Funderar på att uppgradera grafikkort - Min CPU är bottleneck?

Permalänk

Funderar på att uppgradera grafikkort - Min CPU är bottleneck?

Då denna tråd skulle passa i både CPU och grafikkortforat så hoppas jag att jag placerat den rätt, annars kanske någon mod kan vara bussig att flytta den till något ställe där den passar bättre hemma

Jag går i funderingar kring att uppgradera mitt GTX1060-kort i min speldator då jag dels ändå tänkt skaffa bättre grafikkort framöver, och dels märkt efter kontakt med skärmtillverkare och Nvidia att vissa problem jag har med färger etc beror på grafikkortet och inte skärmen i sig som jag var inne på från början (off topic, lite bakgrundsinfo bara). Jag funderar på att köpa någon av korten RTX 2060 SUPER eller RTX 2070 SUPER, men enligt denna kalkylator så är min i7 7700 för klen för att köra någon av dessa kort:
https://pc-builds.com/calculator/Core_i7-7700/GeForce_RTX_207...

Verkar vara delade meningar hurvida man ska stirra sig blind på dessa siffror eller inte och att det bara är under vissa förutsättningar/i vissa spel osv som det kan uppstå problem. Jag har inte rört gaming på många år sen jag slutade spela för flera år sedan men började få tillbaka intresse för spelande för omkring 2 år sen varav jag köpte en ny speldator för runt 15.000, och hade jag bara väntat några månader så hade nog valet hamnat på en ryzen-maskin istället för min nuvarande 7700-modell men det är ju lätt att vara efterklok

Så det jag funderar över nu är om det är heldumt att köpa någon av dessa grafikkort till min nuvarande rigg ändå? Känns lite för mycket i nuläget att uppgradera både CPU och GPU, men skulle isåfall kunna tänka mig att beställa grafikkortet nu och uppgradera till en bättre processor (LGA 1151) längre fram, typ till black friday eller liknande, men jag fortsätter dividera med mig själv vad som är det bästa alternativet egentligen, om det är en märkbar försämring i prestanda om jag kör ett av de korten ovan på min nuvarande processor är det kanske en bättre idé att köpa allt samtidigt vid ett senare tillfälle ändå i och med att allt blir antikt inom loppet av några sekunder i denna branch känns det som.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Beror på vilken upplösning du ska ha (och vilken skärm du har).
När du spelar i lägre upplösningar måste CPU jobba mycket och grafikkortet softar.
När du skruvar upp antalet pixlar så måste grafikkortet stressa ordentligt, medans CPUn belastas typ lika hårt..

Alltså om du ska köra i 1080p eller 1440p så tror inte jag att din CPU kommer bottlenecka JÄTTE MYCKET. Visst den är svagare än ryzen 3600 eller 2600 för den delen, men spel behöver mest grafikstyrka.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

Beror på vilken upplösning du ska ha (och vilken skärm du har).
När du spelar i lägre upplösningar måste CPU jobba mycket och grafikkortet softar.
När du skruvar upp antalet pixlar så måste grafikkortet stressa ordentligt, medans CPUn belastas typ lika hårt..

Alltså om du ska köra i 1080p eller 1440p så tror inte jag att din CPU kommer bottlenecka JÄTTE MYCKET. Visst den är svagare än ryzen 3600 eller 2600 för den delen, men spel behöver mest grafikstyrka.

Jag spelar i 1080p, kör en Asus ROG XG248Q som skärm, har även 2 generic 60Hz skärmar som sekundära om det spelar någon roll i detta fall. Tack för svar! Skulle dock vara tacksam om någon visste några siffror man kunde kolla efter eller ta reda på exakt vad som gäller med denna kombination av cpu+gpu för en särskilt titel eller liknande. "Det _kan_ funka" känns lite svagt att gå på för att lägga ut flera tusen på något nytt som "kanske" fungerar så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuborgarn:

Jag spelar i 1080p, kör en Asus ROG XG248Q som skärm, har även 2 generic 60Hz skärmar som sekundära om det spelar någon roll i detta fall. Tack för svar! Skulle dock vara tacksam om någon visste några siffror man kunde kolla efter eller ta reda på exakt vad som gäller med denna kombination av cpu+gpu för en särskilt titel eller liknande. "Det _kan_ funka" känns lite svagt att gå på för att lägga ut flera tusen på något nytt som "kanske" fungerar så att säga

Det kommer inte vara någon kraftig bottle neck med din cpu, personligen hade jag köpt ett RX 5700 XT för ca 4500:- men du kan såklart även köra ett RTX 2070 Super om du så önskar. Om du vill se hur de presterar kollar du bara youtube "7700 RX 5700 XT" eller "7700 2070 Super" så kommer det game play och tester osv.

Här kan du kolla på en bra video om bottleneck, din 7700 presterar ungefär som en 3300X: https://www.youtube.com/watch?v=Sq0OHhRQwA8&t=801s

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com