Jag har planer på att renovera en lägenhet i Spanien (3:a på ca 80 kvm) och då sätta takhögtalare i alla rum.
Utan att ha kollat mer exakt så blir det nog ca 6-7st i vardagsrummet/kök, 2st i master bedroom (var sida om TV:n) och sedan 1st vardera i rum1, rum2, badrum, toalett bara för att kunna ha musik/Storytell etc överallt om man vill.
Då det inte finns en (normal) förstärkare med 7-8 zoner så tänkte jag att man har en förstärkare för varje rum.
Exempelvis så tänker jag på Thomann t.amp TSA 4-300 och liknande som exempel (jag råkar redan ha en sådan).
Min fråga är vad man sätter över/framför dessa förstärkare som hanterar det man vill spela?
Om jag exempelvis vill ha ut spotify i 2 rum och ljudet från TV:n i ett tredje.
Någon form av nätverksansluten mixer?
Jag har sett lösningar där man kopplat en Cromecast på varje förstärkare/rum men det känns bökigt om man vill ha ut ljudet till flera rum samtidigt (måste ha grupper: rum1+rum2, rim1+rum3, rum2+rum3....).
Vad jag eftersträvar i slutändan är enkelhet.
Exempelvis: Dra på en låt i Spotify, växla över till en app och tryck där på "Rum 1" och "Rum 2" för att spela i de rummen.
Det borde finnas något som är gjort för just detta ändamål men jag hittar det inte.
En sidnotering är att jag kommer troligen köra på en KNX-lösning för styrning av diverse men jag tror detta kommer vara mer fristående med möjligen någon integration senare.
OBS: Jag är inte ute efter Sonos eller liknande trådlösa högtalare/system.