Bitrate på sladden till Samsung Oneconnect-box?

Permalänk
Medlem

Bitrate på sladden till Samsung Oneconnect-box?

Hej på er! En vild chansning utifall någon vet, jag har inte lyckats hitta information på nätet nämligen. Ska försöka förklara utan att krångla till det allt för mycket:

Det är så att jag ska köpa ny TV. Min nuvarande är en Samsung KS7005, där HDMI-ingångarna sitter på en Oneconnect-box som därmed också befinner sig en bit från TV:n. Detta har tillåtit mig att dra en 3-meters HDMI-sladd mellan Oneconnect-boxen och datorn. Allt över tre meter fungerar inte med 4k nämligen. Nu funderar jag på att köpa en Samsung Q70R. Problemet är att den inte använder Oneconnect utan istället har ingångarna på baksidan av TV:n. Detta medför att jag om jag köper Q70R inte kommer kunna dra HDMI-sladden från datorn dit eftersom det blir cirka 1,5 meter extra sladdväg dit. Men så tänkte jag: oneconnect-boxen går ju också till TV:n via en sladd. Kan det då vara så att det skulle kunna funka med en snabb förlängning till HDMI:n mellan datorn och den nya TV:n, eller är sladden mellan tv:n och oneconnect-boxen helt enkelt mycket snabbare än en HDMI-förlängning?

Hoppas ni förstår vad jag menar, känner att det blev rörigt att försöka förklara problemet.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Melubas: Hängde inte med på vad du frågade om nej.

One-connect-boxen kan köra upp till 15 meter, ifall jag minns rätt, genom den specialkabel med fiberoptik Samsung använder. Detta är ju dock ett slutet system där Samsung har kolla på hela kedjan och byggt en teknisk lösning för att detta ska fungera.

Så jag gissar att du söker efter en lång HDMI-kabel, 3+ meter när du inte längre har en One-connect-boxen nära datorn?

Lösningen då är AOC-HDMI-kablar med aktiv fiberoptisk överföring och de går på en bit över tusenlappen.

Där kan du fundera på att välja en bättre modell än Q70R, till exempel Q85R eller Q90R, där du får en One Connect-box på nytt och därmed löser problemet. Samt bättre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Haha, misstänkte det. Men du verkar ha förstått vad jag menade ändå. Ska försöka förenkla:

Går det att matcha samma överföringshastighet som det är mellan dator -> oneconnect box -> tv nu, om jag istället kör dator -> HDMI-förlängning -> tv med den nya tv:n?

Men ja, det är väl det du säger som jag söker efter. Det var väldigt stingsligt med kabellängden när jag köpte min nuvarande tv nämligen, fick köpa flera olika märken och gå ner till 3 meter innan det fungerade, så jag är lite nervös att jag kommer hem med en Q70R imorgon bara för att inse att jag inte längre kan koppla datorn till den på grund av att en längre sladd / förlängning ger sämre överföringshastighet.

Permalänk
Medlem

Nästa fråga är väl i så fall om det finns någon bra 65-tummare för max 13 000 som HAR en sådan boxlösning och som motsvarar Q70R i kvalitet. Jag kommer spela, kolla på 4k-bluray och Netflix med den. Gillar HDR.

Permalänk
99:e percentilen

Det vore bra om du berättar vad det är för dator du vill ansluta. Källan kan nämligen ha betydelse för vilka kabellängder som funkar.

Bandbredden mellan One Connect-boxen och TV:n har iallafall ingen relevans för problemet du vill lösa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Ok, där ser man. Tack för info. Det är en stationär egenhopplockad dator jag ska ansluta. HDMI-kabeln ansluter till ett MSI 1080ti gaming x-kort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Melubas:

@Laxpudding: Haha, misstänkte det. Men du verkar ha förstått vad jag menade ändå. Ska försöka förenkla:

Går det att matcha samma överföringshastighet som det är mellan dator -> oneconnect box -> tv nu, om jag istället kör dator -> HDMI-förlängning -> tv med den nya tv:n?

Men ja, det är väl det du säger som jag söker efter. Det var väldigt stingsligt med kabellängden när jag köpte min nuvarande tv nämligen, fick köpa flera olika märken och gå ner till 3 meter innan det fungerade, så jag är lite nervös att jag kommer hem med en Q70R imorgon bara för att inse att jag inte längre kan koppla datorn till den på grund av att en längre sladd / förlängning ger sämre överföringshastighet.

Köp en certifierad kabel så klarar den bandbredden den är certifierad för. längden är ointressant i det läget eftersom kabeln testas för att klara kraven. att du fått hålla på byta kablage beror på att du inte använt en certad kabel utan nån noname.

Och när du ser sigillet kan du kolla i appen att den är ok
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.authenticvi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Åh det här kände jag inte till. Kanon, ska ladda ner appen och ta mig en sväng bland kablarna imorgon. Tack för ditt svar.

Permalänk
Medlem

bara köpa en 48Gbps kabel så lär det funka.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Ja man tycker ju att det borde göra det. Med tanke på tidigare erfarenheter är jag dock nervös för att chansa. Någon som har ett kabelmärke att rekommendera?

Permalänk
Medlem

nästan enbart kvalitetskablar på denna sidan.
Nördic

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Hmm, de verkar inte ha den längd jag behöver. Men tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst allt men som jag fattat det har du problem att få 4K på kabel över 3 meter?

Jag kör 4K på en 10 meters kabel ifrån datorn till TV så funkar ska de aboslut göra

Edit: Denna kabel köpte jag och har använt i strax över 2 år
https://www.inet.se/produkt/8904301/deltaco-hdmi-kabel-2-0-ha...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en sak till att tänka på när det gäller att koppla in en dator till tv, ingen dator eller rättare sagt grafikkort i dag har stöd för hdmi 2.1 och den högsta bandbredd en dator i nuläget matar ut via hdmi är 18Gbit, det är därför DP behövs i vissa lägen eftersom det redan har högre bandbredd. Å andra sidan är det inta många TV som tar emot DP.

Nästa generation grafikkretsar kommer med hdmi 2.1 men vi är inte där i dagsläget.
Hur man värderar att kabeln klarar mer än den tekniskt sett behöver får man bedöma själv men 48 Gbit kablage är dyra/dyrare och de lär sjunka i pris när ett verkligt behov pressar upp volymerna.
Kanske är det tillräckligt bra att välja en 18 Gbit kapabel kabel idag för att ansluta en dator och byta den om ett verkligt behov uppstår dvs om man byter till ett värstinggrafikkort i en kommande generation som verkligen kommer att behöva bandbredden och kan kopplas med hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nu har jag inte läst allt men som jag fattat det har du problem att få 4K på kabel över 3 meter?

Jag kör 4K på en 10 meters kabel ifrån datorn till TV så funkar ska de aboslut göra

Edit: Denna kabel köpte jag och har använt i strax över 2 år
https://www.inet.se/produkt/8904301/deltaco-hdmi-kabel-2-0-ha...

Hmm, men kör du 4k 60hz med hdr då eller kör du "bara" film som inte är lika krävande? För jag har svårt att se att en tiometerskabel skulle fungera med det (inte för att jag tvivlar på dig, mer utifrån egna erfarenheter).

Skrivet av mrqaffe:

Det finns en sak till att tänka på när det gäller att koppla in en dator till tv, ingen dator eller rättare sagt grafikkort i dag har stöd för hdmi 2.1 och den högsta bandbredd en dator i nuläget matar ut via hdmi är 18Gbit, det är därför DP behövs i vissa lägen eftersom det redan har högre bandbredd. Å andra sidan är det inta många TV som tar emot DP.

Nästa generation grafikkretsar kommer med hdmi 2.1 men vi är inte där i dagsläget.
Hur man värderar att kabeln klarar mer än den tekniskt sett behöver får man bedöma själv men 48 Gbit kablage är dyra/dyrare och de lär sjunka i pris när ett verkligt behov pressar upp volymerna.
Kanske är det tillräckligt bra att välja en 18 Gbit kapabel kabel idag för att ansluta en dator och byta den om ett verkligt behov uppstår dvs om man byter till ett värstinggrafikkort i en kommande generation som verkligen kommer att behöva bandbredden och kan kopplas med hdmi.

Nej det är helt sant. Det är lite surt att jag anpassat hela vardagsrummet efter att ha en one connect-box, det blir svårt när man ska köpa nytt. Den enda tv:n med one connect som finns nu vad jag kan se är q90r, vilket är alldeles för dyrt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Hmm, men kör du 4k 60hz med hdr då eller kör du "bara" film som inte är lika krävande? För jag har svårt att se att en tiometerskabel skulle fungera med det (inte för att jag tvivlar på dig, mer utifrån egna erfarenheter).

Nej det är helt sant. Det är lite surt att jag anpassat hela vardagsrummet efter att ha en one connect-box, det blir svårt när man ska köpa nytt. Den enda tv:n med one connect som finns nu vad jag kan se är q90r, vilket är alldeles för dyrt för mig.

Film/Twitch är vad jag kör.

Kan kolla när jag kommer hem om det är 4k60hz den kör men jag tror det.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zippeer:

Nu har jag inte läst allt men som jag fattat det har du problem att få 4K på kabel över 3 meter?

Jag kör 4K på en 10 meters kabel ifrån datorn till TV så funkar ska de aboslut göra

Edit: Denna kabel köpte jag och har använt i strax över 2 år
https://www.inet.se/produkt/8904301/deltaco-hdmi-kabel-2-0-ha...

Skrivet av Zippeer:

Film/Twitch är vad jag kör.

Kan kolla när jag kommer hem om det är 4k60hz den kör men jag tror det.

Det är när du vill ha HDR med 4:4:4 subsampling hdmi bandbredden inte räcker till så man måste använda DP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat runt och funderat lite får det antingen bli så att jag köper en bättre tv-modell, eller att jag köper en AOC-kabel som laxpudding rekommenderade. Någon som vet en fysisk butik i Göteborg som säljer sådana?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Melubas:

Efter att ha kollat runt och funderat lite får det antingen bli så att jag köper en bättre tv-modell, eller att jag köper en AOC-kabel som laxpudding rekommenderade. Någon som vet en fysisk butik i Göteborg som säljer sådana?

Jadu, Hembiobutiken "måste" väl ha det hemma ? Kan även tänka mig Tele-Hå.
De flesta hifibutiker kan också ha det och har de det inte hemma så är det ju ganska nära till Ljungskile så att beställa från Supra lär gå snabbt om du frågar en handlare som jobbar med Supra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hade ingen aning om att hembiobutiken hade en butik i Frölunda. Nära och bra för mig, tack! De verkar ha kablar i lager också så får ev bli en tur dit imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Hmm, men kör du 4k 60hz med hdr då eller kör du "bara" film som inte är lika krävande? För jag har svårt att se att en tiometerskabel skulle fungera med det (inte för att jag tvivlar på dig, mer utifrån egna erfarenheter).

Stod på 4k30hz men gick utan att problem att ändra till 4k60hz.

HDR kör jag dock inte så vitt jag vet.

Skrivet av mrqaffe:

Det är när du vill ha HDR med 4:4:4 subsampling hdmi bandbredden inte räcker till så man måste använda DP.

Jo exakt, men så vitt jag vet finns det väl knappt någon TV som har DP? (hittar 2st på prisjakt)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zippeer:

Stod på 4k30hz men gick utan att problem att ändra till 4k60hz.

HDR kör jag dock inte så vitt jag vet.

Jo exakt, men så vitt jag vet finns det väl knappt någon TV som har DP? (hittar 2st på prisjakt)

DP är sällsynt på tv, det påpekade jag också i mitt utlägg, det är därför det kan vara lite konstigt läge just nu när tv och datorer inte alls matchar varandra om man vill ha bästa möjliga format från respektive sida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.