Nybörjare intresserad av NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja så kanske det är Ja det är mycket att sätta sig in i.
Nej jag hoppas jag slipper bygga om det så himla ofta även om det är kul.

Har idag installerat och flyttat data osv.
Det blir rätt snurrigt utan en väldigt basic struktur.
Först alla mappar och ”användare” från min gamla struktur på en USB Hhd.
Sen skulle synologyn sättas upp, tog ett tag innan jag fattade hur dom ville ha det med drive-appen och ds file appen, och vad man då kom åt på NASen men det löste sig och var ju en bra lösning tillslut när jag fatta logiken.
Sen velade jag lite med vart jag lade alla filer och fick flytta runt lite, några kom fel osv.
Men jag mappade upp NASen på Datorn så blev det lite snabbare och enklare i filhanteraren än via webbgränssnittet.

Men nu börjar jag få koll på peppar peppar

Så mycket nöje blir det, tack!

Ja det är såklart fiffigt.

Ett tips är att skriva ned alla kommandon o annat du gör för att konfigurera, det kan ju verka självklart nu hur man gör men hur blir det om några år?

Jag satte upp min nuvarande file-server 2010, dvs för 10 år sen o det enda jag gjort med den är att lägga till en extra disk i raiden för att få mer utrymme. (Förutom lite underhåll som att ta bort damm o dylikt då.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ett tips är att skriva ned alla kommandon o annat du gör för att konfigurera, det kan ju verka självklart nu hur man gör men hur blir det om några år?

Jag satte upp min nuvarande file-server 2010, dvs för 10 år sen o det enda jag gjort med den är att lägga till en extra disk i raiden för att få mer utrymme. (Förutom lite underhåll som att ta bort damm o dylikt då.)

Ja jag har i alla fall sparat viss dokumentation och en del annat. Men det är ganska enkelt med med guider osv. Antar att det var värre förr

Permalänk
Medlem

Jag har en viss förmåga att springa på buggar och problem i system.
Hittade databuggar i miljardmjukvara i ”tjänsten”tex.
Givetvis inte för att jag är så himla duktig, utan för att jag fipplar och grejar så mycket med alla grejer.
Två dagar in på synologyäventyret springer jag på problemet som dom verkar ha med externa hårddiskar:
https://community.synology.com/enu/forum/3/post/122991?page=1...

Inte jag som hittade det, men jag drabbades ganska omgående.
Nån som känner till det och kanske hittat längre än mig i att slipp låga överföringshastigheter?

Gör ju inte så mycket för det mesta, men att hålla på och flytta filer initialt är riktigt trögt och stökigt från extern HDD med sladd in i synologyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Jag har en viss förmåga att springa på buggar och problem i system.
Hittade databuggar i miljardmjukvara i ”tjänsten”
Givetvis inte för att jag är så himla duktig, utan för att jag fipplar och grejar så mycket med alla grejer.
Två dagar in på synologyäventyret springer jag på problemet som dom verkar ha med externa hårddiskar:
https://community.synology.com/enu/forum/3/post/122991?page=1...

Inte jag som hittade det, men jag drabbades ganska omgående.
Nån som känner till det och kanske hittat längre än mig i att slipp låga överföringshastigheter?

Gör ju inte så mycket för det mesta, men att hålla på och flytta filer initialt är riktigt trögt och stökigt från extern HDD med sladd in i synologyn.

Det var som fan, på QNAP i alla fall så är NTFS slöare än säg ext3 eller exFAT, men inte SÅ mycket slöare. Trodde NAS-tillverkare prioriterade att fixa sånt här, det är liksom där deras enheter ska ha bäst funktionalitet, diskhantering.
Inte så skoj kanske, men troligen är det bättre att formatera om till ext3 från NAS:en efter att alla filer är överförda från den externa driven, sedan skriva tillbaka. Nackdelen är att om du ska hantera disken direkt i ex. Windows så behöver du en extra programvara, men men.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det var som fan, på QNAP i alla fall så är NTFS slöare än säg ext3 eller exFAT, men inte SÅ mycket slöare. Trodde NAS-tillverkare prioriterade att fixa sånt här, det är liksom där deras enheter ska ha bäst funktionalitet, diskhantering.
Inte så skoj kanske, men troligen är det bättre att formatera om till ext3 från NAS:en efter att alla filer är överförda från den externa driven, sedan skriva tillbaka. Nackdelen är att om du ska hantera disken direkt i ex. Windows så behöver du en extra programvara, men men.

Ja det är nog inte ett alternativ att formatera till ex3
Jag vill ha externa HDD i win format då det var så himla stökigt att läsa ex-format när jag räddade en wd my cloud nyligen, med obskyra småprogram och omställning i bios osv.

Lite surt, men får väl stå ut

Permalänk
Medlem

Säger samma sak - sådant borde inte hända...

Men sådan kan ta tid eftersom de som bygger och säljer NAS inte själva utvecklar programmen mer än sminkpennan (dvs pysslar med GUI)

När det är bekymmer på kernelnivån så tittar tillverkarna på varandra och hoppas att någon annan gör jobbet då sådana fel brukar slå flera olika NAS-tillverkare samtidigt.

---

Har man provat i 'lägsta' nivå med enkel 'dd' mellan lagring och och externa USB-disken utan att gå igenom filsystemet - går det snabbt där men inte när man använder NTFS-filsystemet så är det mjukvarufurr, går det fort även med ext4 på den externa disken också, så är det är det NTFS-stödet som kackat - i det läget så skulle jag hämta in drivrutinsmoduler från miljö som man vet fungerar (tex. från RPIx om det är en ARM-propp i nasen) och prova...

---

för typ 10 år sedan hade man liknande bekymmer med ext4 och journalföringen i ARM baserad NAS som gjorde RAID:en extremt slö när man närmade sig 80% fyllning - och det var som en vägg där då om man var förbi den punkten och försökte kopiera filer så fördubblades tiden för var ny fil, typ - dvs. skrivningar som låg på ms-tid kunde 100 småfiler filer senare ta 10 minuter att skriva per fil och varje ny fil betydligt lägre tid än den föregående och det blev bara värre i en exceptionell ökande karaktär. - det tog typ 1.5 år innan någon löste detta och magiskt så löstes problemen samtidigt hos alla tillverkaren nästan på dagen samtidigt... - hur löste man under tiden - jo man körde på ext3...

---

Med tanke på hur sällan jag faktiskt använder USB-bussen på en NAS (typ för nyckel för att låsa upp krypteringen) så är alternativet tills det är löst kanske tanka filerna via en laptop över nätverket om det är så långsamt som det sägs, runt 100 MB/s bör inte vara ett jätteproblem tycker jag...

Visst det är ingen ursäkt för en dåligt testad produkt/drivrutin men en väg att gå om man skall ha över filerna timligt snabbt tills detta är löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja det är nog inte ett alternativ att formatera till ex3
Jag vill ha externa HDD i win format då det var så himla stökigt att läsa ex-format när jag räddade en wd my cloud nyligen, med obskyra småprogram och omställning i bios osv.

Lite surt, men får väl stå ut

Tja, Ext2Fsd är väl inte obskyrare än mycket som redan ingår i Windows, som att installera vilket program som helst.
Men visst, man kan leva med NTFS, såg nåt på nåt forum att fullformatering av disken kan hjälpa med prestandan. Inte så imponerande att Synology inte är på det, många som sitter på Windows-burkar ju, ligger verkligen i deras intresse att få det att fungera.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Har skickat dig ett privat meddelande med ett tips

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har skickat dig ett privat meddelande med ett tips

Nu blir man ju nyfiken.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni garvade sweclockers mera NAS, kör ni med UPS?
Inte helt sällan har jag strömavbrott, och ibland stänger jag ju strömmen själv i vissa hantverkssituationer osv.
Känner att jag skulle glömma NAS:en då, vilket jag har förstått kan vara riktigt dåligt.
Men om det nu är så känsligt måste många NAS blivit förstörda antar jag, eller använder många UPS?

Permalänk
Medlem

När det gäller NAS och egentligen all form av backup, tänk på att du inte har skydd mot stöld, brand eller andra katastrofer så länge du har backupen på samma fysiska ställe. Det som du verkligen vill ha kvar bör du även spegla till ett annat ställe och är det så lite som bara 1TB så funkar ju någon molntjänst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

När det gäller NAS och egentligen all form av backup, tänk på att du inte har skydd mot stöld, brand eller andra katastrofer så länge du har backupen på samma fysiska ställe. Det som du verkligen vill ha kvar bör du även spegla till ett annat ställe och är det så lite som bara 1TB så funkar ju någon molntjänst.

Ja absolut, men man kan ju ha redundans i all evighet.
Man får sätta sin smärtgräns själv.
I mitt fall handlar det om familjens bilder och filmklipp i princip som jag vill ha lite säkrare än tidigare.
Jag gick ifrån ouppbackad wd cloud, till synology NAS i raid, som jag backar upp till extern HDD då och då.
Det var då nyligen som jag insåg att dessa verkar vara lite känsliga för strömavbrott.
Ville då höra hur andra gjort.

Permalänk
Skrivet av Bowman99:

Ja absolut, men man kan ju ha redundans i all evighet.
Man får sätta sin smärtgräns själv.
I mitt fall handlar det om familjens bilder och filmklipp i princip som jag vill ha lite säkrare än tidigare.
Jag gick ifrån ouppbackad wd cloud, till synology NAS i raid, som jag backar upp till extern HDD då och då.
Det var då nyligen som jag insåg att dessa verkar vara lite känsliga för strömavbrott.
Ville då höra hur andra gjort.

Har länge tänkt införskaffa en UPS till min NAS men inte blivit av. De har klarat plötsliga strömavbrott bra hittills men det kan ju ha handlat om tur och inget annat. Plötsligt står man där och då önskar man att man hade slagit till på en UPS.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har länge tänkt införskaffa en UPS till min NAS men inte blivit av. De har klarat plötsliga strömavbrott bra hittills men det kan ju ha handlat om tur och inget annat. Plötsligt står man där och då önskar man att man hade slagit till på en UPS.

Ja det är ju det.
Ryckte nästan ur kabeln precis, eftersom det började åska som bara den.
Men kom på allt och stängde av den via gränssnittet istället.

Får bli en ups inom kort.
Antar att vad som helst duger egentligen, då jag bara vill att den automatiskt via USB skall få signal och tillräcklig tid att stänga av sig själv.

Permalänk
Medlem

kör du på en APC-UPS eller liknande med samma eller kompatibel protokoll så är det bara att trycka in dess USB-sladd i din NAS och det hela kommer att detekteras automagiskt - ofta behöver man inte göra ett dugg i konfiguration i en köpeNAS och det fungerar direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

kör du på en APC-UPS eller liknande med samma eller kompatibel protokoll så är det bara att trycka in dess USB-sladd i din NAS och det hela kommer att detekteras automagiskt - ofta behöver man inte göra ett dugg i konfiguration i en köpeNAS och det fungerar direkt.

Låter bra, skall kolla på en sån.

Permalänk
Medlem

Det blev en APC ES700
Otroligt användarvänligt.
Bara kopplade in, aktiverade UPS i NAS, sen skötte den allt.
Nästan för enkelt, ville ju konfigurera lite mer

Permalänk
Medlem

Just den delen med hanteringen av (APC-) UPS har de fått till riktigt bra i köpeNAS - betydligt besvärligare att få till det på en vanlig win-dator med program som skall laddas hem, installeras etc.