Det märkvärdiga med PS5/Xbox Series X och framtiden för PC-spelande
Svårt att lägga den här tråden i rätt kategori då den egentligen berör PC-spelandet framtid, men väljer att utgå ifrån var teknologin först implementeras för gamers. Vi kan börja med att etablera att jag är PC-spelare sedan långt tillbaka, min senaste spelkonsol var Sega Master System 2. Sedan Xbox släpptes hösten 2001 och konsoler successivt fått PC-hårdvara så har tyvärr många PC-titlar urvattnats för att kostnadseffektivt kunnas släppas på mycket sämre hårdvara, vilket fått mer än en PC-spelare att hata konsolers blotta existens.
För första gången sedan 2001 kommer inte spelkonsoler vara en bromskloss!
Kommande generations konsoler har nått ett tekniskt avancemang som kommer att revolutionera spelandet på PC också. Det hänger ihop med lagringen, där de nya konsolerna imponerande nog har snabba PCIe Gen4-SSDs som dessutom får någon slags hårdvarustödd kompression (vilket innebär att CPUn avlastas) med effektiva hastigheter uppåt 8-9 GByte/sekund (enligt keynoten av Mark Cerny).
Även om detta är imponerande i sig självt så är det hur lagringen fungerar som är det revolutionerande. Här får ni ursäkta om jag kommer med smärre felaktigheter, förklara gärna det jag förstått fel. Allt detta är nytt och kommer sannolikt ändra spelplanen för vilken plattform som kommer att driva utvecklingen en tid framöver.
GPUn får inte bara direktaccess till SSDn, utan kommer även att kunna prioritera överföringar av data, så att t.ex. en stor överföring pausas medan en liten genomförs mellan.
Direktaccess till SSDn innebär att CPUn kommer avlastas markant under spelande, och det är inte bara att en rejäl I/O-flaskhals kommer att försvinna utan att behovet att lägga saker i RAM kommer att reduceras. Det går naturligtvis att tolka detta som att det bara är för att konsoler ska fungera med en mindre mängd minne, men det intressanta är vilka möjligheter det ger för riktigt stora och detaljerade spelvärldar när man plötsligt inte är begränsad till något eller några tiotal gigabyte minne.
Som Linus Tech Tips förklarar i den här videon (från 08:43) så nyttjar många speltillverkare knepet att dela upp spelvärlden för att på så sätt komma runt laddtiderna som behövs eftersom spelvärlden av olika skäl (storlek och/eller många detaljer) inte kan hållas i minnet samtidigt. Nu kommer GPUn istället att kunna strömma in dom resurser som behövs direkt från SSDn. Linus har någon lite smådeppig slutkläm om att PC nu kommer hamna på efterkälken för en lång tid framöver, men här håller jag inte med!
Nvidia har nämligen jobbat på en teknologi de kallar GPUDirect under närmare 10 år, vilket förra årets ledde till GPUDirect Storage, som Nvidia beskriver såhär:
Using NVIDIA® GPUDirect®, multiple GPUs, network adapters, solid-state drives (SSDs) and now NVMe drives can directly read and write CUDA host and device memory, eliminating unnecessary memory copies, dramatically lowering CPU overhead, and reducing latency, resulting in significant performance improvements in data transfer times for applications running on NVIDIA Tesla™ and Quadro™ products
Plötsligt blev NVLink 2.0-interfacet (25 GByte/s) på 2080/2080 Ti mycket intressantare.
Utan att veta något om hur implementeringen av GPUDirect Storage går till för Tesla/Quadro-produkter så är det inte osannolikt att den här teknologin redan finns på samma hårdvara som är GeForce på PC.
Jag hittade en Nvidia-presentation om GPUDirect Storage på Youtube där man får en uppfattning om vad de använder det till. Det har ingenting med gaming att göra utan om att bearbeta stora dataset på flera terabyte som är för stora för att lägga i RAM, och där CPUns förmåga att hantera data samtidigt lamslår I/O-prestandan.
Vi kommer sannolikt att se en tillämpning för gamers av detta till PC inom en snar framtid.
Jag tänker osökt på inställningen under Advanced Graphics i GTA V som heter "High Detail Streaming While Flying". När man googlar så beskrivs denna inställning som: "This is a PC-exclusive feature that allows for quality ground assets, like trees and vehicles, to be streamed while flying to minimize object pop-in." vilket hintar om att tanken att använda gamingdatorers generellt bättre I/O-prestanda (jämfört med vad dåtida konsoler levererades med) för att ge en bättre spelupplevelse utan märkbara laddtider existerar hos AAA-utvecklare sedan länge.
Nu är det bara nästa steg för hårdvaran som behövs på PC.
Vad tror ni om den tekniska lösningen till PC? Har AMD någon motsvarande teknik för PC? Kommer vi att se NVLink-dotterkort med M.2-platser till GeForce? Moderkort med många fler PCIe Gen4-banor?