Permalänk

Felsöka M2 SSD-disk

Efter många år med SSD i flera olika burkar verkar de som nu har min första disk gått sönder. Tidigare med vanliga hårddiskar så kunde man köra olika tillverkares diagnosticprogram för att testa om diskarna va ok eller kass. I mitt fall nu så är de en M2 SSD som sitter i en laptop. BIOS hittar ingen disk att boota från. Laddat ner Hirens BootCD som jag kört med i många år med att felsöka saker och kört lite olika program och det hittar disken kan inte se något innehåll på den. Disken verkar vara en Micron M600 och datorn köptes för 4 år sedan så ingen garanti kvar.

Vad är bästa sättet idag med SSD att verifiera ifall en disk är trasig eller ej innan jag beställer en ny ersättare?

EDIT:
Testade nu att boota ett USB med Win 10 och se om de såg disken och de ser disken men utan partitioner på. Vill helst inte blåsa de innan jag vet 100% att disken är kass så backupen från datorn inte verkar gått på ett par månader...

Permalänk
Medlem

@ciscodisco:
Först och främst.
Är det något viktigt på disken så håll inte på själva då risken finns att egna räddnings försök bara gör det hela värre.

Med det sagt.
För att se datan som finns på disken med GetDataBack så måste du köra en scan av disken det räcker nämnligen inte med att bara lista diskarna.

Du kan göra en slags kontroll av disken genom att full formatera den (alltså inte snabb) då det läser & skriver hela disken och finns det något galet med den kommer det i regel att misslyckas.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@ciscodisco:
Först och främst.
Är det något viktigt på disken så håll inte på själva då risken finns att egna räddnings försök bara gör det hela värre.

Med det sagt.
För att se datan som finns på disken med GetDataBack så måste du köra en scan av disken det räcker nämnligen inte med att bara lista diskarna.

Du kan göra en slags kontroll av disken genom att full formatera den (alltså inte snabb) då det läser & skriver hela disken och finns det något galet med den kommer det i regel att misslyckas.

Just de man behövde köra en scan. Startade de nu men får upp att de kommer mycket fel så känns lite halvtrasigt kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciscodisco:

Just de man behövde köra en scan. Startade de nu men får upp att de kommer mycket fel så känns lite halvtrasigt kanske

Ja disken verkar ha problem, om det inte finns något på den som du vill rädda så anse den som kaputt och köp en ny.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Prova med att plocka ut den och låt den ligga strömlös några dagar.
Jag har en gammal Corsair SSD som betedde sig skumt under garantitiden som om en av minneskretsarna hade gått och lagt sig för gott. När jag provade att formatera om den så var det tvärnit vid 60% så jag ordnade upp alla formaliteter inför att skicka tillbaka den till INET och medans jag väntade på svar så fick den ligga på en hylla.
Innan jag packade ner den så gjorde jag ett felsökningstest till, (ville försäkra mig om att den var död för att slippa en onödig felsökningsavgift.), och då fungerade den som den skulle och har gjort det sedan dess, vilket är någonstans mellan 6 till 8 år sedan.