Det här med multi-room (ljud i flera rum)

Permalänk
Medlem

Det här med multi-room (ljud i flera rum)

Jag har planer på att renovera en lägenhet i Spanien (3:a på ca 80 kvm) och då sätta takhögtalare i alla rum.
Utan att ha kollat mer exakt så blir det nog ca 6-7st i vardagsrummet/kök, 2st i master bedroom (var sida om TV:n) och sedan 1st vardera i rum1, rum2, badrum, toalett bara för att kunna ha musik/Storytell etc överallt om man vill.

Då det inte finns en (normal) förstärkare med 7-8 zoner så tänkte jag att man har en förstärkare för varje rum.
Exempelvis så tänker jag på Thomann t.amp TSA 4-300 och liknande som exempel (jag råkar redan ha en sådan).

Min fråga är vad man sätter över/framför dessa förstärkare som hanterar det man vill spela?
Om jag exempelvis vill ha ut spotify i 2 rum och ljudet från TV:n i ett tredje.
Någon form av nätverksansluten mixer?

Jag har sett lösningar där man kopplat en Cromecast på varje förstärkare/rum men det känns bökigt om man vill ha ut ljudet till flera rum samtidigt (måste ha grupper: rum1+rum2, rim1+rum3, rum2+rum3....).

Vad jag eftersträvar i slutändan är enkelhet.
Exempelvis: Dra på en låt i Spotify, växla över till en app och tryck där på "Rum 1" och "Rum 2" för att spela i de rummen.

Det borde finnas något som är gjort för just detta ändamål men jag hittar det inte.

En sidnotering är att jag kommer troligen köra på en KNX-lösning för styrning av diverse men jag tror detta kommer vara mer fristående med möjligen någon integration senare.

OBS: Jag är inte ute efter Sonos eller liknande trådlösa högtalare/system.

Permalänk
Skrivet av AnAx:

Då det inte finns en (normal) förstärkare med 7-8 zoner så tänkte jag att man har en förstärkare för varje rum.
Exempelvis så tänker jag på Thomann t.amp TSA 4-300 och liknande som exempel (jag råkar redan ha en sådan).

Det är nog det enklaste. Det finns förstärkare avsedda för fast installation med massvis med kanaler, men de är bara kostnadseffektiva i mässhallar, flygplatser etc.

Skrivet av AnAx:

Min fråga är vad man sätter över/framför dessa förstärkare som hanterar det man vill spela?
Om jag exempelvis vill ha ut spotify i 2 rum och ljudet från TV:n i ett tredje.
Någon form av nätverksansluten mixer?

Ja, någon form av fjärrstyrbar matrismixer. Control4 har produkter för installationer hos privatpersoner som fjärrstyrs från smarta enheter. Kramer har liknande produkter för proffsmarknaden som styrs via ir-fjärr eller serieport + PC-programvara. Det är möjligt att det går att fjärrstyra från telefon (antingen från Kramer eller tredjepart), men inget jag kollat upp.

EDIT!: En matrismixer (eller, matrisswitch är nog ett bättre begrepp) gör vanligtvis ingen individuell nivåreglering per utgång, så om du vill dra ned ljudnivån på toalettjazzen behöver du antingen

• pillra på förstärkaren i toaletten eller

• acceptera att även nivån på köksjazzen minskar

Skrivet av AnAx:

Jag har sett lösningar där man kopplat en Cromecast på varje förstärkare/rum men det känns bökigt om man vill ha ut ljudet till flera rum samtidigt (måste ha grupper: rum1+rum2, rim1+rum3, rum2+rum3....).

Vad jag eftersträvar i slutändan är enkelhet.
Exempelvis: Dra på en låt i Spotify, växla över till en app och tryck där på "Rum 1" och "Rum 2" för att spela i de rummen.

Ja, det är nog vettigt att skilja lösningen för distribution av ljud från olika källor till olika delar av huset från själva ljudkällan.

Lagt till det hära med nivåreglering.
Permalänk
Rekordmedlem

Antal zoner är antal platser med olika ljud, du vill antagligen inte ha 6-7 zoner i vardagsrummet eller ?
Större hembioreceivrar har ofta 3 zoner multirum och kan sjäälva driva en massa kanaler i vardagsrummet och dessutom ge dig surround där medan du får stereo i de andra rummen.
Spotifyklient brukar ofta finnas inbyggt men såna finesser är lite riskabla för all "smartfunktioner" kan upphöra att fungera när de gör nån ändring och då tvingas man ändå skaffa en separat signalkälla.
Jag tycker alltså att du ska kolla om du hittar nån passande hembioreceiver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Antal zoner är antal platser med olika ljud, du vill antagligen inte ha 6-7 zoner i vardagsrummet eller ?
Större hembioreceivrar har ofta 3 zoner multirum och kan sjäälva driva en massa kanaler i vardagsrummet och dessutom ge dig surround där medan du får stereo i de andra rummen.
Spotifyklient brukar ofta finnas inbyggt men såna finesser är lite riskabla för all "smartfunktioner" kan upphöra att fungera när de gör nån ändring och då tvingas man ändå skaffa en separat signalkälla.
Jag tycker alltså att du ska kolla om du hittar nån passande hembioreceiver.

Nej, det blir mer 6-7 zoner i hela lägenheten fördelat på ca 20 högtalare - vilket det inte verkar som en vanlig hembioreceiver klarar av.
Pga detta så tänker jag en mer skalbar lösning.

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar har du tänkt lägga?
Här kommer några alternativ

Sonos Amp
Yamaha WXA-50 (Kör du Yamaha så kan du kombinera med övriga produkter som har Musiccast, tex hemmabioreceiver i vardagsrummet. Eller om du köra en receiver med två zoner i vissa rum)
Bose Soundlink (endast brygga, ej förstärkare)

Permalänk
Medlem

Du ska INTE ha ett PA-steg. De är gjorda för att spela högt, inte för att vara dynamiska och ha låg S/N-ratio. Som redan nämnts finns flerkanaliga slutsteg för multiroomsystem såväl som burkar för fasta installationer från NAD/Blouspund och Sonos.
Om budgeten tillåter skulle jag i ditt ställe kolla på NAD CI720, de går att sätta 6st i ett 19" rack vilket gör installationen grymt smidig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Hur mycket pengar har du tänkt lägga?
Här kommer några alternativ

Sonos Amp
Yamaha WXA-50 (Kör du Yamaha så kan du kombinera med övriga produkter som har Musiccast, tex hemmabioreceiver i vardagsrummet. Eller om du köra en receiver med två zoner i vissa rum)
Bose Soundlink (endast brygga, ej förstärkare)

Förutom högtalarna,kablar etc så tänkte jag max runt 30.000:- för förstärkare/matrix.
Jag ska kolla mer på det du skrev för jag förstår det inte initialt. En Yamaha WXA-50 klarar bara två högtalare så det behövs ca 8st om jag ska ha 16 högtalare. Och hur skulle man enkelt kunna konfigurera/spela till de zoner man vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Du ska INTE ha ett PA-steg. De är gjorda för att spela högt, inte för att vara dynamiska och ha låg S/N-ratio. Som redan nämnts finns flerkanaliga slutsteg för multiroomsystem såväl som burkar för fasta installationer från NAD/Blouspund och Sonos.
Om budgeten tillåter skulle jag i ditt ställe kolla på NAD CI720, de går att sätta 6st i ett 19" rack vilket gör installationen grymt smidig.

Jag ser att jag kanske klara av att klämma in mig på ett existerande slutsteg i och med att det finns de med 8 zoner och två kanaler per styck vilket ger 16 högtalare - vilket jag troligen klarar mig på. Exempelvis TS-PAMP8-100.
Lite hårt med 8st NAD CI720 á 8.000:-.

Fortfarande lite oklart med hur styrning av detta kan/bör ske.
En Control 4 TS-PAMP8-100 klarar antalet zoner och antalet högtalare men vad/var konfigurerar zonerna och hur spelar man i zon X och Y från t.ex. Spotify?
Jag antar att det finns olika lösningar på detta och Control4 har sin men det vore kul att se någon form av helhetslösning i grova drag.

Permalänk
Skrivet av AnAx:

Fortfarande lite oklart med hur styrning av detta kan/bör ske.
En Control 4 TS-PAMP8-100 klarar antalet zoner och antalet högtalare men vad/var konfigurerar zonerna och hur spelar man i zon X och Y från t.ex. Spotify?

Matrismixern är nätverksansluten och källor + zoner definieras i en app från Control4 som du kör på en bärbar Apple- eller Androidenhet som sitter på samma nätverk som mixern. Det finns väggfasta touchsceen-mojänger, knappsatser och klassiska trådlösa fjärrkontroller från Control4 som troligtvis kan samma saker som appen, men jag har aldrig använt dem.
Jag tror inte Control4 tillverkar sina egna källor för exempelvis streamingtjänster, så du behöver lägga till en Chromecast Audio, en Sonos Port, en vardagsrums-PC eller motsvarande för att få tillgång till de källor du behöver.

Skrivet av AnAx:

Jag antar att det finns olika lösningar på detta och Control4 har sin men det vore kul att se någon form av helhetslösning i grova drag.

Kolla om Aloud kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

30000 kommer du inte långt med om du siktar på Control4, skulle gissa på att pengarna nästan är slut när du köpt matrisswitchen. Skulle tippa på att slutsumman hamnar uppemot 150k när du räknar in switch, slutsteg, kontrollpaneler och ljudkällor. Sedan tillkommer arbetskostnad för installation och programmering av systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

30000 kommer du inte långt med om du siktar på Control4, skulle gissa på att pengarna nästan är slut när du köpt matrisswitchen. Skulle tippa på att slutsumman hamnar uppemot 150k när du räknar in switch, slutsteg, kontrollpaneler och ljudkällor. Sedan tillkommer arbetskostnad för installation och programmering av systemet.

Det verkar onekligen vara så. Möjligen kan man sikta på att köpa begagnat på nätet. Jag tittade lite snabbt och såg att en TS-PAMP8-100 kostade ca 10.000:-. Jag hittade ingen C4-LU642D etc men gissar på att de är max lika dyra så totalt 20.000:-. Sedan är det installation etc som blir klurig, kanske.

Jag gissar på att jag lägger pengarna på högtalarna just nu och sätter dit ett befintligt slutsteg, bara för att få ljud, och sedan återkommer till frågan efter renoveringen. Så länge jag fått i högtalarna i taket och dragit kablarna till en central position så borde jag kunna ta tag i det när jag sedan finner lämpligt.

Lite off topic: Vi befinner oss i skiftet mellan 4k@60hz 4:2:0 över HDMI (18Gbps -> 2.0) och 8K@120hz 4:4:4 (48Gbps -> 2.1) så om man vill ha med HDMI-kopplingar i matrisswitchen, och inte bara ljud, så bör man tänka på att HDMI 2.1 vore bra.

Permalänk
Medlem

Kommer du verkligen spela olika saker i alla de 7 zonerna, på 80 kvm? Att man på en övervåning vill spela en annan sak än på undervåningen och kanske ytterligare något ute på en altan kan jag förstå men att lyssna på olika saker i ett vardagsrum och ett kök som ligger i anslutning till varandra kommer bara bli en sörja av ljud.
Klumpa ihop zonerna till större grupper och parallellkoppla flera högtalare så slipper du mecka massa.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.