mot hallen (som är 4,5 kvm) finns ingen dörr att stänga så där kan luften passera fritt både ut och in genom dörröppningen. Luftkylaren suger luft in till hall och vardagsrummet från det övriga rummen (sovrum, badrum, kök) genom bl.a. springan under dörrarna.

Inget fönsterkit. Byggde snabbt en enkel lösning där jag har tagit fort fönstret och ersatt det med anordning för utblås. Då detta endast ska användas under kort period var det låg prio på snyggheten. Kan fixas till nästa säsong.

https://forumbilder.com/images/2020/06/25/acfonster.th.jpg

Nice lösning! Jag var sugen på de från Hornbach men tyckte att jag verifierade att de inte skickar ut kondens i frånluftröret till skillnad från dyrare modeller. Behöver du tömma någon behållare? Körde på något dyrare Electrolux Chillflex för vara säker på att slippa det (de är dock slut så ditt tips är perf).

Jag kikar på att bygga något liknande men funderar på mod för 2 rör i samma veva om man ändå ska till Bauhaus & shoppa. Någon som har en bra setup för det till EXP34U338CW? Har inga delar för insuget liggande hemma så behöver hitta på något själv för att täta, typ frigolit eller så?

ps. Har fönsterkit över som inte var i närheten att passa - Airlock 1000 från Trotec om nån är intresserad...

Permalänk
Medlem

Gaaah, nytt år, samma problem.

Håller på att ge upp på dessa portabla maskiner. Det är sinnessjuka mängder luft som dom "pumpar" runt. Gjorde ett test med att bara öppna en väldigt liten lucka i rummet bredvid där maskinen står, och det är alltså ett rejält vinddrag man känner.

Tre saker, som säkert konstaterats i tråden, men som jag fortsätter gnugga huvudet över är:

1) Det är bara mindre rum som går att kyla. Sovrummet på runt 20kvm funkar fint, vardagsrummet på 40 kvm med flera ingångar utan dörrar är typ meningslöst att ens försöka.

2) Sovrummet kyls på "bekostnad" av dom andra rummen, eftersom det som AC:n sprutar ut, sugs in utifrån. Problemet är ju att det även i sovrummet fortsätter sugas in ny varm luft... som behöver kylas.

3) Jag bor i ett relativt nybyggt hus med tilluft/ventilation. Denna sprutar på väldigt bra. Den luften kommer utifrån och kyls inte heller. Bör man försöka täcka över denna tilluft när man kör portabel AC, eller kommer det bara leda till att luften som behövs sugs in utifrån ändå?

Helt enkelt, ju mer jag funderar på det så är ju dessa maskiner som inte har två separata "kretslopp" rätt värdelösa i sin konstruktion?

Permalänk
Inaktiv

Har helt gett upp portabel ac, hade en för några år sedan men de är i princip meningslöst att ha om man bor i trähus som jag gör och där värmen ligger kvar länge i huset, har en vind ovanför mig med ca 60 cm lös isolering och där blir de extremt varmt under sommaren och de krävs kallt väder i ett par dagar efter värmebölja för att tempen ska gå ner inne.
Kör man ac så håller de sig svalt men så fort du stänger av den blir de inom 10-15 min lika varmt igen de vill säga runt 27-28 grader och de går inte att sova med en ac som dundrar på.

Bästa lösningen är att sova på golvet framför öppen balkongdörr, riktigt svalt och skönt, kliver man upp ja då är de lika varmt som vanligt, har även testat att ställa en vanlig fläkt på balkongen som blåser in luft på natten, funkar också bra men en ac är bara att glömma, fyller noll funktion, är när man ska sova som de behövs kyla, under dagen spelar de ingen roll för mig.

Permalänk
Avstängd

Nu är början på ett coolare liv äntligen här:

Frågor:
1. Polare som har samma AC sade att man skulle låta förpackningen stå rakt upp i ett par timmar så att gasen inuti kan jämna ut sig. Denna lär ha stått så här sedan kl.10:45 då utkörningen av varor började då. Nu har det gått cirka 4 timmar sedan dess. Hur många timmar bör den "stå rakt upp" innan man börjar använda den?

2. Polaren sa även att han INTE kör med något fönsterkit ännu utan bara kör med slangen rakt ut ur öppet fönster (så stängt som det går antar jag utan att påverka luftutflödet. Frågan är om detta kan vara skadligt för produkten som får överarbeta eller innebär detta bara att man inte får ned lika många grader? Jag ska minnas rätt att polarenn sa något om 6-7 lägre grader just nu.

3. Jag har fönsterkit A100(?) från Tyskland. Detta bör nog fungera på mina fönster. Jag har sådana här stora fönster i vardagsrummet som är säkert 1,5 meter breda och nästan två 2 meter höga. Återkommer med exakta mått. De öppnas från sidan. Men de ska gå att öppna inåt eller utåt oxå på något vis.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

För er som säger att ni har svårt att sova med påslagen AC: anamma verkligheten med att sova med hörselkåpor på. Det gjorde jag i 5-6 veckor under tiden det var stambyte i min lägenhet där de byggde om grovkök och arbetade vanliga arbetstider medan mina tider var nästan tvärtom så jag sov när de arbetade (jag arbetar hemifrån).

Obekvämt? Smått ja. Skönt att slippa oljud när du försöker sova? Stort ja!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu är början på ett coolare liv äntligen här:
https://i.imgur.com/nNMYfwo.jpeg

Frågor:
1. Polare som har samma AC sade att man skulle låta förpackningen stå rakt upp i ett par timmar så att gasen inuti kan jämna ut sig. Denna lär ha stått så här sedan kl.10:45 då utkörningen av varor började då. Nu har det gått cirka 4 timmar sedan dess. Hur många timmar bör den "stå rakt upp" innan man börjar använda den?

2. Polaren sa även att han INTE kör med något fönsterkit ännu utan bara kör med slangen rakt ut ur öppet fönster (så stängt som det går antar jag utan att påverka luftutflödet. Frågan är om detta kan vara skadligt för produkten som får överarbeta eller innebär detta bara att man inte får ned lika många grader? Jag ska minnas rätt att polarenn sa något om 6-7 lägre grader just nu.

3. Jag har fönsterkit A100(?) från Tyskland. Detta bör nog fungera på mina fönster. Jag har sådana här stora fönster i vardagsrummet som är säkert 1,5 meter breda och nästan två 2 meter höga. Återkommer med exakta mått. De öppnas från sidan. Men de ska gå att öppna inåt eller utåt oxå på något vis.

Det är oljan i kompressorn som skall lägga sig. Samma sak när man köper kyl och frys och där säger man 4 timmar på vissa håll, 6 timmar på andra håll. Så det är nog lugnt att starta.
Edit: och vissa säger att man ska låta den stå ett dygn för bäst hållbarhet. Det finns massor med experter på internet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Det är oljan i kompressorn som skall lägga sig. Samma sak när man köper kyl och frys och där säger man 4 timmar på vissa håll, 6 timmar på andra håll. Så det är nog lugnt att starta.
Edit: och vissa säger att man ska låta den stå ett dygn för bäst hållbarhet. Det finns massor med experter på internet.

Vänta nu. Så jag ska ställa upp kylskåpet & frysen i köket? Värme stiger ju. Så jag tänkte att om de ligger ned så blir det kallare inuti? *skämtar* Alright, jag väntar ett par timmar till så lär det fungera utan några större problem!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vänta nu. Så jag ska ställa upp kylskåpet & frysen i köket? Värme stiger ju. Så jag tänkte att om de ligger ned så blir det kallare inuti? *skämtar* Alright, jag väntar ett par timmar till så lär det fungera utan några större problem!

4 timmar står det i manualen om du läser den

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

4 timmar står det i manualen om du läser den

Jaha, specifikt 4 timmar för just denna Wood's AC? Har inte ens öppnat förpackningen. Den står och fixar sin olja just nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jaha, specifikt 4 timmar för just denna Wood's AC? Har inte ens öppnat förpackningen. Den står och fixar sin olja just nu!

Japp för en Cortina Silent 12k som det står på kartongen , jag köpte en själv i söndags.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Gaaah, nytt år, samma problem.

Håller på att ge upp på dessa portabla maskiner. Det är sinnessjuka mängder luft som dom "pumpar" runt. Gjorde ett test med att bara öppna en väldigt liten lucka i rummet bredvid där maskinen står, och det är alltså ett rejält vinddrag man känner.

Tre saker, som säkert konstaterats i tråden, men som jag fortsätter gnugga huvudet över är:

1) Det är bara mindre rum som går att kyla. Sovrummet på runt 20kvm funkar fint, vardagsrummet på 40 kvm med flera ingångar utan dörrar är typ meningslöst att ens försöka.

2) Sovrummet kyls på "bekostnad" av dom andra rummen, eftersom det som AC:n sprutar ut, sugs in utifrån. Problemet är ju att det även i sovrummet fortsätter sugas in ny varm luft... som behöver kylas.

3) Jag bor i ett relativt nybyggt hus med tilluft/ventilation. Denna sprutar på väldigt bra. Den luften kommer utifrån och kyls inte heller. Bör man försöka täcka över denna tilluft när man kör portabel AC, eller kommer det bara leda till att luften som behövs sugs in utifrån ändå?

Helt enkelt, ju mer jag funderar på det så är ju dessa maskiner som inte har två separata "kretslopp" rätt värdelösa i sin konstruktion?

Optimerar man går det att lösa kylning rätt bra, du måste ju dock öppna ett fönster någonstans långt ifrån ACn, visst kommer det in varm luft men den är svalare än den som går ut.

1) Jag har kylt ca 50-55 kvadrat (med 3m i tak) rätt okej med en enda portabel enhet, sovrummet på ca 15 kvadrat där den stod blev riktigt kallt men resten höll sig runt 24 som mest med låg luftfuktighet även den hemska sommaren för 2 år sedan. Satte en fläkt i dörröppningen till sovrummet som blåste ut den svalare luften som fallit mot golvet medan den då tog in den varmare luften i taket från vardagsrummet som sen kyldes.

Det största problemet är som sagt att luft är svårt att skyffla runt, så har man massa korridorer osv kyler man inte andra rum.

2) Stämmer ju inte om du låter luften åka till det andra rummet också.

3) Har du en enslangsenhet så kommer luft komma in på något sätt så täpp inte till, öppna snarare upp där luften som kommer in är som svalast.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal AC som fungerar lite halvt. Kompressorn slår av efter en stund (lite osäker på varför). Någon som vet om det finns några smarta brytare som man kan ställa in att de automatiskt slår av när enheten drar under en viss effekt?

Med kompressor på drar den ca 1200W
När den bara kör fläkt drar den ca 120W

Anledningen till detta är för att jag tar luft utifrån och om kompressorn slår av blåser den in varmluft.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Nice lösning! Jag var sugen på de från Hornbach men tyckte att jag verifierade att de inte skickar ut kondens i frånluftröret till skillnad från dyrare modeller. Behöver du tömma någon behållare? Körde på något dyrare Electrolux Chillflex för vara säker på att slippa det (de är dock slut så ditt tips är perf).

Jag kikar på att bygga något liknande men funderar på mod för 2 rör i samma veva om man ändå ska till Bauhaus & shoppa. Någon som har en bra setup för det till EXP34U338CW? Har inga delar för insuget liggande hemma så behöver hitta på något själv för att täta, typ frigolit eller så?

ps. Har fönsterkit över som inte var i närheten att passa - Airlock 1000 från Trotec om nån är intresserad...

De skickar ut kondens, jag fick tömma en gång förra sommaren och då kan det berott på hög luftfuktighet. Men den för ett jäkla oväsen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag har en gammal AC som fungerar lite halvt. Kompressorn slår av efter en stund (lite osäker på varför).

Inte så att den kommit ner till den inställda temperaturen?
Om ja, ställ den ännu lägre om Du vill ha konstant kyla.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: nja jag trodde det också först, för någon gång slog den av ungefär vid den temperaturen. Nu när den står i fönstret så visar den ju konstant utetemperaturen (ca 30 grader) men slår av ändå.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Köpte mig en anslut 2,3KW på jula förut för att kyla vårat sovrum.
Blir sjukt varmt där uppe ~30°
Den verkar göra jobbet.
I vardagsrummet har jag en gammal kcc bag på 3,5KW som jag tog med från jobbet

Hade tänkt slänga upp en riktig split som jag har ståendes ny i garaget, men i sovrummet finns inte vägg till det och här nere är det tegel vilken jag inte orkar ta mig igenom.

Permalänk
Medlem

Köpte en Tristar AC-5531 tidigare i år, betalade just över 3000 och måste säga att jag är förvånansvärt nöjd. Den kyler helt ok, sovrummet den står i (typ 20-25kvm), i lägenheten (108 kvm), är svalt trots syd-syd/öst läge men sol från första strålarna. Normalt har lägenheten blivit nästan obeboelig på sommaren så fort det passerar 25 grader ute men även resten av lägenheten har betydligt svalare och går att vara i utan besvär.

Har moddat den lite så den nu kör mer likt en tvåslangslösning, en plastlåda med skurna hål, gaffa-tejp och två flexrör för torktumlare senare och det gav ordentliga resultat. Det gjorde den mer effektiv på att kyla ner rummet på morgonen (gissar från ~20 min till ~2-3min) men något jag inte räknade med var att ljudet blev betydligt lägre. Tidigare lät den som ett kylskåp på max med vibrationer och så, nu är det mer som en kraftig fläkt, allt annat ljud försvann nästan helt. Det är lite för mycket för att bekvämt sova genom natten med den på men kan ha den körandes all annan tid utan att det är störande, får höja tv-ljudet fem steg men annars så är det lugnt.

Har man en som låter rätt mycket så rekommenderar jag starkt att måtta upp insuget på baksidan, gå till typ rusta eller liknande och ta första bästa förvaringsplastlåda de har. Fram med sax och kniv, köp ett eller två rör från något billigt byggvaruhus, hugg tills de typ passar i, fram med gaffa och kör. Snyggt är det inte men det funkar har även ett mindre hål i sidan på lådan för att den ska ta lite inne med samt två "anti-vibrationsvikter" på toppen för att få bort något litet vibrationstjut som var.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell:

Har en lite äldre modell som också slår av om jag ställer temperaturen på mer än 2 grader nedåt än vad som den visar på displayen. Min lösning är att kyla i olika steg, står det exempelvis 25 på displayen så ställer jag på 23, så fort den sjunker i temp så följer jag efter och justerar. Kan vara värt att testa.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen: det går tyvärr inte när den mäter på utomhustemperaturen, den är svår att sänka

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Aj tusan, ja den är inte så lätt .
Tänker att i mitt fall så får kompressorn jobba för hårt så därför ökar jag kylningen successivt, vet inte om det kanske är en möjlighet? Jag fick lyssna mig till hur kompressorn jobbade precis innan den la av, lät som ett jetplan som varvade upp, minskade på kylningen tills det lät bättre och det översatte jag till ungefär 2 grader. Vet ju inte om det är så att din kompressor blir överhettad som min dock. Hoppas att du löser det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

@Valonen: det går tyvärr inte när den mäter på utomhustemperaturen, den är svår att sänka

Mäter på utetemp hur menar du?

Permalänk
Medlem

@devildenied: sensorn sitter på en av radiatorerna vid intagssidan

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

@LudvigLindell:
Vad är det för sak du har och hur har du den placerad?

Permalänk

@LudvigLindell: en vanlig ac styr oftast via returluften från rummet den ska kyla
Då bör givaren sitta på returluften in till förångaren.
Men vet ju inte vad du har än.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss en Cortina silent g från woods.
Testat den ett par gånger i sovrummet nu och har märkt båda gångerna att den sprutar ut lite kondensvatten från fläkten. Det känns inte helt hundra. Då har jag ändå tömt vattnet flera gånger.
Har satt den på cool och 20c när rummet varit på ca 27c.

Npgon annan som upplevt samma? Det kan ju inte stämma. Det känns ju lite fuktigt på golvet precis framför....

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag har en gammal AC som fungerar lite halvt. Kompressorn slår av efter en stund (lite osäker på varför). Någon som vet om det finns några smarta brytare som man kan ställa in att de automatiskt slår av när enheten drar under en viss effekt?

Med kompressor på drar den ca 1200W
När den bara kör fläkt drar den ca 120W

Anledningen till detta är för att jag tar luft utifrån och om kompressorn slår av blåser den in varmluft.

inga indikeringslampor ???

det finns två orsaker som jag kan se det - kondens-tråget blir för full för att den delen som skall stänka/spola på kondensorn inte fungerar eller att vid hög luftfuktighet i luften inte hinner med att ånga upp kondensen.

den andra orsaken är att du har för trång/strypt/lång slang innan utblås - eller att du inte har luftinsläpp om huset är tät så att maskinen inte får ut sin varmluft av undertrycket i lägenheten och kompressorn stannar pga. övertemperatur.

Permalänk
Medlem

@devildenied: jag har en portabel maskin som jag ställt i ett lågt fönster. Baksidan är utomhus, framsidan är inomhus. Tanken var att få övertryck i lägenheten. Hade samma problemet förra året när maskinen stod inomhus. Men ska se hur den beter sig inomhus, kanske blir för varm.

@xxargs: inga lampor. Maskinen ska ta med sig kondens ut med varmluften men jag tror det är nåt stopp mellan tåget och den funktionen så jag har borrat ett hål i tråget och dränerar via ett rör ner i en hink

Kanske är överhettning, men inte pga undertryck, lägenheten är som ett såll

Är osäker på vad det är för nån maskin. Den är gammal. Står bara PREM~I~AIR Pac-10000DB.
https://www.manualslib.com/manual/873596/New-Widetech-Pac-100...

Kanske är damm i nån radiator som jag inte kan se.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Liten fråga om längden på utblåsslangen. Jag skulle gärna förlänga den med några meter så jag kan ha enheten stående i allrummet på övervåningen riktad in mot sovrummet, säg en meter ifrån. Detta för att få lite lägre ljudnivå i sovrummet i sig.

Hur mycket i kapacitet tappar man på att gå från 1.5m till säg 6m? Det är en lite större AC på 3.5kW/12700 btu ca och har ju då lite överkapacitet för sovrummet i sig som är runt 24 m2. Enligt specifikation ska den kunna kyla rum upp till 40 m2...

Permalänk

Hej, är det någon som vet om Andersson ARC 3.2 Wifi (https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...) förångar kondensluften?

Det finns ingen manual att hitta på nätet, och Netonnets kundtjänst verkar inte kunna svara på frågan.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

För er som säger att ni har svårt att sova med påslagen AC: anamma verkligheten med att sova med hörselkåpor på. Det gjorde jag i 5-6 veckor under tiden det var stambyte i min lägenhet där de byggde om grovkök och arbetade vanliga arbetstider medan mina tider var nästan tvärtom så jag sov när de arbetade (jag arbetar hemifrån).

Obekvämt? Smått ja. Skönt att slippa oljud när du försöker sova? Stort ja!

Jag sover med öronproppar, är ett j*vla liv ute från ca 1 på natten då fåglar sätter igång att skrika, har flera stora tallar vid huset där de sitter fåglar jämt, dagtid, helt tyst men på natten och tidigt morron ett himla liv, har öppna fönster nu i värmen så de låter extra mycket, men de är inte i närheten av vad en AC låter, skulle aldrig kunna sova med en sån på och skulle dom renovera hemma hos mig skulle jag flytta nån annan stans under tiden, jag sov hos mina föräldrar då dom renoverade mitt badrum efter vatten skada, fanns inte en chans att jag skulle klarat av att bo hemma under den tiden.