Samlingstråd för oss på jakt efter Ryzen 4000-laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Borde väl inte powerthrottla när dom testar med single core eller?

Jo jag köper resonemanget men det är fortfarande svårt att veta exakt vad för strypningar som tillverkaren har satt på komponenterna för att även hålla ljudnivå och temperaturer i schack. De specade ingående komponenterna är sällan eller aldrig hela sanningen.

Med det sagt så lär det ju såklart finnas prestandaskillnader som följer av olika minnesfrekvenser och olika typer av minnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Jo jag köper resonemanget men det är fortfarande svårt att veta exakt vad för strypningar som tillverkaren har satt på komponenterna för att även hålla ljudnivå och temperaturer i schack. De specade ingående komponenterna är sällan eller aldrig hela sanningen.

Med det sagt så lär det ju såklart finnas prestandaskillnader som följer av olika minnesfrekvenser och olika typer av minnen.

De gränser som jag verkar ha stött i enligt HWinfo när jag benchmarkat är
EDC

Citat:

Electrical De-sign Current. It's a value the motherboard tells the CPU that's supposed to represent the peak current the VRMs can handle short-term

och STAPM

Citat:

STAPM (Skin Temperature Aware Power Management), which is used in attempt to control something known as T-Skin. Essentially, APU will be allowed to run at its specified max TDP for a limited time, after which it will get throttled to a TDP value supposedly supported by notebook cooling solution as well as notebook chassis heat dissipation capabilities, and all that in order to prevent notebook chassis over-heating

Den senare verkar inträda när skin temp närmar sig 50 grader C.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Kul att du bestämt dig, och mycket intressant att höra att bildkvalitet och färger är bra, med tanke på hur pappersspecarna framställer skärmen. Måste nog försöka koma iväg och kolla på en jag med.

Nu sitter surfar jag på min nya Ideapad 51 5", mycket nöjd med datorn, känslan och skärmen! Verkligen smidigare än min gamla 15" verkligen skillnad.

Permalänk
Medlem

En sak jag noterat när jag letat laptop är att de flesta jag kikat på, inkl den Thinkpad L14 jag tänkt beställa, verkar vara byggda med en större ram-sticka (t.ex. 1x16gb), istället för att köra två halvstora (t.ex. 2x8gb) för att få dual channel.

Är det någon tillverkare som bygger sina datorer med minnen som körs i dual channel, eller är det standard med single? Det blir väl ingen kännbar prestandaförlust med ram-minne i en kanal, var mest nyfiken.

Permalänk
Medlem

https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Yoga-Slim-7-Pro-combines...

Ojojoj!!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Den cpu'n har väl Asus ensamrätt på ett år till eller nått sånt.

Hur dom skall få den där att INTE powerthrottla är ett mysterium.
Bra pris om det stämer dock:
4600h, 8GB ram, 256GB, 2240x1400 skärm med 100% RGB för €799.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem

Wow. 16:10 hade jag inte tackat nej till, men 35-54W i (typ) samma formfaktor? Ska bli intressant att se om de får ihop det och vilken svart magi de använt för att kyla den.

En annan Lenovo-nyhet, Lenovo Yoga 6 är på gång.
13.3" med 4700u, 360 grader vikbar och touchskärm.

Hursomhelst, kul år att köpa AMD-laptop.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Synd att det inte skall komma ut förrän 2021 enligt artikeln.. För dessa specs och prisnivå skulle vara svårslagen.

Jag själv slog nyss till på en Thinkpad T14 med R5 4650U, 16 + 0 GB RAM och 256 SSD med hårdvarukryptering.

Som tidigare tidigare Thinkpad-torsk har man blivit så otroligt kräsen med tangentbord. Jag försökte verkligen kolla på andra modeller, men för 10 500 kr(20% back to school) finns inget med samma gedigna känsla.

Möjligheten att uppgradera SSD och RAM till 32(eller 48) GB, 14h batteritid och det kaffespillssäkra tangentbordet gjorde att det blev såhär..

Nu kan jag snart pensionera min gamla Thinkpad Yoga 12.5" från 2013...

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk

Goddag!

Som många andra är jag svårt sugen på en Ryzen-laptop. Insåg väldigt tidigt att mina krav på spec tydligen är enormt orimliga, och har följt den här tråden för att hoppas att någon en dag postar en länk till Lösningen.

Mina krav, eller snarare önskemål, där första punkten verkar vara det allt stuper på:

  • ej fastlött minne, två lediga ramslots

  • Gärna s.k Ultrabook med 13.3"

  • Matt skärm

Ovan punkter är de viktigaste, men det känns inte eller övermaga att tycka att man också kan uppnå:

  • Ethernetport (eller åtminstone en dongel)

  • Ingen extra grafik-krets, inbyggda Vega räcker, ska inte spela

  • Fullstor HDMIport

Vad säger ni, är jag mer än lovligt naiv när jag inbillar mig att en sån här burk existerar?

Den enklaste grejen att kompromissa om är storleken, om "ultrabook"-formatet måste frångås så är det minsta problemet. 2 ramslots är det sista jag ger upp på.

Permalänk
Medlem

Finns ingen ultrabook med dina krav. Tror inte ens det får kallas ultrabook då den blir mycket tjockare med två ramslots. Varför är du så hård på just det? Är väl bara beställa en med 32GB, alltså 2x16gb med en gång.

Annars måste du nog upp på minst 15,6 och gamingtjock dator. Lenovo Legion har två slots tex.

Edit: Lenovo Thinkpad och HP Probook 14" verkar ha två slots. Men då är väl cpu som max Ryzen 5 4500u. Kanske Lenovo har någon custom på den efter vart. Jag surrar lite faktist, förlåt. HP har probook 13.3 med två platser och en bättre cpu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Goddag!

Som många andra är jag svårt sugen på en Ryzen-laptop. Insåg väldigt tidigt att mina krav på spec tydligen är enormt orimliga, och har följt den här tråden för att hoppas att någon en dag postar en länk till Lösningen.

Mina krav, eller snarare önskemål, där första punkten verkar vara det allt stuper på:

  • ej fastlött minne, två lediga ramslots

  • Gärna s.k Ultrabook med 13.3"

  • Matt skärm

Ovan punkter är de viktigaste, men det känns inte eller övermaga att tycka att man också kan uppnå:

  • Ethernetport (eller åtminstone en dongel)

  • Ingen extra grafik-krets, inbyggda Vega räcker, ska inte spela

  • Fullstor HDMIport

Vad säger ni, är jag mer än lovligt naiv när jag inbillar mig att en sån här burk existerar?

Den enklaste grejen att kompromissa om är storleken, om "ultrabook"-formatet måste frångås så är det minsta problemet. 2 ramslots är det sista jag ger upp på.

En HP Elitebook 835G7 (datasheet) när/om den släpps lär väl ligga i närheten av vad du vill?

/Emil

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de dragit tillbaka rabatten på https://www.lenovo.com/se/sv/seeducation/laptops/yoga/yoga-s-...

Tänkte beställa en ikväll, även om skärmen är glossy, för att testköra. Men utan rabatt så kan jag ju lika gärna vänta på "rätt" modell kommer in på någon annan sida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Tråkigt att de dragit tillbaka rabatten på https://www.lenovo.com/se/sv/seeducation/laptops/yoga/yoga-s-...

Tänkte beställa en ikväll, även om skärmen är glossy, för att testköra. Men utan rabatt så kan jag ju lika gärna vänta på "rätt" modell kommer in på någon annan sida...

spelar ingen roll, det är slutsålt igen

Permalänk
Medlem

@Exydia: Om den bara hade varit two-in-one. Hade varit perfekt.

Permalänk
Medlem

Mm någon är intresserad så pratade jag med Lenovos kundsupport och de sa att Thinkpad T14 med Ryzen 7 4750U kommer vara tillgänglig i slutet av Augusti / början vid Septemper. Han kunde dock inte ge ett exakt datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yunos:

spelar ingen roll, det är slutsålt igen

Det stod "Fåtal kvar" igår kväll
Men men.. Får stå ut med min gamla UX32VD ett tag till

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Synd att det inte skall komma ut förrän 2021 enligt artikeln.. För dessa specs och prisnivå skulle vara svårslagen.

Jag själv slog nyss till på en Thinkpad T14 med R5 4650U, 16 + 0 GB RAM och 256 SSD med hårdvarukryptering.

Som tidigare tidigare Thinkpad-torsk har man blivit så otroligt kräsen med tangentbord. Jag försökte verkligen kolla på andra modeller, men för 10 500 kr(20% back to school) finns inget med samma gedigna känsla.

Möjligheten att uppgradera SSD och RAM till 32(eller 48) GB, 14h batteritid och det kaffespillssäkra tangentbordet gjorde att det blev såhär..

Nu kan jag snart pensionera min gamla Thinkpad Yoga 12.5" från 2013...

Funderar också på en sån eller T14s. Vet dock inte om jag kommer behöva 16 GB RAM, den ska användas till studier. Vad är skillnaden mellan T14 och T14s förutom vikten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danova:

Mm någon är intresserad så pratade jag med Lenovos kundsupport och de sa att Thinkpad T14 med Ryzen 7 4750U kommer vara tillgänglig i slutet av Augusti / början vid Septemper. Han kunde dock inte ge ett exakt datum.

Skulle vara mer intresserad av en "T15"-version isåfall. Som det ser ut nu så har HP en annonserad (men när det kommer står skrivet i stjärnorna). Edit: detta gäller HPs elitebook 8x5 G7-serie.

Som jag fattat det så köra Lenovo med el över usb-c, vilket förviss HP har stöd för också, men HP har också en dedikerat ac-in-kontakt, vilket gör att man inte låser sin usb-c port för elförsörja sin laptop. Eller fattar jag Lenovos T14(s)-design fel?

Förtydligande i första stycket
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Funderar också på en sån eller T14s. Vet dock inte om jag kommer behöva 16 GB RAM, den ska användas till studier. Vad är skillnaden mellan T14 och T14s förutom vikten?

Jag tänker använda min för studier, och har just stört mig på mina nuvarande 8GB RAM som äts upp av chromeflikar ganska snabbt när man researchar eller programmerar och gör datorn hackig.

Denna bild summerar tekniska skillnader i stort

För mig var den största skillnaden pris(10500kr för T14 vs 12840 kr för samma build) och ram-uppgraderbart i efterhand.

Andra för mig nice-to-haves är:
* T14 presterar lite bättre tack vara bättre kylning(större chassi)
* Tangenter går att bytas ut individuellt om någon går sönder istället för att behöva byta ut hela tangentbordet(detta hände mig en gång tidigare med min gamla Thinkpad).

T14s är istället lättare(200g), lite mindre, annat material mer likt x1-carbon. Just nu ser väntetiden på en t14s vara 5-6 veckor dock.

Ovan är taget från denna artikel som jämför T14/T14s

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Jag tänker använda min för studier, och har just stört mig på mina nuvarande 8GB RAM som äts upp av chromeflikar ganska snabbt när man researchar eller programmerar och gör datorn hackig.

Denna bild summerar tekniska skillnader i stort
https://i.shgcdn.com/a7011df3-e5d4-490f-96f6-199e396513c7/-/format/auto/-/preview/3000x3000/-/quality/lighter/

För mig var den största skillnaden pris(10500kr för T14 vs 12840 kr för samma build) och ram-uppgraderbart i efterhand.

Andra för mig nice-to-haves är:
* T14 presterar lite bättre tack vara bättre kylning(större chassi)
* Tangenter går att bytas ut individuellt om någon går sönder istället för att behöva byta ut hela tangentbordet(detta hände mig en gång tidigare med min gamla Thinkpad).

T14s är istället lättare(200g), lite mindre, annat material mer likt x1-carbon. Just nu ser väntetiden på en t14s vara 5-6 veckor dock.

Ovan är taget från denna artikel som jämför T14/T14s

Brukar också ha massa flikar och program uppe, så 16 GB är nog mer optimalt.. Vikten på T14s är lite bättre om man ska bära runt på datorn mycket och har med sig massa andra grejer samtidigt, annars är 200 g inte så stor skillnad. Är materialet på T14s bättre?

Kommer upp till 10600 för en T14 (16 GB inbyggt RAM, 256 GB SSD, 400 nit skärm) och 12300 för en T14s med samma specs med en rabattkod på 15 %, men den verkar inte fungera just nu av någon anledning.

Har du någon erfarenhet av 250 nit skärmarna på Thinkpad? Lutar åt en 400 nit just nu.

Permalänk
Medlem

@finally: Om inte nu så för framtiden. 2012 var diskuterade jag ifall 4/8 GB ram var tillräckligt och var glad att jag valde det senare, nu är istället diskussionen kring 8/16 så.

Just nu tycks leveranstiden på T14s vara väldigt lång(4-5 veckor) på lenovos hemsida.

Min enda erfarenhet är med nuvarande 1080p/400 nits skärm på min Yoga 12, och jag skulle inte vilja ha mindre ljusstark för det jag hitills använt den till.

Det är synd att de fina skärmarna(Dolby Vision/4k) tycks vara begränsade till andra modeller med Intel.

Gällande vikten är min nuvarande Yoga ca 1.6kg och den har klarat sig bra till skolarbete, så T14 på 1.5kg kommer vara lite lättare. Men visst har laptops blivit så otroligt mycket tunnare och lättare idag. Klart det är najs att ha den ännu lättare.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

@finally: Om inte nu så för framtiden. 2012 var diskuterade jag ifall 4/8 GB ram var tillräckligt och var glad att jag valde det senare, nu är istället diskussionen kring 8/16 så.

Just nu tycks leveranstiden på T14s vara väldigt lång(4-5 veckor) på lenovos hemsida.

Min enda erfarenhet är med nuvarande 1080p/400 nits skärm på min Yoga 12, och jag skulle inte vilja ha mindre ljusstark för det jag hitills använt den till.

Det är synd att de fina skärmarna(Dolby Vision/4k) tycks vara begränsade till andra modeller med Intel.

Gällande vikten är min nuvarande Yoga ca 1.6kg och den har klarat sig bra till skolarbete, så T14 på 1.5kg kommer vara lite lättare. Men visst har laptops blivit så otroligt mycket tunnare och lättare idag. Klart det är najs att ha den ännu lättare.

För mig verkar det vara 4-5 veckor oavsett om det är T14 eller T14s, men har inte så bråttom med köpet ännu då det mesta verkar vara på distans just nu. Ja 4k hade varit nice
Men du känner inte att 1.6 kg varit för tungt med skolböcker/matlåda/vattenflaska? Eller du kanske inte pendlar så långt?

Men du körde på en 400 nits skärm för den nya datorn? För jag fick priset till mer än 10500 om det är både 400 nit skärm och 16 GB RAM som går att utöka till 32 GB.

Permalänk
Medlem

https://www.lenovo.com/se/sv/seeducation/laptops/yoga/yoga-s-...

4800u i lager.
Med studentrabatt:
9 774,15 kr

Hade köpt den men tyvärr blank/glare skärm. Kommer inte köpa en bärbar med blank skärmpersonligen då jag kommer använda den ute också utanför studierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

För mig verkar det vara 4-5 veckor oavsett om det är T14 eller T14s, men har inte så bråttom med köpet ännu då det mesta verkar vara på distans just nu. Ja 4k hade varit nice
Men du känner inte att 1.6 kg varit för tungt med skolböcker/matlåda/vattenflaska? Eller du kanske inte pendlar så långt?

Men du körde på en 400 nits skärm för den nya datorn? För jag fick priset till mer än 10500 om det är både 400 nit skärm och 16 GB RAM som går att utöka till 32 GB.

Det är ju inte så farligt då man faktiskt inte går på högskolan varje dag i veckan typ.
Hell nu är det ännu mindre då många universitet har lagt lite fler online lektioner.

Jag kommer köra på en 2.7kg laptop tills de släpps en Ryzen 14 jag vill ha med studentrabatt
Tar cykel -> tåg -> tåg -> buss för ta mig till högskolan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

https://www.lenovo.com/se/sv/seeducation/laptops/yoga/yoga-s-...

4800u i lager.
Med studentrabatt:
9 774,15 kr

Hade köpt den men tyvärr blank/glare skärm. Kommer inte köpa en bärbar med blank skärmpersonligen då jag kommer använda den ute också utanför studierna.

Thinkpads är väl anti-glare? Eller vilka skärmar brukar klassas som anti-glare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

https://www.lenovo.com/se/sv/seeducation/laptops/yoga/yoga-s-...

4800u i lager.
Med studentrabatt:
9 774,15 kr

Hade köpt den men tyvärr blank/glare skärm. Kommer inte köpa en bärbar med blank skärmpersonligen då jag kommer använda den ute också utanför studierna.

Någon som lyckats beställa från Lenovos sida? När jag går till betalningen står det att modellen inte finns i lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Thinkpads är väl anti-glare? Eller vilka skärmar brukar klassas som anti-glare?

Finns Yoga 7 Slim med anti-glare skärm också men Lenovo store är sega på att få in modeller. Går o köpa på andra normala sidor. Men då utan studentrabatt såklart.

Permalänk
Medlem

Jag har efter en del läsning kommit fram till att Lenovo Yoga Slim 7 är bra för mina ändamål. Jag förstår det mesta av komponenterna förutom grafikprocessorn. Vad innebär siffran i slutet? Vad är skillnaden på Radeon RX Vega 6/7 eller 8?

Permalänk
Medlem

Letar efter en laptop med RTX 2060 + 4800h som verkar vara väldigt ovanligt. Hittat (framtida) HP Omen, (framtida) Lenovo Legion 5 samt XMG Core. Är det någon av dessa som kan rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Nu tänkte jag slå till på en burk. Den här: https://www.komplett.se/product/1155180/dator-surfplatta/dato... har jag tänkt köpa. Jag vill bara fråga er om "Bländskydd" är detsamma som en matt skärm? Jag söker en matt skärm, och denna står det "blänkskydd" på. Jag tänkte beställa den utan att den finns i lager. Är det en bra idé, eller kan man få vänta väldigt mycket längre än deras beräkning för när datorn finns i deras lager igen?