Funderar på att uppgradera grafikkort - Min CPU är bottleneck?
Då denna tråd skulle passa i både CPU och grafikkortforat så hoppas jag att jag placerat den rätt, annars kanske någon mod kan vara bussig att flytta den till något ställe där den passar bättre hemma
Jag går i funderingar kring att uppgradera mitt GTX1060-kort i min speldator då jag dels ändå tänkt skaffa bättre grafikkort framöver, och dels märkt efter kontakt med skärmtillverkare och Nvidia att vissa problem jag har med färger etc beror på grafikkortet och inte skärmen i sig som jag var inne på från början (off topic, lite bakgrundsinfo bara). Jag funderar på att köpa någon av korten RTX 2060 SUPER eller RTX 2070 SUPER, men enligt denna kalkylator så är min i7 7700 för klen för att köra någon av dessa kort:
https://pc-builds.com/calculator/Core_i7-7700/GeForce_RTX_207...
Verkar vara delade meningar hurvida man ska stirra sig blind på dessa siffror eller inte och att det bara är under vissa förutsättningar/i vissa spel osv som det kan uppstå problem. Jag har inte rört gaming på många år sen jag slutade spela för flera år sedan men började få tillbaka intresse för spelande för omkring 2 år sen varav jag köpte en ny speldator för runt 15.000, och hade jag bara väntat några månader så hade nog valet hamnat på en ryzen-maskin istället för min nuvarande 7700-modell men det är ju lätt att vara efterklok
Så det jag funderar över nu är om det är heldumt att köpa någon av dessa grafikkort till min nuvarande rigg ändå? Känns lite för mycket i nuläget att uppgradera både CPU och GPU, men skulle isåfall kunna tänka mig att beställa grafikkortet nu och uppgradera till en bättre processor (LGA 1151) längre fram, typ till black friday eller liknande, men jag fortsätter dividera med mig själv vad som är det bästa alternativet egentligen, om det är en märkbar försämring i prestanda om jag kör ett av de korten ovan på min nuvarande processor är det kanske en bättre idé att köpa allt samtidigt vid ett senare tillfälle ändå i och med att allt blir antikt inom loppet av några sekunder i denna branch känns det som.
Tack på förhand!