Era åsikter om min dator och vad som behövs upgraderas ?

Permalänk

Era åsikter om min dator och vad som behövs upgraderas ?

Tjena gänget,

Jag tänkte kolla med er om hur min dator ser ut. Jag är ingen super expert på datorer så vänder mig hit för råd och tips.
Vill gärna veta om det är något jag behöver byta ut till att den ska bli bättre för spel användning och jag har känt att när jag spelar så får jag inte den FPS som jag kanske bör ha? I tex. Apex Legends.

Är CPU för dålig till min GPU? är en annan fundering jag har.

Mvh
T

Min dator:

i7-6700k CPU @ 4.00ghz
Geforce GTX 1080 Ti gaming X
2x Corsair Vengeance LPX Red (8GB) / 2666MHz / DDR4
KINGSTON 120GB SSDNow UV400 SATA3 6Gb/s 2,5inch 7mm height
Windows 10 PRO

Permalänk
Medlem

Klocka processorn!

Den datorn ska duga bra ett tag till, om du vill uppgradera blir det att byta moderkort och cpu samtidigt för det finns knappt snabbare till den sockeln. Fördelen att sälja nu är att många är dumma nog att betala ca 2000/2500kr för den processormodellen fortfarande. Jag skulle sälja moderkort och cpu för ca 3000kr och köpa amd b550 och kanske en 3600, men i ren spelprestanda blir det inte så mycket bättre.

Runt november/december har båda lagen släppt nya grafikkort och AMD ny generation cpuer, kan vara värt att kolla då igen, men just nu är det svårt att uppgrera den datorn prisvärt.

Nvidia presenterat nytt om 3 veckor

Permalänk

__

det håller väl än-----------börja inte klocka o vela...........flytta över grafikort till ett nytt system-mobo.cpu.meory--köp det pö om på-- kolla på beg cpu-men nytt mobo.........

Permalänk

@medbor: Tack för ditt svar.

Jag tänkte om jag byter ut mitt moderkort till ett;

ASUS ROG STRIX B450-F Gaming - ATX / B450

och CPU till

Intel Core i9-9900K - 8 kärnor / 16 trådar / 3.6 GHz / 5 GHz Turbo / 16MB / Socket 1151

.. Min fråga blir då. Hur ser resterande ut? Behöver jag köpa mer RAM? Typ 1 till 8gb ram av det jag har? Eller bör jag köpa nytt RAM ?
Vill ha mer prestanda än det jag har nu.

Sista frågan; Behöver jag köpa ny nätaggregat för dessa? Den har några år på nacken.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om du skämtar, men ett moderkort till AMD kommer aldrig fungera med Intel. Moderkortet är också ganska dåligt sett till VRM. 9900K är förra generationen på en död sockel, skulle verkligen rekommendera 10xxx serien om du vill ha Intel.

Jag skulle dock rekommendera AMD på grund av prisvärdheten så man kan få pengar över till bättre GPU och annat. Dock undvik Asus till AMD, deras moderkort har fått dåligt mottagande åtminstone på B450 på grund av dåliga val

Permalänk

@medbor: nej jag såg det nu och kollade upp lite såg att dom två passar inte ihop. men kollade även på något lite billigare CPU och som kanske passar morderkortet. AMD Ryzen 5 3600 Processor / 6 cores / 12 threads / 3.6GHz (4.2 GHz Turbo) ? Vet du om denna Ryzen är värt att uppgradera till med GPU;n som jag har?

Och kollade på denna moderkort = MSI B450 TOMAHAWK MAX - ATX / B450 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertyzon:

@medbor: nej jag såg det nu och kollade upp lite såg att dom två passar inte ihop. men kollade även på något lite billigare CPU och som kanske passar morderkortet. AMD Ryzen 5 3600 Processor / 6 cores / 12 threads / 3.6GHz (4.2 GHz Turbo) ? Vet du om denna Ryzen är värt att uppgradera till med GPU;n som jag har?

Och kollade på denna moderkort = MSI B450 TOMAHAWK MAX - ATX / B450 ?

De två passar bra ihop absolut, men för spelprestanda blir det inget jättelyft